InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen rondom het Bodenmeer

Fietsen rondom het Bodenmeer

Met de Bodensee-Radweg kun je je letterlijk een slag in de rondte fietsen. Een fietsroute zonder kop of staart, waardoor je altijd weer op je uitgangspunt terugkeert. Een fietsvakantie langs de Bodensee voert je door drie landen: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En als je het zat bent, neem je gewoon de boot om een stuk af te snijden.

De Bodensee

De Bodensee - in het Nederlands Bodenmeer - wordt ook wel het meer van Konstanz genoemd, naar de gelijknamige grote stad aan het meer. De Bodensee wordt voornamelijk gevoed door de Rijn, die in het oosten het meer binnenstroomt en in het westen het meer weer verlaat. De Bodensee is in de IJstijd ontstaan.

Bodensee-Radweg

De totale lengte van de route in het rond is 250 kilometer. Toen wij jaren geleden deze route fietsten, maakten we gebruik van een reisgids (met losse fietskaart) "Bodensee Radweg", Claudia und Bernd Meerstein, een uitgave van BVB (Bielefelder Verlagsanstalt). Echter is het boekje Bodensee-Radweg ook verkrijgbaar in de Bikeline-serie , welk boekje ik met de vaste, gedetailleerde kaarten eigenlijk prettiger vind.

Beide routebeschrijvingen beginnen in Konstanz, maar - zoals gezegd - je fietst een rondje en kunt dus overal de route oppikken. Konstanz is een vrij grote stad en met het oog op het parkeren van de auto kozen wij voor het veel kleinere Ludwigshafen, eveneens direct aan de Bodensee gelegen. Bij een Gasthaus mogen we de auto geparkeerd laten staan, omdat we aan het einde van de rit daar weer zullen overnachten.

Duitsland

Als je op de kaart kijkt zie je dat er in de Bodensee een soort grote landtong ligt, waardoor aldaar de Bodensee feitelijk in tweeën wordt gesplitst. Dit is ook de plek waar je - desgewenst - de route kunt inkorten. Vanuit Ludwigshafen fietsen we richting Überlingen, een mondain kuuroord met een mooie promenade direct aan het meer. In dit "Nizza am See" gaat het er voornamelijk om te zien en gezien te worden. Bij Uhldingen voert een weg omhoog naar de barokke kloosterkerk Birnau, van daaruit kun je verder gaan naar slot Salem, wat ooit een Cisterciënserabdij was. Tot de grens met Oostenrijk zijn nog de volgende plaatsen een bezoek waard: Meersburg, Langenargen met Schloss Montfort, Wasserburg en Lindau, wat eigenlijk eilandjes zijn.

De Witte Vloot

Op de Bodensee opereren tal van scheepslijndiensten, waarbij het vrijwel altijd mogelijk is om je fiets mee te nemen. Een paar voorbeelden:
Konstanz-Meerburg-Friedrichshafen-Lindau-Bregenz
Rorschach-Romanshorn-Kreuzlingen-Mainau

Er zijn dus tal van mogelijkheden om je route te bekorten of anders in te delen. Wij gingen bijvoorbeeld een stukje met de boot in Zwitserland van Rohrschach naar Romanshorn, omdat het weer even in een dip zat.

Bloemeneiland Mainau

Eveneens vanuit Uhldingen is het mogelijk om een boottocht te maken naar het bloemeneiland Mainau. Je kunt daar echter ook vanaf de andere zijde van de Bodensee met de fiets komen. Op het eiland zelf mag niet autogereden en niet gefietst worden. Van half maart tot half oktober is het eiland al om 07.00 uur geopend. Vroegopstaanders hebben daar dan het (bloemen)rijk alleen. Het eiland Mainau is een paradijselijke tuin: een tropentuin, een mediterraan terras, een rozentuin, voorjaarsbloemen, arboretum, orchideeën, vlinderkas; ieder seizoen biedt weer een andere aanblik. Het bijbehorende barokke slot heeft wisselende exposities, concerten en andere evenementen.

Weinstuben in Meersburg

Een eindje voorbij Uhldingen ligt het idyllische, middeleeuwse stadje Meersburg. De Unterstadt ligt direct aan het meer, maar er is ook een Oberstadt met een oud slot en een nieuw slot. Nog verder naar boven ligt het moderne Meersburg. Men zegt dat het Alte Schloss het oudste slot van Duitsland is en in het begin van de 7e eeuw door de Merowingerkoning Dagobert gebouwd werd. Dat is echter niet wetenschappelijk bewezen. In dit slot heeft de dichteres Annette von Droste-Hülshoff het laatste jaar van haar leven doorgebracht.

Meersburg wordt door de beste wijnmakerijen omgeven en er zijn in het stadje dan ook heel wat Weinstuben te vinden waar dit edele vocht geproefd kan worden. De wijnbouw aan de Bodensee is er door toedoen van de Romeinen gekomen. In de Middeleeuwen was wijn - aangelengd met water - niet meer dan een levensmiddel. Men dronk al gauw zo'n drie liter per dag. De kwaliteit van de wijn liet toen wel wat te wensen over. Tegenwoordig echter kunnen de doorgaans droge wijnen een vergelijking op internationaal niveau glansrijk doorstaan. Weingut Salem heeft zelfs een Bodensee-Secco, een variant op de Italiaanse Prosecco.

Bodensee als bron van inspiratie

Unsere Hügel sind harmlos. Der See ist ein Freund. Der Himmel glänzt vor Günst. Wir sind in tausend Jahren keinmal kühn. Unsere sanften Wege führen überall hin. Wir schmeicheln uns weiter und wecken jede Stelle durch einen Kuss. Kirschen, Äpfel, Trauben und Birnen reichen sich glänzend herum. Zwischen wachsamen Heiligen lachen wir laut. Die Luft is süss von Geschichte, von Durchdachtheit klar.

Bovenstaande is een tekst van de Duitse schrijver Martin Walser. Maar ook andere schrijvers lieten zich inspireren door de schoonheid van de Bodensee en omgeving, zoals de grote schrijvers Rainer Maria Rilke en Herman Hesse.

Konstanz

In Konstanz herinneren talrijke bouwwerken aan het Concilie van Konstanz, grootste gebeurtenis in deze stad ooit. Bij deze gebeurtenis zouden er minimaal 3000 courtisanes aanwezig zijn geweest, die ten dienste stonden van de 70.000 bezoekers. Dit concilie duurde maar liefst vier jaar (1414-1418) en de voornaamste reden daarvan was de crisis in het pausdom.
Er staat een beeldhouwwerk van een courtisane door Peter Lenk, direct aan de haven van de grensstad Konstanz.
Afgezien van de historische bezienswaardigheden is Konstanz een dynamische, moderne stad.

Oostenrijk

Het gedeelte van de fietsroute dat door Oostenrijk loopt is het kleinste gedeelte en wat ons betreft ook het minst mooie gedeelte. Je fietst door de grote stad Bregenz, welke stad ook al heel lang "op de kaart" staat. Want Ovidius, die daar overigens nooit geweest is, beschrijft Bregenz al: "hier het meer en daar de bergen". En zo treffen we Bregenz nog altijd aan. Vooral de barokke "Oberstad" is een bezoek waard. Bregenz is beroemd vanwege de Bregenzer Festspiele.
De fietsroute blijft beneden langs het meer. Vanaf Bregenz voert de fietsroute over rustige landweggetjes, door weidenland met op de achtergrond de bergen. Noemenswaardige stijgingen zijn er niet.

Zwitserland

Eenmaal in Zwitserland krijg je wel met venijnige klimmetjes te maken. Maar als je langs een sappig alpenweitje fietst en af en toe het geluid van koeienbellen je begeleidt, verzoen je je al heel snel met dit ongemak. Vanuit Rorschach kun je een uitstap naar St. Gallen maken. Als je je krachten wilt sparen, kun je het beste heen met de trein gaan en terug met de fiets. In St. Gallen is het Benedictiner Kloster met barokke kathedraal en wereldberoemde bibliotheek te bezoeken. Het geheel is tot werelderfgoed verklaard. De bibliotheek heeft 130.000 boeken, waaronder het oudste boek in de Duitse taal en een Latijns woordenboek uit 790.

Verder is vermelding van het schilderachtige plaatsje Stein am Rhein de moeite waard. Het plaatsje ligt zowel aan de Rijn als aan de Untersee (benaming voor dit gedeelte van de Bodensee). Van hieruit kun je een tocht maken naar de watervallen van Schaffhausen.

In Radolfzell - inmiddels weer op Duitse bodem - kun je kiezen: de landtong langs de oevers van het meer rondom fietsen, waardoor je andermaal bij Konstanz uitkomt of over land doorsteken naar Ludwigshafen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt GallenEen interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt GallenWe zijn een paar dagen te gast in Beieren. We hebben het echter niet getroffen met het weer. Vandaag regent het bijvoorb…
Vakantie in Duitsland - regio's in het zuidenHet zuiden van Duitsland kan onderverdeeld worden in negen vakantieregio's; in alfabetische volgorde: Allgäu, Beierse Wo…
Duitsland, Bodensee6.000 jaar geleden vestigden zich al mensen op de oevers van de Bodensee in Duitsland. Zij waarderen het milde klimaat v…
Fietsen langs de ElbeWie ervoor kiest om langs de Elbe te gaan fietsen, kan daar een flinke kluif aan hebben: ongeveer 1000 kilometer fietspl…
Fietsen langs de NeckarEen fietstocht langs de Neckar heeft heel wat te bieden. Je kunt genieten van het natuurschoon van het Schwarzwald en de…

Reageer op het artikel "Fietsen rondom het Bodenmeer"

Infoteur: Plato
Laatste update: 28-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!