InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Knuffelen met koala's in Kuranda (Australië)

Knuffelen met koala's in Kuranda (Australië)

Knuffelen met koala's in Kuranda (Australië) In Australië gaan veel backpackers op de foto met een koala. Het hoort er immers bij en het is toch ook wel schattig. Voor veel reizigers staat “cuddling koalas” op het lijstje, klaar om afgevinkt te worden. Maar hoe is het voor zo’n beestje om telkens bij vreemde mensen te hangen? Wordt er wel goed voor ze gezorgd?

Bescherming van koala's

Australië is trots op haar wildlife en probeert deze dan ook te beschermen. Men kan niet overal op de foto met een koala, in bepaalde delen van het land mag dit niet. Het is uiteraard ook geen natuurlijke situatie: telkens opgepakt worden en zo dicht bij mensen zijn. Daarnaast geven de meeste toeristen helaas meer om de mooie foto's dan om het welzijn van dieren. Voor de reiziger zijn het maar enkele minuten, voor koala's kan het echter vermoeiend zijn om de hele dag te moeten poseren. Om de gezondheid en het welzijn van deze beestjes te beschermen is er de “government code of practice”. Onder andere Koalagardens in Kuranda hecht grote waarde aan deze regels, zo mag een koala maximaal dertig minuten per dag worden “geknuffeld”. De rest van de dag kunnen de beestjes weer hun eigen gang gaan. Wat voor een koala vaak betekent: slapen. De kans is namelijk redelijk groot dat ze slapen wanneer je ze tegenkomt. Tussen de 18 en 22 uur per dag is niet ongewoon.

Toeristisch hoogtepunt met een prijskaartje

Het is een goede manier om een koala eens van dichtbij te bekijken en zelfs te voelen. Daarnaast worden vrienden thuis jaloers gemaakt met de foto’s en is het aantal likes op Facebook enorm. Met alle strenge regels gaat men ervan uit dat er goed voor de dieren wordt gezorgd en het dus geen kwaad kan. Tevens is de foto een uniek souvenir.

Maar zoals zo vaak bij toeristische trekpleisters, hangt er een prijskaartje aan. Naast het betalen voor de entree van een park, wordt een extra bedrag per persoon gevraagd om te poseren met een van de bekendste dieren van Australië. In Kuranda is dit bedrag twintig dollar (in 2016). Vaak wordt de opbrengst (of een deel hiervan) geschonken aan het behoud van de leefomgeving en de bescherming van dit bedreigde diersoort.

Vluchtig lopendebandwerk

Wanneer je hebt betaald, kun je aansluiten in de rij. Zodra je aan de beurt bent, wordt de koala op je arm gezet en nemen de medewerkers een foto. Nog geen drie seconden later wordt hij er weer afgepakt. Het dier heeft nauwelijks tijd om zich aan je vast te klampen. Echt knuffelen kan het dus niet genoemd worden. Het klinkt romantisch: knuffelen met een koala. In werkelijkheid is het lopendebandwerk. Klik, flits, volgende!

De koala’s in Koalagardens maakten overigens geen gestreste indruk, het leek alsof ze het allemaal wel prima vonden. De verzorgers hadden veel kennis van de dieren en behandelden hen met respect. Als bezoeker kun je de pech hebben dat een koala begint te plassen (of erger) wanneer hij op je arm zit. Aangezien dit niet getimed kan worden, komt het vaker voor. Dat is dan het zogenaamde risico van het vak. Wanneer je de foto in ontvangst hebt genomen, kun je jezelf opfrissen bij een wasbak waar desinfecterende gel klaarstaat.

Wanneer je wil knuffelen met koala’s in Australië kun je er dus vanuit gaan dat er goed voor ze wordt gezorgd. Houd er wel rekening mee dat het niet overal mag en dat het een vluchtige ervaring is.
© 2016 - 2017 Kristelschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.koalagardens.com/
  • http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0009/533259/Koala-code-of-practice-forest-harvesting-in-NSW.pdf
  • http://www.australie.nl/nb/indexaus106_site.html

Reageer op het artikel "Knuffelen met koala's in Kuranda (Australië)"

Infoteur: Kristelschrijft
Laatste update: 13-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!