Een vouwwagen kopen

Een vouwwagen kopen Een vouwwagen kopen doe je niet zomaar. Je dient met veel zaken rekening te houden en deze zaken verschillen van persoon tot persoon. Het is daarom belangrijk om je vooraf goed te oriënteren op de mogelijkheden die er zijn. Een goede voorbereiding kost wellicht wat tijd, maar zal zeker bijdragen aan het kampeergenot, en dat is natuurlijk waar je uiteindelijk op uit bent.

Waarom een vouwwagen?

Allereerst is het van belang om na te gaan waarom de keus op een vouwwagen valt. Kamperen kan immers ook in een tent of in een caravan! Ten opzichte van een tent heeft een vouwwagen als voordeel dat je van de grond af slaapt, op een matras in plaats van een luchtbed. Dit ligt toch wat comfortabeler en de kou trekt zo minder makkelijk in je lijf. Een nadeel van een vouwwagen ten opzichte van een tent is veelal het feit dat de vouwwagen ergens gestald moet worden. Niet iedereen heeft daar thuis de ruimte voor.

Als voordeel van een vouwwagen ten opzichte van een caravan wordt vaak het tentgevoel genoemd; in een vouwwagen heb je toch meer het idee dat je buiten bent dan in een caravan. Ook het rijden met een vouwwagen achter de auto is een stuk overzichtelijker, doordat een ingeklapte vouwwagen veel lager is dan een caravan. Een nadeel van een vouwwagen ten opzichte van een caravan is de tijd die het kost om de meeste wagens uit te klappen.

Een vaste plaats of rondtrekken?

Er zijn veel verschillende merken en modellen vouwwagens en deze zijn grofweg in twee types te verdelen: de zogenaamde bouwwagens en de snelle opzetters. Wanneer je van plan bent om één kampeerplaats te bezoeken, is het geen probleem als het opzetten en afbreken een uur of twee duurt. Wanneer je graag rondtrekt en meerdere campings aandoet, zal dit al snel een struikelblok worden. Bekende merken die zeer snel op te zetten zijn, zijn Holtkamper en Aart Kok. De kwaliteit van beide merken is subliem, maar de aanschafprijs ligt over het algemeen een stuk hoger dan die van vouwwagens van Jamet, Combicamp of Raclet. Deze laatste merken zijn ook van prima kwaliteit maar niet altijd even snel op te zetten. Je zal hier dus een keuze in moeten maken.

Nieuw of tweedehands?

Vouwwagens zijn in ruime mate tweedehands verkrijgbaar. Bij caravandealers maar ook op sites als speurders.nl of marktplaats.nl. Bij dealers ligt de prijs vaak wat hoger maar daar staat tegenover dat de vouwwagen is nagekeken en vaak zit er een garantieperiode bij. Bij het kopen van een particulier dien je goed op de kwaliteit te letten. Een paar belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:
  • Hoe zwaar is de vouwwagen en kan mijn auto dit aan?
  • Hoe is de kwaliteit van de banden?
  • Werken alle ritsen naar behoren?
  • Is het tentdoek schoon?
  • Is het tentdoek waterdicht?
  • Hoe is de kwaliteit van de afspanpunten?
  • Zijn alle onderdelen aanwezig?

Wanneer je zeker weet dat je meerdere jaren gebruik gaat maken van een vouwwagen, kan het lonen om een nieuwe vouwwagen te kopen.

Waar moet ik verder op letten?

Bedenk goed hoeveel personen er in de vouwwagen moeten kunnen. Er zijn modellen, zoals de Jamet Arizona, met slaapplaatsen voor maar liefst 8 personen. De vraag is echter of je dit wilt, of liever een bijzettentje plaatst. Ook de kleur van het tentdoek kan van belang zijn. Donker tentdoek houdt warmte vast, lichtgekleurd tentdoek is koeler. Daar staat tegenover dat lichtgekleurd tentdoek gevoeliger is voor vlekken. De opbergruimte voor overige bagage verschilt ook sterk per vouwwagen. Bovendien is deze bagage niet bij ieder model even goed bereikbaar wanneer de vouwwagen is ingeklapt. Dit kan bij lange reizen een nadeel zijn.

Kortom; een goede oriëntatie kan een hoop narigheid voorkomen. En op narigheid zit niemand te wachten, in de vakantie al helemaal niet.
© 2015 - 2020 Fijnschrijver, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rhae, Pixabay

Reageer op het artikel "Een vouwwagen kopen"

Infoteur: Fijnschrijver
Gepubliceerd: Augustus 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!