InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Moros Y Cristianos feesten in Spanje zijn wereldberoemd

Moros Y Cristianos feesten in Spanje zijn wereldberoemd

Moros Y Cristianos feesten in Spanje zijn wereldberoemd Ieder jaar worden aan de Costa Blanca in Spanje de feesten van de Moros Y Cristianos gevierd. Dit vier dagen durende feest start in Alcoy en gedurende de zomermaanden vinden aan de gehele Costa Blanca wekelijks deze feesten in diverse steden plaats. De feesten zijn groots van opzet en veel groepen die mee lopen in de ene plaats doen dat ook in een andere stad. Wie een bezoek brengt aan de Costa Blanca moet zeker één van deze processies gaan bekijken die 's avonds laat beginnen en duren tot diep in de nacht.

Alcoy

Ieder jaar rond 20 april is het weer zover. Dan wordt in Alcoy alles in gereedheid gebracht en start het feest van de Moros Y Cristianos. Deze feesten herdenken de strijd welke heeft plaatsgevonden tussen de Moren en Christenen gedurende de periode van de kruisvaarders tussen de achtste en vijftiende eeuw. De Moren hadden het grootste deel van Spanje bezet en zij werden in de vijftiende eeuw verdreven door de Christenen. Dit wordt op grootse wijze gevierd met schitterende optochten waar de hele bevolking aan lijkt mee te werken.

Ontstaan van de feesten in Spanje

Het Festival in Alcoy vindt plaats rond 20 april, de datum van het feest van St. George. De legende vertelt dat James I van Aragon de stad Alcoy veroverde en de Moren op hun beurt hebben toen getracht de stad weer terug te veroveren. Maar nadat zij de strijd begonnen waren, verscheen op miraculeuze wijze Sint George en de Moren trokken zich geschrokken terug.
De mensen die aan deze festivals deelnemen zijn georganiseerd in filaes, die vaak een lange historie hebben. Dit zijn verenigingen die ofwel de Moorse ofwel de christelijke legers vertegenwoordigen.Gedurende het hele jaar hebben deze mensen regelmatig bijeenkomsten om leden te winnen, geld in te zamelen en een planning te maken voor de activiteiten van het komende feest. Het verzorgen van de kostuums is een zeer kostbare aangelegenheid.

Kleding van de Moren

De kleding in deze optocht is van een schoonheid die je niet snel ergens terug zult vinden. Grote groepen vormen één geheel waarbij bijvoorbeeld op de rug van een groep Moren een complete Oosterse stad wordt uitgebeeld. Maar ook de buikdanseressen zijn mooi uitgedost. De Moren met hun oosterse pracht en praal laten zich bewonderen met lange gewaden, lange baarden en tulbanden op het hoofd. Muziekkorpsen uit de verre omgeving leveren hun bijdrage.

Muziek en machtsvertoon

Gedurende de hele eerste dag van het feest lopen de legers door de stad met muziekkorpsen. Berbers en soldaten uit Marrakesh en bandieten uit Andalusië, alles doet mee. De Cristianos zijn gekleed in Romeins vechttenue. Vervolgens na 2 dagen van gevechten en feest met veel muziek vindt de strijd plaats tussen de Moren en Cristianos. Saint George verschijnt op het hoogtepunt zelf op het balkon van het Kasteel met het rode kruis van Sint. George. Daarna trekken de moren zich terug.

De Optocht van Moren en Cristianos

Het belangrijkste en meest indrukwekkende is de parade die gehouden wordt op de laatste dag van de feesten. Er vindt dan een grote optocht plaats waarbij zowel Moren als Cristianos meelopen. Deze optocht begint 's avonds rond negen uur en duurt minstens tot middernacht. Het gehele jaar heeft men gewerkt aan de kostuums die veelal oosterse taferelen weergeven. Paarden en soms zelfs kamelen zijn vertegenwoordigd. Kanonschoten en veel vuurwerk horen natuurlijk bij een Spaans feest. In grotere steden zoals Elche worden speciale tribunes gebouwd zodat men een goed zicht heeft op het geheel. In de kleinere plaatsen worden langs de route stoeltjes gezet zodat men tijdens de lange optocht toch kan zitten.

De overwinning

Het is een schitterend gezicht, al deze groepen met hun prachtige kostuums. Met veel vertoon naar het publiek wordt de overwinning weergegeven. Er zijn ontelbare praalwagens en er wordt middeleeuwse volksmuziek gespeeld. Ieder leger heeft een eigen oosters ontwerp en deze pracht kan men in ieder jaar weer aanschouwen.Aan het eind van het feest wordt de best geklede Kapitein of Sultan gekozen en deze schenkt meestal zijn kostuum aan het museum.

Plaatsen waar de feesten worden gehouden

Nadat in Alcoy het festival is gestart gaat dit in diverse plaatsen de daaropvolgende weken verder. Heel mooi is de optocht in Elche, maar ook in Orihuela kan men eindeloos genieten van dit schouwspel. Verder vindt het feest ook plaats in Bocairent, Villena, Crevillente, El Campello, Elda en vele andere steden in de Communidad Valenciana. In kleinere dorpen worden de feesten ook georganiseerd en dan is de hele bevolking op de been om te genieten van het schitterende schouwspel. Men gaat door tot in de kleine uurtjes.
Gerelateerde artikelen
Ludieke feesten in SpanjeLudieke feesten in SpanjeFeesten vormen in Spanje een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Maar niet alle feesten zijn zo conflictief al…
Carboneras bij Almería aan de Sierre CabreraCarboneras is een mooi gelegen kustplaatsje in Almería in Andalusië. Het plaatsje met haar vele stranden is gelegen aan…
Orihuela, stad met een rijke historie en Orihuela CostaOrihuela, stad met een rijke historie en Orihuela CostaOrihuela is een stad waar gedurende vier eeuwen de Bisschopszetel van de Provincie Alicante gevestigd was. Deze stad hee…
Silves in de Algarve: een Moorse verassing bij FaroSilves in de Algarve: een Moorse verassing bij FaroSilves is een Moorse verassing in de Algarve. Indien u tijdens uw vakantie Portugal aandoet is deze stad de moeite waard…
Mojácar en Sorbas in Andalusië: nauw verweven met de MorenMojácar en Sorbas liggen beiden in de provincie Almería (met provinciehoofdstad Almería) in Andalusië. Reeds vierduizend…
Bronnen en referenties
  • http://en.Wikipedia.org/wiki/Moros_y_cristianos

Reageer op het artikel "Moros Y Cristianos feesten in Spanje zijn wereldberoemd"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!