InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Snuisteren op sfeervolle Antwerpse markten

Snuisteren op sfeervolle Antwerpse markten

Snuisteren op sfeervolle Antwerpse markten Heb je een citytrip naar Antwerpen gepland? In de stad aan de stroom ga je je zeker niet vervelen. Antwerpen heeft een ruim aanbod aan kunst en cultuur. Uiteraard kan je er ook lekker eten, shoppen op de Meir, terrasjes doen... en misschien is het wel fijn om ook eens de sfeer op te snuiven op een typisch Antwerpse markt. Want wat is er leuker dan snuisteren tussen de kraampjes, proeven van allerlei heerlijkheden en wie weet, net dat ene ding op de kop tikken waarnaar je al lang op zoek was. Je maakt er bovendien kennis met de volkse kant van Antwerpen.

Wekelijkse markten in Antwerpen

Vogelmarkt

  • Oudevaartplaats en Theaterplein
  • Elke zondag van 8.00u tot 13.00u

Deze overbekende markt is een ware toeristische trekpleister. Ze bestaat al sinds de 16de eeuw. De markt dankt de naam aan het feit dat er vroeger vooral gevogelte verkocht werd. Op de vogelmarkt, ook vogelenmarkt of vogeltjesmarkt genoemd, werden postduiven, pluimvee en inheemse en exotische vogels en zangvogels verkocht. In de 19de eeuw kreeg de Vogelmarkt haar huidige locatie, met name op het Theaterplein en de Oudevaartplaats. Nu kan je op de Vogelmarkt allerlei producten krijgen. Er zijn kraampjes met stoffen, bloemen en planten, etenswaren, spulletjes voor het huishouden, knaagdieren zoals konijnen en cavia’s, en natuurlijk ook nog zangvogels.

Exotische markt of vreemdelingenmarkt

  • Oudevaartplaats en Theaterplein
  • Elke zaterdag van 8.00u tot 16.00u

Wie naar de vreemdelingenmarkt gaat, komt terecht in een mengelmoes van culturen. Hier brengen zowel allochtonen als Belgen hun specialiteiten aan de man. Wil je graag verse vis, hier is keuze te over! Of zin in een Turks brood, olijven, gevulde pepertjes? Een Marokkaanse pannenkoek met feta, groenten en honing kan je ter plaatse verorberen. Drink er een glaasje hete, zoete muntthee bij, heerlijk! Voor pancetta of prosciutto, mozzarella di bufala moet je bij de Italianen zijn. Bij de Spanjaarden kan je terecht voor Spaanse ham en churros. Of liever Franse kazen en saucissons? Geen probleem. De geitenkaasjes van de Kempische geitenboer zijn ook niet te versmaden. Hou je van de Oosterse keuken? De Vietnamese loempia’s zijn best lekker. En natuurlijk mogen de Brusselse wafels niet ontbreken, we zijn tenslotte in België! Er zijn ook tal van groente- en fruitkramen, kramen met kip, lamsvlees en noem maar op. Dit is echt een gezellige markt en aan de geur van al dat lekkers kan je gewoon niet weerstaan. Bij de meeste kramen mag je gratis proeven, deze markt is dus een echt eetfestijn! Genoeg van al dat lekkers en zin in shoppen? De exotische markt is heel centraal gelegen, slechts een vijftal minuutjes wandelen en je bent op de Meir, dè shoppingstraat bij uitstek!

Vrijdagmarkt

  • Vrijdagmarkt
  • Elke vrijdag van 9.00u tot 13.00u

De vrijdagmarkt is een waar folklore spektakel. Al sinds de 16de eeuw worden hier oude inboedels, vaak van faillissementen, en allerhande prullaria per opbod verkocht. Echte kunst vind je hier niet, maar de sfeer is uniek en wie weet, misschien kan je hier toch wel iets leuks op de kop tikken. Als je het Antwerps van de roepers kan verstaan tenminste, want dat is voor niet-Antwerpenaren niet altijd even duidelijk. In ieder geval, deze markt is zo authentiek dat gewoon kijken al leuk is op zich!

Biomarkt

  • Falconplein
  • Elke zondag van 8.00u tot 16.00u

De naam zegt het zelf: op deze markt worden biologische producten verkocht. Eet je graag gezond, dan is de biomarkt iets voor jou! Er staan maar een viertal kramen maar toch is het aanbod groot. Het groente- en fruitkraam biedt een gevarieerd assortiment aan, uiteraard zijn de producten seizoensgebonden. Geen groenten en fruit dus die een hele reis moeten afleggen vooraleer ze hier belanden. Je vindt er vaak groenten die een beetje in de vergetelheid zijn geraakt doordat ze in de supermarkten zelden te krijgen zijn. Denk maar aan de typische wintergroenten rammenas en pastinaak bijvoorbeeld. Verder kan je er bij de biobakker lekker biobrood kopen en biovlees en charcuterie bij de slager. Om de zoveel weken staat er ook een kaaskraam. Een klein marktje dus maar wel de moeite waard.

Rommelmarkt

  • Sint-Jansvliet
  • Elke zondag van 9.00u tot 15.00u

Op het gezellige pleintje aan de voetgangerstunnel kan je elke zondag op de rommelmarkt de sfeer opsnuiven en op zoek gaan naar leuke spulletjes. Het aanbod gaat van o.a. oude meubelen, boeken, serviezen, vinylplaten en juwelen tot zelfs opgezette dieren. Ook al ben je niet van zin om iets te kopen, het is gewoon leuk om er rond te wandelen en te kijken. Dit rommelmarktje is klein maar heel charmant, echt iets om te doen op een luie zondag

Feestmarkten in Antwerpen

Rubensmarkt

  • Grote Markt, Suikerrui, Groenplaats, Ernest Van Dyckkaai
  • Op 15 augustus, moederdag in Antwerpen, van 8.30u tot 23.00u

De Rubensmarkt is dé feestmarkt bij uitstek en trekt elk jaar duizenden bezoekers. Meer dan 180 feestelijk versierde kramen en marktkramers in barokke kledij brengen de bezoeker een hele stap terug in de tijd naar de periode van de beroemde barokmeester Peter Paul Rubens (1577 – 1640). Je kan er letterlijk en figuurlijk proeven van het leven uit de barokperiode. Er worden etenswaren, drank, kleding, juwelen en antieke spulletjes verkocht. Wees er wel op voorbereid dat deze markt zeer druk bezocht wordt, je kan er over de koppen lopen. Maar zeker de moeite waard!

Feestmarkt Sint- Jansplein

  • Sint-Jansplein
  • Op de nationale feestdag, 21 juli van 8.00u tot 18.00u

Meer dan 80 marktkramers brengen op deze feestmarkt hun waren aan de man. Het aanbod is zeer gevarieerd en gaat van kleding, handtassen, juwelen tot dierenbenodigdheden en snoep. Voor wie iets wil eten staan hier de gebruikelijke wafel- en hamburgerkramen. Een meer volkse markt vind je wellicht niet in Antwerpen, hier loop je tussen een publiek van alle nationaliteiten.

Avondmarkten in Antwerpen

In de zomer worden er regelmatig avondmarkten gehouden. Op 14 juli 2019 is er een avondmarkt gepland aan het Mas (museum aan de stroom). Deze markt heeft een unieke locatie: het Mas ligt namelijk op het Eilandje, de voormalige havenbuurt. In deze maritieme sfeer kan je snuisteren tussen de kraampjes die een grote variëteit van koopwaren aanbieden. Ideaal in combinatie met een bezoek aan het Mas!

Meer informatie over Antwerpse markten vind je op uitinvlaanderen.be.

Legenda
A. Vogelmarkt
B. Exotische markt
C. Vrijdagmarkt
D. Biomarkt
E. Rubensmarkt
F. Feestmarkt Sint-Jansplein
G. Avondmarkt Mas
H. rommelmarkt Sint-Jansvliet

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Vogeltjesmarkt in Antwerpen: leuk voor jong en oudHeeft u zin om op zondag eens iets anders te doen? Breng dan eens een bezoek aan de Vogeltjesmarkt in Antwerpen. Op deze…
Antwerpen: Gouden Eeuw 1490-1530 eerste groeifaseDe ontwikkleing van de stad Antwerpen in de 16e Eeuw was grandioos. Na Parijs was Antwerpen de grootste stad ten noorden…
Antwerpen: Gouden Eeuw, 2de groeifase: 1535-1565De stad Antwerpen gaat rond 1535 voor de tweede keer groeien na de groeivertraging rond 1520 van de Gouden Eeuw van Antw…
Kerstshoppen? Winkelstad Antwerpen!Antwerpen aan de Schelde is de Vlaamse winkelstad. Antwerpen kent enkele zeer gezellige winkelwijken, vol bekende modeza…
Antwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocoladeAntwerpen Koekenstad: proeven van gebak en chocoladeSinds 2014 biedt Antwerpen elk voorjaar het evenement Antwerpen Koekenstad aan. Tijdens dit project doet Antwerpen zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding Rubensmarkt: https://www.flickr.com/photos/visitflanders/7485726176/
  • Afbeelding vrijdagmarkt: https://www.flickr.com/photos/visitflanders/7485723386/
  • http://www.youropi.com/nl/antwerpen/locations/exotische-markt-1003
  • http://www.wattedoen.be/rommelmarkten/0_1_0_8.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelenmarkt
  • http://home.scarlet.be/jan.verhelst/vrijdagmarkt/geschiedenis/geschiedenis_vrijdagmarkt.htm
  • http://www.dewereldmorgen.be/foto/2012/08/16/antwerpen-rubensmarkt-trekt-100000-bezoekers

Reageer op het artikel "Snuisteren op sfeervolle Antwerpse markten"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 23-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Antwerpen
Schrijf mee!