InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Informatie over Estland aan de Baltische Zee

Informatie over Estland aan de Baltische Zee

Informatie over Estland aan de Baltische Zee Estland is één van de drie Baltische Staten met als hoofdstad het mooie Tallinn aan de Baltische kust. Het land kent een veelbewogen geschiedenis. Informatie hierover en over de taal, munten en bankbiljetten, de nationale feestdagen en nog veel meer.

Estland en de hoofdstad Tallinn

Estland ligt aan de oostkust van de Baltische Zee (Oostzee) en heeft een kustlijn van meer van 3.700 kilometer. Het land ligt ten zuiden van Finland, ten noorden van Letland en ten westen van Rusland. Het heeft een oppervlakte van 45.227 vierkante kilometer waarvan een groot deel uit eilanden en eilandjes bestaat. De grootste eilanden zijn Saaremaa, Hiiumaa, Muhu en Vormsi. Estland heeft 1,3 miljoen inwoners, waarvan er ongeveer 400.000 in de hoofdstad Tallinn wonen. Andere grote steden zijn Tartu (100.000 inwoners), Narva (70.000 inwoners), Parnu (45.000 inwoners en dicht bij Saaremaa) en het centrum voor de schaalolie-industrie, Kohtla-Järve (45.000 inwoners). De bevolking bestaat voor 68% uit Esten, 26% Russen, gevolgd door kleinere groepen Oekraïners, Wit-Russen en Finnen. De gemiddelde temperatuur is -7 graden Celsius in januari en 22 graden Celsius in juli. Estland is een republiek en een parlementaire democratie. Het parlement (de Riigikogu) bestaat uit één kamer. De 101 leden worden om de 4 jaar gekozen.

Beknopte geschiedenis van het baltische Estland

  • De Romeinse historicus en politicus Tacitus schreef in 98 voor Christus in zijn "Germania" over de Esten en hun taal en gewoonten.
  • Estland is altijd aantrekkelijk geweest voor veroveraars; de Teutoonse Orde, de Denen, Zweden, Polen de Russen, allemaal veroverden zijn eens of meerdere malen Estland.
  • De Deense Koning Valdermar II veroverde de hoofdstad Tallinn in 1219. De naam Tallinn komt van het Deens: Taani + Linn (Deense Stad).
  • Tallinn, Parnu en Viljandi behoorden tot de Hanzesteden. De wet van Lübeck werd in Tallinn op 15 mei 1248 van kracht. De periode onder de Zweedse Kroon, tussen de Livoniche Oorlog en de Noordelijke Oorlog staat in Estland bekend als De Goede Oude Zweedse Tijd.
  • Estland wordt ruim 200 jaar (tussen 1710 en 1918) door de Russische Tsaar geregeerd. Estland ontkomt aan vergaane Russificatie door de aanwezigheid van Baltisch Duitse landeigenaren op haar grondgebied. Voor hengelen speciale wetten.
  • Na het uitroepen van de onafhankelijkheid op 24 februari 1918 en de Onafhankelijkheidsoorlog welke eindigde met het verdrag van Tartu, bleef Estland 22 jaar onafhankelijk. Het verdrag is uniek omdat Rusland hierin, tegen de gewoonte in, haar verlies toegeeft.
  • Als gevolg van het Molotov-Ribbentrop Pact wordt Estland in 1940 bezet door troepen van de Sovjet-Unie. Het herstel van de onafhankelijkheid zou tot 20 augustus 1991 op zich laten wachten.
  • De laatste troepen van de dan al voormalige Sovjet-Unie verlaten op 31 augustus 1994 Estland, waarmee ook voor Estland de Tweede Wereldoorlog formeel eindig.
  • In 2004 wordt Estland volwaardig lid van de NAVO en van de Europese Unie

Munten en Bankbiljetten in Estland

Na jarenlang de munteenheid van de Sovjet-Unie te hebben gevoerd (de Estse Roebel), werd in 1992, na de herwonnen onafhankelijkheid van Estland, de munt van voor het begin van voor de Tweede Wereldoorlog in ere hersteld. De nationale munteenheid zou de Estse Kroon (EEK) worden, welke onderverdeeld is in 100 sents. De Kroon werd aan de Euro gekoppeld tegen een koers van 1 EURO = 15,6466 Kroon. Op 1 januari 2011 werd Estland als eerste Baltische staat lid van de Eurozone en sindsdien is de Euro de het enige wettelijke betaalmiddel in het land.

Onderwijs in Estland

Onderwijs is in Estland verplicht voor jongeren tussen de 7 en 16 jaar. De meeste van de ongeveer 600 scholen zijn openbaar. In verband met de grote groep etnische Russen in Estland geven iets meer dan 60 scholen ook onderwijs in de Russische taal. De oudste universiteit van Estland is de Universiteit van Tartu, in 1632 gesticht door Koning Gustav Adolf II van Zweden.Het is één van de oudste universiteiten van Noord-Europa.

Taal in Estland

De officiële taal in Estland is het Ests. Het Ests is een Finno-Ugrische taal, welke heel dicht bij het Fins ligt en iets verder weg ook raakvlakken met Hongaars heeft. Door de aanwezigheid van een relatief grote groep etnische Russen wordt er ook veel Russisch gesproken.

Nationale Feestdagen in Estland

DatumAanleiding
1 januariNieuwjaarsdag
24 februariOnafhankelijkheidsdag (1918)
2 aprilGoede Vrijdag
23 juniOverwinningsdag
24 juniMidzomernacht
20 augustusHerstel van de Onafhankelijkheid (1991)
24 decemberKerstavond
25 decemberEerste Kerstdag
26 decemberTweede Kerstdag

Estland - Kaart

Lees verder

© 2011 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Servische dinarGeschiedenis van de Servische dinarDe Servische dinar is de munteenheid van Servië. Deze munt heeft een lange geschiedenis. De laatste versie van de Servis…
Geschiedenis van de Bangladesh takaGeschiedenis van de Bangladesh takaDe taka is de munteenheid van Banglasesh. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Aziatische land. Dit artikel vert…
Geschiedenis van de Boliviaanse BolivianoGeschiedenis van de Boliviaanse BolivianoDe Boliviano is de munteenheid van Boliva. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Zuid-Amerikaanse land. Lees in d…
Studeren in EstlandDe kwaliteit van het onderwijs in Estland is erg hoog en de levensonderhoudskosten zijn er erg laag. Maar wat houdt stud…
Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopenOudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopenEr wordt veel gehandeld in Byzantijnse munten. Met de koop en verkoop van deze munten kan er goed geld worden verdiend.…

Reageer op het artikel "Informatie over Estland aan de Baltische Zee"

Reactie

Sjoerd, 28-01-2013 13:38 #1
Kijk, hier heb je tenminste iets aan, heldere en duidelijke informatie, hartelijk dan!

Sjoerd

Infoteur: Henk108
Laatste update: 14-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Reacties: 1
Schrijf mee!