InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Bezoek de sterrenwacht van Valle d'Aosta

Bezoek de sterrenwacht van Valle d'Aosta

Verstopt in de Saint Barthélemy vallei, vlakbij de stad Nus, ligt een bijzondere astronomische sterrenwacht die ook open is voor het publiek. Naast vele onderzoeksfaciliteiten is er ook een planetarium, een schaalmodel van het zonnestelsel, en ruimte voor tentoonstellingen. De hele dag vinden er rondleidingen plaats, overdag om de zon van dichtbij te bekijken en ’s avonds voor een reis door de sterrenstelsels.

De sterrenwacht

De ligging van de astronomische sterrenwacht is bepaald door de uitstekende weersomstandigheden, de lage lichtvervuiling en de weinig atmosferische turbulentie, waardoor er minimaal 240 heldere avonden per jaar zijn om het heelal te bestuderen. In 2003 is de sterrenwacht opgericht en in 2008 is het planetarium er aan toegevoegd. De sterrenwacht maakt deel uit van een nationaal en internationaal astronomisch onderzoeksprogramma voor zowel professionals als amateurs en beschikt over de modernste apparatuur. Ook ontvangt de sterrenwacht onderzoekers, studenten en astronomen vanuit de hele wereld met als doel het positief beïnvloeden van het astronomisch onderzoek. Cursussen zijn beschikbaar om zelfstandig gebruik te maken van het geavanceerde materiaal en computer systeem.

Rondleidingen

Tijdens een dagbezoek krijgen geïnteresseerden een introductie over de algemene bewegingen van de aarde, een observatie van de zon en uitleg over alle aanwezige instrumenten. Wie meer interesse heeft in sterren en planeten moet de sterrenwacht in de avonduren bezoeken. Bij deze rondleiding ligt de focus op het bekijken van de sterren, het identificeren van de sterrenstelsels en planeten en het observeren van interessante astronomische objecten. Beide rondleidingen vinden plaats onder begeleiding van ervaren personeel en het is aan te raden deze vooraf te reserveren. Ook het naast de sterrenwacht gelegen planetarium is zeker een bezoek waard voor een informatieve ontmoeting met astronomie. Hier is het mogelijk om een simulatie van het heelal te zien, inclusief planeten, sterren en zonnestelsel.

Saint Barthélemy vallei

In de omgeving van de sterrenwacht valt ook genoeg te ontdekken. Het dorpje dichtbij Nus ligt op een natuurlijk balkon met Europa’s hoogste bergen als de Mont-Blanc, Matterhorn en Monte Rosa binnen de omgeving van 40 kilometer. Dit is een perfecte locatie om de wandelschoenen aan te trekken en het berglandschap met zijn plattelandshuizen en dorpen te ontdekken. Ook een tocht naar het gehucht Lignan ligt, een archeologische site die dateert uit de IJzertijd en het heiligdom van Curnéy, onder begeleiding van een gids is een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bezoek de sterrenwacht van Valle d'Aosta"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 16-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Valle d'Aosta
Schrijf mee!