InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizen

Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizen

Vertrekkend vanuit Tirano in Italie voert de Bernina Express u via een schitterende route, dwars door de Alpen naar het Zwitserse Chur. Onderweg komt u werkelijk een enorme hoeveelheid schoonheden tegen die Moeder Natuur aan ons heeft geschonken. Geen wonder dat in 2008 deze treinreis werd geplaatst op de Unesco werelderfgoedlijst.

Tirano

De reis begint in Tirano, een pittoresk stadje in de Noord Italiaanse provincie Sondrio, gelegen in het centrale deel van het bergdal Valtellina.

Vertrekkend in noordelijke richting bereikt men via enkele kleine stations het Zwitserse plaatsje Poschiavo (1014M) in het kanton Graubunden.

Waar men tijdens een “gewone treinreis” graag zo snel mogelijk op de plaats van bestemming wil komen, kan de reis met de Bernina Express niet lang genoeg duren. Tijdens de rit wordt men betoverd door het geweldige uitzicht, de imponente bergen, besneeuwde toppen, heldere meren, schattige dorpjes en schuimende watervallen.

Morteratsch gletsjer

Zo halverwege tussen Tirano en St. Moritz passeert men de Morteratsch Gletsjer, de grootste gletsjer in het gehele Bernina massief. Vanaf het stationnetje Morteratsch heeft men de mogelijkheid om de gletsjertong te bezoeken.

Indien u de gletsjer graag op grote hoogte wilt bekijken, dan kunt u uitstappen bij de halte Diavolezza en met de kabelbaan naar een hoogte van 2.973 meter worden gebracht.

St. Moritz

Vervolgt u de treinreis, dan komt u na een tijdje aan in St. Moritz. Onder de wintersporters bekend als een mondaine plaats met een hoog luxe gehalte. Dit dure karakter heeft St. Moritz hoofdzakelijk te danken aan haar hoge ligging met zongarantie wat als een magneet werkt op de Engelse elite.

Chur

De reis eindigt in Chur, de hoofdstad van het kanton Graubunden. Een historische plaats. Verhalen gaan dat Chur al bewoont was in het jaar 9000 voor Christus en hierdoor is het dan ook wel de oudste nederzetting van Zwitserland. Het oude stadsbeeld wordt hoofdzakelijk gedomineerd door het bisschoppelijke paleis en de kathedraal.

Tegenwoordig is Chur naast historisch ook een bruisende stad. Er zijn verschillende jaarlijks terugkerende events, zoals de in augustus georganiseerde open air cinema en het stadsfeest. Daarnaast heeft Chur verscheidene musea, een theater, concertzaal en een binnenstad rijk aan leuke winkels.
© 2011 - 2019 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Treinreis in Zwitserland met de Bernina ExpressTreinreis in Zwitserland met de Bernina ExpressZwitserland is een prachtig land. Het is niet alleen leuk om dit met de auto te verkennen, maar ook met de trein. Met de…
Wintersportgebieden in ZwitserlandGaat u in Zwitserland op wintersport, kiest u voor kwaliteit. De gebieden liggen hoog en het is sneeuwzeker. Veel plaats…
Zwitserland: bezienswaardigheden langs Albula-Bernina BahnZwitserland: bezienswaardigheden langs Albula-Bernina BahnEen tocht met de Bernina Express - de trein van de Zwitserse Rhätische Bahn - maken is prachtig. Je kunt kiezen om allee…
Goedkope vakantie in GraubündenGoedkope vakantie in GraubündenDat het Zwitserse kanton Graubünden, vakantiegebied nr 1. van Zwitserland met zijn indrukwekkende bergwereld, een paradi…
WK voetbal 1934In 1934 werd voor de 2e maal het Wereld Kampioenschap Voetbal gehouden. Dit jaar was Italië het gastland, nadat andere l…
Bronnen en referenties
  • www.swisstraveling.com

Reageer op het artikel "Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizen"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 11-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!