InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Ontdekkingen in de noordelijke Eifel - Nationaal Park Eifel

Ontdekkingen in de noordelijke Eifel - Nationaal Park Eifel

Het Nationaal Park Eifel is het enige nationale park van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Dit gebied is belangrijk voor de natuurbescherming in dit deel van West-Duitsland en biedt zijn bezoekers een schat aan informatie en mogelijkheden tot natuurbeleving.

Situering

Het nationaal park Eifel werd gesticht op 1 januari 2004 en heeft inmiddels een oppervlakte van 10.700 hectare. Het strekt zich uit van het zuidwesten in de omgeving van het dorp Monschau-Höfen naar het noordoosten tot de omgeving van Nideggen. Het centrum van het park situeert zich rond de stuwmeren van Rur en Urft die tussen Rurberg en Gemünd gelegen zijn. Een belangrijke aanwinst was in 2006 het oude militaire domein van Vogelsang dat tussen Monschau en Schleiden gelegen is.

Natuurparadijs Eifel

Het landschap in het nationaal park Eifel wordt bepaald door bos en water waardoor een fascinerende beleving van de onberoerde natuur perfect mogelijk is. Hier leven wilde katten, zwarte ooievaars en verder nog ongeveer 1.000 bedreigde dieren- en plantensoorten die door de natuuronderzoekers werden opgespoord. 240 kilometer uitgestippelde en bewegwijzerde wandelpaden leiden langs de mooiste plekjes van het gebied en bieden hier en daar fantastische panorama’s op de stuwdammen van Rur en Urft. Een speciale wildwandelweg leidt in vier etappes van Höfen in het zuidwesten naar Zerkall in het noordoosten en passeert door de mooiste valleien, duistere beukenbossen, panoramapunten en dorpjes die in het nationaal park zijn gelegen. In het voorjaar kan men tijdens een wandeling in het zuidwesten van het park de wilde gele narcissen bewonderen. In de herfst wandelt men door een kleurrijk palet van herfstbladeren en hoort men het gebrul van de hertenbronst in de verte. Tenslotte kan men ook van de prachtige natuur genieten tijdens een boottocht van Rurberg naar de stuwdam van Schwammenauel.

Onder begeleiding of op eigen kracht

Het bestuur van het nationaal park organiseert regelmatig publieke rondleidingen met een ranger of gebrevetteerde natuurgidsen waarbij men zich zonder aanmelden kan aansluiten. Ze zijn vertrouwd met de plaatselijke omstandigheden en vertellen honderduit over de wonderen van de natuur, doorspekt met anekdotes. Deze publieke wandelingen worden meestal in het weekend gehouden. Daarnaast wordt ernstig rekening gehouden met slechtziende en gehoorgestoorde gasten. Ook voor hen kan een speciale rondleiding of wandeling na aanmelding worden besteld. Op eigen kracht kan men natuurlijk zelf veel ontdekken: er zijn de 240 km wandelwegen, winterwandelwegen, de wildwandelweg, speciaal uitgestippelde rondwandelingen, wandelingen rond een bepaald thema, een spirituele wandelweg (‘Schöpfungspfad’), fietswegen, ruiterpaden, loipen in sneeuwrijke winters en rondvaarten en tochtjes met de koets voor minder mobiele mensen. Een nieuwe publiekstrekker wordt het Forum Vogelsang, het terrein en de gebouwen van de voormalige militaire basis die tot een groot bezoekerscentrum wordt omgevormd (opening voorzien einde 2012) ofschoon hier thans al rondleidingen (ook in het Nederlands) worden gegeven.

Een bloementapijt van wilde narcissen

Jaarlijks hullen enkele valleien in het zuidwesten van het Nationaal park Eifel zich in een bloementapijt van gele wilde narcissen, een plant die meestal bekend is uit de voortuintjes of als snijbloem. Kenmerkend zijn haar zes gele bloemblaadjes en het klokje in het midden. De donkergroene bladeren zijn hard en spits en kunnen zichzelf in het voorjaar door een licht bevroren bodem omhoogduwen. In het nationaal park vindt men de gele wilde narcissen in de vallei van de autovrije Perlenbach en de Fuhrtsbach. Deze bereikt men via rondwandelweg 63 vanaf het Nationalparkhuis in Höfen, een deelgemeente van Monschau. Hier kan men een kleine tentoonstelling bekijken over de wilde narcissen en informatiemateriaal krijgen. April is de maand om op ontdekking te gaan naar deze valleien, meer bepaald de tweede helft van de maand waarin het landschap in de Eifel er bovendien bijzonder kleurrijk uitziet, dank zij de bloesems van de vele fruitbomen die deel uitmaken van het bosbestand in de valleien.

Informatie

Op de website van het nationaal park Eifel (www.nationalpark-eifel.de, ook in het Nederlands, Frans en Engels). In de grote huizen (‘poorten’) tot het nationaal nark (gratis toegang, tentoonstelling, films, brochures en folders):
  • Simmerath-Rurberg (Seeufer 3 in Rurberg, dagelijks open 10.00-17.00u.)
  • Schleiden-Gemünd (Kurhausstrasse 6, dagelijks open 10.00-17.00u.)
  • Heimbach (An der Laag 4, dagelijks open 10.00-17.00u.)
  • Monschau-Höfen (Hauptstrasse 72, dagelijks open 10.00-17.00u.)
  • Nideggen (Im Effels 9, dagelijks open 10.00-17.00u.)

In 14 kleinere infopunten (brochures en folders) in Bad Münstereifel (Dienst voor Toerisme), Kall (stationsgebouw), Hellenthal (stadhuis), Hürtgenwald-Zerkall (Auel 1), Marmagen (in de Eifelhöhenkliniek), Firmenich (Zikkurat-Therme), Kommern (in het openluchtmuseum), Satzvey (in burcht Satzvey), Monschau (Dienst voor Toerisme), Nettersheim (in Naturzentrum Eifel), Roetgen (reisbureau ‘Am Eifelsteig), Schleiden (in reisbureau Linden), Schmidt (in de St.-Hubertuskerk), Einruhr (in het Heilsteinhaus)
© 2011 - 2019 Reisvriend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontdekkingen in de noordelijke Eifel - Nationaal Park Eifel"

Infoteur: Reisvriend
Gepubliceerd: 28-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!