InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De Eifel - populaire vakantiebestemming in Duitsland

De Eifel - populaire vakantiebestemming in Duitsland

De Eifel - populaire vakantiebestemming in Duitsland De Eifel is een regio die voor het grootste gedeelte in Duitsland ligt en een populaire vakantiebestemming is voor Nederlanders en Belgen. Voor de meeste Nederlanders en Belgen is deze streek binnen een paar uur met de auto te bereiken. Daarnaast biedt het gebied ook veel variatie, er is veel natuurschoon en zijn er natuurverschijnselen die wij niet kennen zoals kratermeren, maar zijn er ook historische stadjes, wandelroutes en snelstromende beken, waardoor de Eifel voor elke vakantieganger wel iets te bieden heeft. Het overgrote gedeelte van de Eifel ligt in Duitsland, een klein deel ligt in de Belgische Oostkanons. De Eifel bevindt zich ten noorden van de beroemde Moezelvallei in de Duitse deelstaten Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen.

Steden en dorpen in de Eifel

In de Eifel-regio vind je veel historische dorpjes en steden, die zeker een bezoekje waard zijn. Bekende steden en dorpen in deze populaire Duitse vakantieregio zijn Aken, Wittlich, Neuerburg, Bitburg en Monschau.

Aken

Deze stad heeft ongeveer een kwart miljoen inwoners en speelt in de Eifel een belangrijke rol als cultureel centrum. De geschiedenis van deze stad die zich in het noordelijke gedeelte van de Eifelregio bevindt gaat terug tot 3000 jaar voor Christus en deze Domstad geniet ook bekendheid vanwege diverse keizers die in Aken hun residentie hadden, waarvan keizer Karel de Grote de bekendste is. Aken is ook een leuke stad om te winkelen, terwijl er rond de stad verscheidene mooie wandelpaden en fietsroutes zijn.

Wittlich

Wittlich is gelegen in het zuidelijke gedeelte van de Eifel en deze stad is mede populair vanwege het fraaie natuurschoon in de omgeving, de nabijheid van de Moezelvallei en de vele mogelijkheden die het biedt aan actieve vakantiegangers, met diverse wandelpaden en fietsroutes. Ook is er jaarlijks een zeer grote kermis, waarbij er ook varkens aan grote spitten worden bereid, die bezoekers trekt van heinde en verre.

Neuerburg

Neuerburg ligt in de buurt van de Luxemburgse grens en de Duitse overheid heeft deze plaats in de Eifel het predicaat ‘luchtkuuroord’ gegeven. Het dorpje ligt in een zeer bosrijk gebied en boven Neuerburg torent de burcht waaraan het dorp zijn naam ontleent.

Bitburg

Bitburg bevindt zich in het zuiden van de Eifel en kent met name internationale bekendheid vanwege het bier dat daar gebrouwen wordt. Bij bierliefhebbers is de Bitburger en de spreuk ‘Bitte ein Bit’ alom bekend. Het kleine stadje wordt omgeven door fraaie natuur en heeft in de omgeving mooie wandelroutes en fietspaden.

Monschau

Monschau is een pittoresk plaatsje in de Eifel, in de buurt van de Belgisch-Duitse grens. Het dankt met name zijn populariteit aan de fraaie vakwerkhuizen, smalle schilderachtige straatjes, snelstromende beken, leuke winkeltjes en restaurants waar smakelijke lokale (wild)gerechten genuttigd kunnen worden.

Natuur in de Eifel

De Eifel kent een grote variëteit aan natuurschoon, met veel glooiende heuvels. Het hoogste punt in de Eifel-regio is de Hohe Acht, deze heuvel is 747 meter hoog en bevindt zich in de Hohe Eifel. In dit gedeelte vind je ook de beroemde en zeer fraaie kratermeren die ontstaan zijn door vulkanische activiteit. De laatste uitbarsting van de vulkanen in de Eifel dateert van 10.000 jaar geleden, maar uit onderzoek blijkt dat er nog altijd wel geologische activiteit in de regio is waar te nemen.

Sportieve activiteiten in de Eifel

Sportieve vakantiegangers waarderen de vele wandelpaden en fietsroutes in de Eifel. Daarnaast is het ook een gebied dat voor Nederlanders relatief dichtbij ligt om wildwateractiviteiten te ondernemen.

In het Eifel-gebied vind je ook de Nürburgring, het beroemde racecircuit waar onder andere Formule 1-races zijn gereden.
© 2017 Rvdz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vulkaan Laacher See: is vakantie naar de Eifel wel veilig?nieuws uitgelichtVulkaan Laacher See: is vakantie naar de Eifel wel veilig?De Eifel in Duitsland is met zijn prachtige natuur en vele bezienswaardigheden voor velen een geliefd vakantiegebied. Vo…
Eifel: skigebieden dicht bij huis in DuitslandEifel: skigebieden dicht bij huis in DuitslandZin in een dagje ski niet ver van huis? Waarom dan niet naar de Duitse Eifel trekken? Op gemiddeld zo'n 150 kilometer va…
Ontdekkingen in de noordelijke Eifel - Nationaal Park EifelHet Nationaal Park Eifel is het enige nationale park van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Dit gebied is belangri…
Eifelliefhebber: toeristische informatie op het internetEifelliefhebber: toeristische informatie op het internetBen je ook verliefd op de Eifel? Ga je er ieder vrij moment naar toe? Wil je op de hoogte zijn van alles wat er te belev…
Eifel: een toffe vakantieplek dicht bij huisEifel: een toffe vakantieplek dicht bij huisWie Eifel zegt, denkt bossen, heuvels, rivieren en weilanden. Klopt helemaal. De Eifel is een gebied in Duitsland, dicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert2512, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Eifel

Reageer op het artikel "De Eifel - populaire vakantiebestemming in Duitsland"

Infoteur: Rvdz
Gepubliceerd: 31-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!