InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Lesbos (Grieks eiland)

Lesbos (Grieks eiland)

Lesbos (Grieks eiland) Lesbos is een Grieks eiland dat zich in het oosten van Griekenland bevindt. Het eiland biedt een fijne vakantie aan zowel strandliefhebbers als natuurschoonliefhebbers. Lesbos kent diverse dorpjes en steden die een bezoekje waard zijn zoals de hoofdstad Mytilíni, Mantamádos en Pétra.

Lesbos

Het Griekse eiland Lesbos behoort tot de zogenaamde noordoostelijke Egeïsche eilanden en is met name bekend om haar forten en het vulkanische landschap. Het eiland was reeds bij de Romeinen een populaire vakantiebestemming vanwege de vele bezienswaardigheden. Het eiland werd in 1462 veroverd door de Turken welke vele Grieken tot slaaf gemaakt hebben of verbannen hebben.

Lesbos kent ongeveer 90.000 inwoners en heeft een eigen vliegveld waardoor je het eiland middels een vliegreis kan bereiken. Het vliegveld heet "Odýsseas Elýtis" en ligt ongeveer 8 kilometer ten zuiden van de stad Mytilíni.

Bezienswaardigheden op Lesbos

Lesbos is een eiland dat niet alleen een fijne vakantiebestemming is vanwege haar stranden en natuurschoon, maar ook vanwege de vele bezienswaardigheden die het eiland rijk is.

Mytilíni

Mytilíni, soms ook wel geschreven als Mitilíni, is de hoofdstad van Lesbos. De moderne stad is gebouwd op de restanten van de klassieke stad welke dezelfde naam droeg. De stad ligt tegen een heuvel aan en heeft aan weerszijde een haven. De Turken regeerden in het stadje van 1462 en 1912. Dit is duidelijk te zien aan de vele Osmaanse huizen.

Kástro

Kástro is een kasteel dat door de Byzantijnse keizer Justinianus gesticht is. Een groot deel van de muren en torens is verwoest tijdens de Osmaanse belegering in 1462 maar het is vrij nauwkeurig weer opgebouwd. Het kasteel bevat onder meer de resten van de fundamenten van het paleis van Gatelluzzi, een Turkse theologieschool en een cel van een derwisj (een islamitische geestelijke die de gelofte van armoede afgelegd heeft).

Het archeologisch museum en het Byzantijns museum

Het archeologisch museum herbergt de archeologische vondsten die op Lesbos gedaan zijn. Deze bestaan onder meer uit mozaïeken afkomstig uit een Romeinse villa en neolithische vondsten van de opgravingen bij Thermí.

Het Byzantijns museum is een kerkelijk museum dat voornamelijk gewijd is aan de iconen uit de 13e tot en met 18e eeuw. Het museum bevat echter ook recentere iconen.

Theófilos museum

Ongeveer drie kilometer ten zuiden van Mytilíni bevindt zich het Theófilos-museum. Dit museum bevat vier zalen waarin men het werk van Theófilos Chatzimichaïl aantreft. Deze in Mytilíni geboren schilder heeft gedetailleerde werken gemaakt van onder andere bakkers, vissers en oogsters op Lesbos. Ook maakte hij portretten van mensen die hij tijdens zijn reizen tegenkwam.

Oost-Lesbos

Op Oost-Lesbos treft men twee hoge bergen van 968 meter aan: de Lepétymnos en de Olympus. Dit gedeelte van het eiland herbergt de meeste dennenbossen en olijfboomgaarden. Dit deel kent eveneens twee belangrijke vakantieoorden de dorpen die op de haven en de hoofdstad na de meeste inwoners tellen.

Plomari

Plomari is een dorpje dat tegen de heuvel aangebouwd is tegen de haven. Het dorpje was vroeger een groot scheepsbouw centrum maar is tegenwoordig met name bekend als de "ouzo-hoofdstad". Het dorpje kent vijf distilleerderijen waarvan Varvagiánnis de meest bekende is.

Agiásos

Het fraaie dorpje Agiásos ligt verscholen in een bebost ravijn aan de voet van de berg Olympus. Het dorpje is in de 12e eeuw gebouwd rondom de kloosterkerk Panagía Vrefokratoússa. Deze kerk werd gebouwd om er een icoon geschilderd door H. Lucas te herbergen. In de fundamenten van de kerk bevinden zich winkels waarvan de huur voor een deel dient om te kerk te onderhouden.

Mantamádos

Mantamádos is een dorp dat met name bekendheid geniet vanwege zijn aardewerkindustrie en het nabijgelegen klooster uit de 17e eeuw Moní Taxiarchón. Het klooster bevat een icoon van de aartsengel Michaël welke volgens verhalen gemaakt is van modder en het bloed van de monniken die vermoord zijn bij een Osmaanse aanval. Op de derde zondag na Pasen wordt er in het openbaar een stier geofferd bij het klooster waarna het vlees opgegeten wordt. Dit ritueel vormt de start van een serie riten op de zomerfestivalkalender van Lesbos.

West-Lesbos

West-Lesbos is wat meer rotsachtig en kent slechts weinig begroeiing. Toch vormt dit deel van het eiland een fijne afwisseling tussen badplaatsen, schilderachtige dorpjes en de drie belangrijkste kloosters die Lesbos rijk is. West-Lesbos is een waar paradijs voor vogelliefhebbers.

Het dorpje Pétra

Dit dorpje dankt haar naam aan de vulkanische rots in het centrum. Pétra betekent namelijk 'steen' in het Grieks. Het dorpje bevat de 16e eeuwse basiliek Agios Nikólos welke diverse oorspronkelijke fresco's herbergt. Een lange trap voert de wandelaar naar de 18e eeuwse kerk Panagía Glykofiloúsa.
Gerelateerde artikelen
Lesbos of Lesvos in de Egeïsche ZeeLesbos of Lesvos in de Egeïsche ZeeLesbos, dat ook wel Lesvos wordt genoemd, is een van de Egeïsche Eilanden in de Egeïsche Zee. Het wordt het eiland van h…
Griekenland, vakantie op LesbosEén van de grootste eilanden die Griekenland rijk is, is Lesbos. Een populaire vakantiebestemming met al zijn mooie stra…
Griekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekenland is één van de mooiste en meest diverse landen voor een zonnige en originele vakantie. Bijna iedereen die naa…
Lesbos 2015: overspoeld door dode en levende vluchtelingenLesbos 2015: overspoeld door dode en levende vluchtelingenIn september en oktober 2015 werd het eiland Lesbos in Griekenland overspoeld door vluchtelingen. Naast de vele levenden…
Vakantie naar RhodosVakantie naar RhodosRhodos, ook wel geschreven als Rodos, is het derde grootste eiland van Griekenland. Het eiland is een populaire vakantie…

Reageer op het artikel "Lesbos (Grieks eiland)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 21-02-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!