InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Ruitervakantie in Polen

Ruitervakantie in Polen

Ruitervakantie in Polen Polen is een schitterend land om te gaan paardrijden. Dit land heeft een ongekend aantal wouden, meren en rivieren waardoor het een genot is voor mens en paard om erop uit te trekken. Je kan urenlang rijden in de ongerepte natuur, langs meren, door dorpjes en in parken zonder gehinderd te worden door verkeer en toeristen. In het noorden van Polen liggen de grootste natuurreservaten en wildparken. Maar ook het westen van Polen kent enorme natuurgebieden met uitgestrekte bossen en meren.

De manege

In Polen zijn niet zoveel maneges als in Nederland. Vaak zijn de maneges klein en hebben ze een beperkt aantal paarden. Het personeel bestaat vaak uit de eigenaar, diens vrouw, hun kinderen en evt. een buurmeisje of buurjongen. Van de ruiters wordt dan ook verwacht dat zij meehelpen met het poetsen en optuigen van de paarden . Er zijn ook maneges die van hun klandizie verwachten dat zij meehelpen met het voederen van de dieren en het uitruimen van de stallen. Vaak zijn dat maneges waartegen een heel laag tarief kan worden gereden. Vind je dat geen probleem, prima, maar wil je niet dat jouw ruitervakantie een werkvakantie wordt, laat je dan heel goed voorlichten en maak goede afspraken.

Accommodatie

Vaak kan je via de manege waar je je ruitervakantie houdt aan adressen komen van goede hotels of pensions tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Sommige maneges bieden zelf onderdak vaak tegen lage tarieven of als onderdeel van de paardrijvakantie. Verwacht er niet teveel van. De accommodatie is vaak eenvoudig en sober, maar het biedt wel datgene wat je nodig hebt.

De buitenritten

De eerste rit is vaak een kennismaking met de gids, de paarden, de andere ruiters en de omgeving. Er wordt gekeken naar je rijvaardigheid en ook of het paard waarop je rijdt bij je past. Alle gangen worden uitgeprobeerd m.n. de galop om te kijken of je dat voldoende beheerst. De komende dagen kan naar behoefte korte en lange buitenritten worden gemaakt. Tijdens de lange ritten wordt veel gestapt en gedraafd . Hierdoor kan je volop genieten van de prachtige omgeving. Soms wordt dit afgewisseld met een snelle korte galop of juist een lange rustige galop. Om verder tegemoet te komen aan de wensen van de ruiter kan op verzoek speciale buitenritten, dagtochten of andere bijzondere ritten worden georganiseerd bijv. naar een dorp of naar een monument. Overleg is altijd mogelijk.

Rij-ervaring

Rij-ervaring is een must. Het is belangrijk dat je stevig in het zadel zit want het is niet ondenkbaar dat je in galop de heuvels op- en afgaat. Ook is het mogelijk dat je in de bossen (lage) hindernissen tegenkomt die tijdens de rit gewoon genomen worden. Verzeker je er dus van dat je een klein sprongetje kan maken. Ben je voorzichtig of nogal bang uitgevallen, schaam je dan niet! Zeg dit van te voren, zodat hiermee rekening kan worden gehouden. In Polen zijn geen ruiterpaden. Er wordt op de wandelpaden gereden en soms wordt gewoon ter plekke een ruiterpad gecreëerd . Sta dus niet verbaasd als je plotseling tussen bomen of struiken moet rijden, een heuvel op moet of als je met je paard door kleine ondiepe meertjes geloodst wordt. Al met al heel avontuurlijk.

De paarden

De paarden hebben over het algemeen een prettig karakter waardoor zij ideaal zijn om mee buiten te rijden. Ze zijn betrouwbaar, rustig en toch voorwaarts. Ze kennen de basisgangen zoals de stap, draf en galop. Ze blijven graag bij de groep. Van de andere kant zijn deze paarden niet echt geschikt om dressuur te rijden. Ze doen het wel maar reageren matig op de hulpen van de ruiter. In Polen worden de paarden vaak nog zelf door de manege gefokt en afgericht. Daarom kan het gebeuren dat bij lange buitenritten veulens meegaan die nog afhankelijk zijn van de moedermelk. Het is heel leuk om te zien dat sommige veulens tijdens de rit al heel snel hun plaatsje innemen in de groep. Zo leren zij spelenderwijs al heel jong om buitenritten te maken.

Vervoer

Het meest ideale vervoermiddel om naar Polen te reizen is de auto. Natuurlijk kan ook met de trein of per vliegtuig worden gereisd. Met de manege kan je afspreken dat zij je vanaf het station of vliegveld komen ophalen.

Uitrusting

Draag rijkleding, d.w.z. een rijbroek, bodywarmer, rijlaarzen, handschoenen en zeker een goede cap. Uiteraard kan ook met minichaps en rijschoenen gereden worden. Neem ook altijd regenkleding mee. De regenbuien in Polen kunnen nogal heftig zijn Last but not least sluit altijd een goede reisverzekering af. Paardrijden is nu eenmaal een sport waaraan risico’s verbonden zijn.
© 2009 - 2019 Heuvels2, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ruitervakantie in Polen"

Infoteur: Heuvels2
Gepubliceerd: 22-01-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!