InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Nerja, van eenvoudig vissersdorp naar badplaats

Nerja, van eenvoudig vissersdorp naar badplaats

Nerja is een geliefde badplaats aan de Costa del Sol die haar gemoedelijke charme van vissersdorp heeft kunnen bewaren. Dankzij de bescherming van de bergen en de ligging aan de Middellandse Zee kent Nerja een mild klimaat met meer dan 320 zonnedagen per jaar. Hier vind je zeker geen massatoerisme met daarbij behorende hoogbouw en dat maakt van Nerja een ideale plek voor een strandvakantie of om te overwinteren.

Geschiedenis

Volgens de jongste archeologische ontdekkingen in de grotten van Nerja dateren de eerste bewoners uit het stenen en bronzen tijdperk. De eerste beschrijving van een nederzetting komt voor in een geschrift van de dichter Ibn Saïd Al-Mugrabi uit de tijd van Abderramán III in de 10e eeuw. De plek wordt Naricha genoemd dat “rijk aan water” betekent en waar de bewoners zich bezig hielden met de teelt van zijderupsen. De Moren bouwden een fort op de plek die nu bekend staat als Pago del Castillo alto, vlak buiten Nerja, op de weg naar Frigiliana.

Herovering op de Moren

Nadat de vesting Vélez-Málaga in 1487 door de Christenen was heroverd stuurden de Moorse bewoners van Nerja een delegatie naar de gevallen stad. Hier onderwierpen zij zich aan het gezag van de Katholieke Koningen waardoor een bloedvergieten kon worden voorkomen. Enkele dagen later nam Pedro de Córdoba, uit naam van de Katholiek Koningen, Nerja in. Veel Moslims verlieten uiteindelijk de streek en om te voorkomen dat Nerja geheel verlaten zou worden, droeg de Koningin op om Nerja te herbevolken met christelijke bewoners uit Baskenland, Galicië en Valencia. Deze nieuwe bewoners gaven Nerja haar huidige naam en halverwege de 17e eeuw telde Nerja 400 inwoners.

Suiker

Aan het eind van de 16e eeuw werd langs de gehele kust rietsuiker geteeld en werd de eerste rietsuikermolen in gebruik genomen. Tot het begin van de 20e eeuw bleef dit, naast de visserij, een belangrijke industrie. De ruïne van een suikerfabriek tussen Nerja en Maro herinnert nog aan deze tijd.

Grotten

Op 12 januari 1959 ontdekten vijf jongens op de plek “la Mina”, vlakbij het dorpje Maro, bij toeval de grotten van Nerja . Deze toeristische trekpleister luidde voor Nerja het begin van belangrijke toeristische ontwikkelingen in.

Bezienswaardigheden

Iglesia el Salvador

Gebouwd aan het eind van de 17e eeuw met mooie fresco´s uit de 18e eeuw en een belangrijke muurschildering van Francisco Hernández.

La Ermita de Nuestra Señora de las Angustias

Kapel ter ere van de beschermheilige van Nerja, gebouwd in de 18e eeuw.

Aquaduct
Bij Maro staat het Aquaduct Aquila, gebouwd in de 19e eeuw om water naar de suikerfabriek te vervoeren. Naast de grotten en het Balcon van Europa is dit één van de bekende symbolen van Nerja.

Balcon van Europa

Op 25 december 1884 werd Nerja getroffen door een verwoestende aardbeving. Koning Alfonso XII bezocht het getroffen gebied om de Nerjeños een hart onder de riem te steken. De uitstekende rots aan de kust, waar ooit een fort had gestaan, noemde hij officieel “Balcon van Europa”. Vanaf deze plek heb je een prachtig uitzicht op zee en aan je linkerhand op het dorp Maro en de Sierra de Almijara.

Vakantie in Nerja

Nerja heeft meer dan 320 zonnedagen per jaar en kent geen massatoerisme zoals andere plaatsen aan de Costa del Sol. De ideale plek voor een vakantie of om te overwinteren.

Luchthaven

De luchthaven van Málaga ligt zo´n 50 kilometer van Nerja. Door de recente uitbreiding van de luchthaven zijn vluchten vanuit Europa naar Málaga sterk uitgebreid. Vanuit Nederland, België en de Duitse grensstreek is er een keur aan goedkope vluchten naar Malaga.

Bus

Vanaf het busstation in Nerja kun je naar Málaga en de omliggende dorpen reizen.

Overnachten

  • Pension Andalucia (1*)
  • Pension Montesol (2**)
  • Hotel Paraíso del Mar (3***)
  • Hotel Playamaro (3***)
  • Hotel Balcon de Europa (4****)
  • Parador (4****)

Camping

Bij het dorp Maro

Camperstalling

Op het strand van El Playazo

Eten en drinken

  • Cilieto Lindo (Mexicaans)
  • Chiringuitos op de verschillende stranden
  • Haveli (Indiaas)
  • Restaurante Casa Luque
  • Restaurante Sollun
  • Restaurante el Refugio
  • Sabor de Amor (Burriana Playa)

Uitgaan

  • Plaza Tutti Frutti (bar-dancings)

Stranden

Vanwege de grillige kustlijn heeft Nerja verschillende stranden, de belangrijkste stranden zijn La Torrecilla, dicht bij het centrum en Burriana Playa aan de oostkant met veel watersport. In Maro bevindt zich het naaktstrand Cala del Pino.

Winkels

In het oude centrum met zijn smalle straatjes vind je een groot aanbod aan winkeltjes. De belangrijkste winkelstraten zijn Calle Cristo en Calle Pintada.

Meer informatie over vakantie in Nerja vind je hier.

Tips voor uitstapjes vanuit Nerja

Een afstandstabel kan hierbij van pas komen.

Andere badplaatsen in de Axarquia

  • Algarrobo
  • Rincón de la Victoria
  • Torre del Mar
  • Torrox

Lees de special voor meer informatie over de Axarquia!
© 2009 - 2018 Zalomeya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Axarquia - Een schitterende streek in Zuid-SpanjeDe Axarquía is een streek in het zuiden van Spanje gelegen tussen Rincon de la Victoria tot net iets voorbij Nerja, in d…
Torrox in Zuid-Spanje heeft het beste weer van EuropaTorrox is een kustplaats in de streek "Axarquia" in de provincie Málaga. Voor het massa toerisme een nog vrij onbekende…
Frigiliana - Moors bergdorp waar de tijd lijkt stil te staanFrigiliana is een schitterend bergdorp in Zuid-Spanje, in de provincie Málaga, waar nog duidelijk de Moorse invloeden me…
Competa - Pittoresk dorp in AndalusieCómpeta. Een pittoresk bergdorp verscholen tussen de bergen in het hart van Andalusië. Hier proeft men nog het échte Spa…
Nerja Spanje: alle informatieDe stad Nerja is een populaire vakantiebestemming aan de Spaanse Costa del Sol. De stad is niet alleen aantrekkelijk in…

Reageer op het artikel "Nerja, van eenvoudig vissersdorp naar badplaats"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 15-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!