120 jaar Hurtigruten: van postboot naar cruiseschip
Al 120 jaar lang vertrekt dagelijks de Hurtigruten vanuit het Noorse Bergen naar Kirkeness en weer terug. Begonnen als een postboot groeide de vloot uit tot een cruise-transfer-en partyschip. Inmiddels telt de vloot 11 kleine en middelgrote schepen. Het begon in 1893. In die tijd moesten Noorden maandenlang op hun post wachten. ’s Winters kon dit soms wel vijf maanden duren. Daarom besloot de Noorse regering om het noorden en zuiden te verbinden met een postboot.
Kapitein Richard Withe
Kapitein Richard Withe neemt samen met zijn vriend Anders Holte de uitdaging aan om de gehele kustlijn op de kaart te zetten. Dat is een hele onderneming. De 2.400 km lange kust bestond uit talloze gevaarlijke riffen, kleine eilanden en smalle inhammen.
Ook telt de gehele kust slechts 28 vuurtorens. Beduidend minder dan het huidige aantal waarbij je nu in Alesund zelfs in een vuurtoren kan slapen om bijvoorbeeld de eerste huwelijksnacht te vieren.
Vesteraalen
Op 2 juli 1893 durft kapitein Richard het als eerste aan om van Trondheim naar Hammerfest te varen met zijn stoomschip DS Vesteraalen. Een half uur eerder dan gepland meert hij 67 uur later aan in de haven van Hammerfest. Daarmee is de Hurtigruten geboren.
Postboot
Aanvankelijk vaart de postboot met verschillende wekelijkse afvaarten van Trondheim naar Hammerfest. In 1897 opent Withe een hotel in Spitsbergen. De postboot neemt de ‘sportsmansroute’ tussen Hammerfest en Spitsbergen in gebruik. In 1898 volgt uitbreiding van de route naar het zuidelijker gelegen Bergen en naar het noordelijke Kirkeness. De reis Bergen-Kirkeness duurt slechts zeven dagen. Daarom, noemt Withe deze route Hurtigruten, ofwel snelle route. De eerste stap naar luxere schepen wordt gezet in 1925. Hurtigruten krijgt haar eerste schip met in elke cabine stromend water. In 1937 ontvangen alle schepen sonar, elektronisch logboek en een radiozender. Sinds 1936 vertrekt er dagelijks vanaf Bergen een schip. Meer dan 230.000 passagiers reizen jaarlijks aan boord een van de schepen van Hurtigruten
Oorlog 1940-1945
Tijdens de jaren 1940-145 neemt Hurtigruten actief deel aan de Tweede Wereldoorlog met transportdiensten voor de regering. De vijand neemt wraak door 9 van de 15 schepen te verwoesten. Na de Tweede wereldoorlog heeft het herstel van de vloot de allerhoogste prioriteit. In 1949 zijn alle negen kapot geschoten schepen vervangen door nieuwe. De complete vloot beschikt nu over nieuwe dieselmotoren. Van 1936 tot 1949 neemt het aantal passagiers toe van 230.000 naar 500.000.
King Harald
Met de bouw van het moderne schip Kong Harald in 1993 begint een nieuw tijdperk met luxere schepen. Tot 2003 worden 9 van de 11 schepen vervangen. Op 30 mei 2001 benoemt de Noorse regering het schip de Lofoten tot nationaal monument. In 2002 volgen twee nieuwe schepen; de Trollfjord en de Finnmarken. Hurtigruten organiseert haar eerste reizen naar Antarctica. In 2010 volgt de geboorte van de Fram, een expeditieschip naar Spitsbergen, Groenland en Antarctica. In juni 2011 wordt de reis aan boord van de Nordnorge van Bergen naar Kirkeness vastgelegd in een uitzending van 134 uur, 42 minuten en 45 seconden. Met deze non-stop t.v. documentaire behaalt de Hurtigruten het Guiness Book of World Records.
Partyschip
De Noren zijn trots op de Hurtigruten. ‘’Bij het zien van de schepen droomde ik ervan om zelf ook eens mee te varen’, zegt Kirstin uit Harstad. Zij is niet de enige. Vandaar dat veel Noren ervoor kiezen om hun huwelijk of andere festiviteit te vieren aan boord van de Hurtigruten.
Transferschip
Door de woeste natuur van Noorwegen laat de infrastructuur nogal te wensen over. De wegen zijn eigenlijk slechts berekend op paard en koets. Aan de moderne eisen van autowegen voldoet het noorden inmiddels nog steeds niet. Behalve dan die ene nogal eentonige weg naar de Noordkaap. Daarom gebruiken de Noren maar ook anderen de boot ook als transferschip. Als toerist krijg je daarom al snel contact met Noren om samen levenservaringen te delen.
Cruiseschip
Toch doet de Hurtigruten sinds 1964 vooral dienst als cruiseschip. In 1964 werd de MS Lofoten in Oslo gedoopt. In 2003 werd ze gerenoveerd en omgebouwd. Sinds 30 mei 2001 staat ze als enige schip van de vloot Hurtigruten onder monumentzorg. Bij de reizen van de Hurtigruten staat vooral natuurbeleving voorop. Aam boord bevindt zich geen casino maar wel panoramasalons. De zeereis voert door zee-engtes, waarvan de smalste de Trollfjord. Langs fjorden en steile rotswanden.
Authentiek
Ondanks het aanpassen aan de veranderde eisen van de tijd bewaarde Hurtigruten haar authentieke karakter. In elke haven wordt nog steeds post en andere waren verscheept. Het merendeel van de bemanning bestaat uit Noren. Veelal groeiden zijn op in het Noorden van Noorwegen en dus van kinds af aan met Hurtigruten. De maaltijden worden bereid van lokale producten en de menu’s worden bepaald door regionale gerechten.
© 2013 - 2024 Vikla, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Shkodër (Shkodra), AlbaniëVanuit Montenegro is Shkodër de eerste plaats van betekenis aan de Albanese kant van de grens. Behalve enkele interessan…
Bronnen en referenties
- http://www.50plusser.nl/?page=magazine&p=artikelen&article_id=6781&Autumn-Gold-mooie-zeereis-langs-de-Noorse-kust-van-Bergen-tot-K