Cruisen in Noorwegen: zeereis met de Hurtigruten
Voor wie eens een cruise langs de Noorse kust wil maken, is een tocht met de Hurtigruten een aanrader. Er vertrekt iedere dag vanuit Bergen - in het zuiden van Noorwegen - een boot naar Kirkenes in het noorden van Noorwegen. Naast passagiers wordt er ook post en vracht vervoerd. Deze boottocht duurt in totaal elf nachten, er varen dan ook elf boten op dit traject. Het is ook mogelijk om alleen een stukje van dit traject mee te varen. Vanaf een boot van de Hurtigruten ziet men het schitterende Noorse landschap van een heel andere kant dan met de auto.
Inhoud
Ontstaan Hurtigruten
In 1893 kreeg kapitein Richard With van de Noorse regering de opdracht om een route tussen het zuiden en het noorden van Noorwegen uit te stippelen. Hij vertrok met een stoomschip en kwam tot de ontdekking dat deze reis helemaal niet zo lang duurde dan men in eerste instantie had verwacht. Hij deed er namelijk maar zeven dagen over om van Bergen (in het zuiden) in Kirkenes (in het noorden) aan te komen. Dat betekende dus dat het vervoer van de post tussen het zuiden en noorden veel sneller kon. De naam Hurtigruten was geboren. Dit betekent namelijk
snelle route.
Belangrijke jaartallen
- 1893. De eerste Hurtigruten reis vond plaats. De vertrekhaven was Trondheim en de eindbestemming was Hammerfest. De reis ging via 11 havens.
- 1898. De route begon zuidelijker. Bergen kwam er namelijk als bestemming bij. Ook vertrok het schip drie keer per week.
- 1908. Kirkenes kwam er als noordelijkste plaats bij. Dit werd (en is tevens) het eindpunt. Van daaruit vaart de boot weer terug.
- 1993. Vanaf dat jaar werd scheepsvloot gemoderniseerd. Uiteindelijk kwamen er tien nieuwe, moderne schepen bij.
- 2008. In dat jaar vierde Hurtigruten hun 115-jarig bestaan en bestond hun scheepsvloot uit dertien schepen, waarvan er elf iedere dag langs de kust van Noorwegen varen.
- 2019. In dat jaar werd het eerste hybride schip aan de scheepsvloot toegevoegd (MS Roald Amundsen).
Scheepsvloot Hurtigruten
De scheepsvloot bestaat uit nostalgische schepen, schepen die in de jaren negentig zijn gebouwd en schepen die vanaf het millennium zijn gebouwd.
Hun totale scheepsvloot (anno 2020) bestaat uit:
- MS Fram
- MS Fridtjof Nansen
- MS Kong Harald
- MS Lofoten (het schip gaat in december 2020 met pensioen)
- MS Midnatsol
- MS Nordkapp
- MS Nordlys
- MS Nordnorge
- MS Otto Sverdrup (voorheen MS Finnmarken)
- MS Polarlys
- MS Richard With
- MS Roald Amundsen
- MS Spitsbergen
- MS Trollfjord
- MS Vesterålen
Technische gegevens schepen op de route langs de Noorse kust
| bouwjaar | Bruto tonnage | snelheid | lengte (meters) | breedte (meters) | aantal deks | aantal bedden | max. passagiers | autoplaatsen |
MS Lofoten | 1964 | 2.621 | 15 | 87,4 m | 13,2 m | 5 | 153 | 340 | 0 |
MS Vesterålen | 1983 | 6.261 | 15 | 108 m | 16,5 m | 7 | 294 | 510 | 35 |
MS Kong Harald | 1993 | 11.204 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 474 | 622 | 45 |
MS Richard With | 1993 | 11.205 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 464 | 623 | 45 |
MS Nordlys | 1994 | 11.204 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 469 | 622 | 45 |
MS Nordkapp | 1996 | 11.386 | 15 | 123,3 m | 19,5 m | 7 | 458 | 622 | 45 |
MS Polarys | 1996 | 11.341 | 15 | 123 m | 19,5 m | 7 | 473 | 619 | 35 |
MS Nordnorge | 1997 | 11.384 | 15 | 123,3 m | 19,5 m | 7 | 451 | 623 | 45 |
MS Trollfjord | 2002 | 16.140 | 15 | 135,75 m | 18,5 m | 9 | 640 | 822 | 45 |
MS Midnatsol | 2003 | 16.151 | 15 | 135,75 m | 21,5 m | 9 | 638 | 1000 | 45 |
MS Otto Sverdrup | 2002 | 15.690 | 18 | 138,5 m | 21,5 m | 8 | 628 | 1000 | 47 |
MS Spitsbergen | 2009/2016 | 7.344 | 17,5 | 100,54 m | 18 m | 8 | 200 - 243 | 335 | 0 |
MS Roald Amundsen | 2019 | 20.889 | 15 | 140 m | 23,6 | 9 | onbekend | 530 (500 in Antarctica) | 0 |
MS Fridtjof Nansen | 2020 | 20.889 | 15 | 140 m | 23,6 | 9 | onbekend | 530 (500 in Antarctica) | 0 |
MS Spitsbergen
De
MS Spitsbergen is in 2009 al gebouwd, maar in 2016 helemaal gereconstrueerd. Dit schip vaart parallel aan de
MS Lofoten. Beide vertrekken dus op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Overige schepen doen sommige havens in de nacht aan, dat is niet het geval met de MS Spitsbergen. Dit schip zal juist de havens overdag aandoen. Hierdoor hebben passagiers meer mogelijkheden om te wandelen en wild te bekijken. Vanaf dit schip kunnen er diverse excursies worden gemaakt. Daarnaast komt er op dit schip een volledig expeditieteam, die de passagiers van alles vertellen en hen vergezellen tijdens speciale wandelingen.
Scheepswerf
Niet alle schepen zijn bij dezelfde scheepswerf gebouwd. Het oudste schip,
de MS Lofoten is door
Akers Mekaniske Verkstad in Noorwegen gebouwd. Het schip
MS Vesterålen is door scheepswerf
Kaarbø Mekaniske Verkstad in Noorwegen gebouwd. Een aantal schepen zijn wel door dezelfde scheepswerf gebouwd, namelijk
Kværner Kleven,
Fosen Mekaniske Verksteder - beide uit Noorwegen - en
Volkswerft uit Duitsland. De
MS Nordkapp,
MS Nordnorge,
MS Finnmarken,
MS Otto Sverdrup,
MS Fridtjof Nansen en
MS Roald Amundsen zijn door Kværner Kleven gebouwd. De
MS Polarys,
MS Trollfjord en
MS Midnatsol zijn door Fosen Mekaniske Verksteder gebouwd en
MS Kong Harald,
MS Richard With en
MS Nordlys zijn door de Duitse Volkswerft gebouwd. De
MS Fram is door de scheepswerf Fincantieri in Italië gebouwd.
Hurtigruten MS Nordlys in Kristiansund /
Bron: ©sodrafHurtigruten MS Nordkapp in Honningsvåg /
Bron: ©sodrafHurtigruten MS Nordkapp in Honningsvåg /
Bron: ©sodrafHurtigruten MS Nordlys in Geiranger /
Bron: ©sodraf
Havens
Iedere boot die langs de Noorse kust vaart, doet dezelfde havens aan. Sommige havens worden in de nacht aangedaan en andere havens overdag. Vanuit die havens kan er trouwens ook nog gekozen worden om deel te nemen aan diverse excursies. Deze excursies kunnen aan boord worden geboekt, maar om teleurstelling te voorkomen, kan het handig zijn om deze excursies al tijdens het boeken van de reis mee te boeken.
De havens die worden aangedaan zijn:
- Bergen
- Florø
- Måløy
- Torvik
- Ålesund
- Geiranger
- Hjørundfjord
- Molde
- Kristiansund
- Trondheim
- Rørvik
- Brønnøysund
- Sandnessjøen
- Nesna
- Ørnes
- Bodø
- Stamsund
- Svolvær
- Stockmarknes
- Sortland
- Risøyhamn
- Harstad
- Finnsnes
- Tromsø
- Skjervøy
- Øksfjord
- Hammerfest
- Havøysund
- Honningsvåg
- Kjøllefjord
- Mehamn
- Berlevåg
- Båtsfjord
- Vardø
- Vadsø
- Kirkenes
Aan boord
Er heerst een ongedwongen sfeer aan boord van de schepen van Hurtigruten. Er zijn geen kledingvoorschriften en er worden geen activiteiten georganiseerd. Wel kan men in de bar genieten van live muziek dat op bepaalde momenten ten gehore wordt gebracht. Door de bemanning wordt Noors en Engels gesproken, terwijl de reisleiding Engels en Duits spreken. Ieder schip heeft zijn eigen charme. De oudere schepen stralen nostalgie uit, terwijl de nieuwere zijn voorzien van een moderne inrichting. Zo zijn deze nieuwere schepen voorzien van onder andere een verwarmd buitendek, whirlpool, sauna en fitnessruimte.
Gezondheid
Er is geen arts of apotheek aan boord, omdat de afstanden tussen de havens vrij kort zijn. Wel zijn er een ziekenboeg en EHBO uitrusting op alle schepen aanwezig. Op alle schepen mag er niet gerookt worden.
Speciale expeditiereizen naar Spitsbergen, Groenland en Antarctica
Naast dat de schepen van Hurtigruten langs de mooie Noorse kust varen, zijn er ook mogelijkheden om Spitsbergen, Groenland en Antarctica vanaf een schip van Hurtigruten te bewonderen.
Spitsbergen
Vanaf Longyearbyen op Spitsbergen varen passagiers in zes dagen tijd langs de kust van Spitsbergen en doen diverse havens aan. De zesdaagse reis eindigt weer in Longyearbyen. Het schip dat op dit traject vaart is de
MS Nordstjernen. Dit schip is in 1956 in Hamburg gebouwd en in 2014 volledig gemoderniseerd. Naast deze reis zijn er nog andere mogelijkheden om met een schip van Hurtigruten naar Spitsbergen te varen.
Groenland
Met de
MS Fram kan men naar Groenland varen om te genieten van het gigantische ijs en om meer te weten te komen over de lokale bevolking, de Inuit. Dit zijn de eskimo's die op Groenland leven. Het schip is in 2007 gebouwd en in 2020 gemoderniseerd. Verder varen
MS Roald Amundsen en
MS Spitsbergen ook op Groenland.
Antarctica
De schepen van Hurtigruten varen zelfs naar Antarctica. Dit is het koudste, droogste, hoogste en schoonste continent op aarde, waar ook nog leven is. Zo kan men daar de kolonies pinguïns zien die daar leven. De schepen
MS Fram,
MS Fridtjof Nansen en
MS Roald Amundsen varen op Antarctica.
Trans-Atlantische reis
Tijdens een Trans-Atlantische reis vaart men van het ene naar het andere continent. De reis begint in Las Palmas en eindigt in Buenos Aires of andersom. Het schip dat hierop vaart is ook de
MS Fram.
Lees verder