Cruisen in Noorwegen: zeereis met de Hurtigruten

Inhoud
- Ontstaan Hurtigruten
- Belangrijke jaartallen
- Scheepsvloot Hurtigruten
- Technische gegevens schepen op de route langs de Noorse kust
- MS Spitsbergen
- Scheepswerf
- Havens
- Aan boord
- Gezondheid
- Speciale expeditiereizen naar Spitsbergen, Groenland en Antarctica
- Spitsbergen
- Groenland
- Antarctica
- Trans-Atlantische reis
Ontstaan Hurtigruten
In 1893 kreeg kapitein Richard With van de Noorse regering de opdracht om een route tussen het zuiden en het noorden van Noorwegen uit te stippelen. Hij vertrok met een stoomschip en kwam tot de ontdekking dat deze reis helemaal niet zo lang duurde dan men in eerste instantie had verwacht. Hij deed er namelijk maar zeven dagen over om van Bergen (in het zuiden) in Kirkenes (in het noorden) aan te komen. Dat betekende dus dat het vervoer van de post tussen het zuiden en noorden veel sneller kon. De naam Hurtigruten was geboren. Dit betekent namelijk snelle route.Belangrijke jaartallen
- 1893. De eerste Hurtigruten reis vond plaats. De vertrekhaven was Trondheim en de eindbestemming was Hammerfest. De reis ging via 11 havens.
- 1898. De route begon zuidelijker. Bergen kwam er namelijk als bestemming bij. Ook vertrok het schip drie keer per week.
- 1908. Kirkenes kwam er als noordelijkste plaats bij. Dit werd (en is tevens) het eindpunt. Van daaruit vaart de boot weer terug.
- 1993. Vanaf dat jaar werd scheepsvloot gemoderniseerd. Uiteindelijk kwamen er tien nieuwe, moderne schepen bij.
- 2008. In dat jaar vierde Hurtigruten hun 115-jarig bestaan en bestond hun scheepsvloot uit dertien schepen, waarvan er elf iedere dag langs de kust van Noorwegen varen.
- 2019. In dat jaar werd het eerste hybride schip aan de scheepsvloot toegevoegd (MS Roald Amundsen).
Scheepsvloot Hurtigruten
De scheepsvloot bestaat uit nostalgische schepen, schepen die in de jaren negentig zijn gebouwd en schepen die vanaf het millennium zijn gebouwd.Hun totale scheepsvloot (anno 2020) bestaat uit:
[OLIST]MS Fram
MS Fridtjof Nansen
MS Kong Harald
MS Lofoten (het schip gaat in december 2020 met pensioen)
MS Midnatsol
MS Nordkapp
MS Nordlys
MS Nordnorge
MS Otto Sverdrup (voorheen MS Finnmarken)
MS Polarlys
MS Richard With
MS Roald Amundsen
MS Spitsbergen
MS Trollfjord
MS Vesterålen
[/OLIST]
Technische gegevens schepen op de route langs de Noorse kust
[/TH][TH]bouwjaar | Bruto tonnage | snelheid | lengte (meters) | breedte (meters) | aantal deks | aantal bedden | max. passagiers | autoplaatsen | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MS Lofoten | 1964 | 2.621 | 15 | 87,4 m | 13,2 m | 5 | 153 | 340 | 0 |
MS Vesterålen | 1983 | 6.261 | 15 | 108 m | 16,5 m | 7 | 294 | 510 | 35 |
MS Kong Harald | 1993 | 11.204 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 474 | 622 | 45 |
MS Richard With | 1993 | 11.205 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 464 | 623 | 45 |
MS Nordlys | 1994 | 11.204 | 15 | 121,8 m | 19,2 m | 7 | 469 | 622 | 45 |
MS Nordkapp | 1996 | 11.386 | 15 | 123,3 m | 19,5 m | 7 | 458 | 622 | 45 |
MS Polarys | 1996 | 11.341 | 15 | 123 m | 19,5 m | 7 | 473 | 619 | 35 |
MS Nordnorge | 1997 | 11.384 | 15 | 123,3 m | 19,5 m | 7 | 451 | 623 | 45 |
MS Trollfjord | 2002 | 16.140 | 15 | 135,75 m | 18,5 m | 9 | 640 | 822 | 45 |
MS Midnatsol | 2003 | 16.151 | 15 | 135,75 m | 21,5 m | 9 | 638 | 1000 | 45 |
MS Otto Sverdrup | 2002 | 15.690 | 18 | 138,5 m | 21,5 m | 8 | 628 | 1000 | 47 |
MS Spitsbergen | 2009/2016 | 7.344 | 17,5 | 100,54 m | 18 m | 8 | 200 - 243 | 335 | 0 |
MS Roald Amundsen | 2019 | 20.889 | 15 | 140 m | 23,6 | 9 | onbekend | 530 (500 in Antarctica) | 0 |
MS Fridtjof Nansen | 2020 | 20.889 | 15 | 140 m | 23,6 | 9 | onbekend | 530 (500 in Antarctica) | 0 |
MS Spitsbergen
De MS Spitsbergen is in 2009 al gebouwd, maar in 2016 helemaal gereconstrueerd. Dit schip vaart parallel aan de MS Lofoten. Beide vertrekken dus op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Overige schepen doen sommige havens in de nacht aan, dat is niet het geval met de MS Spitsbergen. Dit schip zal juist de havens overdag aandoen. Hierdoor hebben passagiers meer mogelijkheden om te wandelen en wild te bekijken. Vanaf dit schip kunnen er diverse excursies worden gemaakt. Daarnaast komt er op dit schip een volledig expeditieteam, die de passagiers van alles vertellen en hen vergezellen tijdens speciale wandelingen.Scheepswerf
Niet alle schepen zijn bij dezelfde scheepswerf gebouwd. Het oudste schip, de MS Lofoten is door Akers Mekaniske Verkstad in Noorwegen gebouwd. Het schip MS Vesterålen is door scheepswerf Kaarbø Mekaniske Verkstad in Noorwegen gebouwd. Een aantal schepen zijn wel door dezelfde scheepswerf gebouwd, namelijk Kværner Kleven, Fosen Mekaniske Verksteder - beide uit Noorwegen - en Volkswerft uit Duitsland. De MS Nordkapp, MS Nordnorge, MS Finnmarken, MS Otto Sverdrup, MS Fridtjof Nansen en MS Roald Amundsen zijn door Kværner Kleven gebouwd. De MS Polarys, MS Trollfjord en MS Midnatsol zijn door Fosen Mekaniske Verksteder gebouwd en MS Kong Harald, MS Richard With en MS Nordlys zijn door de Duitse Volkswerft gebouwd. De MS Fram is door de scheepswerf Fincantieri in Italië gebouwd.



Havens
Iedere boot die langs de Noorse kust vaart, doet dezelfde havens aan. Sommige havens worden in de nacht aangedaan en andere havens overdag. Vanuit die havens kan er trouwens ook nog gekozen worden om deel te nemen aan diverse excursies. Deze excursies kunnen aan boord worden geboekt, maar om teleurstelling te voorkomen, kan het handig zijn om deze excursies al tijdens het boeken van de reis mee te boeken.De havens die worden aangedaan zijn:
- Bergen
- Florø
- Måløy
- Torvik
- Ålesund
- Geiranger
- Hjørundfjord
- Molde
- Kristiansund
- Trondheim
- Rørvik
- Brønnøysund
- Sandnessjøen
- Nesna
- Ørnes
- Bodø
- Stamsund
- Svolvær
- Stockmarknes
- Sortland
- Risøyhamn
- Harstad
- Finnsnes
- Tromsø
- Skjervøy
- Øksfjord
- Hammerfest
- Havøysund
- Honningsvåg
- Kjøllefjord
- Mehamn
- Berlevåg
- Båtsfjord
- Vardø
- Vadsø
- Kirkenes