InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoe voorkom ik dat ik verbrand?

Hoe voorkom ik dat ik verbrand?

Hoe voorkom ik dat ik verbrand? Jaarlijks verbranden er een groot aantal toeristen en vakantiegangers zich onder de hete zon. Het vakantiegevoel kan hierdoor zelfs verpest worden. Uw huidtype is mede bepalend voor hoe goed u tegen de zon beschermd bent. Soms lijkt de zon onschuldig te zijn wanneer het bijvoorbeeld bewolkt is. Niets is echter minder waar. Hoe kunt u voorkomen dat u verbrandt? Wat zijn de beste methodes om uzelf te beschermen tegen de zon en waarom verbrandt men sneller na het zwemmen?

Verbranding voorkomen

De mogelijke gevolgen van een langdurige blootstelling aan de zon

Wanneer de huid teveel blootgesteld is aan UV-straling kan het de huid verbranden. Hierdoor kan er op termijn huidkanker ontstaan. Hiernaast kan de huid sneller verouderen waardoor er mogelijk rimpels ontstaan. De huid kan na een lange blootstelling dunner worden. Zelfs met een factor vijftig zonnecrème kunt u verbranden. De "50" wijst namelijk op de snelheid dat u verbrandt (in dit geval 50 keer zo langzaam als normaal). Hiernaast bent u afhankelijk van uw huid hoe goed u beschermd bent.

Verschillende huidtypes

Er bestaan zes verschillende huidtypes. Uw huidtype bepaalt hoe goed u bestand bent tegen zonnestralen. Het pigment (melanine) in uw huid zorgt namelijk voor deze bescherming. Uw genetische achtergrond is bepalend voor welke huidstype u heeft. Huidtype één verbrandt het snelst en huidtype zes het minst.

Bron: Kd6, PixabayBron: Kd6, Pixabay

Contact met water

Wanneer u in contact komt met water kunt u extra snel verbranden. Na het nemen van een duik in het water is het aangeraden om af te drogen. Zorg ervoor dat vóór en ná het zwemmen "waterproof" zonnebrandcrème wordt gebruikt. Ondanks dat het product niet geheel waterproof kan zijn, biedt het extra bescherming tegen de zon. Vergeet hierbij niet dat de crème het beste werkt wanneer het al een half uur in de huid is ingetrokken.

Watersport en bootreizen

Wanneer u zich op een boot bevindt is de kans groot dat u verbrand.t Het omliggende water reflecteert namelijk de zon, waardoor het proces versneld wordt. Om hier rekening mee te houden kan men zich kleden tegen de zon.

Kleding ter bescherming tegen de zon

Zwarte kleding biedt de meeste bescherming tegen de zon. Wanneer witte kleding nat wordt, kan het zelfs tot de helft minder effectief zijn tegen de felle zon.

Schaduw

Zelfs in de schaduw is het mogelijk om te verbranden. Twintig tot dertig procent van de zon wordt namelijk weerkaatst. Het is hierdoor aanbevolen om óók zonnebrandcrème te gebruiken wanneer u zich in de schaduw bevindt.

Bewolking

Zo'n tachtig procent van de zonnestralen bereikt de grond wanneer het bewolkt is. Ondanks de bewolking kunt u zich hierdoor verbranden. Zelfs mist laat een groot hoeveelheid straling door. Laat u dus niet misleiden door de hoeveelheid zonlicht die u waarneemt.

Bron: Dobrych, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Dobrych, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Parasol

Een parasol stopt ongeveer de helft van de UV-straling. Men dient echter rekening te houden met de stof van de parasol. Nylon laat bijvoorbeeld UVB-straling door, waardoor de kans om te verbranden groot is. Hiernaast is het mogelijk om te verbranden vanwege de reflectie van het licht. Een sloot of meer reflecteert het meest.

Verschillende soorten UV-straling

Meer dan negentig procent van de zonnestralen die de Aarde bereikt bestaat uit UVA-straling. Slechts vijf procent bestaat uit UVB-straling. UVB is echter het schadelijkst en kan hierdoor het snelst huidkanker veroorzaken. Zonnebrandcrèmes zijn om deze reden ontworpen om zoveel mogelijk UV-straling tegen te houden. Naast UVA-straling en UVB-straling, bestaat er ook nog UVC. Deze variant van UV-straling wordt echter volledig door de atmosfeer tegengehouden.

Het gebruik van een zonnebank

Een gebruinde huid door middel van een zonnebank geeft géén extra bescherming. Het geeft slechts een kleurtje aan de huid en kan zelfs ervoor zorgen dat u hierdoor juist sneller verbrandt. Hiernaast kan het de huid ernstig beschadigen en kan zelfs huidkanker worden veroorzaakt. KWF Kankerbestrijding raadt aan om maximaal één uur per jaar onder de zonnebank te liggen. Mensen die voor hun dertigste regelmatig naar de zonnebank gaan blijken zo'n 75 procent meer kans op huidkanker te hebben.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Eindconclusie

Zorg ervoor dat u uzelf altijd insmeert wanneer u van plan bent om in de zon te gaan zitten. Het dragen van donkere kleding werkt het meest tegen de zon. Laat u ondertussen niet misleiden door bewolking of mist. Deze weersfactoren houden de zonnestralen niet genoeg tegen om van zonnebrandcrème af te kunnen zien. Tevens moet u extra voorzichtig zijn wanneer u van plan bent om te gaan zwemmen.
© 2015 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Wat zijn de regels voor verstandig zonnen? Welke zonnecrème kies je voor je kinderen? De meeste zonnebrandcrème kun je o…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Hoe kunt u kinderen beschermen tegen de zonU kunt nooit voorzichtig genoeg zijn als het gaat om de veiligheid van uw kinderen. Hoewel iedereen wel weet dat kindere…
Welke factor zonnebrandcreme moet ik gebruiken?Welke factor zonnebrandcreme moet ik gebruiken?Verbrand! Even genieten van de zon kan resulteren in een pijnlijke verbrande huid. Zonnebrandcrèmes kunnen dit voorkomen…
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Penreyes, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/71370/factor-50-zonnebrandcreme-alsnog-verbranden
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/verstandig-zonnen.htm
  • http://www.uvbescherming.com/waar--niet-waar.html
  • Afbeelding bron 1: Kd6, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dobrych, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Unsplash, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe voorkom ik dat ik verbrand?"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 16-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!