InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Huur eens een vakantieappartement bij particulieren

Huur eens een vakantieappartement bij particulieren

Huur eens een vakantieappartement bij particulieren Veel mensen boeken voor hun vakantie een hotel of bespreken een campingplaats en gaan met de caravan op vakantie. Het eerste is vaak erg duur en het tweede is prima zolang het goed weer is, maar wordt minder leuk als het een weekje regent. Er is echter een goede derde mogelijkheid, waar niet iedereen aan denkt. Het boeken van een vakantieappartement is vaak veel minder duur dan het boeken van een hotelverblijf en bij eventueel slecht weer hebt u in elk geval een droog onderdak en vaak een ruimer verblijf dan in een hotelkamer. Bij het boeken van een vakantieappartement is het wel uitkijken, want ook de bijgevoegde foto's geven niet altijd een duidelijke indruk. Waar moet u op letten?

Een vakantieappartement is een prima plek voor patiënten met een dieet

Hebt u in uw gezin rekening te houden met een dieet, dan is een appartement een prima vakantie adres. U kunt daar immers zelf voor het eten zorgen en loopt geen risico dat de patiënt ongeoorloofde stoffen binnen krijgt. U neemt van huis eventuele belangrijke dieetspullen mee, waarvan u niet zeker weet of die op de plaats van bestemming te krijgen zijn en de rest koopt u daar vers in.

Dieetproducten in andere landen

Vaak zijn dieetproducten ook in andere landen te krijgen, maar moet u er wel even naar zoeken. Het aardige is dat daar vaak ook weer andere, lekkere dieetproducten te krijgen zijn, waarvan u dan ook weer een pakketje mee naar huis kunt nemen. Neem echter altijd genoeg mee om de eerste dagen goed te kunnen eten, want vaak is het wel even zoeken naar de daarop toegespitste winkeltjes.

Een stad bezoeken

Wanneer u een weekje naar Rome, Florence, Wenen of Parijs wilt gaan is een gehuurd appartementje net buiten de stad voor die dagen prima voor als u helemaal vrij wil zijn in doen en laten. U hoeft dan immers niet op etenstijden van een hotel te letten en hebt de tijd aan uzelf. Valt het bezoek aan een museum, kasteel of park wat langer uit dan gepland, dan is er geen probleem. U eet gewoon wat later of neemt onderweg een pizza of een andere kleine maaltijd.

Bistro's en restaurantjes buiten het centrum zijn goedkoper

Ook zijn er bistro’s en restaurantjes genoeg die u maar wat graag van dienst willen zijn. Ga hiervoor dan wel even buiten het centrum, want daar zijn de prijzen meestal wat lager, zonder dat het eten aan kwaliteit hoeft in te boeten.

Een zomer- of wintervakantie

Niet alleen voor een complete zomervakantie, maar ook voor een wintervakantie kan het huren van een appartement voordelig zijn. Vooral als u met een stel jongeren gaat skiën of snowboarden en de eisen niet al te hoog gesteld worden, kan een verblijf in een appartement heel gezellig en vooral ook voordelig zijn. De kosten van de huur worden samen gedeeld evenals de kosten van de maaltijden. Er moeten van tevoren dus wel goede afspraken gemaakt worden.

Een vakantieappartement via internet bestellen

U kunt een appartement heel gemakkelijk via internet bestellen. Bestel alleen een appartement waar foto’s bij staan van de kamer, keuken, badkamer en slaapkamers. Zonder foto’s bent u er niet zeker van of de beschrijving wel klopt. Vraag altijd naar een schoon en helder appartement en bekijk de foto’s zorgvuldig. Vraag naar de aanwezigheid van beddengoed, badhanddoeken en keukendoeken.

Beddengoed is niet altijd aanwezig

Vooral het beddengoed mankeert wel eens en de maten van de bedden verschillen wel eens van die van onze Nederlandse bedden, zodat de overtrekken niet altijd passen als u ze mee moet nemen. Behalve deze zaken is ook een overdekt balkon altijd heel prettig, omdat u vooral in de warmere landen dan heerlijk buiten kunt ontbijten en dineren, ook al regent het.

Huur altijd bij particulieren en val niet meteen op de laagste prijs

Appartementen van particulieren worden meestal beter verzorgd en ingericht dan appartementen van reisorganisaties of hotelketens. Tenslotte is het hun eigendom en de eigenaars onderhouden het appartement vaak even goed als hun eigen woonruimtes. Zij zullen er alles aan doen om uw verblijf prettig te maken. Grote appartementshuizen zijn vaak minder goed verzorgd en minder schoon, terwijl daar ook vaak landgenoten zitten. Wilt u echter het land leren kennen, dan is het goed om ook de taal van het vakantieland te moeten leren spreken en de landseigen kenmerken te leren kennen.

Vakantieappartementen tegen een heel lage prijs beloven niet veel goeds

Zoek niet naar appartementen met de laagste prijs, want dan valt vaak ook bepaalde luxe weg die uw vakantie juist gemakkelijk kan maken. Zo is een vaatwasser natuurlijk prettig, evenals een aanwezige wasmachine en gescheiden slaapkamers, in plaats van een paar extra bedden in het woongedeelte. Een badkamer met bad en douche hoort er eigenlijk altijd bij.

Buiten de toeristische trekpleisters kunt u vaak een voordelig vakantieappartement vinden

Op afgelegen plaatsen is de prijs meestal niet hoog, maar het appartement meestal wel goed. Wie met de auto naar Oostenrijk, Zwitserland of Italië op vakantie gaat kan vaak heel goed en goedkoop terechtkomen door een appartementje te huren dat op rond de duizend meter hoogte tegen een bergrug ligt of op een afgelegen plaats, een stuk van het laatste dorp. Daar is dan niets mis mee, maar de eigenaar kan er vaak niet veel voor vragen, omdat de meeste mensen liever vlak in de buurt van toeristische trekpleisters willen zitten.

Prettig voor wie eens eindelijk rust nodig heeft

Voor mensen die rust zoeken en zelf een auto hebben, is een dergelijke plek echter ideaal. Als u op die plaats ook nog verschillende kanten uit kunt, hebt u de keuze tussen wandelen in de omgeving, een passenrit maken of een stad bezoeken wanneer het weer niet al te best is. Het enige nadeel is vaak de weg er naar toe, want hoe hoger in de bergen u komt, des te smaller de wegen zijn. U moet daar wel voorzichtig rijden, maar er zijn altijd uitwijkmogelijkheden om even iemand anders te kunnen passeren.

Houd rekening met de gebruiken van een land

In Italië zet men bijvoorbeeld meestal koffie met behulp van een percolator. Niet iedereen vindt de koffie daaruit echt lekker. Geldt dat ook voor u, neem dan altijd een koffiekan en een filter en filterzakjes mee, zodat u op uw eigen manier koffie kunt zetten. Ook een braadpan met anti aanbaklaag is geen overbodige luxe.

Braadpannen zijn vaak niet goed

Vaak is er wel een braadpan in het appartement aanwezig, maar zonder aanbaklaag of eentje die al flink bekrast is, waardoor alles aanbakt dat u erin wilt klaarmaken. Zelfs de pannenkoek blijft dan aan de pan plakken. Rijdt u met de auto, neem deze zaken dan van huis mee. Gaat u met de trein, probeer dan een kleine braadpan te kopen op de plaats van bestemming.

Laat in het voorjaar nog een appartement bestellen is meestal geen probleem

Veel appartementen op rustige plaatsen kunt u nog tot het laatst bestellen in tegenstelling met toeristische hotels, die meestal tegen de vakantietijd al volgeboekt zijn. Vaak staat er bij het aanbod een e-mail adres en/of een telefoonnummer. Het kost natuurlijk altijd even mailen of bellen, maar zolang u niet in de toeristische trekpleisters wilt zitten, zal het u meestal lukken om nog een goed appartement te vinden.

Neem ruim de tijd om te zoeken

Maak er nooit een haastklus van. Ook niet als u pas twee weken voor uw vakantie nog achter een appartement aan moet. Bekijk ook vlak voor uw vakantie alle aanbiedingen zorgvuldig. Kijk altijd eerst naar de foto’s op internet en zoek de plaats op de landkaart op, zodat u niet een uithoek uitkiest, van waaruit bijna niets mogelijk is.

Hotel of appartement

Een hotel boeken is natuurlijk prettig. U hoeft er niet te koken, geen ontbijt te maken en u hebt er uw gemak. Het is echter tegenwoordig erg duur, vooral in Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast moet u betalen voor elke kop koffie en elk glas wijn dat u er overdag of ’s avonds drinkt. Boekt u een appartement dan zet u zelf uw potje koffie en koopt een fles wijn. Uw vakantie in een appartement is misschien minder luxueus, maar wel veel minder duur.
Gerelateerde artikelen
Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het va…
Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?Overwinteren is een idee dat bij veel mensen opkomt als de dagen weer wat korter worden. Er is minder zonlicht, het word…
Beleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustBeleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustDe Belgische kust is een uiterst interessante regio voor de investeerder in vastgoed. Nieuwbouwappartementen aan zee kun…
Een appartement aan de kust inrichtenEen appartement aan de kust inrichtenEen tweede verblijf of vakantie-appartement aan de kust vraagt een andere inrichting dan een huis voor permanente bewoni…

Reageer op het artikel "Huur eens een vakantieappartement bij particulieren"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 23-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!