InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Kinderen bezig houden op de achterbank

Kinderen bezig houden op de achterbank

Kinderen bezig houden op de achterbank We gaan weer op vakantie en dat betekent vaak uren rijden voordat we op de plaats van bestemming zijn terwijl de kinderen jengelen en ruzie maken op de achterbank. Geen fijn vooruitzicht dus iets wat we graag willen voorkomen. Hoe houd je de kinderen toch nog enigszins rustig en de reis een beetje gezellig?

DVD-speler

Schaf een paar nieuwe films aan of neem de favorieten mee en stop deze in de DVD-speler. Het rijdt een stuk rustiger wanneer de kinderen ademloos naar het scherm zitten te staren.

Cadeautas

Ook een manier om de kinderen rustig te houden is de cadeautas. Hierin stop je wat speelgoed en spelletjes waarmee de kinderen zich tijdens de reis en op de plek van bestemming bezig kunnen houden. Wanneer je het DVD-kijken wil doseren is het een goed idee om de films ook in de cadeautas te stoppen. Dan bepaal jij wanneer ze die te zien krijgen.
Geschikte cadeautjes voor de tas zijn (afhankelijk van de leeftijd):
  • Kleurboek met kleurtjes
  • Raamstickertjes die ze op de autoruit kunnen plakken.
  • Tijdschriften die ze leuk vinden of vakantieboeken.
  • Schrift met pen waarin ze hun vakantiebelevenissen kunnen schrijven, te beginnen met de reis er naar toe.
  • Eten zoals partjes appel, doosjes rozijnen, koekjes, schuimpjes, spekjes, druiven.
  • Een uitgeprinte landkaart met daarop de uitgestippelde route naar de plaats van bestemming.
  • Leer ze net voor de vakantie hoe je moet vingerhaken en geef ze nu een bolletje wol.
  • IQ-puzzels zoals Rubiks Cube, Icosoku, Brainstring Revenge, Addict-aball, Mindjewel enz.
  • Puzzelboekje met pen.

Spelletjes voor onderweg

  • Omstebeurt een liedje inzetten. Drie maal drie is negen, ieder zingt zijn eigen lied. Drie maal drie is negen en zingt zijn lied.
  • Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.
  • Een verhaal vertellen. Iedereen verzint een zin van het verhaal als aanvulling op het voorafgaande.
  • De favoriet van de meeste ouders: Wie kan er het langst zijn mond dicht houden?

Om de twee a drie uur stoppen

Zorg dat de kinderen tijdens de stop even kunnen uitrazen. Stop bij een speeltuin of neem een bal mee zodat ze even kunnen voetballen. Maak een wandeling of ren een stuk met de kinderen.

Stopplaatsen aan de route du soleil die zeer geschikt zijn om de kinderen even te laten uitrazen:

  • Aire de Jugy nabij Chalon sur Saone (A6 Zuid), paddestoelenspeeltuin voor de kleintjes
  • Aire de Savasse aan de A7 tussen Valance en Marseille.
  • Aire de Boyer aan de A6 Noord
  • Aire de Montelimar est aan de A7 Noord
  • Aire de la Coucourde aan de A7 Zuid
  • Aire de Faverosse A31 Zuid
  • Aire de Beaune Tailly aan de A6 Zuid
  • Aire de Sandaucourt-la Trelle, de parkeerplaats met de houten soldaten aan de A31 zuid tussen Toul en Langres
  • Aire de Langres Perrogney, aan de A31 Zuid
  • Aire de Farges, aan de A6 Zuid
  • Aire du Curney aan de A6 Zuid, met mogelijkheid tot sport en spel.
  • Aire de Boitray, gelegen aan een meer, aan de A6 Noord.

Meerdere autotips

Laat de kinderen afwisselend op de bijrijdersstoel voorin zitten. Dit betekent natuurlijk wel dat één van de ouders achterin moet plaatsnemen. De ANWB hanteert de regel dat kinderen minimaal 10 jaar moeten zijn voor een plaatsje op de voorstoel.
Neem de Nintendo, Gameboy of Mp3 speler mee voor entertainment onderweg. De Nintendo en Gameboy zijn niet geschikte voor kinderen die snel wagenziek worden. Vergeet in dat geval de plastic zakjes en vochtige washandjes niet.
Gerelateerde artikelen
Ervaringen met de Toyota Auris Full HybridErvaringen met de Toyota Auris Full HybridDe Toyota Auris is door de ANWB genomineerd voor de 'Gezinsauto van 2011'. De eerste auto met een hybride aandrijving. I…
Vakantie met jonge kinderenVakantie met jonge kinderenVaak zijn kinderen langere tijd op de achterbank geen feestje. Met de auto op vakantie als je jonge kinderen hebt wil da…
Kinderen in de auto vervoeren - regelsKinderen in de auto vervoeren - regelsIn Nederland zijn strenge regels over het vervoeren van kinderen in auto's. Maar er gelden uitzonderingen. Wanneer mag e…
Toyota's Window of the world: kinderspel op de achterbankToyota's Window of the world: kinderspel op de achterbankWie lange afstanden aflegt met kinderen weet uit eigen ervaring dat de verveling op de achterbank al snel toe kan slaan.…
Kinderen veilig vervoeren in de autoKinderen in de auto vervoeren brengt een groot gevaar met zich mee. Dit geldt ook voor volwassenen, maar voor kinderen d…
Bronnen en referenties
  • http://www.airedusoleil.nl/zoeken/parkeerplaats/zoek-een-parkeerplaats?txtZoekterm=&cmbSnelweg=&cmbRichting=&chkVoorziening15=15&btnZoek=Verfijn+uw+zoekopdracht
  • Website ANWB

Reageer op het artikel "Kinderen bezig houden op de achterbank"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!