InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding

Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding

Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding Wie gaat autorijden in Frankrijk zal op de hoogte willen zijn van de wijzigingen die regelmatig plaatsvinden in de Franse verkeersregelingen. Dit vraagt dus om goede voorbereiding. Zo is de flitspaalverklikker in het navigatiesysteem verboden. Daarnaast is men verplicht om een alcoholtester in de auto te hebben. Het maximale toegestane percentage alcohol in het bloed is 0,5 promille. De boetes zijn schrikbarend hoog en worden naar je huisadres gezonden. Op wegen met twee banen is de snelheid per 1-7-2018 verlaagd van 90 naar 80 km per uur.

Met de auto naar Frankrijk

Iedere zomer zijn er veel Nederlanders die met de auto naar Frankrijk gaan. Ook zijn er vakantiegangers die door Frankrijk heen rijden om het vakantieland Spanje of Portugal te bereiken. Het is van belang om goed op de hoogte te blijven van de wijzigingen in de verkeersregelgeving van Frankrijk. Er worden n.l. steeds hogere boetes uitgereikt en de pakkans is groot. Vroeger werd op de autoroute de Soleil met zeer hoge snelheden gereden maar dit is al sedert de eeuwwisseling aan banden gelegd. Het is daarom verstandig goed op de snelheidsborden te letten. Bekeuringen worden naar Nederland doorgestuurd en ze zijn erg hoog. In de auto dient aanwezig te zijn:
  • Gevarendriehoek
  • Veiligheidshesje
  • Alcoholtester

Alcoholtester in Frankrijk verplicht

Vanaf 1 juli 2012 is men verplicht in de auto een alcoholtester te hebben. Deze testers moeten voorzien zijn van het NF keurmerk (Norm Francaise) Voor Nederland is dit ongebruikelijk dus ben je verplicht deze aan te schaffen. Alcoholtesters zijn er in diverse prijsklassen. Sommige kunnen slechts éénmaal gebruikt worden, anderen zijn meerdere malen te gebruiken. Deze alcoholtesters zijn in Nederland te koop bij de ANWB en in Frankrijk bij tankstations. Overigens hebben in Frankrijk de horecagelegenheden al sedert 2011 de verplichting om alcoholtesters beschikbaar te houden voor hun gasten. Zo kun je zelf testen of je de auto nog mag besturen al of niet. De ANWB is het niet eens met deze maatregel omdat zij van mening zijn dat alcohol en verkeer helemaal niet samen gaan. Veel Nederlanders zijn verontwaardigd over deze maatregel maar wil je door Frankrijk rijden dan zul je deze attributen toch moeten aanschaffen.

Reflecterende hesjes

In bijna alle landen in Europa zijn reflecterende hesjes verplicht voor alle inzittenden die zich buiten de auto begeven langs de weg. Het is daarom verstandig om voor iedereen die mee gaat een geel of oranje hesje aan te schaffen.

Gevarendriehoek

In de meeste landen in Europa is de gevarendriehoek verplicht. Ook in Frankrijk dient deze in de auto aanwezig te zijn.

Radar en snelheidscontrole

In Frankrijk dient men erop te letten dat meteen bij het inrijden in een dorp de 50 km. grens geldt. Nu is dat in geheel Europa zo maar in Frankrijk liggen veel dorpen iets lager. Men komt van de autoroute af en veel automobilisten laten rustig hun gaspedaal los maar rijden dan nog net iets te snel. De tolerantie bedraagt slechts 5 km. per uur of 5%. De politie parkeert vaak direct aan het begin en het eind van het dorp bij het bord 50 km. en de boete is hoog. In 2018 staan er maar liefst 3275 flitspalen langs de wegen en daarnaast zijn er nog de mobiele radars. Kan men de boete niet direct betalen dan is een waarborgsom vereist die even hoog is als de opgelegde boete. Ook mag men in de bebouwde kom geen claxon gebruiken. Overdag alleen lichtflits gebruiken als waarschuwing.

Snelheidscontrole en hoge boetes

Wie in Frankrijk 5 kilometer te hard rijdt in een dorp ontvangt na enige weken een boete thuis. Soms staat er weliswaar een agent aan de ingang of uitgang van een dorp maar vaak ook wordt er alleen maar geflitst en heb je dit zelf nauwelijks in de gaten. Het is sedert 2015 mogelijk om de boetes die men in het buitenland krijgt te verzenden naar het huisadres. Het is een vervelende ervaring om bij thuiskomt te merken dat er nog snel één of meerdere boetes betaald moeten worden. In 2018 werd er in Frankrijk op veel wegen te hard gereden vooral op toeristische routes en op wegen met twee banen. Op veel plaatsen werd de maximale snelheid verlaagd van 90 tot 80 km per uur. Dit staat niet overal even duidelijk aangegeven.

Flitspaalverklikker

Als men een flitspaalverklikker in het navigatiesysteem heeft dan kan dat een boete opleveren van maar liefst 1500 euro. Zelfs als men het navigatiesysteem niet aan heeft staan kan de boete worden opgelegd. Bij sommige navigatiesystemen kan de software van de flitspaalverklikker worden verwijderd. Anders betekent het weer ouderwets met de kaart op schoot zoeken naar de camping of hotel. Het is daarom wel van belang dat je voor vertrek zelf controleert hoe dit werkt bij jouw systeem. TomTom geeft duidelijk aan bij welke modellen de software wel en niet verwijderd kan worden. Heeft men een ingebouwd navigatiesysteem dan is het wel even zoeken hoe de verklikker moet worden uitgeschakeld.

Rijstroken en strepen op de weg

Doorlopende strepen mogen echt niet overschreden worden en zelfs niet met de wielen worden aangeraakt. Wordt men betrapt dan kan men rekenen op een boete. Op smalle wegen kan dit lastig zijn. Soms ook wil je uitwijken voor fietsers maar ook dan is het verboden om over de doorlopende streep te rijden.

Telefoneren

Tijdens het rijden is het streng verboden om een mobiele telefoon vast te houden. Handsfree telefoneren is wel toegestaan. Toch is het opvallend om te zien hoe vooral in de steden veel mensen zitten te bellen achter het stuur met de telefoon aan het oor. Zelfs als men stil staat voor een stoplicht of in de file is het verboden te telefoneren.

Liften

Het is in Frankrijk verboden te liften langs snelwegen, vierbaanswegen en langs wegen zonder voetpaden. De reden van het verbod is gelegen in het feit dat er gevaarlijke en onveilige situaties kunnen ontstaan.

Fietsers

Bij het passeren van een of meerdere fietsers dien je binnen de bebouwde kom 1 meter en buiten de bebouwde kom 1,5 meter afstand tot de fietser te houden. Frankrijk is een land waar heel veel gefietst wordt en op smalle en bergachtige wegen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden als de fietsers naast elkaar rijden. Bergafwaarts kunnen fietsers hoge snelheden hebben en dat is iets waar men terdege rekening mee moet houden.

Brandblusser

In Frankrijk is een brandblusser in de auto niet noodzakelijk maar wordt wel geadviseerd. Dit is echter wel verplicht in België waar men meestal door zal rijden om in Frankrijk te komen.

Verbanddoos

In veel Europese landen is een verbanddoos in de auto verplicht. Dit is niet het geval in Frankrijk maar alhoewel niet verplicht toch aan te raden.

Milieuvignet

Vanaf 1 april 2017 is men in Frankrijk gestart met het milieuvignet. Er zijn verschillende vignetten beschikbaar. Zo is er voor het centrum van Parijs een permanente milieuzone ingesteld. Voor andere gebieden zijn er tijdelijke milieuzones. Men dient de sticker online aan te vragen bij Frans vignet. De Franse politie mag boetes uitschrijven aan mensen die zonder sticker in 'verboden gebied' rijden. Probeer op de hoogte te blijven van de wijzigingen in de vignetten door het bezoeken van de ANWB.

Groene kaart

Een groene kaart voor de verzekering hoef je niet verplicht mee te nemen voor Frankrijk. Het is echter wel aan te raden deze mee te nemen. Gaat men naar Spanje met aanhanger of caravan dan is een aparte groene kaart hiervoor noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Snelheidscontrole en correctieSnelheidscontrole en correctieVoor snelheidscontrole bestaan diverse methodes: bij snelheidscontrole via flitspaal, radarauto en lasergun controleert…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtripWinterbanden en een milieuvignet voor een vakantie of dagtrip naar Duitsland Wanneer je naar Duitsland gaat voor een vak…
Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenBluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenTelefoneren in de auto terwijl je als bestuurder aan het rijden bent wordt steeds vaker ontraden. Ook indien het bellen…
Spanje en de veiligheid in het verkeerSpanje en de veiligheid in het verkeerSpanje heeft een uitgebreid en zeer goed wegennet wat regelmatig wordt uitgebreid. Ook de verkeersveiligheid in dorpen e…
Bronnen en referenties
  • ANWB site
  • Alcoholcontrole.nl
  • Website tomtom
  • https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/verkeersregels
  • https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/verplicht-mee-in-de-auto

Reageer op het artikel "Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding"

Reacties

Kells, 01-08-2019 13:46 #2
Ik wil naar Disneyland gaan, is er daarvoor ook een sticker nodig? Reactie infoteur, 03-08-2019
Beste Kells,

In Frankrijk kunnen ook altijd tijdelijke milieu-zones worden ingesteld. Daarom is het verstandig om even contact op te nemen met de ANWB zodra je je route hebt uitgestippeld.
Je komt dan niet voor verrassingen te staan.
Veel plezier in Disneyland,
met vriendelijke groet,
Celientje1

Harm vd Wetering, 05-07-2017 22:44 #1
Goedendag, Als we richting Zuid-Frankrijk gaan, en we gaan door Lyon, moeten we dan ook een milieuvignet hebben? Reactie infoteur, 06-07-2017
Beste Harm,

Als je door de stad Lyon wilt rijden heb je inderdaad een vignet nodig. Neem je de rondweg dan is het niet nodig.
Zie voor het verkrijgen van het vignet:
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2017/april/wachttijd-frans-milieuvignet
Ik wens je een fijne vakantie.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!