Schiphol en gevonden voorwerpen
Schiphol telt jaarlijks enkele tienduizenden artikelen die als gevonden voorwerpen worden aangemerkt. Een groot aantal van die artikelen zijn koffers maar verder worden de meest vreemde dingen achtergelaten zonder weer op te halen. Slechts een betrekkelijk klein percentage wordt opgevraagd door de rechtmatige eigenaar. Wettelijk zijn de spullen na drie maanden eigendom van Schiphol. Spullen die niet bij de rechtmatige eigenaar terugkomen worden een keer in de drie maanden geveild.
Zelfs een rolstoel
De regeling van Schiphol is dat alle achtergebleven zaken eerst 24 uur worden bewaard bij de verzamelpunten. Wat na die tijd niet is opgehaald gaat naar Lost & Found. Dat zijn niet alleen koffers maar ook tassen, rugzakken, zonnebrillen, voetballen, skateboards, laptops, fototoestellen en het is zelfs voorgekomen dat een rolstoel is achtergebleven. Het Lost & Found kent vanwege tijdgebrek geen opsporingsbeleid waarmee reizigers die iets kwijt zijn eventueel achterhaald kunnen worden.
Persoonlijke spullen
Zeer persoonlijke spullen worden na drie maanden niet doorverkocht maar vernietigd. Het is soms onvoorstelbaar dat reizigers niet meer informeren naar zeer persoonlijke spullen zoals hele fotoseries en dagboeken die door medewerkers van Lost & Found worden gevonden. Andere artikelen worden zoveel mogelijk onherkenbaar gemaakt zoals laptops die opgeschoond worden voordat ze naar de veiling gaan.
Informeren vóór paspoortcontrole
Soms weet de eigenaar niet meer bij welk vliegveld een koffer of een fototoestel of iets dergelijks is achtergebleven en wordt het artikel gemakshalve maar aan de verzekering opgegeven. Maar natuurlijk bestaat er voor de reizigers die hun spullen wel terug willen hebben een goede regeling. Wie iets kwijt is vóór het inchecken en de paspoortcontrole doet er goed aan om eerst te informeren bij de informatiebalies in de lounges en in de vertrekhallen en aankomsthallen. Maar daar blijven de voorwerpen slechts kort. Als de spullen meer dan een dag kwijt zijn kan beter gebeld worden naar een speciaal telefoonnummer 0900 0141 en vanuit het buitenland +31 (0)20 794 08 00 of contact worden opgenomen per e-mail lost_found@schiphol.nl
Informeren ná paspoortcontrole
Bij verlies van spullen na het controleren van het paspoort en ticket kan vóór vertrek contact worden opgenomen met het Customer Contact Center of meteen bij aankomst op een luchthaven. Ook kan door middel van een speciaal webformulier aan Lost & Found gemeld worden wat wordt vermist. Op dat formulier worden gegevens ingevuld zoals persoonsgegevens, de datum van de vermissing, de naam van het voorwerp, waar het artikel is zoekgeraakt, het vluchtnummer en enkele andere gegevens. Met die gegevens wordt getracht te achterhalen of het voorwerp zich in de Lost & Found bevindt.
Voorwerpen zelf op Schiphol ophalen
Uiteindelijk kunnen teruggevonden voorwerpen zelf worden opgehaald waarbij per voorwerp een klein bedrag aan administratiekosten in rekening wordt gebracht. Afhalen kan op afspraak zeven dagen in de week van 07.00 tot 18.00 uur. Ook bestaat de mogelijkheid om artikelen door een koeriersbedrijf, waarmee Schiphol samenwerkt, te laten bezorgen. De kosten voor die bezorging zijn afhankelijk van de grootte en het gewicht van het voorwerp en de plaats van bestemming.
Laten verzenden
Zo kan door WBS (Worldwide Baggage Packages) het terugsturen per post of koerier worden geregeld. De kosten die daarmee gepaard gaan zijn bewaarkosten van Lost & Found, eventuele verpakking, administratiekosten en kosten voor aflevering op het postkantoor of de koeriersdienst. Met die verzending gaan wel enkele dagen gemoeid. WBS kan sowieso slechts drie keer per week voorwerpen ophalen waarna eerst een e-mail met factuur en betalingsinstructies worden verzonden. Pas na de betaling per internet of met een credit card wordt verdere actie ondernomen. Al bij al een belangrijke service als bijvoorbeeld na een heerlijke
vakantie bagage wordt gemist.
Reactie
Quispel F. A., 13-01-2014
Goedendag lezer,
ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar adres en data's van veilingen van niet opgehaalde, achtergelaten spullen van uw reizigers. Zou u mij een reactie kunnen geven waar ik beschreven vraag kan vinden?
Met vriendelijke groet,
A Quispel
Reactie infoteur, 13-01-2014
Kijk eens op: http://www.at5.nl/artikelen/56490/schiphol-laat-gevonden-bagage-veilen
Groet van André Dierick