InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zo goedkoop mogelijk vliegen? Zo doe je dat

Zo goedkoop mogelijk vliegen? Zo doe je dat

Reizen met het vliegtuig word veel gedaan, zowel door vakantiegangers als voor zaken. Toch willen de meeste het liefst goedkoop uit zijn met het aanschaffen van hun vliegticket. Dezelfde reis kan soms honderdern euro's goedkoper zijn door goed op te letten en gebruik te maken van de volgende tips.

Vroegboekkorting of last minute?

Weet u precies wanneer en waar u heen wilt? Dan kunt u beter profiteren van de vroegboekkortingen, soms kan dit een paar honder euro schelen of u krijgt er iets bij als een weekendje weg bijvoorbeeld. Vroegboekkortingen worden gehanteerd zodat de reisbureaus ook zekerheid hebben. U heeft ook langer de tijd om van de voorpret te genieten alleen is de kans dat een reis geannuleerd moet worden ietwat groter omdat er over een langere tijd iets kan gebeuren en u niet altijd kan bedenken wat er over een half jaar gaat gebeuren.

Als het u niet uit maakt in wat voor accommodatie u zit en ook niet persee welk land, dan kunt u kiezen voor een last minute. Meestal zijn dit toch de goedkoopste reizen en zo kunt u de ene week thuis zitten en de andere week toch onverwachts op reis zijn. Als u een last minute ziet die u aan staat wacht dan niet te lang met boeken, het kan zijn dat het bedrag omlaag gaat maar deze kan ook omhoog gaan en het kan ook zomaar voorkomen dat de reis niet meer beschikbaar is.

Welk vliegveld?

In Nederland zijn er verschillende vliegvelden en ook van buitenlandse vliegvelden wordt gebruik gemaakt door Nederlanders. Het kan soms enkele honderden euro's schelen als u van een ander vliegveld vertrekt. Echter zult u goed moeten kijken en vergelijken want soms komt Schiphol toch als goedkoopste uit. Ook zult u wellicht uw vervoer moeten betalen en kan het voordelig zijn om vanaf het vliegveld die het dichtste bij huis is te vertrekken. Als u met de auto gaat is het ook slim om de parkeertarieven af te wegen als de tickets wat duurder zijn maar het parkeren kost bijna niks dan kan het zijn dat u in het totaal daar toch goedkoper uit bent dan bij een ander vliegveld.

Welke vliegmaatschappij?

Als u lang moet vliegen kan het wel zo comfortabel zijn als u luxe stoelen heeft en een televisiescherm in de stoel voor u, alleen is dit echt nodig? Als u slaapt in het vliegtuig is er zo een heleboel tijd verstreken zonder dat u er iets van merkt en als het goed is brengen beide u naar de juiste bestemming soms ook beide zonder overstap. Maakt de maatschappij wel een overstap let dan goed op hoeveel tijd dit in beslag neemt en of dat het bedrag waard is.

Wanneer wilt u weg?

De meeste mensen gaan in juli en augustus op vakantie, dit is dan ook de duurste periode om op vakantie te gaan. Als u de mogelijkheid heeft kunt u beter buitenom schoolvakanties gaan. De ticket of soms de gehele reis kan wel de helft van de prijs schelen. Het kan wel zijn dat er minder open en te doen is op uw vakantiebestemming maar in sommige landen als bijvoorbeeld Griekenland is het weer soms veel aangenamer in het voorjaar dan in de hete zomer.

Overige tips

  • Let goed op extra kosten, bij sommige vliegmaatschappijen zult u nog extra voor uw bagage moeten betalen
  • Bij sommige websites die tickets verkopen staan dingen als een annuleringsverzekering al aangevinkt terwijl u deze misschien niet eens af wilt sluiten
  • Neem echt de tijd om te vergelijken op internet
  • All inclusief klinkt vaak goedkoop maar het kan zijn dat het eten vrij beperkt is waardoor u toch nog buiten de deur wilt eten
Gerelateerde artikelen
Tips voor een weekendje wegWie wil er nou niet eventjes tussenuit. Gewoon even gezellig met z'n tweeën. Romantisch weg of juist iets actiefs doen.…
Goedkoop vliegen met On AirGoedkoop vliegen met On AirWie gaat vliegen vergelijkt eerste de prijzen van tickets, dat is natuurlijk logisch. De laatste tijd is de uitkomst ste…
Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesJe hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesIn januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als h…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…

Reageer op het artikel "Zo goedkoop mogelijk vliegen? Zo doe je dat"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!