Klimaatneutraal vliegen

Klimaatneutraal vliegen Zoals vele Nederlanders de auto niet willen laten staan, willen velen ook niet hun vakantie vlucht missen. Ook heb je professioneel gezien vaak geen andere keuze. Maar je kunt wel degelijk ook klimaatneutraal of co2 neutraal vliegen en toch goedkoop reizen. Het is een kwestie van de juiste reis boeken en de juiste keuzes maken. Let op de milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigen. CO2 neutraal reizen, deed iedereen dat maar.

Met het vliegtuig is slecht voor het milieu

Iedereen begrijpt wel, dat een vliegtuig vervuilt. De klimaat schade is groter naarmate het vliegtuig hoger vliegt. Boven in de atmosfeer blijkt de uitstoot van broeigasgassen ruim tweeënhalf maal zo schadelijk te zijn voor het milieu dan op de grond. Nu is het aantal mensen dat vliegt nog relatief beperkt. Naar schatting 2% van de wereldbevolking heeft ooit in een vliegtuig gezeten. Maar het aantal vliegtuigbewegingen groeit wereldwijd, en daarmee de schade van het vliegverkeer aan het milieu. De verwachting is dat het aandeel van de luchtvaart in het broeikaseffect zal groeien naar zon 10%. Overigens wordt dan altijd nog 90% door andere factoren veroorzaakt, zoals de industrie, wegverkeer en zo verder.

Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen

Milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen zijn:
  • Easyjet.
  • Virgin Airlines.
  • Lufthansa.
  • Air New Zealand.
  • Continental Airlines.
  • JAL.
  • JetBleu.

co2 neutraal reizen

Ja maar, dat gaan we klimaat neutraal doen. Een soort van afkoop of compensatie van verrichte schade door extra te betalen voor milieu herstellende maatregelen. Meestal denkt men aan de extra aanplant van bossen. Toch is ook hier nu kritiek op. Zo wijst Milieudefensie er op dat dergelijke klimaat bossen dan eeuwig zouden moet bestaan, om te voorkomen dat de CO2 alsnog vrijkomt. Bovendien zou er te weinig ruimte zijn om al die bossen aan te planten.

Andere milieuprojecten

Maar het geld zou ook aan andere milieuprojecten besteed kunnen worden, zoals energie vriendelijke projecten zou je denken. Maar ook daar wordt in de milieuwereld niet eensluidend over gedacht. Wereldwijd bestaan er dan ook minstens 80 milieu compensatie maatschappijen. Daarbij verschilt de manier van compenseren en de prijs die je boven op je ticket moet betalen. En niet iedereen is van mening dat het voldoende helpt. Maar wat moet je dan.

Een milieu certificaat

Er zijn reisorganisaties die op hun website de mogelijkheid geven om voor een bepaalde milieu compensatie te kiezen. De KLM overweegt om dat binnenkort ook te doen. Na aanmelding en betaling ontvang je dan een certificaat. Dit ceritificaat kan reizigers motiveren om klimaatneutraal of neutraler op reis te gaan en zo een bijdrage te leveren aan de vermindering van de opwarming van onze aarde.

Slot co2 neutraal reizen

Het principe van de vervuiler betaalt, is een bekend principe dat ook in de luchtvaart goed kan worden toegepast. Er zijn reizigers die best bereid zijn om extra te betalen. Maar dan wil je toch wel zeker weten dat je geld goed besteed wordt. Momenteel lijkt er toch een beetje een sfeer te zijn waar duizend bloemen bloeien. Het is dan ook van groot belang dat de consument snel wordt duidelijk gemaakt hoe de vervuiling gecompenseerd wordt, en waartoe het allemaal leidt. Anders dreigt dit op zich goede initiatief, een snelle dood te sterven. Helaas, want dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Probeer goedkoop te vliegen, zonder het klimaat uit het oog te verliezen. Internet wijst je vaak snel de weg, om goedkoop te kunnen reizen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Klimaatneutraal vliegen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!