Wees op je hoede voor timeshare verkopers tijdens je reis
Wantrouw altijd mensen die tijdens jouw vakantie je proberen te lokken met gratis reisjes of waardebonnen, ... want meestal gaat het hier om malafide timeshare organisaties.
Wat is Timeshare?
Timeshare kan je het beste omschrijven als een periode-eigendom. Het is het recht om een vakantiewoning, cruisecabine, mobilehome of appartement jaarlijks een aantal weken te gebruiken. Meestal hangt het recht op het verkrijgen van de toegang samen met een lidmaatschap van een timeshare organisatie. De bepalingen die door de wet gesteld zijn gelden in het land waar de overeenkomst gesloten is. Enkele weken maken je al snel een paar duizenden euros armer.
Deze praktijken komen bij ons in Europa vaak voor op de Griekse eilanden (Kreta en Rhodos), Turkije en Spanje (ook de Canarische Eilanden zoals Tenerife).
Hoe gaan de ‘lokkers’ tewerk, stap 1?
Zoals overal in het leven heb je natuurlijk ook goede en slechte timeshare organisaties, maar meestal gaan ze allemaal als volgt te werk. De nietsvermoedende toerist zal aangesproken worden op de meest toeristische plaatsen van de vakantiebestemming (meestal aan het strand), door goed uitziende en vlotte jongens en meisjes die hier speciaal zijn voor opgeleid (OPC’s genoemd). Vaak zijn er hele teams op pad van allerlei nationaliteiten zodat de nietsvermoedende toerist practisch altijd in zijn eigen taal zal aangesproken worden. Men stelt je enkele vragen en laat je geloven dat dit voor een enquete is. Doe je mee dan zal je een prijs winnen verteld men je. De timeshare bedrijven zijn helemaal niet benieuwd naar de antwoorden van de rondvraag, maar door de enquete komen de vaak opdringerige ‘jobstudenten’ wel te weten of je een potentiele koper zal zijn voor een pakketje van vakantieweken. Ze vragen je beroep, of je kinderen hebt, hoe oud je bent, of je vaak reist, enz ... Antwoord je positief, dan zal de jongen of het meisje er persoonlijk voor zorgen dat jou ‘kraslotje’ het goede is zodat je zeker de hoofdprijs wint (meestal een reis). Voorwaarde is wel dat je een presentatie van een 1 a 2 uur bijwoont in het hotel waarmee ze samen werken, waar je dan achteraf dadelijk je prijs meekrijgt. Ze duwen je gezin gratis een taxi in, en op naar het hotel.
Een gratis, minimum 90 minuten durende presentatie, stap 2
Aan het hotel zal je vriendelijke verwelkomt worden aan de taxi standplaats door een receptionist die nog even de regels met je doorneemt en je daarna voorstelt aan diegene die je zal rondleiden (REPS genoemd). Die jongen of meisje (meestal dezelfde nationaliteit dan de toeristen) zal je gedurende minumum 3 uur of 4 uur (meer dan beloofd) rondleiden door het resort, je laten wegdromen met luxueze brochures, tot de verbeelding sprekende verhalen vertellen over vakanties, de nadelen van de traditionele touroperators opsommen, enzoverder. Uiteindelijk, als allerlaatste troef zal hij je proberen een aantal vakantie weken te verkopen die je dan op een aantal jaren zal moeten gebruiken. De verkoper heeft op enkele uren tijd er meestal voor gezorgd dat de toeristen vertrouwen hebben in zijn persoon, en hem niet willen teleurstellen door ‘neen’ te zeggen op het laatste. Ze redeneren vaak dat ze na al die tijd dat hij erin heeft gestoken hem niet kunnen teleurstellen door niet te kopen, al weten ze helemaal nog niet de prijs van het hele grapje.
Agressief en beslissen moet op diezelfde dag, stap 3
Pas op het laatste ogenblik zal er over de prijs gesproken worden, en daarvoor komt er meestal een teammanager plaatsnemen aan tafel. Hij is speciaal opgeleid om de mensen over de streep te trekken met allerlei argumenten, en stelt verschillende afbetalingsplannen voor als de mensen niet voldoende financiele middelen hebben. De toeristen zijn verplicht om meteen een contract te ondertekenen, anders is hun kans verkeken. Meestal gaat het er verbaal zeer agressief aan toe tijdens het laatste half uur van de rondleiding. Als men toehapt dient er ook een voorschot betaald te worden met de kredietkaart. Vaak is dit meer dan 1000 euro. Mensen die alles in één keer neertellen krijgen bijvoorbeeld een extra week vakantie cadeau. De champagnekurken vliegen in het rond bij afronding van een contract.
Wettelijke bepalingen
Omdat er heel wat negatieve ervaringen waren met timeshare organisaties is er een richtlijn opgesteld door het Europees Parlement en de Raad van 26 oktober 1994.
- Er is sprake van een timeshare als het gaat over een periode van tenmiste 3 jaar (let op vaak worden er daarom contracten van 35 maanden opgesteld).
- Er moet een schriftelijke overeenkomst zijn met een wettelijke bedenktijd van tien dagen.
- Het contract moet in de Nederlandse taal zijn opgesteld.
- Er mag pas een aanbetaling gevraagd worden na de wettelijke bedenktijd.
- Zeg het contract op met een aangetekende zending.
- Na de tien dagen is het zogoed als onmogelijk om het contract ongedaan te maken.
Tips
Wil je nagaan of je met een malafide organisatie hebt te maken (zoals Club Greece, Club La Costa, ...) of met een oprecht bedrijf waardoor je vakantiebudget er echt kan op vooruitgaan, stel je dan deze 3 eenvoudige vragen. Antwoord je op één van de vragen negatief zeg dan neen tegen het voorstel, pak je handtas en partner bij de arm en loop gewoon door.
- Is het mogelijk dat ik het contract en alle andere documenten meeneem, zodat ik het rustig kan bekijken en over een paar dagen bij u terugkom?
- Gaat u akkoord, als ik de aanbetaling tien dagen na overhandiging van het contract, overmaak en kunt u dit schriftelijk bevestigen?
- Heb ik de mogelijkheid – en kunt u dit schriftelijk bevestigen - om het contract binnen 2 weken op te zeggen, zonder opgave van reden?
Meer informatie
Meer informatie kunnen zowel Belgen als Nederlanders krijgen bij volgende instantie:
Europees Centrum voor de Consument
Hollandstraat 13
1060 Brussel
Tel: +32 (0)2 542 33 46
Fax: +32 (0)2 542 32 43
info@eccbelgie.be
Openingsuren:
Maandag 10u - 12.30u 13.30u - 17u
Dinsdag - Vrijdag 9u - 12.30u 13.30u - 17u