InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?

Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?

Op reis gaan doen de meeste mensen met plezier, u wilt dan ook niet voor onverwachte verrassingen op het vliegveld komen te staan. Om te voorkomen dat u op het vliegveld moet bijbetalen of dingen uit uw koffer moet halen kunt u het beste van te voren rekening houden met een aantal regels. In dit artikel leest u er alles over.

Vliegmaatschappij

Het kan per vliegmaatschappij en vluchtafstand verschillen hoeveel gewicht aan koffers u mee mag nemen. Bij sommige vluchtmaatschappijen zult u bagageruimte moeten kopen, dit geldt echter vaak alleen als u via de vluchtmaatschappij zelf heeft geboekt. Als voorbeeld: u boekt via OAD maar u vliegt met Transavia, dan mag u vanuit OAD een bepaald aantal aan gewicht meenemen, als u rechtstreeks via Transavia geboekt heeft kunt u alleen gratis een handbagage meenemen maar zult u voor de koffer moeten betalen.

Hoeveel kilo?

Afhankelijk van de vliegmaatschappij mag u 20 of 30 kilo per persoon meenemen aan bagage. Bij vluchten binnen Europa is het eigenlijk altijd 20 kilo. Het is wel de bedoeling dat het echt 20 kilo per persoon is en dus niet één koffer van 30 kilo met twee personen. Als u boven het gewicht uit komt zult u op het vliegveld direct moeten bijbetalen of spullen uit de koffer moeten halen. Afhankelijk van de bestemming en vliegmaatschappij kan het ongeveer tussen de 5 á 15 euro per kilo zijn voor een enkele reis. U kunt dit betalen bij een speciale balie waar u zowel contant als met een bankpas kunt afrekenen.

Handbagage

Dit is echt heel erg verschillend per maatschappij, zo mag u bij Transavia maar 5 kilo meenemen en bij KLM 12 kilo. De afmetingen tellen bij de handbagage ook mee, de meeste maatschappijen willen een lengte zien van 55cm, de breedte en diepte zijn vaak verschillend maar alle maatschappijen moeten uit komen op een maximum van 115 in totaal(dus lengte, breedte en diepte).

Wat mag er mee?

Verstandig is zoveel mogelijk vloeistoffen in uw koffer te doen. In de handbagage is namelijk maar een doorzichte plastic zak van 1 liter toegestaan. Hier dient u de eventuele benodigde vloeistoffen voor onderweg in te doen, de verpakkingen zelf mogen niet meer dan 100ml bevatten.

In uw handbagage is het ook verboden scherpe voorwerpen te vervoeren, denk hierbij ook aan een nagelvijl, scheermes enzovoorts deze zult u ook in de ruimbagage moeten doen.

Koffer kwijt?

Het is bij de meeste maatschappijen verplicht om een adreslabel aan de buitenkant en aan de binnenkant van uw koffer te doen, schrijf hier echter niet uw eigen huisadres op, dan kunnen mensen zien dat er niemand thuis is. Zet bijvoorbeeld het adres van bestemming er op.

Mocht uw koffer kwijt zijn dan moet u op het vliegveld zo snel mogelijk een speciaal formulier invullen, deze is zowel voor beschadigde bagage als voor kwijtgeraakte bagage. Of u een vergoeding krijgt is afhankelijk van uw vluchtmaatschappij en uw reisverzekering.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!