InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Help! Koffer, bagage of medicijnen kwijt tijdens vakantie

Help! Koffer, bagage of medicijnen kwijt tijdens vakantie

Help! Koffer, bagage of medicijnen kwijt tijdens vakantie Pech of ongeluk is bij huis al vervelend, maar op vakantie en op reis komt de klap nog harder aan omdat je letterlijk en figuurlijk de weg niet kent. Bij welke instantie moet je aankloppen voor hulp als je bagage of medicijnen verdwenen zijn, wie moet je over dit verlies informeren enz. Bij wije hoor je aangifte te doen, welke formulieren zijn nodig en moet je de reisverzekeraar informeren?

Pech in vreemd land

Elke dag lopen we het risico dat ons onverwachts iets vervelends overkomt op gebied van gezondheid of materiële schade. Dicht bij huis weten we welke actie we in geval van een calamiteit of minder ernstig voorval moeten ondernemen. Bovendien is er dan ook geen taalprobleem. Op reis en tijdens vakantie ligt het allemaal veel gecompliceerder.

Neem altijd contact op met reisverzekeraar

Of het nu gaat om ziekte, diefstal, schade of wat dan ook, neem als er wat gebeurt altijd contact op met de reisverzekeraar. En bij diefstal of verlies van kostbaarheden dient bovendien altijd bij de plaatselijke politie aangifte te worden gedaan, want dat verlangt die verzekeraar.

Koffer verdwenen tijdens vliegreis

Wereldwijd gebeurt het miljoenen keren per jaar dat de koffer niet van de lopende band rolt op de luchthaven. Het is daarom verstandig foto's te maken van de kofferinhoud voordat je op reis gaat, zodat je sterker staat bij de verzekeringsmaatschappij.
Op elk vliegveld is er wel een loket waar je kunt reclameren indien je koffer niet arriveert.
  • Bij dit loket vraag je om het `Property Irregularity Report` ) PIR formulier, dat je moet invullen.
  • Informeer je reisverzekering als de koffer zoek blijft. Of anders de luchtvaartmaatschappij (indien alleen ticket gekocht), of reisorganisatie (bij een pakketreis). Ook indien je een reisverzekering hebt, is het verstandig tevens de reisorganisatie(s) aansprakelijk te stellen, omdat de verzekeraar bepaalde dingen misschien niet vergoed.
  • Gooi de eventuele aankoopbonnen van noodspullen die je moest kopen niet weg, want ook die kosten (voor toiletartikelen, noodzakelijke kleding enz.) kun je claimen bij reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij of verzekeraar.
  • Indien de koffer na 21 dagen nog steeds niet gevonden en terecht is, heb je recht op een vergoeding van de vliegmaatschappij van hooguit 1230,-

Geneesmiddelen vergeten of kwijt

In je handbagage dien je minstens voor drie dagen medicijnen mee te nemen. Maar wat moet je doen als je op de plaats van bestemming zonder geneesmiddelen komt te zitten.
  • Stel bij verlies van medicijnen de maatschappij van de reisverzekering en/of zorgverzekering op de hoogte en bewaar de kwitanties teneinde bij terugkomst de kosten vergoed te krijgen.
  • Voordat je op reis gaat kun je het beste een medicijnenpaspoort aanschaffen. In dat medisch paspoort staan de geneesmiddelen in vermeld die je gebruikt, compleet met merk en de werkzame stof. Zon medicijnenpaspoort kun je krijgen (aanschaffen) bij de apotheek. Je kunt ook een lijst maken van je eigen apotheek, waarop de geneesmiddelen staan. Je kunt dan ter plaatse naar de apotheek of arts voor het verkrijgen van de medicijnen.

Als je twijfelt over de medicijnen die ter plaatse worden uitgereikt, neem dan per e-mail of per telefoon contact op met de eigen apotheek thuis.

Bankpas kwijt

Bankpassen dienen bij verlies (of inslikken van de automaat) zo snel mogelijk geblokkeerd te worden. Zorg daarom dat je altijd het telefoonnummer van je bank etc, bij de hand hebt.
  • ABN-AMRO, ING, en RABO dien je rechtstreeks te bellen.
  • Bij andere banken de Bankpassen Meldcentrale. Vanuit het buitenland: + 31 (0)88- 3855372. Vanuit Nederland: 0800-0313.

Mocht je een creditcard hebben zorg dan dat je ook snel de blokkeringsnummers van je bank kunt vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vermiste, vertraagde of beschadigde bagage bij vliegreisUw vliegtuig landt en na het verlaten van het toestel komt u aan bij de bagageband. U staat te wachten en het lijkt een…
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Reisverzekering: dekt niet alle kosten!Reisverzekering: dekt niet alle kosten!De nachtmerrie van veel vakantiegangers, de vakantie waar je reikhalzend naar uitkeek valt in het water doordat je bagag…
Reisverzekering en de dekkingenReisverzekering en de dekkingenElk jaar gaan vele Nederlanders zorgeloos genieten van hun (vaak) welverdiende vakantie. Maar wordt er altijd wel goed n…
Hoe beschermen tegen verlies van bagage?Zopas zijn cijfers bekend gemaakt van het percentage verloren bagage bij Europese luchtvaartmaatschappijen. Wat kan je b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • Plus Magzine juli/aug 2010

Reageer op het artikel "Help! Koffer, bagage of medicijnen kwijt tijdens vakantie"

Reactie

Ton, 24-05-2011 22:56 #1
Een vergoeding ontvangen voor een verloren koffer is fijn maar maakt het verlies en ongemak niet goed en bovendien komt ze erg laat; pas na 21 dagen heb je recht op vergoeding. De streepjescode op het bagagelabel van de luchtvaartmaatschappij wordt na 3 dagen weer opnieuw gebruikt en daarna ben je voor hun dus onvindbaar. Tegenwoordig is er een bagagelabel met registratie waarbij je alleen je e-mail en mobiele nummer op hoeft te geven en bij kwijtraken krijg je een melding.
Voorkomen is altijd beter dan vergoeden!

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantiezorgen
Reacties: 1
Schrijf mee!