Vermiste, vertraagde of beschadigde bagage bij vliegreis
Uw vliegtuig landt en na het verlaten van het toestel komt u aan bij de bagageband. U staat te wachten en het lijkt een eeuwigheid te duren voor de eerste koffers voorbij komen. Wanneer de stroom van koffers eindelijk gestaag op gang komt en de band steeds leger wordt blijkt dat uw bagage er niet is. Als uw bagage is er niet bij is, probeer dan niet in paniek te raken. Wat te doen nu?
PIR-formulier invullen
Middels het PIR-formulier (Property Irregularity Report) kunt u een klacht indienen. Dit formulier is verkrijgbaar bij de bagageservice-balie. Indien uw bagage zoek is, kan de luchtvaartmaatschappij met dit formulier opzoek gaan. Mocht de bagage beschadigd zijn, dan kunt u dit ook invullen op het formulier. Het is belangrijk het formulier zo snel mogelijk in te vullen. Op uw ticket zit een bagagesticker waarmee u kunt bewijzen dat de bagage onder uw naam is ingecheckt. Check daarom altijd bagage op uw eigen naam in. Vergeet niet te vragen om een schriftelijke bevestiging van uw klacht.
Heeft u een reisverzekering?
Indien u een reisverzekering heeft afgesloten kunt u meestal via de verzekeringsmaatschappij een vergoeding krijgen. Kijk goed in de polisvoorwaarden of u recht heeft op een vergoeding. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen, maar vaak is de vergoeding vanuit uw reisverzekering hoger. Kijk dit dus goed na!
Een pakketreis geboekt
De reisorganisator is verantwoordelijk voor het feit dat de reis goed verloopt. In dit geval kunt u de reisorganisatie aansprakelijk stellen. Uw koffers horen daar ook bij. Als de organisatie aangesloten is bij de ANVR en u heeft een reisverzekering, dan vergoedt de reisverzekering de schade en hoeft de reisorganisatie dat niet te doen.
Enkel een ticket geboekt
U kunt de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen indien u enkel een vliegticket heeft geboekt. Lees goed de voorwaarden door. Geef bij inchecken aan of u waardevolle spullen meeneemt. Het kan zijn dat u hiervoor een toeslag moet betalen of u kunt een extra verzekering afsluiten.
Belangrijk!
U dient bepaalde termijnen aan te houden indien u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk wilt stellen. Mocht u zich niet aan deze termijnen houden, dan hoeft de luchtvaartmaatschappij de schade niet meer te vergoeden;
Bij vertraagde of beschadigde bagage;
- Binnen 7 dagen na het ontvangen van de beschadigde bagage
- Binnen 21 dagen na het ontvangen van de vertraagde bagage
Let op: u dient wel het PIR-formulier te hebben ingevuld.
Het aansprakelijk stellen van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie doet u middels een brief. Stuur een kopie van het PIR-formulier mee. Geef aan wat de schade is en stuur zo veel mogelijk informatie mee, zoals foto’s en kwitanties.
U komt er niet samen uit?
U kunt uw klacht voorleggen aan de Geschillencommisie Reizen. Dit kan echter alleen wanneer de reisorganisatie lid is van de ANVR of ingeschreven is bij de Geschillencommisie. Indien u er niet uit komt met de luchtvaartmaatschappij, dan zou u kunnen overwegen naar de rechter te stappen. Heeft u echter een rechtsbijstandverzekering, schakel deze dan eerst in.