InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Douanebepalingen Nederland, bijzondere goederen

Douanebepalingen Nederland, bijzondere goederen

U wilt uw hond of kat meenemen op vakantie naar het buitenland. Waar moet u dan aan voldoen? Misschien wilt u planten of fruit meenemen, mag dat zomaar? U heeft een mooi kunstwerk of een antiek souvenir gevonden, hoe krijgt u dat mee? Waaraan moet u voldoen als u reist met een auto, motor of boot? Kaas, vlees, dierenhuiden meenemen, zijn daar nog regels aan verbonden? De regels hieronder zijn Nederlandse Douane-regels. U moet u ook verdiepen in de regels van het land van herkomst of bestemming. Alles over het in- en uitvoeren van de meer gebruikelijke zaken, zoals alcohol, tabak, medicijnen, geld en namaakartikelen leest u in: Douanebepalingen Nederland. Hierin vindt u ook een lijst met artikelen die verboden zijn de grens over te nemen.

Dieren

Als u een hond, kat of fret wilt meenemen over de grens dan moet u voor dat dier een EU-paspoort hebben. Zo’n paspoort kunt u krijgen bij uw dierenarts. Hier dier moet ingeënt zijn tegen rabiës en dit moet in dat paspoort vermeld worden. Daarnaast moet het geïdentificeerd kunnen worden middels een chip of tatoeage. Landen als Zweden, Malta, Engeland of Ierland en veel landen buiten de EU willen ook dat u een aantal maanden voor uw vertrek een bloedtest laat afnemen door de dierenarts.

Voor andere levende dieren geldt dat u voor hen een gezondheidscertificaat nodig heeft.

Wilt u beschermde dieren meenemen dan heeft u daarvoor een EU-paspoort en een CITES-document nodig. Hierbij hoort een uitvoervergunning en een invoervergunning van de betrokken landen. Het CITES-bureau in Dordrecht kan u hierover verder informeren.

Bloemen, planten en fruit

Deze mogen worden meegenomen in beperkte hoeveelheid als het voor eigen gebruik is, dus niet voor commercie of wetenschap. Voor fruit, bollen en knollen geldt een limiet van 5 kilo en voor snijbloemen geldt een limiet van 5 bossen. Wilt u deze grens overschrijden dan moet u een fytosanitair certificaat hebben. Hierin verklaart de autoriteit van het land waar u vandaan komt dat u geen plantenziekten mee invoert.

Dierlijke producten en levensmiddelen

Voor het in Nederland invoeren van producten van dierlijke oorsprong, zoals kaas, vlees, huiden of jachttrofeeën, moet u een gezondheidscerificaat hebben uit het land waaruit u vertrokken bent. De ambassade van ieder land weet waar u dat kunt krijgen. Bij binnenkomst in Nederland worden deze spullen bovendien gecontroleerd door deskundigen. Een reden van deze strenge regel is dat u onbedoeld besmettelijke ziekten, zoals bijvoorbeeld vogelgriep en varkenspest kunt meenemen. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de Voedsel en Waren Autoriteit.

Er worden uitzonderingen gemaakt als het gaat om poedermelk voor de baby of voor speciale voeding voor medische doeleinden. Hierbij geldt dat het geen product mag zijn wat gekoeld moet worden, het moet in een ongeopende en onbeschadigde verpakking zitten van een gedeponeerd handelsmerk.

Cultuurgoederen

Hiermee wordt bijvoorbeeld kunst of antiek bedoelt. Als u dit een grens mee wilt overnemen dan heeft u daar mogelijk een vergunning voor nodig. De Erfgoedinspectie en de Inspectie Cultuurbezit zijn de Nederlandse instanties die zich daarmee bezighouden.

Auto’s, motoren, aanhangwagens en pleziervaartuigen

U mag met uw eigen auto, motor, of aanhangwagen uiteraard de grens over, maar dan moet u daarvan wel een geldig kenteken hebben van het land waar u woont. U hoeft het dan niet aan te geven. Reist u Nederland in met een voertuig uit het buitenland dan mag u daarmee drie maanden in Nederland verblijven zonder te betalen. Voor langere perioden moet u de zogenaamde bpm-aangifte doen bij een bpm-aangiftepunt. Deze punten vindt u via de site van de belastingdienst.

Voor in het buitenland geleende of gehuurde voertuigen gelden wat andere regels. Ook die vindt u op de site van de belastingdienst.

Voor pleziervaartuigen geldt dat u moet kunnen aantonen dat in een van de landen van de Europese Unie de douanerechten en de btw voor dat vaartuig zijn betaalt. Dit moet u kunnen doen middels het overleggen van een factuur, een contract of een verklaring van een Douanedienst. Als u dit niet kunt aantonen moet u deze douanerechten en de btw alsnog betalen. Reizigers van buiten de EU kunnen een vrijstelling hiervoor krijgen als zij kort in Nederland verblijven.
© 2010 - 2019 Samke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandInvoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenlandIn het buitenland kan kleding een stuk goedkoper zijn, net als bijvoorbeeld zonnebrillen, tassen en horloges. Maar je ma…
Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenBelastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalenHoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2018 en 2019? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn,…
Hoe werkt de aandrijving van een auto?Hoe werkt de aandrijving van een auto?Een auto beschikt over een voorwiel, achterwiel of vierwielaandrijving. Met een voorwielaandrijving worden de wielen voo…
Auto importeren of invoeren uit het buitenlandAuto importeren of invoeren uit het buitenlandEen auto invoeren uit het buitenland kan heel voordelig zijn. Voordat je een auto gaat importeren is het verstandig om a…
Nagemaakte spullen meenemen vanuit het buitenlandWanneer je op vakantie gaat naar het buitenland kun je in aanraking komen met verkopers van nagemaakte merkartikelen. He…
Bronnen en referenties
  • www.douane.nl www.belastingdienst.nl www.vwa.nl www.cites.nl

Reageer op het artikel "Douanebepalingen Nederland, bijzondere goederen"

Reacties

Ivo van Belle, 07-10-2016 04:35 #8
Mag ik vanuit Bali een Woestijnroos meenemen naar Nederland?

Elspeth Campbell, 13-10-2015 13:56 #7
Het bovenstaande maakt voor mij niet duidelijk hoe het zit met planten invoeren.

Ik heb vorig jaar wat stekjes uit de tuin van m'n overleden moeder meegenomen voor haar huis werd verkocht (de stekjes gingen van NL naar GB). Die stekjes zijn nu planten en ik wilde er een paar van aan mijn zus en mijn nicht geven, dus weer terug van GB naar NL.

Mag dat? Ik zou het heel naar vinden als die door de douane afgepakt zouden worden, dan zou ik ze liever niet meenemen.

Uitsluitsel hierover zou fijn zijn.
Bij voorbaat dank

Arthur, 14-08-2015 04:59 #6
Goedemiddag,

Op dit moment zit ik met mijn zoon van 12 op koh tao, Thailand. Gisteravond heeft hij een barracuda gevangen van ongeveer 1 meter. Die werd aan boord gelijk gedood. Nu wil hij hem laten prepareren en meenemen. Mag dat en wat voor papieren zijn er eventueel nodig voor het uit- en invoeren?

Met vriendelijke groet,
Arthur

Ronald Christiaanse, 12-07-2014 11:48 #5
Is het mogelijk om een een gebruikte accu schroef machine met extra accu's mee te nemen in de bagage naar Thailand. Als cadeau voor de familie?

Geurts, 08-05-2013 16:19 #4
Ik ben van plan een tweedehands paardentrailer te kopen in België, zijn hier nog invoerkosten aan verbonden, of andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

W. Schrama, 23-03-2013 19:12 #3
Over 2 weken willen we kennissen in engeland bezoeken, nu zou ik graag 2 fruitboompje`s meenemen om bij hun in de tuin te poten.
mijn vraag is mag ik fruitbomen in de auto meenemen naar engeland?

M. Hooft, 06-11-2012 14:20 #2
Onlangs was ik Zuid-Afrika en wilde een riem kopen van krokodillenleer.De verkoopster zei dat dat geen problemen zou opleveren (deed zaken met Nederland en Duitsland). Ze zou mij een certificaat meegeven waarop stond hoe de dieren omstandigheden waren e.d. Ik heb het niet gekocht omdat het het niet zeker wist en in leveren op Schiphol en een eventuele boete was het mij niet waard, maar hij was erg mooi. Misschien een volgende reis?

K. A. Deppe, 19-01-2012 13:39 #1
Mijn dochter maakt leren dames tassen.
Meestal koopt ze dat leer in EU landen.
Zij krijgt nu krokodillenhuiden uit Vietnam aangeboden. Deze huiden eigenlijke huidjes komen van een krokodillenfarm waar deze dieren voor consumptie gekweekt worden.
Aan welke voor waarden moet zij voldoen om deze huiden officieel in Nederland in te voeren.
Verklaringen, invoerrechten ezn.

Infoteur: Samke
Laatste update: 17-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!