InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Housesitten als nieuwe trend

Housesitten als nieuwe trend

Housesitten lijkt een nieuwe trend te zullen worden. Het fenomeen van housesitten is bij ons nog vrij nieuw en niet zo gekend maar is toch stilaan aan een opmars bezig. Wie op zoek is naar een goedkope manier om nieuwe streken, landen en mensen te leren kennen, kan zijn vakantie misschien als housesitter plannen? Wat houdt housesitten nu precies in?

Housesitten: wat is het?

Bij housesitten verblijft men tijdelijk in een woning waarvan de eigenlijke bewoners voor een bepaalde periode afwezig zijn. Dit kan voor een paar dagen zijn maar soms ook voor een paar maanden. De hoofdbedoeling waarom mensen dit doen is uiteraard veiligheid. Immers, een onbewoonde woning (voor kortere of langere tijd) is dikwijls een mikpunt voor dieven en inbrekers.

De eigenaar van de ter beschikking gestelde woning wil zekerheid bij zijn afwezigheid en kiest ervoor om zijn huis achter te laten in handen van een betrouwbaar persoon of koppel die op die manier de woning bewoond houdt en potentiële inbrekers op een afstand houdt.

Naast gewoon in het huis wonen kan door de huiseigenaar ook gevraagd worden om een aantal extra kleine taken uit te voeren zoals het voeden van huisdieren, de tuin onderhouden, zwembad onderhouden, enzovoort.

Housesitten: hoe werkt het?

Bij housesitten gaat het uiteindelijk om een wederzijds vertrouwen tussen beide partijen, de huiseigenaar en de housesitter. Er worden immers geen vergoedingen betaald, noch aan de housesitter, maar ook niet aan de huiseigenaar die het als een verhuur van zijn woning zou kunnen beschouwen. Beide partijen genieten gewoon het "natura voordeel". De eigenaar van de woning kan op zijn beide oren slapen dat zijn woning niet onbewoond en onbewaakt wordt achtergelaten, de housesitter kan op een originele manier op vakantie zonder dat hij logement dient te betalen.

Housesitters en eigenaars kunnen elkaar zelf vinden via de gewone communicatiekanalen (internet, facebook, digitale prikborden, zoekertjes-sites, ...) of kunnen via housesitting-clubs uit een klantenbestand putten. Beide partijen nemen rechtstreeks met elkaar contact op (telefonisch, email, ...) - ook al werkt u via een housesitting-club - om te zien of het klikt. Beide partijen moeten het er uiteraard onderling over eens zijn alvorens de overeenkomst wordt vastgelegd.

Iedereen die zin heeft om te housesitten kan zich bij dergelijke housesittingverenigingen aansluiten. U geeft aan wanneer u beschikbaar bent, hoe lang u beschikbaar bent, in welke regio's, landen, werelddelen u bereid bent te housesitten en eventueel de taal of talen die u spreekt (geen must). Op basis van die gegevens krijgt u geregeld of af en toe voorstellen toegestuurd. Op dat moment ligt de keuze nog altijd bij u: u gaat op een aanbod in of niet (geen tijd, geen zin in die regio, ...). Op die manier kan u als housesitter uw vakantie goedkoop doorbrengen veraf of dichtbij, in een grootstad of in een landelijke of bergachtige omgeving, en meestal in een degelijke of luxueuze woning (dat zijn immers de eigenaars die hun eigendom niet onbewaakt willen achterlaten).

Housesitten: meer informatie

Ziet u het wel zitten om uw volgende vakantie als housesitter te plannen en op een villa met zwembad te gaan passen in Toscane of op een afgelegen rustieke boerderij in het Franse of Spaanse binnenland, dan kan u zelf via het internet op allerhande manieren op zoek naar huiseigenaars die op zoek zijn naar housesitters. Wil u het wat meer georganiseerd aanpakken, dan kan u het via één van de housesitting-clubs proberen.

Een mogelijke plaats waar u een kijkje kunt nemen is Professional House Sitters.
© 2010 - 2019 Youriblieck, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Housesitten als nieuwe trend"

Infoteur: Youriblieck
Gepubliceerd: 27-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!