InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Een taalcursus volgen in het buitenland

Een taalcursus volgen in het buitenland

Taalcursussen zijn er voor alle leeftijden en alle niveaus. Je kunt een vreemde taal leren vanuit huis, individueel of in een groep bij een onderwijsinstelling. Een van de meest indrukwekkende en succesvolle manieren om een taal te leren, is het volgen van een taalcursus in het buitenland. Het volgen van een taalcursus in het buitenland heeft vele voordelen. Omdat je een taal leert in een omgeving waar je 24 uur per dag met die taal wordt geconfronteerd, pik je sneller bepaalde uitdrukkingen op. Bovendien kun je direct de dingen die je geleerd hebt, in de praktijk brengen. Als je deelneemt aan een taalcursus in groepsverband, ontmoet je vaak mensen uit de hele wereld en kun je mooie, internationale vriendschappen opbouwen.

Waar kun je een taalcursus volgen?

Als je kiest voor een taalcursus in het buitenland, heb je meestal je taal al gekozen. Veel mensen kiezen voor een Europese taal in een Europees land, maar er zijn meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Spaans leren in Zuid-Amerika of Mexico
  • Een gevorderdencursus Engels volgen in Australië
  • Een taalcursus Frans volgen in Franssprekend Canada

Hoe lang duurt een taalcursus?

Bij vrijwel alle grote organisaties kun je kiezen uit een taalcursus in het buitenland van een week tot soms wel een heel jaar. Vaak heb je de keuze uit een ‘basiscursus’ met bijvoorbeeld drie uur les per dag en een ‘intensieve cursus’ met vijf uur per dag. Op sommige locaties kun je het leren van een buitenlandse taal aanvullen met bijvoorbeeld kooklessen, culturele of sportieve activiteiten. Om echt progressie in een bepaalde taal te maken, is een taalcursus van minimaal twee tot drie weken aan te bevelen.

Het taalniveau bepalen

Met behulp van een intake of test voorafgaand aan het begin van je talencursus wordt jouw niveau bepaald en word je in een groep ingedeeld. Taalcursussen in het buitenland zijn geschikt voor absolute beginners tot vergevorderden en alles daar tussenin. De lessen worden altijd gegeven door gediplomeerde docenten die vrijwel altijd aan een universiteit of taalinstituut verbonden zijn.

Bij de grotere taalorganisaties is er naast een indeling op niveau ook een indeling op leeftijd mogelijk. De groepsgrootte varieert per locatie en per organisatie en ligt meestal tussen de acht en de vijftien. Bij veel organisaties is het eveneens mogelijk om individueel les te krijgen.

Complete talenreizen naar buitenland

Bij veel organisaties is het mogelijk om een complete taalreis te boeken: reis, accommodatie en taalcursus zijn dan inbegrepen. De grote taalorganisaties beschikken vaak over mooie appartementen en kamers in het centrum van de steden, zodat je midden in het dagelijkse leven van het land zit. Vaak heb je de keuze uit accommodaties in verschillende prijsklassen, gelegen in verschillende wijken van de stad waarin je de talencursus volgt. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf je reis en/of de accommodatie te verzorgen en alleen te betalen voor de talencursus in het buitenland.

Een taal leren in een internationale omgeving

Vrijwel altijd zijn taalorganisaties onderdeel van een internationaal netwerk. Dit heeft tot gevolg dat je een taal leert in een groep met mensen uit de hele wereld. Het vertoeven in zo’n internationale omgeving werkt vaak zeer stimulerend en kan vriendschappen voor het leven opleveren. Over het algemeen levert een taalcursus in het buitenland van vier weken veel betere resultaten op dan een vergelijkbare talencursus vanuit huis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een taalcursus volgen in het buitenland"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 22-08-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!