Parachutespringen, tandem of solo

Parachutespringen, tandem of solo Parachutespringen is een onvergetelijke ervaring die veel mensen eens in hun leven mee willen maken. Om het nog beter te beleven zijn er cursussen te volgen waardoor u onder begeleiding zelf de sprong mag maken. Het kost een paar dagen en wat geld, maar het is wel een hele unieke ervaring. Er zijn verschillende mogelijkheden, hierover leest u meer in dit artikel

Tandem

Voor wie het wat eng vindt om van grote hoogte te springen en voor wie graag toch de touwtjes uit handen geeft en alleen wilt genieten zonder na te denken kan de tandem sprong een uitkomst zijn. U zit hierbij vast een een ervaren parachutist die u ondertussen aanwijzingen kan geven en zorgt dat alles goed zal verlopen. U behaalt een snelheid van wel 200km per uur tijdens de vrije val en u vertrekt vanaf zo'n 3km hoogte. U heeft voor een tandemsprong geen medische verklaring nodig, wel is het zo dat als u meer dan 100kg weegt er speciaal materiaal nodig heeft u kunt dan wellicht niet bij alle centrums terecht.
Een tandemsprong kost in Nederland ongeveer 200,-. Aangezien u sowieso nooit alleen een eerste sprong maakt en een tandem sprong betaalbaarder is kunt u met een tandemsprong goed te weten komen of u echt door wilt gaan met een cursus.

Accelerated Freefall cursus(AFF)

Dit is een van de cursussen waar u leert om solo te springen. Deze cursus heeft 7 doelen, elk doel wordt op uw eigen tempo behaald en onder goede begeleiding. Deze cursus neemt dan ook een paar dagen de tijd in beslag. U krijgt uitleg op de grond over onder andere de hoogte en de houding. Bij de eerste sprongen gaat u met twee begeleiders, deze geven u tijdens de sprong aanwijzingen en feedback als u geland bent. Ook kunnen zij u vastpakken aan uw speciale overal om de houding stabiel te maken.

De laatste vier sprongen gaan maar met één begeleider, na de cursus heeft u als het goed is de basis van het parachutespringen onder de knie. Deze cursus komt wel vaak boven 1000,- euro uit, maar hier zit alles zelf een WA verzekering en het materiaalhuur bij in. Voor deze cursus is wel een medische verklaring verplicht, de huisarts schrijft deze niet altijd meer uit, u kunt terecht bij medisch centrum, deze medische verklaring word ook vaak deels vergoed.

Static line

Deze opleiding wordt zo genoemd omdat u een lijn heeft in het vliegtuig. U ervaart bij deze sprong geen vrije val omdat zodra u springt uw parachute automatisch open zal gaan. U gaat dan ook maar tot een hoogte van één kilometer en u hoeft alleen te sturen en landen. Bij deze cursus zit er uiteraard ook een theorie gedeelte met grondoefeningen. De opleiding neemt veelal drie dagen in beslag, bevat meerdere sprongen en de kosten liggen rond de 400 tot 500 euro. Ook voor deze cursus is een medische verklaring nodig. Jongeren onder de 18 jaar moeten toestemming krijgen van hun ouders.

Vastleggen

Bij alle paracentra's kunt u de beleving vast laten leggen. Echter kan de cameraman maar van één iemand de sprong filmen/fotograferen. Het is wel de moeite waard aangezien het een gebeurtenis is om nooit te vergeten en wellicht doet u het maar eenmalig.

Indoor skydiven

Om de vrije val deels te ervaren en om de juiste houding te oefenen zou u gebruik kunnen maken van indoor skydiven. Tot nog toe kunt u dit alleen in Roosendaal ervaren maar het is zeker de moeite waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.parachute.nl/

Reageer op het artikel "Parachutespringen, tandem of solo"

Infoteur: Bembi
Laatste update: Augustus 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!