InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Jebel Toubkal - De top van het hoge Atlas gebergte

Jebel Toubkal - De top van het hoge Atlas gebergte

Jebel Toubkal - De top van het hoge Atlas gebergte Het Toubkal Massief, vormt de thuisbasis van de hoogste berg van Noord-Afrika op 4167 meter. In Afrika is alleen de Kilimanjaro (5.895 meter) hoger gelegen. De Toubkal is een erg populaire bestemming voor wandelaars en Nordic Walking, dit vanwege zijn robuuste en prachtige landschappen. Er leiden meerdere, onverharde routes naar de top die allen een mooi uitzicht bieden.

Rijkdom van de Atlas

Op het moment dat je de geasfalteerde wegen verlaat, treed je een wereld binnen die in de tijd lijkt te zijn bevroren. In Marokko omarmt men, wat de moderne wereld te bieden heeft. Maar op sommige plaatsen, zoals ook hier, wonen en kleden de mensen zich zoals hun voorouders eeuwen geleden deden. Ondanks een eenvoudige leefstijl, zijn de mensen hier niet arm. Rijkdom wordt hier namelijk niet uitgedrukt in termen van geld. De atlas bewoners hebben het goed en leven naar alle tevredenheid.

Valleien om de Toubkal

Er bevinden zich verschillende valleien in en om Toubkal, die uitermate geschikt zijn voor wandelingen en andere expedities. Asni en Imlil liggen in de Mizane vallei, Tacheddirt in de Imenane vallei en Tizi Oussem en Ouirgane, bevinden zich in de Azzadene Vallei. Het gebergte is het beste benaderbaar vanuit het noorden waar dorpen als Imlil en Asni een goede uitvalsbasis vormen. Opvallend in deze dorpjes zijn de op elkaar gestapelde huizen. Vanuit de dorpen, kan je de Toubkal gaan beklimmen met eventueel een gids en muilezel. De paden die door de bergen lopen, ook wel muilezel paden genoemd, verkeren namelijk in uitstekende conditie.

Activiteiten

Activiteiten in het Toubkal massief bestaan voornamelijk uit Nordic Walking, ski-touring, bergbeklimmen en enigszins ook het mountainbiken. De meesten komen hier echter voor wandelingen of Nordic Walking. Er zijn hier namelijk tal van routes en het is voor de meeste toeristen laagdrempelig. Het is namelijk al binnen een dag geregeld. In de middag zit je in Marrakesh en de volgende ochtend kan je al gaan trekken.

De andere activiteiten vergen wat meer planning. Voor het mountainbiken, is de meest populaire bestemming Amizmiz, wat direct ten westen van het massief ligt.

Het beste moment om deze omgeving te bezoeken is afhankelijk van de doelstelling. De belangrijkste maanden voor het wandelen of Nordic Walking, zijn van juli tot september. De meest populaire maanden voor het skiën, zijn maart en april.

De bekendste routes

Toubkal

De belangrijkste tocht en het uiteindelijke doel, is de hoogste berg van Noord-Afrika te beklimmen. De officiële naam van de berg is Djebel of Jebel Toubkal. Jebel staat in het Arabisch voor berg.

Imlil en Aroumd

Dit is de kortste route, vanuit het dorp Imlil volg je de niet-geasfalteerde weg naar het pittoreske dorpje Aroumd.

Van Asni naar Imlil

Deze wandeling duurt een halve dag, tenzij je wat uitstapjes wilt doen op deze route, wat goed mogelijk is. Zowel Asni als Imlil, hebben een goede verbinding en bezitten alle benodigde faciliteiten.

Van Asni of Imlil naar Tacheddirt

Dit is een mooi alternatief, of aanvulling, op de trek naar Toubkal. De tocht eindigt in het mooie dorpje Tacheddirt.

Kik Plateau

Het Kik Plateau ligt ten westen van de hoofdweg en doorkruist de Hoge Atlas. Het bestaat uit kalksteen formaties. Het wordt aanbevolen deze route in het voorjaar te verrichtten, de tocht kent dan een overvloed aan mooie bloemen. De wandel excursies bevinden zich meestal in de regio tussen Asni en Ourigane, of Asni en Moulay Brahim. Er is ook een piste vanaf Asni, die over het plateau gaat en leidt tot het meer van Lalla Takerkoust.

Klimaat

Het klimaat kan in de bergen kan erg uiteenlopen, laat je dus niet verrassen.

Gemiddelde temperatuur in juli en augustus:
Dal
  • overdag: 25° C tot 40° C
  • nacht: 15° C tot 30° C

Gebergte
  • overdag: 10° C tot 30° C
  • nacht: -5° C tot 15° C

Gemiddelde temperatuur in mei/juni en september:

Dal
  • overdag: 25° C tot 35° C
  • nacht: 10° C tot 20° C

Gebergte
  • overdag: 10° C tot 25° C
  • nacht: -5° C tot 10° C

Gemiddelde temperatuur in oktober/november en maart/april:

Dal
  • overdag: 15° C tot 30° C
  • nacht: 5° C tot 15° C

Gebergte
  • overdag: 0° C tot 20° C
  • nacht: -15° C tot -5° C

Voor een prachtige foto impressie zie onderstaande links:

Toubkal 1
Toubkal 2
Toubkal 3

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mythen en Sagen - Perseus en MedusaDe legende van Perseus en Medusa is een van de bekendste mythen uit de Griekse Mythologie. Afbeeldingen van Medusa worde…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Atlas BlueGoedkoop vliegen naar Marokko met Atlas BlueJe kunt heel goedkoop vliegen naar Marokko, zo lang je maar goed zoekt. Wie goedkoop wil vliegen naar Marokko doet er go…
Aïdi Algerijnse HerdershondDe Aïdi is een Berghond vol energie, het is een gevoelig ras, dat met zachte maar strakke hand moet worden opgevoed.
De 5 hoogste bergen van AziëDe 5 hoogste bergen van AziëIn Nederland (en België) zijn we gewend op vlakke wegen te rijden over een vlak landschap met uitzicht op een vlakke zee…
Nordic Walk Ameland - wandelen op het WaddeneilandNordic Walk Ameland - wandelen op het WaddeneilandSinds 2006 vindt jaarlijks in het voorjaar de Nordic Walk Ameland plaats, een recreatieve wandelroute door de natuur. Ho…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Jebel Toubkal - De top van het hoge Atlas gebergte"

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Marokko
Schrijf mee!