InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Treinstation Maria Zambrano in Malaga

Treinstation Maria Zambrano in Malaga

Malaga, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Spanje heeft sinds een drietal jaar een heel modern treinstation met de naam "Maria Zambrano". Het biedt veel meer dan alleen een hele reeks treinverbindingen naar andere bestemmingen in Spanje. Het ligt in een enorm complex van winkels en diensten met meer dan zestien miljoen bezoekers per jaar.

Station en Shopping Centre

  • In 2008 waren er 2,79 miljoen reizigers en meer dan 16 miljoen bezoekers.
  • Totale oppervlakte van het complex 51 377 vierkante meter.
  • Ondergrondse parking voor 1200 auto's.
  • Oppervlakte onder de grond van het complex is 67 454 vierkante meter.

In 2007 bezochten 1,65 miljoen reizigers het station. Daar bovenop waren er meer dan 13 miljoen mensen die naar "Maria Zambrano" kwamen voor ontspanning en winkelen. Door de centrale ligging trekt het dagelijks ook duizenden Malagenen aan, die de bioscopen, restaurants, winkels of het hotel bezoeken. De moderne architectuur en faciliteiten zijn een aangename verrassing voor de reiziger, maar ook voor de gewone bezoeker.

Infrastructuur en Design

Het complex in Malaga "Maria Zambrano", is in handen van de organisatie VIALIA, in een joint venture met ADIF, de spoorwegmaatschappij. Het design is zo uitgedacht dat de activiteiten van het reizigersstation en die van shopping en ontspanning, in elkaar overvloeien.

Het gelijkvloers is te vergelijken met een grote winkelstraat in de stad met een groot plein waar permanent toegang is naar de perrons. De zijwegen hebben allerhande diensten en winkels. Er is ook een hotel met 222 bedden over acht verdiepingen. Barceló Malaga Hotel.

De eerste verdieping biedt een oppervlakte van 24 000 vierkante meter aan eetgelegenheden, met zowel fast foodketens als traditionele restaurants. Verder zijn er speelattracties, bioscopen met de laatste nieuwe technologie in beeld en geluid en een bowling baan met 300 vierkante meter high tech installaties.

Treinstation goed voor de economie in Malaga

Het project van VIALIA biedt, met de combinatie van een groot treinstation en een commercieel centrum waarin 102 winkels gevestigd zijn, werkgelegenheid voor honderden mensen.Binnenkort komen er nog meer jobs wanneer de nieuwe metrolijn met dit station verbonden wordt.

Uiteindelijk zal dit treinstation dan vijf keer zo groot zijn als het vorige en zullen taxis en de verbinding met de luchthaven zorgen voor de grootst mogelijke mobiliteit voor de reizigers.

Conclusie

Het Maria Zambrano treinstation van Malaga is één van de modernste stations in Spanje. Het is een aangename plaats geworden voor de vele toeristen die dagelijks via dit station aankomen in de provincie Malaga en de Costa del Sol. De vele faciliteiten en winkels zorgen voor een goede sfeer en dat is altjd meegenomen als je er wat langer moet wachten op een aansluiting naar een andere bestemming.

Lees verder

© 2009 - 2019 Guillermo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Treinstation Maria Zambrano in Malaga"

Infoteur: Guillermo
Gepubliceerd: 30-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!