InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoe beschermen tegen verlies van bagage?

Hoe beschermen tegen verlies van bagage?

Zopas zijn cijfers bekend gemaakt van het percentage verloren bagage bij Europese luchtvaartmaatschappijen. Wat kan je best doen als jou koffers zoek raken, en welke voorzorgsmaatregelen kan je nemen voor je vertrek? Het is één van de ergste dingen die er kunnen voorvallen tijdens een weekje welverdiende rust ergens aan de andere kant van de wereld. Net als je er een urenlange vlucht hebt opzitten kom je tot de conclusie dat je bagage de aankomst niet heeft gehaald. Een echte ramp voor iedere reiziger.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

Welke stappen kan je ondernemen als je koffers niet op de bagageband liggen bij aankomst?

Zorg er eerst en vooral voor dat je bij het boeken van je reis een goede reisverzekering afsluit waar ook een optie voor ‘verloren bagage’ in verwerkt zit. Dit kost je meestal maar een fractie van wat je totaal betaald voor je vakantie en kan je heel wat last besparen achteraf. Kijk dus niet op een euro meer of minder als het gaat over een dekking van de koffers.

Heb je je voorzorgen genomen, maar ben je toch het slachtoffer van verloren bagage dan ga je eerst en vooral naar het daarvoor bestemde kantoor op de luchthaven waar je een formulier invult dat ervoor zorgt dat men de ‘zoekactie’ in gang zal zetten. Je legt hierbij een officiële klacht neer. Het is ook dit papier dat je achteraf bij de verzekering of luchtvaartmaatschappij zal moeten indienen wil je aanspraak maken op een eventuele vergoeding. Check goed of de data op het formulier kloppen.

Normaal gezien zal men je voorzien van enkele levens noodzakelijke dingen zoals een tandenborstel- en pasta, shampoo, enz, ... Als je koffers echt te lang achterblijven kan je aanspraak maken op een vergoeding van de artikelen die je gedurende je verblijf zelf hebt gekocht zoals kleding. Zorg er voor dat je steeds geldige kassatickets hebt van elke aankoop met eventuele stempels en/of handtekeningen van de warenhuizen.

Gelimiteerd bedrag

Als je met meerdere personen reist, en je heb verschillende koffers zorg er dan preventief voor dat je alle dure artikelen verspreid over de koffers. Er is immers een gelimiteerd bedrag van 1250 euro per koffer voorzien door de meeste luchtvaartmaatschappijen. Officieel is bagage verloren na 3 weken, pas daarna kan je de papiermolen in gang zetten tot vordering van een (schade) vergoeding. Het kan tot 6-8 weken duren voordat de verzekering een beslissing neemt over het uit te keren bedrag.

13 op 1000 gaat verloren

Uit cijfers blijkt dat het Europese gemiddelde van verloren koffers 13 op 1000 is. Iberia Airlines is de slechtste leerling van de klas met bijna 2% verloren baggage, bij Turkish Airlines kan je met een gerust hart vertrekken met ‘maar’ 4,5 koffers die zoek raken op een totaal van duizend. De bagage krijgt het etiket ‘verloren’ mee als ze niet kunnen opgehaald worden bij aankomst op de bestemming. Het is wel zo dat meer dan 80 procent van de koffers aan de eigenaar teruggegeven kan worden binnen de 48 uur. Dit dient te gebeuren in de staat waarin ze zich bevonden als ze voor het eerst aan boord gingen.

Pas enkele van onze tips toe als je jouw vakantie niet helemaal in het water wil zien vallen. Een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard.
© 2009 - 2019 Bartmelis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage je mee mag nemen in het vliegtuig is afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt. Sommige…
Vermiste, vertraagde of beschadigde bagage bij vliegreisUw vliegtuig landt en na het verlaten van het toestel komt u aan bij de bagageband. U staat te wachten en het lijkt een…
Wat kost onze bagage in het vliegtuigWat kost onze bagage in het vliegtuigOns koffer aan boord van het vliegtuig wordt duurder en duurder. Felle concurrentie leidt weliswaar tot goedkope vliegti…

Reageer op het artikel "Hoe beschermen tegen verlies van bagage?"

Reacties

Asia, 04-11-2011 12:48 #2
Het verbaasd mij dat Turkish Airlines volgens de cijfers 'maar' 4,5 op 1000 koffers kwijtraken. ik ken veel mensen die met TA gevlogen hebben en maar 1 was tevreden met ze. Op het vliegveld van onze bestemming stonden 5 personen, waaronder ik, die hun bagage zochten. een koffer stond nog op de band met de helft van de inhoud verspreid over de band. dus een goede manier om te voorkomen dat je je bagage kwijtraakt en maanden moet zeuren om een reactie?.: nooit met Turkish Airlines vliegen!

Melvin, 07-07-2011 11:00 #1
Er zijn recentelijk nog een aantal mogelijke voorzorgsmaatregelen beschikbaar gekomen die ervoor kunnen zorgen dat het risico om bagage te verliezen geminimaliseerd wordt. Zo zijn er diverse bagagelabels in omloop die met behulp van een streepjescode en online-registratie ervoor kunnen zorgen dat de koffers overal ter wereld gescand kunnen worden en de eigenaar vervolgens een SMS en email ontvangt met de locatie van de koffer. Werkt dus ook wanneer er geen kofferlabel van de luchtvaartmaatschappij meer aan de koffer zit, deze beschadigd is of de geldigheid ervan (3 dagen) verlopen is. Voorbeelden zijn Red Dog Travel Support en TraceMe bagagelabel.

Infoteur: Bartmelis
Gepubliceerd: 22-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!