Fooi onmisbaar voor reisleider of gids
Een fooi geven aan een reisleider of gids. Moet dat nu vragen veel mensen zich af? Ja dat moet. Want de fooi voor reisleiders en gidsen maakt het belangrijkste deel uit van hun inkomen. Hun basisloon is erg laag, ze worden zelfs maar voor enige uren per dag betaald. Een fooi voor een reisleider of gids is dus voor hen onmisbaar.
Gidsen en reisleiders verdienen heel weinig geld
Wat veel mensen niet weten is dat reisleiders of lokale gidsen (dit zijn mensen die in het buitenland hun land vertegenwoordiger en er voor zorgen dat buitenlanders veel mooie dingen zien en meemaken) heel erg weinig verdienen. Hoewel zowel reisleider als gids een enorm verantwoordelijke baan hebben en zeker tijdens rondreizen 24 uur per dag paraat staan, verdienen zij nog minder dan het minimum loon.
Reisleiders en gidsen krijgen maar een deel van de dag betaald: ze moeten wel 24 uur per dag klaarstaan
Reisorganisaties betalen namelijk maar uit voor een deel van de dag en betalen daarvoor het absolute minimum. Niets is dan ook belangrijker voor een reisleider of gids (maar bijvoorbeeld ook voor chauffeur en bijrijder die de bus besturen) om op het einde van de rit een leuk bedrag te krijgen voor de door hen verleende diensten. Sterker nog, zeker voor veel personeel in het buitenland is dat waar hun leven bijna van afhangt. De voorwaarden waaronder zij namelijk zijn aangenomen zijn vaak nog veel minder dan die van de Nederlandse medewerkers in de reisbranche. Vaak worden zij per trip betaald en moeten ze de rest van de maand maar door zien te komen. Reizigers die denken dat zij voor een reis van een week of twee weken kunnen volstaan met een paar euro, zou ik dan ook willen zeggen dat het goed zou zijn om even na te denken. Over wat al is uitgegeven aan een luxe reis en ook wat de persoon in kwestie al die dagen heeft gedaan om u welkom te laten voelen, of te zorgen voor uw veiligheid. Door het geven van bijvoorbeeld 20 euro per persoon aan het einde van een reis (wat vaak maar een heel klein deel is van wat er verder zelf gespendeerd wordt aan luxe, drankjes en andere zaken) wordt een reisleider of gids erg blij. Hij of zij kan er weer mee in zijn levensonderhoud en dat van zijn of haar gezin voorzien.
Fooi reisleider en gids voorziet in levensonderhoud
Vanzelfsprekend is de armoede in sommige landen groter dan in andere. Wie naar Europese vakantielanden trekt, zal een andere situatie aantreffen dan die in landen als Sri Lanka, India, Indonesië, Vietnam of andere minder welvarende landen. Toch blijft ook hier feit dat gidsen en reisleiders (ook de Nederlandsen) het absolute minimum verdienen. Die dame op die leuke scooter die iedere week een paar keer in het hotel verschijnt om excursies te verkopen, vragen te beantwoorden, maar ook om eventueel te regelen dat u naar een dokter kunt, wordt ook slecht betaald. De meeste mensen weten wel dat alle gidsen en reisleiders een deel van de opbrengst krijgen van de excursies en van de verkopen bij sommige winkels. Hoewel mensen daar soms tegen ageren is dat voor hen gewoon nodig. Hebben ze die ,,bijverdiensten’’ niet dan kunnen ze het financieel gewoon helemaal niet redden. Bovendien betekent het tevens dat ze soms hele middagen met u van edelsmid naar edelsmid trekken, zien dat u het ene mooie jurkje aantrekt na het andere, of met u vele uren de stad doortrekt om u te laten zien wat er allemaal te koop is. Dit doen zij in hun eigen tijd en koopt u niets, dan hebben zij dat allemaal voor niets gedaan. Wat overigens natuurlijk niet inhoudt dat een vakantieganger verplicht is om iets te kopen wat hij of zij niet wil.
Geef gul
De fooi op het einde van de rit is echter een heel ander verhaal. Net zoals in restaurants vaak tip wordt gegeven als iets gesmaakt heeft, de bediening erg vriendelijk was of de stoelen zo lekker zaten, is het gebruikelijk een reisleider en/of gids een extraatje te geven. Natuurlijk is het zo dat als iemand helemaal niets betekent heeft (wat sporadisch voorkomt, want de meeste gidsen en reisleiders doen in ieder geval hun werk, wat betekent dat u van het vliegveld wordt gehaald en gebracht, uw hotelkamer op u wacht, er excursies zijn geregeld, er hulp is bij nare situaties) u best wat minder tip kunt geven. Maar bent u erg tevreden waarom dan niet wat extra’s? Hij of zij ziet u waarschijnlijk elke dag een lekker drankje voor flink wat geld naar binnen gieten, ziet u luxe gerechten bestellen of ziet u afgeladen met allerlei cadeaus weer naar huis gaan. Slechts een klein deel daarvan besteden aan die mensen die u met raad en daad hebben bijgestaan, kan veel betekenen.
Reisbegeleiding: de 4 vormen
Het begeleiden van een reis kan natuurlijk in verschillende vormen. Toch zijn er grofweg 4 soorten te onderscheiden. Dit zijn:
- De campinghost
- De standplaatshost
- De reisbegeleider
- De gids
De Campinghost
De
campinghost is gedurende een seizoen aanwezig op dezelfde vakantie als de vakantiegasten. Dit betekent dus ook dat de klanten erg dichtbij zijn. Bovendien wordt in de praktijk ook vaak veel van deze campinghost gevraagd. Het afbreken en afbouwen van de tenten, het schoonmaken ervan, het regelen van de inventaris komen nog bij de dagelijkse zaken die met de klanten moeten worden afgehandeld.
De standplaatshost
De
standplaatshost verblijft op een vaste plaats waar hij z’n gasten vervolgens als een soort gastheer tegemoet treedt. Hij begeleidt de klanten tijdens de hele vakantie in opdracht van de opdrachtgever en blijft het hele seizoen op diezelfde bestemming.
De reisbegeleider
De
reisbegeleider begeleidt rondreizen van 1 dag tot meerdere dagen van begin tot einde. Zowel het informatieve als het organisatorische deel neemt hij voor zijn rekening. De reisbegeleider is vaak een soort manager, maar hij zorgt er vaak tevens voor dat er allerlei informatie wordt gegeven over historische en culturele zaken. In veel landen gebeurt dit overigens in samenwerking met de lokale gids.
De gids
De begeleiding van excursies en rondreizen wordt meestal gedaan door een
lokale gids. In de meeste vakantielanden zijn reisorganisaties verplicht een gediplomeerde gids te huren voor het geven van de informatie over historische en culturele bezienswaardigheden en gaat deze tijdens een rondreis dan ook gewoon de hele tijd mee. De lokale gids kan verantwoordelijk zijn voor een groot aantal zaken zoals het begeleiden van de groep naar bezienswaardigheden, het afrekenen van maaltijden als deze inclusief zijn, het betalen van de entreegelden, het geven van informatie over bezienswaardigheden en het in- en uitchecken. Vanzelfsprekend zijn alle vier reisbegeleiders in te roepen bij situaties die hulp vereisen zoals bij ziekte, overlijden, ongevallen, maar ook bij overboekingen of andere onvoorziene situaties. Bovendien moeten ze allemaal een zeer uitgebreide administratie bijhouden, zorgen voor een goed lopend groepsproces, goed kunnen improviseren en ook nog eens heel sociaal zijn.
Reacties
Helene Opatovski, 12-02-2012
Ik ben gids in Israel en ik heb reeds honderden tevreden Nederlanders die met mij gereisd hebben terug naar huis gestuurd. De gidsen, die een redelijke dagloon krijgen, als je een werkdag van 8 uur zou rekenen, staan op normale dagen minstens 12 uur en meer op de been en zijn gedurende 24 uur per dag voor de reiziger beschikbaar. Wij zijn free-lancers, en onze inkomsten zijn helemaal afhankelijk van seizoen werk, veiligheids situatie voor de reizigers, annulaties, enz… Soms moet je met de verdiensten van 100 a 120 werkdagen 365 dagen rondkomen. Voor Free lancer zijn ook de sociale regelingen heel beperkt, op zijn zachts uitgedrukt. En als je, zoals ik, ook nog de 64 gepasserd bent, dan krijgt je je verplicht opgelegde armzalige pensioen uitkering, en worden die bijkomende inkomsten ook nog eens flink getaxeerd. Dus in mijn naam en in naam van alle gidsen over de hele wereld, als je tevreden bent met onze service (en dat zal wel want anders wordt je geen gids) laat ons dan een beetje meegenieten van de Nederlandse welvaart.
Reactie infoteur, 12-02-2012
Helemaal mee eens. Het is een fulltime baan met een enorme verantwoordelijkheid die gewoon slecht wordt betaald. Dus kunnen reizigers hun dankbaarheid vooral tonen door een leuk bedrag te doneren aan het einde van de reis. Dat overigens elke gids goed zou zijn, bestrijd ik wel een beetje. Er zitten helaas ook hele slechte tussen.
Liesbeth, 28-04-2011
Zeker bij een pakketreis behoort de reisleider betaald te worden door de reisorganisatie! Heb veel gereisd, maar steeds zie je het zelfde: De folder doet voorkomen of alles incl. is, maar ter plaatse wordt er steeds een zielig verhaal gehouden om iedereen de portemonnaie te laten trekken. OAD doet het helemaal schandalig! De lokale gids kwam door een opgelegde gezamelijke fooi van OAD omgerekend aan meer dan een NL maandsalaris voor een reis van een week op Sumatra! Te idioot voor woorden. Reisorganisaties spelen te veel op het gevoel van schaamte dat reizigers hebben t.o.v. arme stakkers aan de andere kant van de wereld. Als de gids nog betaalt moet worden hoort dat vooraf bekend te zijn. Vergeet ook niet dat zij flinke fooien krijgen van de restaurants en cafe's die onderweg aangedaan worden en zoals reeds genoemd van de verkochte excursies. Met een reisleider hoef je echt geen medelijden te hebben hoor. Voor de radio hoorde ik al diverse bekentenissen van ex reisleiders. Beter opletten zou ik zeggen. Kijk eens goed wat een drankje kost onderweg, wat de prijs is van een overnachting, wat de entreeprijs is, waar je gedropt wordt etc. De meeste reizigers doen bijdehand, maar reken maar dat die lokalen zich een bult lachen om die domme Nl's die overal intrappen.
Reactie infoteur, 28-04-2011
Sorry hoor, maar dit is een idiote reactie. Een reisleider verdient werkelijk het minimum. Vaak het minimumloon en dan ook nog maar voor een paar uur op een dag. Hoe OAD het doet weet ik niet, maar ik heb zelf als reisleider gewerkt en ik weet als geen ander dat je die fooi gewoon nodig hebt om rond te komen. Tel daar eens bij op dat een reisleider wel 24 uur per dag beschikbaar moet zijn en ook is en ook zijn bed wordt uitgerammeld als er iemand overlijdt of naar het ziekenhuis moet midden in de nacht. Wie is zo gek en krijgt daar ook nog eens heel weinig geld voor. Bij restaurants en cafe's geld krijgen? Ook dat is onzin. De meesten krijgen dan een gratis maaltijd als ze geluk hebben, maar dat is dan ook alles. En als ze pech hebben moeten ze bij datzelfde restaurant gewoon zelf betalen. Dus misschien zou u zich toch eens beter moeten laten voorlichten voordat u zulke uitspraken doet. Ze kloppen namelijk totaal niet.
Ik vind het ook een heel nare reactie om te zeggen dat "die lokalen"zich wel een bult lachen. Veel van die "lokalen" hebben dat toerisme nodig om te kunnen bestaan en laten zich veel zaken welgevallen die ze anders waarschijnlijk niet zouden doen. Heb net ook weer een reis gemaakt, waarbij de mensen voor honderden euro's aan onzin uitgeven en dan die reisleider afschepen met 1 euro fooi per dag. Ik schaam me soms om Nederlander te zijn als ik dat dan weer zie.