InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland?

Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland?

Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland? In Nederland is het gebruikelijk dat je in de horeca een fooi van 10 procent over het te betalen bedrag aan de ober geeft. In het buitenland kunnen andere regels gelden. Er zijn landen waar de fooi al in de rekening is opgenomen, waardoor er niet verwacht wordt dat je een extraatje geeft. In dit artikel wordt geprobeerd duidelijkheid te scheppen waar en wanneer er wel en niet een fooi verwacht wordt en hoeveel de tip zou moeten bedragen.

Waar

Waar je fooi geeft, hangt af van de gebruiken van het land. In de horeca is het gebruikelijk, maar ook bijvoorbeeld taxichauffeurs en portiers kunnen een fooi verlangen.

In Japan kan je beter geen fooi geven. Een fooi is daar geen beloning, maar een belediging.

Bewoners van landen als Thailand, Vietnam, Maleisië, Singapore en Nieuw-Zeeland verwachten weleen fooi als ze aan toeristen gewend zijn. Vanuit hun cultuur rekenden ze er vooral vroeger niet op.

Service

Als op de rekening of menukaart staat dat de service inclusief is, wordt de fooi al meegenomen in de rekening die je krijgt. Dat betekent voor landen als Engeland, Frankrijk en België dat je niet zelf nog een extraatje aan de ober hoeft te geven.

Echter in sommige landen, zoals Griekenland, Spanje en Italië, verwacht men desondanks een fooi. Zo zijn de servicekosten in Italië wettelijk verplicht, waardoor dat niet als fooi gezien wordt.

Fooi

In sommige landen moeten mensen hun inkomen verdienen door middel van tips. Daar is een fooi niet een extraatje, maar een pure noodzaak om rond te kunnen komen. Tenzij je echt ontevreden bent, kan je er eigenlijk niet onderuit om een fooi te geven.

Dat geldt niet alleen in armere landen. Ook in de Verenigde Staten is het basisloon heel laag. Eigenlijk is 15 tot zelfs 20 procent fooi dan gebruikelijk.

Hoeveel

Hoeveel fooi is normaal? In de meeste landen kan je uitgaan van 10 procent. Maar in bijvoorbeeld Turkije en Marokko is het omhoog afronden van het te betalen bedrag voldoende.

Voor het bezorgen van je koffer op je hotelkamer kan je uitgaan een bedrag ter waarde van 50 cent tot twee euro per koffer, afhankelijk van de welvaart van het land.

Een kamermeisje rekent soms ook op een kleine fooi, 5 procent van de kamerprijs is een aardige indicatie. Ookal zal de kamerprijs die op je kamer aangegeven wordt vaak hoger zijn dan de prijs die daadwerkelijk betaald is.

Taxichauffeurs

Bij taxichauffeurs kan je in veel gevallen volstaan door het bedrag naar boven af te ronden. Maar in diverse Zuid-Amerikaanse landen, maar ook Zuid-Afrika, Spanje, Engeland, Amerika en Canada wordt een fooi van 10 tot 15 procent verwacht.

Bij twijfel: 10 procent is niet alleen in Nederland, maar in de meeste landen ter wereld, het gebruikelijke percentage om als fooi te geven.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel fooi moet ik geven?Hoeveel fooi moet ik geven?Een fooi geeft u in Nederland als blijk van waardering voor de goede service. Horeca rekent over het algemeen wel op een…
Fooien in de horecaFooien in de horecaWanneer men in een restaurant of café iets heeft besteld, kan het zijn dat er fooi over de rekening wordt gegeven. Dit g…
Inkomen uit fooi, hoeveel moet ik geven?Fooi is voor veel werknemers een extra beloning naast het vaste inkomen. Er zijn banen waarbij het totale inkomen van ee…
Bijbaan als pizzakoerier / bezorgerBijbaan als pizzakoerier / bezorgerHet werken als pizza koerier kan een leuke bijbaan zijn. Bekende pizzaria's als Dominos Pizza en New York Pizza zoeken a…
Wat is horeca precies?Wat is horeca precies?De horeca is een term die we heel vaak horen en de meeste mensen weten ook wel wat het ongeveer is. Toch blijkt dat het…
Bronnen en referenties
  • http://www.magellans.com/store/article/367

Reageer op het artikel "Fooi: wel of niet tippen en hoeveel fooi in het buitenland?"

Reactie

Kees, 14-12-2012 19:53 #1
In Italië fooi geven? Ik heb in mijn 10 jaar horeca ervaring nog nooit een Italiaan fooi zien geven, fransmannrn en Belgen ook niet trouwens

Infoteur: Jour
Laatste update: 18-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!