InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Nieuwe regels voor reizen naar de VS

Nieuwe regels voor reizen naar de VS

Nieuwe regels voor reizen naar de VS Als Europeaan hoef je geen visum te hebben voor de Verenigde Staten. Tijdens je vlucht naar Amerika vulde altijd een groen formulier in, de zogenaamde Visa Waiver oftewel visumkwijtschelding. Sinds 12 januari 2009 is dit veranderd en moet je vooraf toestemming vragen via het ESTA systeem, een elektronisch systeem dat $14 kost.

Reizen naar de VS

Hoe werkte het eerst?

Voor 12 januari 2009 mochten inwoners van bepaalde landen naar de VS reizen zonder vooraf een visum aan te vragen (zie "Landen onder het US Visa Waiver Program" voor een overzicht). Door in te stemmen met het programma zegt de reiziger alle rechten op om in beroep te gaan tegen de beslissing van de douane-officier om je toe te laten of niet. Je paspoort moest voldoen aan de laatste eisen, d.w.z. elektronisch leesbaar zijn. Je moest officieel een retourticket hebben of een bewijs van doorreis naar een ander land, maar daar werd zelden naar gevraagd. Bij de douane beantwoordde je enkele vragen van de officier. Je vingerafdruk werd digitaal genomen en er werd een foto gemaakt. Als alles in orde was, mocht je de VS in.

Nieuwe regels

Iedereen die zonder visum naar de VS wil reizen moet onder de nieuwe regels toestemming ontvangen om de VS binnen te mogen. De reis mag maximaal 90 dagen duren en het reisdoel is voor zaken of vakantie. De toestemming wordt verkregen via het zogenaamde Electronic System for Travel Authorisation (ESTA) minimaal 72 uur voor vertrek. Als een reiziger geen toestemming heeft ontvangen, dan kan hem of haar de toegang tot het vliegtuig worden ontzegd. Uitzondering op deze regel zijn mensen die over land (via Canada of Mexico) de VS binnenkomen: zij hoeven momenteel niet ESTA te doorlopen en hoeven enkel het groene I-94 formulier in te vullen aan de grens. Volgens de Amerikaanse ESTA-website is het doel is om de veiligheid in de VS te verhogen voor reizigers die eerst nog betrekkelijk vrij het land binnen konden.

Hoe werkt ESTA?

Het Electronic System for Travel Authorisation is zoals de naam al zegt een elektronisch systeem en is sinds 1 augustus 2008 beschikbaar via https://esta.cbp.dhs.gov/. Je kunt voor jezelf toestemming aanvragen, maar een derde partij kan het ook voor je doen, bijvoorbeeld het reisbureau of familie. Je moet informatie over jezelf invoeren en over je reis. Je aanvraag wordt door het systeem bekeken en als alles in orde is, ontvang je een automatische reactie. De maatschappij waarmee je vliegt, zal bij de Amerikaanse douane controleren dat je het proces hebt doorlopen.

Iedereen moet ESTA doorlopen, ook kinderen zonder vliegticket en passagiers op doorreis naar een ander land. Toestemming via ESTA garandeert niet dat de VS binnen mag, omdat je nog steeds de standaardprocedure bij de douane moet doorlopen. De toestemming om naar de VS te reizen blijft twee jaar geldig of totdat je paspoort verloopt. Als je meerdere bezoeken onderneemt binnen die twee jaar of binnen de periode van geldigheid van je paspoort (afhankelijk welke van die twee eerder komt), kun je de reisinformatie aanpassen op de ESTA-website. Dit is niet verplicht en de toestemming blijft hoe dan ook behouden.

Sinds 8 september 2010 is ESTA niet langer gratis en moet je een bedrag van $14 betalen met een credit card. Volgens de douane is $4 nodig voor het beheer van het elektronische systeem, maar gaat $10 naar de staatskas onder de noemer "Travel Promotion Fee", oftewel naar een pot met geld waarmee reizen naar de VS zal worden aangemoedigd. Ga niet in zee met bedrijven die ESTA voor je regelen voor nog meer geld en soms zelfs per enkele reis rekenen. Het kost $14, niet meer. Een aantal bedrijven die meer vragen en je dus NIET zou moeten gebruiken zijn o.a. Visumplus.nl (€35) en USAtravelvisa.net (€74).

Als je aanvraag geweigerd wordt, betaal je alleen de $4 voor de aanvraag. Alleen als je aanvraag daadwerkelijk wordt goedgekeurd, betaal je die extra $10 ook. Updaten van je informatie na je aanvraag (bijvoorbeeld met een nieuw vluchtnummer) is niet verplicht en kost ook niets extra. Je zou alleen weer opnieuw moeten betalen bij een volgende aanvraag, bijvoorbeeld als je paspoort is verlopen of omdat de twee jaar voorbij zijn.

ESTA is beschikbaar in verschillende talen waaronder Nederlands.

De stappen in ESTA

  1. Vul alle informatie in over jezelf, je paspoort en je reis. Beantwoord de zeven veiligheidsvragen.
  2. Nadat je de antwoorden hebt gecontroleerd en een kopie hebt uitgeprint, moet je verklaren dat je alles goed hebt gelezen en correct hebt ingevuld. Hiermee geef je ook aan dat je afstand doet van je rechten om in beroep te gaan tegen de beslissing van de douane. Klik dan op "submit" om de aanvraag te doen.
  3. Schrijf je aanvraagnummer (application number) op. Met dit nummer, je paspoortnummer en je geboortedatum kun je de status van de aanvraag bijhouden of updaten.
  4. ESTA geeft je vrijwel onmiddellijk een antwoord. Als er meer tijd nodig is, ontvang je antwoord binnen 72 uur.

De volgende drie statussen kun je ontvangen nadat je het programma hebt doorlopen:
  1. Authorization Approved: je hebt toestemming.
  2. Travel Not Authorized: je mag niet naar de VS reizen onder het Visa Waiver Program. Je moet een visum aanvragen bij de ambassade.
  3. Authorization Pending: je aanvraag moet nader worden bekeken en je ontvangt binnen 72 uur antwoord. Door in te loggen op de website kun je de status van je aanvraag later controleren.

Wat wil ESTA van mij weten?

De volgende informatie moet je invoeren voor reistoestemming

  • Achternaam
  • Voornaam: alleen de eerste
  • Of je andere namen hebt (aliases) en zo ja, welke
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Geboorteland
  • Vervaldatum paspoort
  • Uitgiftedatum paspoort
  • Paspoortnummer
  • Nationaal identificatienummer (=BSN)
  • Land waar je paspoort is uitgegeven
  • Nationaliteit
  • Of je ook nog een andere nationaliteit hebt en zo ja, welke
  • Achternaam ouder 1
  • Eerste voornaam ouder1
  • Achternaam ouder 2
  • Eerste voornaam ouder 2
  • Je adres
  • Telefoonnummer en wat voor soort nummer het is (bijv. werk of mobiel)
  • E-mailadres
  • Of je werk hebt of had en zo ja, naam en adres van de werkgever
  • Of je op doorreis bent
  • Als je niet op doorreis bent en de VS je eindbestemming is, is het invullen van een contactpersoon in de VS verplicht: naam, adres en telefoonnummer
  • Contactpersoon buiten de VS voor noodgevallen: naam, e-mailadres en telefoonnummer

Niet verplicht in te vullen zijn de volgende zaken

  • Persoonlijk identificatienummer
  • Naam van functie
  • Telefoonnummer werkgever
  • Verblijfadres: hotelnaam of het eerste adres als er meerdere zijn

De volgende zeven vragen zal het systeem stellen

Do you have a communicable disease; physical or mental disorder; or are you a drug abuser or addict? (Lijdt u aan een besmettelijke ziekte; hebt u een lichamelijke of geestelijke stoornis; of gebruikt u drugs of bent u daaraan verslaafd?) Onder overdraagbare ziektes vallen o.a. huidkanker, gonorroe, Granuloma inguinale, HIV, besmettelijke lepra, Lymphogranuloma venereum, besmettelijke syfilis en actieve tuberculose. Andere stoornissen zijn alleen van belang als ze een gevaar kunnen vormen voor jezelf en anderen.

Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? (Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten?).

Have you ever been or are you now involved in espionage or sabotage; or in terrorist activities; or genocide; or between 1933 and 1945 were you involved, in any way, in persecutions associated with Nazi Germany or its allies? (Bent u ooit of bent u thans betrokken geweest bij spionage of sabotage; of bij terroristische activiteiten; of genocide; of was u op enige wijze tussen 1933 en 1945 betrokken bij vervolging die in verband stond met Nazi Duitsland of de bondgenoten?).

Are you seeking to work in the U.S.; or have you ever been excluded and deported; or been previously removed from the United States; or procured or attempted to procure a visa or entry into the U.S. by fraud or misrepresentation? (Gaat u werk zoeken in de Verenigde Staten; of bent u ooit geweigerd en gedeporteerd; of in het verleden uitgezet uit de Verenigde Staten; of hebt u door middel van fraude of het geven van onjuiste voorstellingen een visum voor toegang tot de Verenigde Staten verkregen of hebt u getracht dit te verkrijgen?).

Have you ever detained, retained, or withheld custody of a child from a U.S. citizen granted custody of the child? (Hebt u ooit de voogdij van een kind van een onderdaan van de Verenigde Staten opgehouden, tegengehouden of onthouden, terwijl aan die onderdaan de voogdij verleend was?).

Have you ever been denied a U.S. visa or entry into the U.S. or had a U.S. visa canceled? (Is u ooit een visum voor de Verenigde Staten geweigerd of de toegang tot de Verenigde Staten ontzegd of werd uw V.S. visum ingetrokken).

Have you ever asserted immunity from prosecution? (Hebt u ooit gebruik gemaakt van onschendbaarheid om vervolging te voorkomen?).

Twijfel je over wat je moet antwoorden of wil je specifiek antwoord op wat geldt voor jouw situatie, neem dan contact op met de Amerikaanse ambassade of de Customs and Border Protection. Zij kunnen je het meest actuele en juiste advies geven voor jouw omstandigheden.

Het heeft geen zin om bij dit artikel een reactie achter te laten over persoonlijke situaties, omdat de interpretatie van de regels door Amerikanen gebeurt en niet door de auteur van dit artikel.

Landen onder het US Visa Waiver Program

Paspoorthouders uit de volgende landen hoeven geen visum aan te vragen en vallen onder het Visa Waiver Program. Zij krijgen dus te maken met de nieuwe regeling.
  • Andorra
  • Australië
  • België
  • Brunei
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Ierland
  • IJsland
  • Italië
  • Japan
  • Liechtenstein
  • Luxemburg
  • Monaco
  • Nederland
  • Nieuw-Zeeland
  • Noorwegen
  • Oostenrijk
  • Portugal
  • San Marino
  • Singapore
  • Slovenië
  • Spanje
  • Verenigd Koninkrijk
  • Zweden
  • Zwitserland
© 2008 - 2017 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar Amerika? Regel eerst je toestemming!Op vakantie naar Amerika? Regel eerst je toestemming!Naar de Verenigde Staten afreizen is een belevenis. Zowel natuurliefhebbers als citytrippers kunnen er hun hartje ophale…
Visum voor AmerikaVisum voor AmerikaWil je naar Amerika? Dan zul je een visum moeten hebben. Er zijn veel verschillende visums beschikbaar, zoals bijvoorbee…
Toerisme in de Verenigde StatenToerisme in de Verenigde StatenDe Verenigde Staten heeft veel te bieden voor de toeristen. Er zijn prachtige steden en natuurgebieden en een rondreis m…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Bronnen en referenties
  • https://esta.cbp.dhs.gov/
  • https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm
  • http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/travel/id_visa/esta/esta_intro/esta_dutch.ctt/esta_dutch.pdf
  • http://www.cbp.gov/xp/cgov/newsroom/news_releases/national/08062010_2.xml

Reageer op het artikel "Nieuwe regels voor reizen naar de VS"

Reacties

Elize, 01-07-2017 21:50 #189
Hallo,

Ik reis aankomende zomer naar Canada en de VS, en ik vlieg van en naar Vancouver. Ik ga de VS in en uit over land met de auto. Nu is het volgens mij niet nodig om een visum aan te vragen maar ik heb ergens gelezen dat je wel zo kan doorrijden bij de grens als je wél een esta hebt en dus niet uren in de rij hoeft te staan. Weer u of dit klopt of dat ik eigenlijk voor niets een esta zou aanvragen?

Bedankt! Reactie infoteur, 14-07-2017
Beste Elize,

Over land reizen betekent dat een esta niet nodig is. Of dit toch kan helpen bij de grensovergang is onmogelijk om te vertellen.

Jantrao

Andre, 10-06-2017 16:48 #188
Geachte heer en of mevrouw,

Mijn zoon wil op vakantie naar de VS. Maar hij moet voorkomen bij de rechtbank voor een zedendelict. Mag hij wel of niet met dit op zijn strafblad naar de VS reizen?

Mvg Reactie infoteur, 15-06-2017
Beste André,

Zoals duidelijk in het artikel staat, kunnen er geen uitspraken gedaan worden over persoonlijke gevallen.

Jantrao

Ilsa, 01-04-2017 12:38 #187
Hallo,

Kan je ook een ESTA aanvragen zonder dat je een vliegticket heb geboekt naar de VS? Is het dan niet handig om dan pas je vliegticket te boeken na goedkeuring. Reactie infoteur, 04-04-2017
Hallo Ilsa,

Zoals het artikel beschrijft, hoef je de vluchtgegevens nog niet in te voeren als je de aanvraag doet. Je kunt dus best wachten met boeken totdat je de toestemming binnen hebt. De reden dat veel mensen dit niet doen, is om de twee jaar geldigheid beter te benutten of omdat er weinig kans is op afwijzing.

Jantrao

Wendy, 30-01-2017 21:44 #186
Hallo,

Op dit moment ben ik in de VS. Ik ga voor mijn 90 dagen om zijn het land uit, moet je per se naar je geboorteland terug om opnieuw terug de VS binnen te gaan? Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Wendy,

Als je toch daar bent, kun je dit toch veel beter aan de lokale autoriteiten vragen i.p.v. een bericht te plaatsen onder een algemeen artikel? De Amerikanen bepalen, dus vraag het hen.

Jantrao

Hans Sleutjes, 24-11-2016 09:00 #185
Als je 90 dagen in Amerika bent geweest en je wilt terug ivm afmaken reis/familie bezoek hoe lang moet je dan naar huis/het land uit voordat je terug kunt?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 26-11-2016
Beste Hans,

Dat is aan het oordeel van de Amerikanen en er zijn geen expliciete regels voor bekend.

Jantrao

Nicoline, 09-10-2016 13:42 #184
Hallo
ik had een vraagje ik ben 10 jaar geleden veroordeeld voor winkeldiefstal heb enkele dagen in detentie gezeten nu wil ik naar Miami. Zou dat gaan lukken denkt u?
mvg nicoline Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Nicoline,

Zoals ook in het artikel staat, kan ik niets zeggen over persoonlijke gevallen.

Jantrao

Linda S., 19-09-2016 18:30 #183
Bij het invullen van mijn esta heb ik mijn meisjes achternaam ingevuld zoals het staat op mijn Nederlandse paspoort. Omdat ik ook de Britse nationaliteit heb (had hiervoor een Britse paspoort waarop mijn getrouwde achternaam staat) heb ik mijn getrouwde achternaam ingevuld onder de vraag of ik ook bekend ben onder andere namen. Heb ik dit goed gedaan of levert het problemen op denkt u? Reactie infoteur, 20-09-2016
Beste Linda,

Dit soort vragen kun je beter aan de Amerikanen stellen.

Jantrao

Marloes Heijmans, 11-07-2016 08:30 #182
Beste jantrao,

Mij esta is nog geldig van een vorige reis naar de VS. Toen niet op doorreis, nu wel. Er staat bij de vraag of ik op doorreis ben nu dus nee, terwijl dat voor deze keer ja is. Nu lees ik hierboven dat de adresgegevens niet verplicht zijn, maar dat je wel moet doorgeven of je doorreist of niet. Ik kan het uiteraard niet aanpassen.

Mijn vraag: Kan ik nu met mijn huidige esta doorreizen?

Alvast bedankt.
Marloes Reactie infoteur, 11-07-2016
Beste Marloes,

Als je inlogt bij esta, kun je dit aanpassen.

Jantrao

Simonoeyen, 03-07-2016 23:40 #181
Dag Jantrao,

Bedankt om je antwoord! Ik heb geen exit stempel in mijn paspoort staan. Enkel de datum dat ik de 'doorreis' heb gemaakt en een datum van 90 dagen later. Krijg ik wel een exit stempel als ik over land naar de VS reis en dan terug naar Canada ga?

Welke 'Amerikanen' contacteer ik best met deze vraag?

Beste groet,
Simon Reactie infoteur, 04-07-2016
Beste Simon,

Als je over land reist, krijg je een groen formulier om in te vullen, zoals het ook in het vliegtuig was voordat ESTA werd ingevoerd.

Je kunt het beste contact opnemen met de beheerders van ESTA: US Customs and Border Protection (CBP).

Jantrao

Simonoeyen, 27-06-2016 02:33 #180
Dag Jantrao,

Het is me allemaal wat te verwarrend. Ik ben via de VS naar Canada gevlogen. Ik zou graag na mijn verblijf in Canada van 5 maanden ook nog even de States maar volgens deze regels gaat dat niet met mijn huidige ESTA want die is gewoon doorgelopen, toch?
"Als ik doorreis via de VS naar Canada, Mexico of de Caribische eilanden moet ik dan een ESTA reistoestemming hebben? - Let op, de dagen die u in Canada, Mexico of de Caribische eilanden verblijft worden ook meegeteld binnen de (maximale) verblijfsduur van 90 dagen in de VS.

Wat zijn mijn opties nu? En is er in 1 van die opties de mogelijkheid om de VS over een maand voor een maandje te bezoeken en dan in het voorjaar van 2017 weer voor +-3 maanden?

Alvast bedankt voor je antwoord,
Simon Reactie infoteur, 27-06-2016
Hallo Simon,

De maximale verblijfsduur van 90 dagen is per keer dat je het land in gaat. Bij vertrek uit de VS, de doorreis, ben je als het goed is uitgestempeld, dus is een terugkeer gewoon een nieuw bezoek.

De informatie waarnaar je verwijst, komt van een commerciële partij, niet de officiële esta website en ik kan deze waarschuwing daar ook nergens vinden. Ik vermoed dat die waarschuwing te maken heeft met mensen die voor een dag de oversteek maken naar Canada, bijvoorbeeld bij Niagara Falls. Dit geldt inderdaad niet als een reset, omdat de Amerikaanse autoriteiten willen voorkomen dat mensen met een visa run (eventjes de grens over en direct weer terug) lang in het land blijven. Dit geldt echter helemaal niet voor jou, omdat je aantoonbaar lange tijd in Canada bent gebleven. Die commerciële partij vraagt overigens ook 25 euro per aanvraag, terwijl je het zelf voor 14 dollar kan regelen, als je een credit card hebt.

Ik raad je aan om voor de zekerheid je vraag voor te leggen aan de Amerikanen.

Jantrao

Jeffrey, 11-05-2016 20:02 #179
Geachte,

IK heb een vraag,

Als jij bent aangehouden met verdovende middelen of je bent ooit in aanmerking gekomen met justitie(In Nederland) kom je Amerika niet in.

Waarom komt een bekende DJ die ook ooit in aanmerking is gekomen met justitie wel in Amerika (Bijna elke week).

Ik hoor graag een reactie terug!

Met Vriendelijke Groet,
Jeffrey Reit Reactie infoteur, 12-05-2016
Beste Jeffrey,

Ik weet niet waarom je verwacht dat ik hier een antwoord op heb, aangezien ik niets te maken heb met de keuzes van de Amerikanen. Ik stel voor dat je het hen vraagt.

Jantrao

L., 20-03-2016 20:04 #178
Hoi,

Ik heb per ongeluk bij de informatie van mijn werkgever, mijn eigen telefoonnummer genoteerd ipv die van mijn werkgever. Hoe erg is dit? Ik heb geen tijd meer om een nieuwe ESTA aan te vragen.

Ik hoor graag terug.

Groetjes Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste L.,

Of de Amerikanen hier een punt van maken, zul je aan hen moeten vragen. Je kunt kijken of je de informatie niet gewoon kan aanpassen in de aanvraag door in te loggen in het systeem.

Jantrao

Mandy, 08-03-2016 15:23 #177
Hallo

ik ben nu 4 maanden 18 en toen ik 14 was ben ik beschuldigd en veroordeeld van diefstal. Strafblad en taakstraf gehad. Nu is de vraag mag ik nog steeds emigreren naar Amerika of is dit door mijn 'verlopen' strafblad niet meer mogelijk? Reactie infoteur, 08-03-2016
Beste Mandy,

Zoals ook duidelijk in het artikel staat, kan geen antwoord gegeven worden op vragen die persoonlijke omstandigheden betreffen. Praat met de Amerikanen.

Jantrao

Albert, 01-03-2016 14:49 #176
Als ik kan aantonen dat mijn verblijf wordt bekostigd door mijn Amerikaanse vrienden, is het dan een probleem om meerdere keren per jaar op een esta voor 3 maanden naar de VS te reizen? Cyclus 3 maanden VS en 1 maand Nederland. Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Albert,

Iedere keer zal een douanebeambte een afweging maken of hij je binnenlaat, dus garanties zijn er nooit. Je patroon zal verdacht zijn en vragen oproepen, dus als je die niet naar tevredenheid van de Amerikanen kan beantwoorden, mag je rechtsomkeert maken. Esta is ook niet bedoeld voor dit soort semi-permanente verblijven, of die nou bekostigd worden door Amerikanen of niet. Je kunt beter een visum aanvragen.

Jantrao

Johanna, 11-01-2016 22:11 #175
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik wil in maart 7 dgn naar Miami naar vrienden. Ik ben 10 jaar geleden in de VS langer gebleven dan wat ik mocht. Namelijk ipv 3 maanden 7 maanden gebleven. Nu vroeg ik me af… zou ik nu gewoon een visum aanvraag kunnen doen? Ik heb in NL gewoon mijn vaste baan ed. Er was me verteld dat ik het land voor 7 jaar niet in mocht. Nu het dus 10 jr geleden is zou dit kunnen? Kan het nergens terug lezen. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 14-01-2016
Beste Johanna,

Dit soort zaken staan niet in dit artikel beschreven, want het is bedoeld als informatie voor mensen die verder geen bijzondere omstandigheden hebben. Om duidelijkheid te krijgen over jouw zaak zul je contact op moeten nemen met de Amerikanen.

Jantrao

Maup, 08-01-2016 14:36 #174
Ik heb in 20 jaar geleden in Engeland in detentie gezeten, kan ik ooit nog Amerika in? Reactie infoteur, 11-01-2016
Zoals ook in het artikel staat, kan ik niet op individuele gevallen ingaan. Vraag het aan de Amerikanen.

Jantrao

Pamela, 10-11-2015 13:58 #173
Mijn vriend (spaanse nationaliteit) wil naar Amerika vliegen daar een paar dagen op familie bezoek en dan door reizen naar de Dominicaanse Republiek. Kan dit met een enkele reis omdat hij niet weet hoelang hij op de DR wil blijven en vanuit daar rechtstreeks naar Nederland vliegt Reactie infoteur, 11-11-2015
Beste Pamela,

Reisgegevens opgeven is niet verplicht om ESTA te krijgen. De Amerikanen zullen zich vooral bemoeien met de vraag of hij hun land weer verlaat, dus hij moet aan kunnen tonen dat hij doorvliegt naar de Dominicaanse Republiek, maar dat kan hij ook met een enkeltje. Hoe lang hij dan in dat land blijft, zal niet interessant zijn voor hen.

Jantrao

Arie, 27-10-2015 11:09 #172
Hallo,
ik ben afgewezen voor een esta door een klik fout, per ongeluk had ik een vraag met ja beantwoord en precies die vraag of ik in aanraking ben geweest met justitie. Is het dan beter een nieuw paspoort aan te vragen en opnieuw esta aanvragen? Was wel een beetje dom van me, het is wel gebeurd helaas. Groetjes arie Reactie infoteur, 28-10-2015
Beste Arie,

Via de esta-website kun je meestal zo'n fout herstellen:
If an applicant made a mistake on their passport or biographical information he or she will need to submit a new application. The associated fee will be charged for each new application submitted. Any other mistakes may be corrected or updated by clicking “Check Individual Status” under “Check ESTA Status”. If the traveler made a mistake in answering the eligibility questions, please click on the CBP Info Center Link at the bottom of each page.

Succes,
Jantrao

Reygaert Claude, 21-10-2015 14:22 #171
Ik wil een esta aanvragen om naar Mexico te reizen met een overstap in Philadelphia. Ik heb een veroordeling gehad over ongeveer 40 jaar voor fraude aan verzekering, kan ik problemen krijgen
met de aanvraag voor een esta of vraag ik beter een visum aan voor mijn doorreis naar Mexico?
Ik wens niet in Amerika te gaan juist een transit. Dank U. Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste Reygaert,

Het kan een struikelblok zijn. Probeer eerst esta. Als dat niet lukt, dan is de weg naar een formeel visum altijd een optie.

Jantrao

Kimberley van Goor, 19-10-2015 11:35 #170
Hallo,

ESTA vraagt ook om nationaal identificatienummer, je bsn volgens mij. nu heb ik hier UNKNOWN ingevuld omdat ik niet wist wat dit inhield. Nu is mijn vraag of dit cruciaal is om toegelaten te worden in Amerika, want ik kan dit niet meer veranderen.
Groetjes,

Kimberley van Goor Reactie infoteur, 26-10-2015
Kimberley,

Dit moet je aan de Amerikanen vragen.

Jantrao

Annemiek, 15-10-2015 13:22 #169
Hallo
Mijn zoon heeft vorig jaar een esta voor doorreis aangevraagd. Nu gaan we binnenkort naar New York en wil hij deze esta wijzigen, maar hij kan alleen zijn Email adres maar wijzigen. Kan hij met deze esta nu naar New York reizen? Alvast bedankt voor een reactie.
Gr. Annemiek Reactie infoteur, 26-10-2015
Annemiek,

Lees aub het artikel, waarin duidelijk staat dat reisinfo optioneel is.

Jantrao

Delano, 13-10-2015 09:17 #168
We hebben een aanvraag gedaan voor een Esta Visum. Nu krijgen we een e-mail waarin wordt vermeld dat de aanvraag ''nader bekeken'' wordt. We hebben geen bijzonderheden. Wat houdt dit in? Wat moeten we doen als dit wordt afgewezen? Reactie infoteur, 13-10-2015
Beste Delano,

Je zult dit af moeten wachten. Als de Amerikanen je geen ESTA geven, is je enige optie een vusum via het consulaat.

Succes,
Jantrao

Eugenen, 05-10-2015 11:01 #167
Ik wil 3 weken rondreizen, heb nog geen hotel. Is dat een probleem (geen adres)? Reactie infoteur, 06-10-2015
Eugenen,

Lees wat er staat onder "Wat wil ESTA van mij weten?" en je hebt je antwoord.

Jantrao

Carla Moonen, 25-07-2015 18:19 #166
Bij het invullen van het ESTA formulier heb ik mijn roepnaam, Carla, ingevuld i.p.v. de voornaam die in mijn paspoort staat. Is het nodig om de aanvraag opnieuw aan te vragen?

Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste Carla,

Excuus voor de late reactie ivm vakantie.
Wat je hebt gedaan is incorrect. Je moet altijd de eerste naam in je paspoort noteren, niet je roepnaam. Neem contact op met de Amerikanen, want een tweede aanvraag doen kan niet (paspoortnummer is al "in gebruik") en zelf wijzigen kan ook niet.

Jantrao

Evelien, 26-06-2015 22:23 #165
In de zomer willen we op reis naar NY (6 dagen) en door vliegen naar Nicaragua (28 dagen). Bij het aanvragen van ESTA blijkt dat mijn esta visum niet is goedgekeurd en het Esta visum van mijn vriend wel. We hebben beide geen bijzonderheden. Toch zeker vreemd dat mijn visum niet is goedgekeurd? Kan ik achterhalen waarom? En wat kan ik beste doen om de reis toch door te laten gaan? De vliegtickets zijn al vroeg geboekt. Reactie infoteur, 27-06-2015
Beste Evelien,

Niemand kan je vertellen waarom je niet bent goedgekeurd behalve de Amerikanen. Neem contact op met hen!

Mocht je geen ESTA krijgen, is je enige mogelijkheid om een regulier toeristenvisum aan te vragen via het consulaat in Amsterdam.

Het beste is om in het vervolg niet eerst de tickets te boeken en dan het visum aan te vragen, maar andersom.

Succes,
Jantrao

Laura, 31-05-2015 20:10 #164
Goedemiddag,

4 jaar geleden heb ik openlijke geweldpleging begaan. Ik heb een klap uitgedeeld nadat iemand tegen mijn 7 week oude auto reed, en ben 2 jaar geleden hiervoor veroordeeld tot een taakstraf van 60 uur.

Nu wil ik deze zomer naar USA op vakantie maar weet ik niet wat ik moet antwoorden bij vraag 2. Kan iemand mij daar bij helpen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Laura Jansma Reactie infoteur, 31-05-2015
Beste Laura,

Zoals ook duidelijk in de tekst van het artikel staat, kan niemand je helpen met individuele gevallen behalve de Amerikanen zelf.

Jantrao

Peter, 25-05-2015 16:27 #163
Goedemiddag,

Wij zijn bezig het esta formulier in te vullen voor onze vakantie maar weten niet of we op doorreis ja of nee moeten antwoorden. We landen op jfk en blijven 4 dagen in NY en gaan daarna door naar Canada en vliegen vanaf Canada naar Nl.

Word dit gezien als doorreis?

Groet Peter Reactie infoteur, 26-05-2015
Beste Peter,

De Amerikanen kunnen hierop het definitieve antwoord geven, maar doorreis is toch meer als je direct weer doorvliegt, dus alleen en overstap maakt op een Amerikaans vliegveld.

Jantrao

Sabrina, 23-05-2015 17:45 #162
Hey,

Ik heb op mijn esta mijn 3 voornamen ingevuld. Las pas achteraf dat je maar 1 voornaam moest opgeven. Moet ik hiervoor een nieuwe aanvragen? Reactie infoteur, 24-05-2015
Betse Sabrina,

Een nieuwe aanvragen op hetzelfde paspoortnummer kan niet. Als je de elektronische toestemming hebt gekregen met wat je nu hebt ingevuld, zie ik geen reden om te denken dat er iets mis zou zijn met je toestemming.

Jantrao

De Rooij, 22-04-2015 23:52 #161
Mijn aanvraag is 2 keer niet goedgekeurd wat voorheen altijd het geval was en we zouden aanstaande zaterdag al vertrekken. Want die van mij vriendin en van mijn zoontje van 10 zijn we goedgekeurd? Ik heb verder geen strafblad of wat dan ook, ik had per abuis een vraag verkeerd ingevuld nl vraag 8 met ja beantwoord? Ik ben overigens de wettelijke vertegenwoordig? Wat gebeurd er als mijn Reis naar de VS niet goed is gekeurd maar we vertrekken toch nog. Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste De Rooij,

Je schrijft een warrig verhaal waar ik met moeite iets van kan maken. Ik zie ook dat de zaterdag inmiddels al voorbij is, maar alsnog:
1. Als je vragen met "ja" invult, kun je een afwijzing krijgen. Correctie aanvragen kan via de Amerikanen, zie de helpfunctie op de esta website.
2. Wettelijke vertegenwoordig? Geen idee wat je bedoelt.
3. Zonder esta-toestemming kom je het vliegtuig niet in, want dat wordt bij de check-in en/of de gate gecontroleerd. Vertekken is dus uitgesloten.

Jantrao

Joey Lisa van Egmond, 19-04-2015 14:50 #160
Beste Jantrao,

Ik ga deze zomer naar Costa Rica en maak een tussenstop in Miami van 12 uur en wij waren van plan het vliegveld af te gaan en aangegeven werd dat dit onder voorbehoud mocht. Ik heb de Esta's al aangevraagd, alleen ben gaan twijfelen. Op de esta heb ik ingevuld dat ik "op doorreis" ben naar een ander land.
Echter stond er in de mail van American Airlines dat je überhaupt voor het overstappen al een Esta nodig hebt.
Op het formulier zelf, als je zeg maar niet op doorreis invult krijg je allemaal extra vragen en moet je een adres opgeven.

Moet ik om het vliegveld af te mogen de Esta's aanpassen, of opnieuw aanvragen aangezien je dit niet kunt wijzigen.
Joey. Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste Joey,

Esta is een eerste stap in toestemming om de Verenigde Staten binnen te mogen, op doorreis of niet. De douanebeambte behoudt altijd nog het recht om je de toegang te ontzeggen, ook met Esta. Voor jou betekent dit dat je tot dat moment geen zekerheid zal kunnen krijgen of je het vliegveld mag verlaten. Ook als je opnieuw aanvraagt (wat eigenlijk niet kan) en wel een adres invult, zal die specifieke beambte gaan inschatten hoe groot het vluchtrisico is voor jullie. Je kunt natuurlijk met je ticket bewijzen dat je een verdere vlucht hebt, maar dat is niet per se een garantie op terugkeer. Daar staat tegenover dat je vast niet de eerste bent die van een lange overstap gebruik wil maken om een stad te bezoeken.

Dus: garanties zijn er niet te geven, het zal liggen aan de douanebeambte die je treft.

Jantrao

S., 16-04-2015 13:50 #159
Hallo,

Mijn nicht werd aangehouden bij de douane ze denken dat ze drugs wil gaan verkopen.
Ze werd in Canada aangehouden, ze hebben haar in de cel gegooid voor 8 uurtjes.
Alleen omdat mijn andere nichtje een grap maakte over drugs. Zij gebruikt het wel eens soms en stuur ons een foto.
Maar in Nederland is dat legaal, alleen vanwege een grapje geven ze haar £1000 pound boete. En willen haar misschien in de gevangenis sturen. Heeft iemand tips of weet iemand wat je moet doen?

groetjes S Reactie infoteur, 18-04-2015
Beste S,

Dit verhaal heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met het onderwerp van dit artikel. Post dit soort dingen ergens op een forum of zo.

Toch zal ik vertellen wat je moet doen: niet zo dom zijn om ten overstaan van een gezagsdrager in het buitenland grapjes over drugs te maken.

Jantrao

Wesley, 10-03-2015 11:42 #158
Beste,

misschien hebt u hier al antwoord op gegeven. ik reis geregeld naar texas usa omdat mijn verloofde daar woont, en blijf over en weer reizen met een toeristenvisum om mijn verloofde en mijn stiefdochter te zien. de laatste keer hebben ze mij ondervraagt maar wel binnen gelaten.
ik ben een maand in België en wil weer terug gaan, dit wil dus niet zeggen dat ze mij terug 90 dagen geven als ze mij binnen laten, ze kunnen dus ook minder dagen geven?
Mijn paspoort is net veranderd ( ander paspoort nummer) is het dan niet moeilijk voor de douane om te kunnen zien dat ik daar al ben geweest? aangezien het paspoort nummer is veranderd en er geen visa stempels in mijn paspoort staan?

alvast bedankt
wesley Reactie infoteur, 10-03-2015
Beste Wesley,

Niemand kan antwoord geven op je vraag. Het is geheel en al aan de Amerikanen om te besluiten wat ze met je doen. Regels hierover zijn niet openbaar. Reken er maar niet op dat je met het veranderen van een paspoortnummer ineens van de radar verdwijnt, dat zou anders een wel erg makkelijke manier zijn om de douane te omzeilen.

Jantrao

Sonja, 18-02-2015 15:13 #157
Kort vraagje. Ik ben een ESTA aan het aanpassen (van een reeds goedgekeurde ESTA), maar nu kan ik alleen de verblijfsgegevens veranderen, niet meer de vluchtgegevens. Klopt dit is het dan niet erg dat de vluchtgegevens niet meer up to date zijn? Reactie infoteur, 19-02-2015
Beste Sonja,

Lees aub het artikel voordat je een vraag stelt die daaruit al blijkt.

Jantrao

Daphne, 16-02-2015 22:02 #156
Hallo,

Mijn schoonmoeder zit nu in Californië voor 6 maanden, zij verblijft bij haar broer die daar woont. Nu is zij in afwachting of ze langer mag blijven. Zo niet, binnen hoeveel tijd mag zij dan opnieuw weer vanuit Nederland afreizen naar USA?

Mvg, Daphne Reactie infoteur, 17-02-2015
Beste Daphne,

Zoals in eerdere reacties gesteld, is dit geheel aan de Amerikanen om te bepalen. Richtlijnen zijn hiervoor niet openbaar te vinden. Aangezien je schoonmoeder ter plaatse is, waarom informeert ze niet direct bij de autoriteiten daar?

Jantrao

Jim, 13-02-2015 21:04 #155
Ik reis binnenkort naar Canada, maar de terugvlucht bevat een korte transit in de US. Moet hiervoor ook Esta worden aangevraagd? Reactie infoteur, 14-02-2015
Jim,

Dit staat duidelijk in het artikel aangegeven.

Jantrao

Thijs, 16-01-2015 13:06 #154
Ik vertrek over 2 weken voor 80 dagen naar Amerika, vrienden en kennissen opzoeken en rondreizen. ESTA enzo is goedgekeurd, maar wat vragen ze nog meer bij de douane? Je terugreis ticket? (Ik vlieg dan door naar Aruba). Verder heb ik ook geen trips of hotels nog geboekt is dit een probleem? Reactie infoteur, 17-01-2015
Hallo Thijs,

Bij aankomst zullen ze vragen naar je verblijfadres en dat moet je op een formulier invullen, dus je zult toch iets moeten boeken of regelen voor de eerste nacht. Daarna maakt het niet uit.

De douane vraagt meestal hoe lang je zal blijven. Ik kan me voorstellen dat ze bij 80 dagen aanvullende vragen gaan stellen over het hoe en waarom.

Jantrao

Nel, 12-01-2015 16:19 #153
Wanneer je vanuit Canada via VS naar NL vliegt, waar vinden dan de douane controles mbt tot ETA plaats? In Canada of op het tussenlanding-vliegveld? Moet dan ook de bagage weer worden opgehaald en opnieuw aangeboden?
graag een antwoord hierop. Reactie infoteur, 17-01-2015
Hallo Nel,

Douanecontroles vinden altijd in het land zelf plaats, dus in de VS. In Nederland worden er voor vluchten naar de VS al vragen gesteld (en dus mensen eruit gefilterd), maar bij mijn weten gebeurt dat in Canada niet, omdat Canadezen geen ESTA nodig hebben.

Meestal moet je in de VS de bagage inderdaad opnieuw ophalen en aanbieden.

Jantrao

Frank, 18-11-2014 19:04 #152
Goeden avond,
vertrek vrijdag voor het eerst naar Amerika, Esta is aangevraagd en 'goedgekeurd'.
Voor alle gevallen draai ik die aanvraag uit want mij is niet duidelijk of dat nodig is of
dat je een digitale aantekening krijgt in hun systeem.
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 19-11-2014
Beste Frank,

Esta is elektronisch, zoals de naam al zegt. Printen is, zoals ook al in verschillende reacties hieronder staat, niet nodig.

Jantrao

An Pinxten, 10-11-2014 09:37 #151
Beste,

Ik reis volgende week met m'n vriend naar Mexico en maak een overstap in Canada.
Hebben we hiervoor een estaformulier nodig?

Mvg,
An Reactie infoteur, 10-11-2014
Hallo An,

VS en Canada zijn, zoals je toch wel weet, twee verschillende landen. De regels voor Canada zul je bij de Canadezen moeten opzoeken.

Jantrao

Natalie, 30-10-2014 14:34 #150
Heb een vraag. Ik ga 10 november (zondag over een week) met mijn vriend naar Peru en maken we een tussenstop in Miami. Nu zag ik allemaal vragen over Esta maar die heb ik al geregeld en is goedgekeurd… maar mijn vraag is of ik in Miami ook door de immigratiedienst heen moet. Het is nl zo dat wij aankomen daar tijd 23.07 en om 23.59 vertrekt ons vliegtuig alweer dus mega snel… als ik lees dat het allemaal zo lang duurt heb ik wel een probleem… iemand daar ervaringen mee? hoor het graag… Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Natalie,

Ja, je moet na landing in de VS door de douane. Afhankelijk van hoe snel jij het vliegtuig uit bent en hoeveel andere vluchten er geland zijn, sta je dus in de rij. Op sommige vliegvelden moet je zelfs na de douane je bagage van de band halen en elders opnieuw afgeven. Een overstaptijd van 52 minuten lijkt mij op elke luchthaven te krap, maar in de VS al helemaal. Het verbaast me dat je dit hebt kunnen boeken.

Mocht je de vlucht niet redden, dan zullen je ze om moeten boeken op de eerstvolgende vlucht, maar dat kan uren later zijn. Als je het wel haalt, is de kans heel groot dat je bagage het niet redt. Ik had dat laatst bij een krappe overstap op Seattle. Neem dus in de handbagage een set kleren, handdoek, persoonlijke verzorgingsartikelen mee om een tijdje zonder koffer te kunnen overbruggen.

Succes,
Jantrao

Dennis, 17-10-2014 04:14 #149
Ik ben al sinds 2 Augustus in NY en reis door heel het land op familiebezoek. Ik wil op 28 October naar Canada om meer van mijn fam. leden te bezoeken, maar mijn verblijf vervalt op 30 oktober 2014. Wat zijn mijn opties? Kan ik er wel heen of liever niet? Reactie infoteur, 17-10-2014
Beste Dennis,

Ik begrijp je vraag niet. Als je het land verlaat voor de vervaldatum, is er toch logisch gezien niets aan de hand?

Jantrao

Yvonne, 14-10-2014 10:28 #148
Ik ben van 10 tot 31 januari 2013 naar de VS geweest en heb daarvoor ongeveer half dec 2012 de ESTA geregeld. Helaas weet ik mijn aanvraagnummer niet meer te vinden :(
Nu ga ik via de VS naar Costa Rica van eind november tot 20 december 2014.
Ik vraag me af wat de ingangsdatum van de ESTA is: de aanvangsdatum van mijn vorige reis of de aanvraagdatum van de ESTA? In het eerste geval zit ik goed. In het laatste geval zal de tussenlanding van mijn terugreis mogelijk buiten de termijn vallen. Moet ik daarvoor een nieuw ESTA aanvragen?
Alvast bedankt voor je antwoord! Reactie infoteur, 14-10-2014
Hallo Yvonne,

De aanvangsdatum van ESTA is de datum waarop je toestemming hebt ontvangen: Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first. (https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1126/kw/esta%20start)

Je terugkeer is dus te laat en je moet een nieuwe ESTA aanvragen. Het systeem zou je automatisch moeten waarschuwen dat je nog meer dan 30 dagen hebt en jij moet dan bevestigen dat je inderdaad wilt doorgaan.
"If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application process and be asked if you wish to proceed." (https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1201/kw/esta%20duration/session/L3RpbWUvMTQxMzMxMTcwOS9zaWQvdWJtVUpTNG0%3D)

Je nieuwe aanvraag overschrijft dan de oude, dus gaat in als je de toestemming ontvangt en blijft twee jaar geldig vanaf dat moment.

Jantrao

Carmen, 13-10-2014 10:32 #147
Beste Jantrao,

Is het een probleem als het ESTA is betaald met een creditcard van mijn moeder? Zij reist niet met mij mee naar Amerika.
Met vriendelijke groet, Carmen Reactie infoteur, 13-10-2014
Hallo Carmen,

Dit zou geen probleem moeten zijn. Er wordt op het vliegveld niet gevraagd om de creditcard waarmee voor ESTA is betaald.

Jantrao

Sandra, 10-10-2014 19:52 #146
Heej? klopt dat wel?
Dankje voor je reactie infoteur., maar onderaan deze page staat ergens http://www.cbp.gov/travel/pleasure-boats-private-flyers/closed-loop-voyages-faq waarop staat dat je dat juist niet mag doen in de buurlanden? vergis ik me? heb jij evt een bronvermelding?
groetjes en superbedankt! Reactie infoteur, 11-10-2014
Hallo Sandra,

Je verwijst naar een pagina die specifiek bedoeld is voor mensen die een cruise gaan doen met begin- en eindpunt in de VS, dus dat is sowieso niet van toepassing.

Je kunt wel proberen een paar dagen naar Canada te gaan en dan terug te komen, maar garanties ga je niet krijgen: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1072
Approved ESTA applications are valid for a period of two years, or until the passport expires, whichever comes first, and multiple trips to the United States without the traveler having to re-apply for another ESTA. When traveling to the U.S. with the approved ESTA, you may only stay for up to 90 days at a time - and there should be a reasonable amount of time between visits so that the CBP Officer does not think you are trying to live here. There is no set requirement for how long you must wait between visits.
Oftewel, het wordt per geval bekeken en is volgens de beoordeling van de persoon die je toevallig voor je krijgt. Het kan dus zeker, maar nogmaals, no guarantees.

Jantrao

Sandra, 07-10-2014 19:24 #145
Ik heb per ongeluk een reis geboekt van 91 dagen ipv 90. Wat kan ik doen?
1. dagje eerder naar het vliegveld en dan alvast door de douane lopen?
2. wat is de straf? boete of erger? (boete hoe hoog? omboeken is 250 euro)

(dat komt omdat ik ergens 3 maanden las, dat heb ik keurig aangehouden, maar nu ik de dagen tel, kom ik op 91 dagen uit. brr) Reactie infoteur, 10-10-2014
Hallo Sandra,

Je kunt tijdens je reis de VS over land verlaten naar Canada of Mexico (wel meerdere dagen, niet alleen bij Niagara Falls oversteken en een paar uur later weer terug). Dan zou je bij terugkomst opnieuw beoordeeld worden een nieuwe verblijfstermijn krijgen.

Ik raad aan om contact op te nemen met de Amerikanen hierover. Straf, boete, etc. ga ik geen uitspraken over doen.

Jantrao

Herman, 06-10-2014 18:30 #144
Kan ik met een B2 visum langer dan 6 maanden in Amerika blijven?
Als ik bij binnenkomst (over land) van de douane een verblijf krijg van 6 maanden op grond van een B2 visum, zijn er dan mogelijkheden om de eerste termijn te verlengen zo ja, en waar regel ik dat? Reactie infoteur, 07-10-2014
Beste Herman,

Dit artikel gaat over ESTA. Het heeft dus geen zin om vragen te stellen over andere visa, want daar gelden andere regels voor. Ik raad je aan om even 2 seconden na te denken en dan weet je ongetwijfeld waar je deze vraag beter kan stellen dan onder een ongerelateerd artikel.

Succes,
Jantrao

Dd, 02-10-2014 17:17 #143
Ik heb mn reis nog niet geboekt (ik ben nog zoekend naar tarieven ed). Is de kans op afwijzing van de esta groter als ik nog geen airline en hotel kan invullen? Of maakt het niks uit? Ik voldoe aan alle voorwaarden maar stel dat ze me toch afwijzen en ik heb al geboekt dan is dat financieel vervelend. Reactie infoteur, 06-10-2014
Hallo DD,

Heb je het artikel wel gelezen? Daarin staat toch bijzonder duidelijk dat het invullen van een airline en hotel niet verplicht is. Als het niet verplicht is, waarom zou het ontbreken van de informatie een reden kunnen zijn tot afwijzing? Niet verplicht = niet verplicht. Als ze het per se wilden weten, was het wel een verplicht veld.

Jantrao

Sacha, 11-09-2014 11:26 #142
Hi,

ik wil us binnen met een enkele reis en vanaf daar overland door reizen naar mexico.
kan ik mijn esta aanvragen met een enkele reis? ik ga met een vriend mee rijden dus ik kan er niet zo makkelijk een bewijs of ticket van laten zien.

alvast bedankt Reactie infoteur, 13-09-2014
Hallo Sacha,

Je hoeft nergens iets in te vullen over je terugkeer. Het kan wel zijn dat ze je bij aankomst vragen naar je terugkeerplannen, dus neem toch iets van bewijs mee hierover, bijvoorbeeld een getekende verklaring van je vriend over jullie plannen.

Jantrao

P., 03-09-2014 17:51 #141
Goedemiddag,

Hoeland moet je bij terugkomst in NL van de 90 dagen in de US, in NL blijven voordat je weer naar de US mag vliegen?

Dank! Reactie infoteur, 08-09-2014
Beste P,

Hier zijn geen expliciete regels over bekend. De Amerikanen besluiten per geval wat ze doen, waarbij ze de risico's inschatten dat je daar illegaal werkt of na afloop van je visum zal blijven. Neem evt. contact op met de ambassade om je persoonlijke situatie voor te leggen.

Jantrao

Jelien, 30-08-2014 17:09 #140
Hallo,

Ik vertrek maandag naar Lima (Peru), maar vooraleer ik daar aankom, heb ik tussenlandingen in de V.S. Heb ik hiervoor een toestemming nodig? Bij terugkomst zit ik 23u vast op JFK en wou ik New York intrekken. Ik deed een ESTA aanvraag, maar die werd geweigerd (mogelijke reden: paspoort gestolen en teruggevonden). Kan ik nog steeds zonder problemen en zonder toestemming naar Peru en terug? Is er een kans dat ik NY wel binnen mag zonder die ESTA toestemming? Voor een visum aanvraag is er namelijk geen tijd meer, want ik kan zelf niet meer naar de ambassade…

Alvast bedankt!
Jelien Reactie infoteur, 01-09-2014
Beste Jelien,

Ik zie je vraag nu pas, dus misschien is dit al te laat…
Of je het vliegveld uit gaat of niet, je hebt ook voor een overstap of tussenlanding in de VS ESTA nodig. Aangezien je geen ESTA hebt, zul je überhaupt niet het vliegtuid in mogen naar de VS, want hierop wordt al op het vertrekpunt gecontroleerd.

Jantrao

Victor, 02-08-2014 15:05 #139
Beste

Ik ben minderjarig (17 jaar) en vertrek op 15 augustus. Moet ik ook esta aanvragen? Wat is de wachttijd? Ga ik die zeker hebben

Dank Reactie infoteur, 15-08-2014
Victor,

Sorry, maar ik was op vakantie. Ik hoop dat je ESTA met succes hebt aangevraagd.

Jantraoo

Ca, 03-07-2014 14:32 #138
Hallo!

Ik heb een vraag en hoop dat iemand hetzelfde heeft of precies weet wat ik het beste kan doen.
Ik heb een Nederlands en een Amerikaans paspoort. Geboren in USA, vandaar. Altijd in NL gewoond en ouders zijn ook NL's
Nu ga ik deze zomer naar Costa Rica en heb ik een overstap in Houston. Nu heb ik mijn Amerikaanse paspoort nog nooit gebruik. Maar ik moet als Nederlander/Amerikaan met Amerikaans paspoort binnenkomen.

Moet ik beide paspoorten meenemen? Wanneer gebruik ik welk paspoort? Wil geen problemen als ik daar aankom natuurlijk!

bedankt! Reactie infoteur, 05-07-2014
Beste Ca,

Deze vraag gaat niet over het onderwerp van dit artikel en kan dus niet beantwoord worden. Ik raad aan dat je contact opneemt met de autoriteiten.

Jantrao

Kelly, 13-06-2014 21:24 #137
Hoi Jantrao,
Eén ding is mij nog niet duidelijk, ik hoop dat je mijn vraag kunt beantwoorden. Ik ga per vliegtuig naar Canada, en heb een overstap in de VS. Hiervoor moet ik een ESTA aanvragen. Vervolgens ben ik van plan om vanuit Canada (waar ik zo'n 20 dagen verblijf) terug te reizen naar de VS, alwaar ik zo'n 80 dagen zal zijn. Ik ben van plan over land terug te reizen naar de VS, waar ik in principe geen ESTA voor nodig heb, begrijp ik.

Ik begrijp uit jouw antwoorden dat dit geen probleem moet zijn. De 90-dagen teller stopt met lopen op het moment dat je het land verlaat. Op de US Visa website (travel.state.gov) lees ik echter het volgende:
"Trips to Canada, Mexico, or nearby Islands
If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less. See the Customs and Border Protection (CBP) website."

De Customs en Border Protection website verwijst door naar closed-loop cruises (http://www.cbp.gov/travel/pleasure-boats-private-flyers/closed-loop-voyages-faq), hier kom ik dus niet veel verder. Betekent dit dat mijn reis naar Canada niet onder de definitie van een 'short trip' valt? Of loopt de de 90-dagen termijn wél door op het moment dat ik naar Canada ga en kan ik, ondanks dat ik de tweede keer arriveer per land, hiermee, op het moment dat ik terug wil naar Nederland, in de problemen komen?

Mijn excuses als het antwoord uit de bovenstaande tekst blijkt. Ik heb het meermaals gelezen, maar in dat geval heb ik het helaas nog niet helemaal begrepen.

Alvast bedankt,
Kelly Reactie infoteur, 14-06-2014
Hallo Kelly,

Met die closed-loop dingen bedoelen ze waarschijnlijk dagtripjes over de grens, bijvoorbeeld een tochtje naar de overkant van de Niagara-watervallen. Je boekt dit dan en weet dat je eigenlijk direct, diezelfde dag, nog terugkeert. Ze geven hiermee aan dat een dergelijke trip dus niet genoeg zal zijn om een nieuwe 90-dagen-stempel te krijgen. Jouw reisplannen zijn totaal anders, want je gaat bijna drie weken naar Canada.

Dit is mijn interpretatie. Ik raad je aan om de Amerikanen hierover te benaderen, want uiteindelijk maken zij de keuze.

Jantrao

Van Notten, 02-06-2014 00:21 #136
Hoe vind ik mijn oude aanvraag van esta of vindt het systeem dat vanzelf als ik voor vlucht incheck? Reactie infoteur, 03-06-2014
Hallo,

Een oude aanvraag is alleen terug te vinden op de ESTA website met het aanvraagnummer. Als je zeker weet dat het minder dan twee jaar geleden is, hoef je echter niets te doen, want dan sta je nog in het system en heb je gewoon nog toestemming. Dit staat los van het inchecken: medewerkers doen een aparte controle na inchecken of reizigers hun ESTA op orde hebben.

Jantrao

Gino Beyens, 20-05-2014 16:28 #135
Welke documenten en procedure moet ik volgen wanneer ik een TRANS-ATLATISCHE cruise maak, vertrekkend vanuit BARCELONA (Spanje) en toekom in FORT LAUDERDALE (Florida), wetende dat ik een ESTA en VWP documenten nodig heb.
Zijn er verdere documenten / handelingen nodig wanneer je de US binnenkomt via een cruise-schip in plaats van een vlucht via airport?
dank bij voorbaat,
gino beyens Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste Gino,

Heb je het artikel gelezen voor je deze reactie plaatste?

Jantrao

Anneke, 20-05-2014 15:56 #134
Ik heb een vraag. Mijn zoon heeft 14 dagen vast gezeten, taakstraf gehad en een proeftijd. Na hoeveel jaar verjaart zoiets?

MVG Anneke Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste Anneke,

In de ESTA vragen staat "hebt u ooit". Het maakt dus niet uit hoe lang het is geleden.

Jantrao

Omary, 08-04-2014 13:33 #133
Toen ik 14 en 15 jaar was ben ik gepakt met stelen van een stom sieraad van 5 euro als het niet minder was, en betrokken geweest bij mishandeling. Ben ik dan een crimineel. want ben momenteel 20 en sindsdien niets meer gedaan. Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Omary,

Graag iets beter lezen: Het heeft geen zin om bij dit artikel een reactie achter te laten over persoonlijke situaties, omdat de interpretatie van de regels door Amerikanen gebeurt en niet door de auteur van dit artikel.

Jantrao

Michael, 28-03-2014 13:14 #132
Hi

Heb enkele maanden geleden voor een eerdere trip naar de States reeds met een geldig ESTA aangevraagd. Nu vlieg ik volgende week weer naar Amerika en vraag me de volgende zaken af:

1) Kan ik zonder verdere aanpassingen de eerdere ESTA gebruiken?
2) Is een fysiek document verplicht om te overleggen bij de Amerikaanse douane of volstaat mijn paspoort?
2.1) Indien fysiek document vereist is, waar haal ik mijn eerdere ESTA dan vandaan?

Grtz
Michael Reactie infoteur, 28-03-2014
Beste Michael,

Het antwoord op je eerste vraag staat gewoon in het artikel.
De E van Esta is je antwoord op vraag 2: electronic. Het voordeel van dit systeem is juist dat er geen hele papierwinkel omheen hangt.

Jantrao

Brian, 20-03-2014 08:36 #131
Hallo,

Ik ben een aantal keren opgepakt voor openbare dronkenschap. Mijn vraag is of dit ook valt onder gebruik van verboden middelen? Of moet ik nee antwoorden bij vraag twee. Reactie infoteur, 20-03-2014
Van de CBP.gov website:
Can I be admitted into the U.S. if I have either a misdemeanor or criminal record (for example a DUI)?
The U.S. does not deny entry to persons with a "Driving Under the Influence" (DUI) conviction, although if there are multiple convictions for this and or other misdemeanors, you could be denied entry.

Conclusie zoals altijd voor persoonlijke gevallen: vraag de Amerikanen.

Jantrao

Danielle, 06-03-2014 12:26 #130
Mijn vriend heeft dit jaar zijn verblijfsvergunning gekregen in Nederland voor 5 jaar met mogelijk verlenging of vast verblijf, hij heeft dus een Nederlands ID maar geen Nederlands paspoort. Mag hij met mij naar de VS reizen? Ik ben zelf gewoon NL. Reactie infoteur, 07-03-2014
Hallo Danielle,

ESTA vraag je aan op je paspoort. Een verblijfsvergunning maakt je geen Nederlands staatsburger, dus daar heb je niets aan. Als hij niet in aanmerking komt voor ESTA met zijn nationaliteit, zal hij de gewone visumprocedure moeten doorlopen.

Groeten,
Jantrao

Marie-José, 13-02-2014 12:57 #129
Is het mogelijk om een B2-visum aanvraag te starten op het moment dat je in de Verenigde Staten bent? Ik ben daarna wel weer een paar weken in Nederland, zodat ik het gesprek op de ambassade kan doen en de visumprocedure afgerond kan worden. Maar ik weet niet of die paar weken genoeg tijd zijn voor de gehele aanvraagprocedure… Reactie infoteur, 14-02-2014
Beste Marie-José,

Dit artikel gaat over reizen naar de VS zonder een visum aan te vragen. Ik begrijp dus niet waarom je een ongerelateerde vraag stelt. Antwoorden ga je pas krijgen als je de juiste mensen te pakken hebt: de Amerikanen, uiteraard.

Jantrao

Julieb, 09-02-2014 15:39 #128
Een vriend van mij is in 2011 opgepakt wegens rijden onder invloed van verboden middelen en heeft daarvoor een strafblad gekregen bij de politie. Graag zou hij dit jaar op reis gaan naar Amerika, is het mogelijk om dan nog binnen te geraken of helemaal niet? Reactie infoteur, 10-02-2014
Julie,

Voor vragen over persoonlijke situaties, vraag de Amerikanen. Ik vrees het ergste.

Jantrao

Shirley, 29-01-2014 10:18 #127
Kan je voor de Esta aanvraag ook een Prepaid Creditcard gebruiken? Reactie infoteur, 30-01-2014
Waarom zou dat niet kunnen? Als het een credit card is, werkt het.

Ingmar, 27-12-2013 12:15 #126
Hallo,

Op het moment heb ik een goed gekeurde ESTA, vanochtend ben ik naar het consulaat geweest en ze hebben mijn VISA aanvraag geweigerd, zou ik nu nog steeds op mijn ESTA kunnen reizen of is die nu gecanceld…?

Met vriendelijke groet,

Ingmar Reactie infoteur, 29-12-2013
Beste Ingmar,

Waarom ga je naar het consulaat voor een visum als je ESTA aanvraagt? Ik begrijp deze actie niet, want een visum is alleen nodig voor verblijf langer dan drie maanden of als je niet voor een (zaken)reis gaat.

Hoe dan ook, zoals al vele vele vele malen gesteld bij dit artikel kan ik geen antwoord geven op persoonlijke gevallen: vraag de Amerikanen.

Succes,
Jantrao

Michiel, 12-11-2013 03:32 #125
Hallo Jantrao,

ik ben iemand die, in tegenstelling tot andere mensen(studenten), wel gewoon eerst de tekst doorleest en dan vragen stelt. Het ging mij namelijk om de laatste vraag. Anders geformuleerd:
-Zijn de 90 dagen van mijn ESTA al ingegaan op 18 augustus en kan ik in januari zonder problemen met het vliegtuig van Montreal naar New York en van New York naar Dusseldorf?

Bedankt alvast.

Groeten! Reactie infoteur, 12-11-2013
Beste Michiel,

Gelukkig maar!

Toch heb je iets niet goed begrepen: ESTA is voor alle reizen naar de VS die (a) niet langer zijn dan 90 dagen en (b) die je binnen een tijdsbestek van twee jaar maakt. Een reis is dan natuurlijk niet de tijd dat jij van huis bent, maar de tijd dat in de VS bent. Ga je het land uit, dan is die reis voorbij. Dus telkens als je de VS binnengaat, start de teller met 90 dagen opnieuw. Of liever gezegd, telkens beslist de douanebeambte opnieuw hoe lang ze je gaan toelaten met een maximum van 90 dagen. Het eerste moment van binnenkomst doet er dus helemaal niet toe.

Jantrao

Michiel, 11-11-2013 04:40 #124
Hallo,

ik ben een exchange-student die momenteel een half jaar in Canada studeert, en ik ben 18 augustus met een ESTA via JFK-Airport New York (op doorreis) naar Canada gereisd. Ik ga de komende maanden twee keer naar de VS:
-- 28 november ga ik 3 dagen naar New York vanuit Canada met een bus.
-- en 20 december ga ik vanuit Canada met een bus naar Boston en vliegen we vervolgens naar Las Vegas, daar reizen we rond voor 18 dagen en dan vliegen we terug naar Montreal.

-- 17 januari vlieg ik vervolgens weer van Montreal via JFK-Airport New York terug naar Europa. (dan is mijn ESTA van 90 dagen afgelopen toch?)

Mijn vraag is: wat moet ik precies doen met mijn ESTA in deze drie gevallen? Het is vrij ingewikkeld, en ik wil het graag even zeker weten.

Heel erg bedankt alvast voor het antwoord!

Groetjes uit Quebec Reactie infoteur, 11-11-2013
Hallo Michiel,

De antwoorden op je vragen staan gewoon in het artikel. Lees dat nou eens goed door. Ik heb op mijn werk al genoeg mailtjes van studenten die niet lezen zonder daar ook nog eens mijn vrije tijd aan te willen besteden.

Groeten,
Jantrao

Resizing Er, 04-10-2013 20:36 #123
Ik heb een waiver voor Amerika die binnen een week verloopt. Ben nu naar Mexico, geen stempel gekregen aan de grens, hoe moet dat nu.?. Als er geen bewijs is dat ik het land uit ben krijg ik dan wel weer een nieuwe waiver? Ik ben van plan volgende Maand weer naar de USA te gaan. Reactie infoteur, 05-10-2013
Hallo,

Nou, zo makkelijk werkt dat inderdaad niet. De Amerikanen waken ervoor dat de Visa Waiver niet wordt gebruikt als methode om lang in de VS te blijven door zogenaamde visaruns naar de grens te doen.

Doordat je de VS over land hebt verlaten, heb je mogelijk geen exit-stempel gekregen. Bewijs dat je het land uit bent lijkt me het feit dat je staat aan de andere kant van de grens staat. Of je nog een keer toestemming krijgt voor 90 dagen, is niet te zeggen. Het kan zomaar zijn dat ze je niet toelaten of een kortere reisduur geven. Ik raad aan om contact op te nemen met de Amerikanen en je situatie voor te leggen.

Jantrao

Anoniempje, 27-09-2013 19:58 #122
Hallo,
Mag je naar Amerika afreizen als je in april 1 gepakt bent met
Een verboden stof op een indoor feest voor eigen gebruik dus 1 gram en je hebt alleen een Boete gekregen? Mag je dan als nog 5 jaar niet afreizen naar Amerika of
Hoe zit dat?
Gr. Anoniempje Reactie infoteur, 28-09-2013
Hallo Anoniempje,

Je zult dan bij ESTA-vraag 2 zul je "ja" moeten antwoorden en dan is de kans groot dat je geweigerd wordt. Niet alleen nu, of voor de komende 5 jaar, maar voor altijd. Zoals ook duidelijk in het artikel staat, kun je voor persoonlijke gevallen het beste contact opnemen met de Amerikanen, want zij besluiten.

Jantrao

Flint, 11-06-2013 01:05 #121
Ik ga ook in de zomervakantie naar Zuid-Amerika, op doorreis met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en heb tussenlanding in Houston. Ben vorig jaar in VS geweest voor een maand en heb toen ESTA formulier aangevraagd, ingevuld en toegewezen gekregen. Echter heb sinds begin van dit jaar een nieuw paspoort. Moet ik dan ook weer een nieuw ESTA formulier invullen of kan ik het oude nog via de ESTA site wijzigen? grtz Flint Reactie infoteur, 14-06-2013
Hallo Flint,

Nieuw paspoort = nieuw paspoortnummer. Dit betekent dat je opnieuw de aanvraag moet doorlopen, want je bent nu alleen onder het oude paspoortnummer bekend. Paspoortnummers zijn niet wijzigbaar.

Jantrao

Rico, 28-05-2013 00:41 #120
Ik ga in de zomervakantie naar Peru. Op doorreis met American Airlines, maak ik een tussenstop op Miami International Airport. Alhoewel ik in transit heb ingevuld, mag ik dan wel het vliegtuig even af om even voor een paar uur Miami in te gaan, voordat ik verder vlieg naar Lima? En hoe zit het met de terugweg? Van Lima, via Miami naar Amsterdam. Moet ik daar ook apart een esta formulier voor invullen? Reactie infoteur, 29-05-2013
Beste Rico,

ESTA maakt geen onderscheid tussen "in transit" en een echt bezoek: er is geen ander systeem voor. Hoewel jij dus op de aanvraag in transit aangeeft, kun jij best in de douanerij gaan staan om het vliegveld af te gaan. Het ligt aan de douanebeambte of je deze toestemming ook krijgt, maar je aanvraag zal daar zeer waarschijnlijk niets mee te maken hebben.

Ten tweede, er staat toch duidelijk in het artikel dat ESTA twee jaar geldig is? Waarom zou je dan voor de terugweg nog iets moeten doen? Even goed lezen is altijd een voordeel.

Jantrao

Damla, 14-04-2013 23:46 #119
In april 2012 heb ik met Esta gereisd, maar ik moest toen al geen groen formulier afgeven, enkel een wit formulier afgegeven aan een mevrouw bij de uitgang nadat ik mijn bagage had opgehaald. Was ik toen dan een testpersoon om het zonder een groen papier te doen? Want het lijkt mij dat deze nieuwe regeling pas echt is ingegaan in 2013? Reactie infoteur, 15-04-2013
Damla,

Dit is een beetje een vreemde vraag. Als je al met ESTA hebt gereisd, dan weet je toch dat de regeling al van kracht was? Zoals het artikel zegt, is ESTA de vervanging van het groene I-94 formulier. Sinds januari 2009 moet je dus de aanvraag elektronisch doen.

Jantrao

Sjoerd, 13-04-2013 05:33 #118
Een vriend van mij die mij wil komen bezoeken tijdens mijn stage periode in de VS, heeft ja beantwoord op een vraag tijdens het invullen van het ESTA formulier wat nee moest zijn. Daarom kreeg hij een melding dat het ESTA niet goed wordt gekeurd. Kan hij dit nog veranderen? Of hoe kan hij dit oplossen?

P.s. Ik heb iets gelezen op het internet dat na 10 dagen van het invullen van je ESTA, je het opnieuw kan invullen. Klopt dit nog steeds? Reactie infoteur, 15-04-2013
Beste Sjoerd,

Heraanvraag kan waarschijnlijk niet omdat de betreffende informatie over paspoortnummer en naam al in het systeem staan als afgewezen. Je eerste stap is contact opnemen. Dat kan via de onderstaande link, klik op "E-mail us your question". https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1088/~/i-made-a-mistake-on-my-esta-application
Als je daar bent, selecteer dan ESTA en vervolgens "I made a mistake or need correction".

Het volgende staat op die pagina onder vraag 3 over wat te doen als je een van de vragen verkeerd hebt beantwoord:
"If you misunderstood the question, or thought something in your background was a reason to be denied and found out later that it was not, we advise you to contact us so we can review your answer. You should send us an email (see instruction below) explaining why you selected "yes" to that question, and asking for clarification on next steps."

Succes,
Jantrao

Piet, 11-04-2013 19:06 #117
In januari heb ik een Esta aangevraagd voor mijn transit in Atlanta. So far so good. Nu reis ik vanuit Zuid-Amerika naar New York voor een paar dagen. Moet ik nou wel of niet een nieuwe Esta aanvragen? Het is mij niet geheel duidelijk. Enerzijds is de toestemming verleend voor 2 jaar (dus tot januari 2015). Anderzijds is mijn reissituatie anders (het is niet meer alleen een overstap.), ik probeerde deze te wijzigen, maar dan krijg ik een signaal dat ik opnieuw een aanvraag moet doen?! Reactie infoteur, 12-04-2013
Beste Piet,

Je ESTA is twee jaar geldig, zoals je zelf aangeeft. Het artikel vertelt ook dat je je reisgegevens helemaal niet per se hoeft aan te passen. Hieruit kun je concluderen dat je geen nieuwe ESTA aan hoeft te vragen. ESTA is niet verdeeld in soorten voor overstappende reizigers of reizigers die wel de VS binnen gaan, dus waarom zou je er nog een aan moeten vragen als er al een hebt? Ik begrijp ook niet waar je dat signaal zou krijgen dat je opnieuw moet aanvragen. Dat kan namelijk helemaal niet, want je naam en paspoortnummer staan al geregistreerd.

Jantrao

Fanny, 07-04-2013 19:51 #116
Hallo,

Ik had een goedgekeurde ESTA,,maar bij aankomst KLM bleek het niet te kloppen. de 0 voor een O gezien. Dus heel snel op schiphol een nieuwe gehaald. pfff net goed gegaan. Toch raar dat ik wel goedkeuring had. Is het nu nog mogelijk om dan 10 $ terug te krijgen aangezien het dus eigenijk geweigerd moest worden…? Reactie infoteur, 11-04-2013
Hallo Fanny,

Vraag het aan het CBP, want dit is te specifiek om op te antwoorden.

Succes,
Jantrao

Ahmad, 20-03-2013 16:22 #115
Goedemiddag,
is het waar als je bi/b2 visa geweigerd is dat je nooit meer met esta kan reizen? ik heb gelezen dat na 18-24 maanden kan het wel is dat waar? Reactie infoteur, 24-03-2013
Beste Ahmad,

Bij Esta komt er altijd een vraag over. Vraag 6 is "Is u ooit een visum voor de Verenigde Staten geweigerd of de toegang tot de Verenigde Staten ontzegd of werd uw V.S. visum ingetrokken?" Je zult hierop "ja" moeten antwoorden. Dit betekent niet automatisch dat je geweigerd wordt voor Esta, maar dat kan wel een gevolg zijn. De Amerikanen bepalen dit en daar heeft niemand zomaar inzicht in. Persoonlijk heb ik nooit iets gehoord over termijnen waarna dit probleem "verlopen" is. Ik raad je dan ook aan om contact te zoeken met de Border Patrol of de ambassade.

Succes,
Jantrao

Mitchel Hofstede, 05-03-2013 15:55 #114
Goedendag,

Hoe word je criminele gegevens gechecked? Via landelijke databases waarin alleen zware vergrijpen staan zoals: Verkrachting, Moord en dat soort dingen? Hebben jullie/ jij wel is mee gemaakt dat als je alleen geld boetes hebt gekregen en een esta aanvraagt en nee invult bij: of je wel eens bent veroordeeld. Alsnog een esta krijgt, of word er zodanig gechecked dat het word afgewezen? Probleem is dus dat ik het naar waarheidsgetrouw wil invullen, maar hoe zwaar wegen de dingen. Ambassade bellen kost geld, en zal waarschijnlijk geheel in het engels plaats vinden. De border patrol bellen zal ook vast geheel in het engels plaats vinden. Ik vind het jammer dat er geen concrete informatie hier over te vinden is.

Groet,
Mitchel Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Mitchel,

Hierover is geen concrete informatie beschikbaar, omdat deze niet openbaar is. De Amerikanen zijn niet laks als het om nationale veiligheid gaat en zetten dit soort zaken echt niet zomaar op internet. Als je hierop dus antwoord wilt hebben, zul je toch echt je persoonlijke situatie aan hen voor moeten leggen. Als het Engels daarbij een struikelblok is, vraag dan hulp van iemand.

Ik kan wel vertellen dat als je ESTA niet waarheidsgetrouw invult en ze komen erachter, ze je toegang tot de VS zullen weigeren of je eruit zetten als je er al bent. Ook zal dit gevolgen hebben voor toekomstige bezoeken aan andere landen waarvoor je een visum nodig hebt, want het is een standaardvraag bij elke visumaanvraag of je al eens ooit eerder geweigerd of uitgezet bent. Dat is het niet waard, lijkt mij zo.

Jantrao

Pierre, 13-02-2013 20:12 #113
Beste
In 2007 zijn mijn vrouw en ik vanuit Canada naar New York geweest. Bij de grensovergang hebben wij een groene ticket gehad de visa waiver nu hebben wij bij vertrek vanuit Amerika deze niet ingeleverd. Nu willen wij van de zomer wederom vanuit Canada naar Florida en onze vraag is gaat dit problemen opgeven ivm niet ingeleverde visa waiver en moeten wij nog andere documenten aanschaffen wij gaan namelijk over land de grens over.
Bedankt alvast Reactie infoteur, 16-02-2013
Beste Pierre,

Zoals heel duidelijk in het artikel staat vermeld, is ESTA niet nodig als je over land reist.

Of je problemen gaat krijgen met dat groene kaartje, weet ik niet. Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het al zo lang is geleden, maar alleen de Amerikanen kunnen je hierover uitsluitsel geven.

Jantrao

Nancy, 07-01-2013 20:36 #112
Beste,
Ik heb in juni 2011 een aanvraag gedaan bij Esta, en dat is goedgekeurd, en ben dan naar Amerika geweest. Nu staat er geldigheidsdatum 8 juni 2013, mijn vraag was kan ik er nu in maart 2013 nog mee naar Amerika want een collega zei dat het langer moest geldig zijn, maar ik ben toch maar 3 weken weg ben begin april terug. Op het reisbureau zeiden ze van wel maar het toch eens te dubbel chekken en mijn aanvraagnummer in te geven bij Esta maar vind dat nergens niet, is enkel voor nieuwe aanvragen.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 08-01-2013
Beste Nancy

ESTA is inderdaad twee jaar geldig, dus als je in juni 2011 hebt aangevraagd, heb je tot juni 2013 toestemming. Sommige landen hanteren dat je paspoort nog zes maanden geldig moet zijn om een visum aan te kunnen vragen, maar dat is hier niet van toepassing.

Je kunt de ESTA einddatum controleren door in te loggen op de website. Ga naar https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ en dan "retrieve information", dan "retrieve one application." Je moet dan het paspoortnummer en de geboortedatum invullen. Als je het aanvraagnummer niet meer hebt (zoals in jouw geval), kun je ook je voornaam, achternaam en land van herkomst invullen. Met die gegevens zou het dus moeten lukken om de einddatum te achterhalen.

Succes,
Jantrao

Anna, 17-12-2012 22:09 #111
Ik moet overstappen in Atlanta, maar ik ga niet van het vliegveld af, heb ik dan toch een ESTA nodig? Reactie infoteur, 19-12-2012
Hallo Anna,

Het staat heel duidelijk in het artikel dat ESTA ook nodig is voor overstappen.

Jantrao

Nina, 28-11-2012 13:45 #110
Hallo,

Kan ik mijn verblijf met 3 maanden verlengen als ik naar bv. Argentinie zou gaan?

gr. N Reactie infoteur, 29-11-2012
Hallo N,

Dat werkt niet zo makkelijk. Als jij een paar daagjes weggaat en dan binnen korte tijd weer terug komt, kan het zijn dat je korter dan 90 dagen krijgt bij binnenkomst. Dit ligt in handen van de douanebeambte die je aan de grens beoordeelt.

Jantrao

Cil, 26-11-2012 11:52 #109
Ik heb een andere vraag, ik heb deze aangevraagd goedgekeurd en in plaats aan te klikken voor te printen heb ik hem weg geklikt, nu vind ik helemaal niks terug van mijn aanvraag terwijl die betaald en goedgekeurd was, en ja ik heb alle gegevens ingevuld! maar dan nog vindt hij hem niet! Reactie infoteur, 26-11-2012
Beste Cil,

Met het aanvraagnummer kun je inloggen bij esta en je gegevens terugvinden. Als de aanvraag goed is doorgekomen, moet dat werken. Zo niet, neem dan contact op met de Amerikanen.

Jantrao

Kevin, 24-11-2012 19:27 #108
Hallo,

Ik heb een een half jaar geleden een winkelverbod gekregen wegens poging oplichting. Uiteindelijk op het Politie bureau kunnen afdoen met het contant betalen van een geldbedrag. Mijn vraag: heb ik een strafblad gezien me er niets is over verteld…? Ik wil binnen paar maanden een week verblijven in Miami maar weet niet of ik er wel in kom hierdoor?

Groeten,
K Reactie infoteur, 25-11-2012
Beste K,

Zoals heel duidelijk in het artikel staat vermeld, kunnen er geen antwoorden worden gegeven over persoonlijke situaties. De beoordeling daarvan ligt bij de Amerikanen, dus vraag het hen.

Jantrao

Thk, 01-10-2012 23:17 #107
Hi, is het ook mogelijk om voor dit esta bewijs ook op een andere manier te betalen dan met creditcard? ik heb er geen. Reactie infoteur, 03-10-2012
Hallo,

Als dat zo was, had dit uiteraard in het artikel gestaan. Credit cards zijn een wereldwijd betaalsysteem, Nederland is een van de weinige uitzonderingen. Overweeg er toch eentje aan te schaffen (ook handig tijdens de reis), regel een pre-paid credit card of leen er eentje van een bekende.

Succes,
Jantrao

Joke Z@zeelandnet Nl, 15-08-2012 20:29 #106
Hallo, heb ipv van alleen mijn eerste voornaam al mijn voornamen ingevuld op het esta formulier, gewoon overgenomen van mijn paspoort. Nu lees ik dat alleen je eerste voornaam moet, Vallen ze hier over> heb gewoon alles netjes ingevuld
alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 16-08-2012
Beste Joke,

Dit lijkt me geen groot probleem, maar voor 100% zekerheid, neem contact op met de Amerikaanse Border Patrol.

Jantrao

Klaas, 08-08-2012 12:19 #105
Ik wil volgend jaar naar Amerika en Canada. Ik ben 24 jaar geleden eenmaal veroordeeld voor een winkeldiefstal (domme daad). Ik zal deze "moreel schandelijke daad" moeten vermelden in het ESTA formulier. Zal de toestemming om Amerika te mogen bezoeken met het ESTA formulier hierdoor worden afgewezen, en zo ja, zal mij ook een visum geweigerd worden?

Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 08-08-2012
Beste Klaas,

Zoals ook heel duidelijk in het artikel staat, heeft het geen enkele zin om hier te vragen hoe iets zit voor persoonlijke situaties. Vraag de Amerikanen.

Jantrao

Kl, 02-08-2012 20:21 #104
Ik ben in 2004 onder drang betrokken geraakt bij een zedendelict.
Ik 2008/2009 ben ik hier voor veroordeeld met een taakstraf van 240 uur.
Ik heb in 2010 heb ik mijn taastraf afgerond
Inmiddels is mijn leven weer op de rit en ben getrouwd met een gevangenisbewaarder en heb een vaste baan (overigens mijn baan nooit kwijt geweest).
Als ik volgend jaar naar California op vakantie wil hoe zit dat dan? Reactie infoteur, 03-08-2012
Hallo,

Sorry, maar ik word hier echt een beetje moe van. Ik ben niet de Amerikaanse douane en kan op geen enkele manier persoonlijke gevallen beoordelen. Dit staat ook duidelijk in het artikel vermeld. Dit is nu al de zoveelste reactie die aan mij vraagt wat voor hun specifieke situatie geldt, maar ik heb enkel dit artikel geschreven om overzichtelijk te informeren over de regels. Ik kan geen zinnig woord zeggen over hoe de Amerikanen dit soort dingen beoordelen. Neem voor een eenduidig antwoord aub contact op met hen.

Jantrao

L. H., 15-07-2012 19:01 #103
Ik ga met dochters naar Amerika en had voor mij een esta document ingevuld maar betaalde 54, 99 €, ik wist toen niet dat ik eigenlijk minder moest betalen, voor mijn dochter had ik een andere site gevonden en inderdaad maar 14 dollar betaald. Is er een mogelijkheid da ik die eerste handeling kan teniet doen, want zomaar 40 extra betalen, vind ik niet zo leuk. Was nochtans eerste die ik vond als ik esta intypte bij google. of misschien via visa transacties annuleren? Heb wel al bevestiging gehad dat het in orde was. Reactie infoteur, 16-07-2012
Hallo,

Er zijn verschillende bedrijfjes actief die op deze manier mensen geld uit de zak kloppen. Het is natuurlijk nooit goed om er zomaar vanuit te gaan dat het eerste resultaat op Google goed is. Vaak zijn de bovenste resultaten gesponsord, wat zoveel wil zeggen dat deze bedrijven betalen om bovenaan te staan.

Of er nu nog iets aan te doen is, dat is heel moeilijk te zeggen. Je kunt inderdaad misschien via Visa proberen de transactie te annuleren (als dat nog kan), maar ik weet niet hoe dat bedrijf daarop zal reageren.

Je zegt dat je wel een bevestiging hebt ontvangen. Je hebt dus een aanvraagnummer (application number)? Kun je daarmee inloggen op de echte ESTA website en verifiëren dat de aanvraag goed is doorgekomen?

Succes,
Jantrao

A. Bos, 06-07-2012 01:20 #102
Is het juist dat je eerst moet betalen en pas daarna te horen krijgt of je wel of niet toegang tot de VS krijgt?
Mvg, A. Bos. Reactie infoteur, 06-07-2012
Hallo,

Dat klopt niet helemaal. Je moet je kaartgegevens geven en deze zijn dan bij het systeem bekend. In principe wordt er nu nog niets ingehouden, maar je hebt toestemming gegeven voor het inhouden van de kosten als je aanvraag is behandeld.

Als alle informatie goed is doorgekomen, wordt je aanvraag dus bekeken (je hebt nu nog niets betaald). Als het wordt goedgekeurd, dan betaal je $14. Als je wordt afgewezen, betaal je $4 als vergoeding voor het verwerken van de aanvraag.

Maar, en dit is een grote maar, als je aanvraag wordt toegewezen, is het nog steeds niet zo dat je 100% zeker bent van toegang tot de VS. Bij aankomst ga je door de douane en bekijkt de beambte of je het land in mag of niet. Nu is de kans op afwijzing bij de grens klein, maar je krijgt pas echt te horen of je de VS in mag als je bij de douane staat.

Groeten,
Jantrao

Kevin, 01-07-2012 16:30 #101
Hallo,

Ik ben benieuwd hoe de ingevulde gegevens van de ESTA worden gecontroleerd op echtheid.
Stel dus dat ik een strafblad of een ziekte heb en ik verzwijg dit.
Wordt dit dan bijv gecontroleerd bij justitie Nederland?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-07-2012
Hoi Kevin,

Geen idee, sorry.

Jantrao

Daniel van Dijk, 08-06-2012 03:08 #100
In het artikel wordt gezegd dat je bij de douane alleen met credit-card kan betalen, maar wat als je geen creditcard hebt, en alleen contant kan betalen?

Ik ga hitch-hikend de wereld rond, en wil vanuit Zuid Amerika, naar De Verenigde Staten, als dat kan.

Groet
Daniel Reactie infoteur, 08-06-2012
Beste Daniel,

Je betaalt niet bij de douane, je betaalt via internet. Zoals in het artikel duidelijk wordt gezegd, moet je een ESTA aanvragen via internet als je naar de VS wilt. Er staat ook in dat als je over land binnenkomt, je dit niet hoeft te doen en enkel bij de grens een formulier in moet vullen. Er staat nergens dat je daarvoor zou moeten betalen. Jij zegt dat je vanuit Zuid-Amerika naar het noorden gaat, dus dan zul je over land de grens bij Mexico oversteken. Er is dan geen reden om ESTA aan te vragen.

Je vragen worden gewoon al in het artikel beantwoord, maar daar heb je blijkbaar overheen gelezen.

Groeten,
Jantrao

Peter van Veen, 26-05-2012 18:20 #99
Wij vliegen deze zomer vanuit Vancouver naar Parijs met een overstap in Seatlle. Moet ik nu voor die overstap ook een verklaring aanmaken en betalen? We komen toch de USA niet in omdat we Vanuit het buitenland komen en naar het buitenland gaan? Reactie infoteur, 27-05-2012
Beste Peter,

Zoals ook duidelijk in het artikel vermeld staat, is ESTA ook nodig als je enkel overstapt in de VS, zoals in jouw geval. Je hebt dus geen andere keus dan ESTA aanvragen.

Groeten,
Jantrao

Ingrid, 16-05-2012 11:11 #98
Goedemorgen!
Een vriendin van mij heeft tijdens het invullen van haar Esta de laatste vragen die je doorgaans met 'nee' beantwoordt over het hoofd gezien. Het systeem maakt er dan automatisch een 'ja' van… Wat nu betekent dat ze geen toestemming heeft gekregen… Alle vragen moeten uiteraard gewoon 'nee' beantwoordt zijn… Is er nog iets wat weer kunnen doen?

Ik hoor het heel graag!

Groeten, Ingrid Reactie infoteur, 16-05-2012
Hallo Ingrid,

Heraanvraag kan waarschijnlijk niet omdat de betreffende informatie over paspoortnummer en naam al in het systeem staan as afgewezen. Je eerste stap is contact opnemen. Dat kan via de onderstaande link, klik op "E-mail us your question". https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1088/~/i-made-a-mistake-on-my-esta-application

Succes,
Jantrao

Maarten, 07-05-2012 11:19 #97
Hallo,

Ik heb per ongeluk een verkeerde vliegmaatschappij ingevuld op het Esta formulier, het vluchtnummer klopt wel. Is dit een probleem?

MVG Maarten Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste Maarten,

Zoals ook duidelijk in het artikel staat vermeld, is de vluchtinformatie niet verplicht. Je hoeft hier dus niets aan te doen. Mocht je het toch willen veranderen, dan kun je heel simpel inloggen op Esta en de informatie aanpassen.

Jantrao

Sylvia, 28-04-2012 23:27 #96
Hallo
Ik probeer een Esta verklaring aan te vragen maar de aanvraag komt niet verder dan het scherm waar ik "betaling" aan moet klikken. Wanneer ik dat doe gebeurt er niets. Al vele pogingen ondernomen en andere mensen mee laten kijken. Alle gegevens driedubbel gecheckt maar ik kom niet verder. Ook geeft het systeem niet aan waar het aan kan liggen. Kunnen jullie me verder helpen? Reactie infoteur, 29-04-2012
Beste Sylvia,

Heb je het al eens geprobeerd met een andere browser? Het komt wel vaker voor dat beveiligde verbindingen zoals voor betalingen niet met alle browsers kunnen worden gedaan. Met IE maak je de grootste kans.

Succes,
Jantrao

Zydzyd, 20-04-2012 09:32 #95
Hallo, Gisteren om 07.00 uur vanuit Eindhoven naar Amsterdam gereden voor een gesprek bij de Amerikaanse ambassade. Mijn vriendin is Poolse en we willen voor 8 dagen naar New York. Zij moet als Poolse een visum aanvragen. Nadat ik 2 uur buiten heb staan wachten kwam ze in tranen naar buiten, geweigerd. Had een brief met de code 214(b) wat inhoud dat ze niet genoeg kan aantonen dat ze een economische en sociale binding heeft met het land waar ze woont! Ze studeert en werkt hier en heeft een vast contract. Misschien hadden we te weinig bewijs bij. We hadden bij een jaaropgaaf, paspoort, werkgeversverklaring, loonstrook. Niet genoeg dus. Ook zei ze dat het gesprek nog geen 3 minuten duurde en het antwoord dat ze in de zorg werkt werd niet begrepen omdat die vrouw niet goed Nederlands praatte en dat woord niet begreep. Al met al een vervelende ervaring en 128 euro armer. Nu weer een afspraak gemaakt voor dinsdag. Dit kost dus weer 128 euro. We hebben vorig jaar samen een huis gekocht, ze heeft bewijs dat ze naar school moet tot 2013, inschrijving gemeente, afschrift gezamenlijke bankrekening. Maken we meer kans als we deze bewijzen ook meenemen? We hebben de indruk dat het ook aan de persoon ligt die het interview afneemt. Helaas hebben wij er niet bij stilgestaan dat het zo een gedoe is en hebben we al een aanbetaling gedaan van de reis. Heeft er iemand ervaring met dit en een paar goede tips? Onze dank is groot. Reactie infoteur, 21-04-2012
Hallo,

Omdat een reguliere visumaanvraag volledig los staat van het Esta systeem, kan ik hier geen zinnig woord over zeggen. Gezond verstand zegt dat je alle mogelijke bewijsstukken die je maar kan bedenken mee moet nemen.

Succes,
Jantrao

Yvonne Maassen, 20-04-2012 08:01 #94
Beste Jantrao, gisteren heb ik een nieuwe Esta aangevraagd en ditmaal kon ik het wel uitprinten. Wat er fout gegaan is, is me een compleet raadsel maar in ieder geval is het nu goed, en daar gaat het tenslotte om. Dank je wel voor je meedenken! Groetjes, Yvonne Reactie infoteur, 21-04-2012
Yvonne,

Uitprinten is in principe niet nodig, maar na deze problemen is het misschien toch wel handig om iets op papier te hebben mochten ze toch gaan zeuren op het vliegveld.

Veel plezier op de reis,
Jantrao

Y. Maassen, 19-04-2012 08:23 #93
Heb gisteren geprobeerd een nieuwe Esta aan te vragen voor Richard. Ik dacht laat ik eens kijken hoever ik kom. Op een gegeven moment gaf de site aan dat er al een geldige Esta afgegeven was en als ik door wilde gaan moest ik nog een keer betalen. Ik heb toen afgebroken. Als ik via het nummer inlog (code) die ik gekregen heb en met zijn paspoortnummer dan kent Esta hem ineens niet en zegt GEEN AANVRAAG BEKENT. Wat is wijzheid? toch maar een nieuwe aanvragen of ervan uitgaan dat het wel goed zit maar dan heb ik niets op papier? Reactie infoteur, 19-04-2012
Yvonne,

De Amerikanen zijn de enigen die je op dit moment kunnen helpen. Alleen zij kunnen je vertellen of de aanvraag goed is doorgekomen of niet. Op papier heb je nooit wat en dat is ook niet nodig, maar vraag het gewoon bij hen na. Je wilt hierom niet op het vliegveld geweigerd worden.

Succes,
Jantrao

Yvonne Maassen, 18-04-2012 14:46 #92
Dank je wel Jantrao voor je snelle antwoord, echter nog 1 vraag: hoe kom ik in contact met de Amerikaanse Border Patrol? Reactie infoteur, 18-04-2012
Yvonne,

Je kunt het per mail proberen via de website: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1133/session/L3NpZC9GZ3pOVFlWaw%3D%3D/search/1 Ze waarschuwen dat het momenteel 10-15 werkdagen kan duren voordat je antwoord krijgt vanwege de drukte.
Je kunt ook bellen naar nummer +1 (703) 526-4200. Ze zijn bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur Eastern Time, wat 6 uur eerder is dan Nederlandse tijd (dus van 14.30 tot 23.00 uur).

Succes,
Jantrao

Yvonne Maassen, 18-04-2012 13:39 #91
Afgelopen maandag heb ik een Esta ingevuld voor ons hele gezin. De kinderen en ik waren meteen goedgekeurd maar mijn man stond in afwachting. Hij heeft net een nieuw paspoort dus ik dacht: daar zal het wel aan liggen. Intussen zie ik op de bankafschriften dat het bedrag voor de aanvraag 5 keer eraf gehaald is, dus dat gedeelte lijkt goed gegaan te zijn. Echter als ik op de website van Esta probeer te kijken of manlief intussen ook goedgekeurd is krijg ik de melding: No Application Found te zien. Weten jullie wat ik nu moet doen? of wat is hiervan de reden? Reactie infoteur, 18-04-2012
Beste Yvonne,

Er zal toch wel ergens iets mis zijn gegaan, misschien omdat je een verkeerd cijfertje hebt ingetypt bij het paspoortnummer of zo. Maar het is gissen naar de oorzaak voor iedereen behalve de Amerikaanse Border Patrol. Neem met hen contact op voor een antwoord. Zij zouden in hun computersysteem meer moeten kunnen zien.

Veel succes,
Jantrao

Dianaterbraak, 06-04-2012 12:11 #90
Mijn zoon Pim is in 2008 Amerika uitgezet, want hij hou hebben gewerkt.
In zijn paspoort staan twee stempels met REFUSED.
Hij heeft een nieuw paspoort, want die andere is inmiddels verlopen.
Kan hij nut weer Amerika in?
Groet diana Reactie infoteur, 06-04-2012
Beste Diana,

Je zoon Pim zal ESTA aan moeten vragen om naar Amerika te gaan en dan komt hij bij vraag 4, waarop hij "ja" zal moeten antwoorden. Het feit dat hij nu een nieuw paspoort heeft (en dus een ander paspoortnummer) doet daar niets aan af. Iemand die ooit een land is uit gezet, zal altijd problemen blijven houden om andere landen binnen te komen, want voor de meeste visa wordt een vergelijkbare vraag ook gesteld.

De VS zijn zoals je weet erg streng en het zal zeker van de precieze situatie van je zoon afhangen of ze hem ooit weer binnen zullen laten. Je kunt vragen over je specifieke probleem het beste richten tot de Amerikanen, de Border Patrol of de ambassade. Dit artikel geeft slechts algemene informatie en als auteur kan ik nooit beoordelen wat de Amerikanen wel of niet doen.

Succes,
Jantrao

M. vd Vlies, 22-03-2012 01:18 #89
Waarom kan men esta formulier alleen betalen met visa-card? Is er geen andere mogelijkheid? Reactie infoteur, 22-03-2012
Beste Michiel,

Je kunt Esta niet alleen met Visa betalen, maar ook met MasterCard, American Express, en Discover. Maar ik neem aan dat je bedoelt waarom je enkel met een credit card kan betalen en geen andere methode. Het antwoord daarop is vrij simpel: omdat deze methode wereldwijd het meest gebruikt is. Nederland is eigenlijk een vreemde eend in de bijt met de pinpassen en iDeal. Er is dus geen andere mogelijkheid om de $14 te betalen dan met een credit card. Je kunt er eentje lenen van iemand in je omgeving of een pre-paid card aanschaffen.

Succes,
Jantrao

Sousou, 02-03-2012 22:59 #88
Is de 72 uur werkdagen of tellen weekenden ook mee? Reactie infoteur, 03-03-2012
Hallo,

Ik zou het niet durven te zeggen. Ik had zelf binnen vijf minuten de toestemming binnen, dus het is een automatisch systeem. Ik vermoed dat er alleen een mens naar gevallen kijkt die de computer aanmerkt als mogelijk dubieus.

Succes,
Jantrao

Devi, 27-02-2012 13:52 #87
Heel erg bedankt Jantrao. Ik ga de card aanvragen en voor ESTA gebruiken. Ik laat wel weten of het allemaal goed gegaan is.

Devi, 25-02-2012 14:45 #86
Hallo infoteur,

Kunt U mij vertellen of je met de Moneybookers Prepaid MasterCard op de ESTA site kan betalen? Ik wil het zeker weten voor ik de card aanschaf. Of heeft iemand ervarngen met een andere prepaid creditcard en ESTA? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Devi Reactie infoteur, 25-02-2012
Hallo Devi,

Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar de credit card gegevens die moet hebben zijn: een 16-cijferig kaartnummer, een vervaldatum en eventueel een CVC-code. Als die pre-paid kaart dat allemaal heeft (en dat lijkt me wel, want anders is het geen credit card), dan moet je deze gewoon kunnen gebruiken en dus ook voor ESTA.

Vraag het anders even na by Moneybookers voor de zekerheid.

Succes,
Jantrao

Jems, 20-02-2012 17:06 #85
Ik heb een vraagje.Ik wil in Juli naar de U.S maar ik heb geen credit card om een esta formulier te betalen.kan ik het ergens betalen zonder credit card?EN nog een vraag ik ben een tweeling en me tweeling broer heeft in de verleden tegen de wet opgetreden.nu omdat we tweeling zijn kan dat het soms zijn dat als ze mijn naam zoeken door zelfde achternaam en zelfde geboortedatum voorkomen dat ik het ben.kan ik dan alsnog een esta formulier aanvragen? Reactie infoteur, 20-02-2012
Hallo,

Betalen zonder credit card is nergens mogelijk. Er zijn tijdelijke, pre-paid credit cards beschikbaar, maar misschien kun je even alleen voor deze betaling er eentje lenen van iemand.

ESTA gaat niet alleen op achternaam en geboortedatum, maar ook op paspoortnummer en die is zeker niet hetzelfde als je tweelingbroer. Ik verwacht daar geen problemen.

Succes,
Jantrao

Artin, 15-02-2012 01:24 #84
Hallo,
Ik ben door ESTA geweigerd wegens de volgende vraag, Have you ever been denied a U.S. visa or entry into the U.S. or had a U.S. visa canceled. Ik had op deze vraag JA ingevuld, want 7 jaar terug voor dat ik Nederlandse nationaliteit kreeg had ik met een reis document Groene paspoort een visum bij de Conculate in Amsterdam aangevraagd toen werd ik geweigerd omdat ik 17 was en omdat mijn moeder geweigerd werd werd ik dus ook geweigerd. 1 jaar later kreeg ik Nederlandse nationaliteit en ben in 2008 2009 naar VS geweest om familie te bezoeken. Ik ben afgelopen mand naar de Conculate geweest ze hebben mij geweigerd omdat ik geen full time baan heb, ik had documenten mee zo als, uittreksel van de gemeente met all mijn gegevens waar ik ingeschreven sta, bankafschrift en een brief van school dat ik MBO net afgerond heb. Dit lijk me toch vreemd en slaat nergens op want ik heb gewoon Nederlandse nationaliteit, lijk me wel discriminatie. Heb ik wat verkeerds gedaan dat ik dat niet weet! Kan iemand mij hier over iets vertellen.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 15-02-2012
Hallo Artin,

Naar mijn idee heb je niets verkeerd gedaan. Je hoeft niet iets verkeerd te doen om geweigerd te worden… Om de toestemming te krijgen, kun je geen "nee" antwoorden op die ESTA-vraag, want dat is niet correct. Je zult via de reguliere kanalen dit moeten proberen te regelen en als het consulaat je weigert, dan zou ik niet weten wat je kan doen behalve nog een keer proberen. Het hebben van een fulltime baan is niet een eis voor iedereen (als student ben ik verscheidene keren in de VS geweest), maar lijkt me eerder iets wat ze voor jou specifiek willen zien.

Het probleem van hun kant is namelijk dat ze ervoor moeten waken dat mensen die het land binnen komen, daar niet (illegaal) zullen blijven. Het feit dat je net je school hebt afgerond, werkt dan eerder tegen je omdat dit juist het moment zou zijn om een nieuw leven te beginnen daar. Volgens de inschatting van het consulaat vorm jij blijkbaar een te groot risico daarop totdat je een betere binding hebt met Nederland in de vorm van een baan. Dit is mijn interpretatie van je situatie. Ik raad je aan om het gewoon nog een keer te proberen en er vooral op te wijzen dat je al eerder in de VS bent geweest.

Succes,
Jantrao

Lis, 14-02-2012 17:55 #83
Hallo,
ook ik wil naar Amerika reizen voor vakantie maar ik twijfel bij vraag 2 van het esta formulier.
In het verleden ben ik 2x aangehouden voor een vechtpartij en voor allbei een boete gekregen, de 'straf' is niet berecht in een rechtzaal maar gewoon op het politiburo, de ene boete was 100 euro en de andere was 300 euro.
Ik heb de politie vorige week gebeld en gevraagd of hier nog aantekeningen van staan of een eventueel strafblad. De jongen aan de telefoon kon zo direct op mijn naam in de computer niets vinden en kon hij niet langer dan 2 jaar terugkijken. Ik zou hierover teruggebeld worden maar vooralsnog nog niets gehoord.
Nu hoop ik op een enigszins geruststellend bericht terug via deze manier.
Moet ik nu een ja invullen bij vraag 2? En zo ja, word ik dan sowieso geweigerd of gaan ze hier eerst naar kijken en bestaat de kans alsnog dat dit wordt goed gekeurd vanwege een niet al te zwaar vergrijp? Alvast enorm bedankt voor het meedenken, groetjes Reactie infoteur, 15-02-2012
Hallo Lis,

Zoals ook in het artikel staat, heeft het geen zin om hier vragen te gaan stellen over specifieke persoonlijke situaties. Interpretatie van de regels wordt gedaan door de Amerikanen, dus voor het antwoord wat je zoekt, zul je bij hen moeten zijn. Sorry.

Veel succes,
Jantrao

John, 13-02-2012 20:18 #82
Ik wil binnen kort naar america op vakantie gaan, maar ik heb een probleem. bijna 5 jaar geleden ben ik veroordeeld voor heppenkwekerij. daar voor heb ik een taakstraf van 100 uur volbracht. ik wil een visum aanvragen door ESTA in te vullen maar ik kom niet verder! zal het dan een belemering krijgen met mijn verleden? want de politie wil mij er niet mee helpen. als u mij hier uit kan helpen zal ik u dankbaar zijn. Reactie infoteur, 13-02-2012
Beste John,

Als je hier gaat kijken (http://travel.state.gov/visa/frvi/ineligibilities/ineligibilities_1364.html#Ineligibilitiesl) kom je een hele lijst tegen van gronden waarop een persoon niet toelaatbaar is in de VS. Bij artikel 2 lid C wordt specifiek genoemd dat iemand die in drugs heeft gehandeld of iemand die daarbij op enige wijze heeft geholpen geen visum zal krijgen. Nu ben ik natuurlijk niet van de Border Patrol, maar dat klinkt mij toch sterk in de oren dat je door deze veroordeling niet (en waarschijnlijk nooit) Amerika binnen zal komen. Neem contact op met de Amerikaanse ambassade en/of Border Patrol voor een definitief antwoord, maar op basis van de informatie waar ik toegang toe heb, zie ik het somber voor je in.

Succes,
Jantrao

Adrina, 01-02-2012 16:34 #81
Ik heb een vraag over ESTA. Ik ben van plan om aankomende zomer naar mexico op vakantie en dan wil ik met de auto van mexico naar VS reizen, dan kom ik wel weer met de auto terug naar mexico. Moet ik als nog een ESTA aanvragen. Reactie infoteur, 02-02-2012
Hallo Adrina,

Zoals ook duidelijk in het artikel staat aangegeven, is ESTA niet nodig voor mensen die over land (dus via Canada of mexico) de VS binnenkomen. Je zult bij de grens een formuliertje in moeten vullen en dat is alles.

Groeten,
Jantrao

Victor Muller, 31-01-2012 16:15 #80
Ik vlieg naar Cancun en stap over in Philadelphia.
Hoe moet ik een transit visa aanvragen? Reactie infoteur, 01-02-2012
Hallo Victor,

Transitvisa bestaan niet voor Europeanen. Je zult ESTA aan moeten vragen voor de overstap in Philadelphia.

Groeten,
Jantrao

Anniek F., 31-01-2012 14:08 #79
Ik heb een vraag m.b.t. aanvragen van Esta. Door alle informatie kom ik er niet geheel wijs uit dus stel ik mijn vraag hier en hopelijk kan iemand mij een antwoord geven. Vorig jaar maart ben ik in de VS geweest, Esta heb ik aangevraagd in september 2010. Dit jaar ga ik weer naar de VS. Eerst vlieg in naar Vancouver en ben van plan om met de auto de VS te betreden. Ik vlieg wel terug vanaf LA.

Mijn Esta formulier en nummer kan ik nergens meer terug vinden. Wat moet ik doen, opnieuw een Esta aanvragen of kan ik mijn nummer ergens achterhalen?

Verder lees ik dat je een groen formulier moet invullen als je via land (Canada) de VS betreed. Is dit formulier naast mijn Esta en zoja waar kan ik dat downloaden?

Ik hoor graag van iemand die de antwoorden weet.

Mvg, Anniek Reactie infoteur, 31-01-2012
Hallo Anniek,

Allereerst, je hoeft je ESTA-nummer nergens te achterhalen. Het staat opgenomen in het systeem en is twee jaar geldig. Je hebt dus gewoon nog toestemming om de VS binnen te mogen, tenminste als je reis voor september 2012 is. Dat je nu op een andere menier binnenkomt, is helemaal niet van belang. Opnieuw aanvragen kan helemaal niet, want er staat al een aanvraag in het systeem voor die naam en dta paspoortnummer.

Het groene formulier is de pre-ESTA methode die nu dus alleen nog gebruikt wordt voor reizigers die over land de VS binnen komen. Je kunt dit nergens downloaden. Als je het moet invullen, krijg je het aan de grens van de douane. Of je dit zal moeten invullen, durf ik niet te zeggen, want je hebt inmiddels al ESTA. Niet dat het heel veel uitmaakt, want op dat formuliertje staan dezelfde vragen als in ESTA, dus dat heb je binnen een paar minuten ingevuld. Mocht je na september 2012 reizen, dan hoef je niet opnieuw ESTA aan te vragen. Je komt immers over land binnen en dan hoeft ESTA niet. Als je dan via LA het land uit gaat, stempelen ze je gewoon af.

Groeten,
Jantrao

Kevin, 30-01-2012 14:53 #78
Hallo,
Ik heb een strafblad voor rijden onder invloed en doorrijden na een aanrijding, is is echter al 3 jaar geleden, heb alles achter de rug. Nu is mijn vraag of ik Amerika binnen mag. Moet ik een Visum aanvragen of alleen ESTA? ik verblijf echter maar een week.
Groet Kevin Reactie infoteur, 31-01-2012
Hallo Kevin,

De dingen die je beschrijft vallen onder "moreel schandelijke daad." Dat het drie jaar geleden is en dat je maar een week wilt blijven, doen daar niets aan af. Het beste is om de Amerikanen je geval voor te leggen, want zij zijn als enigen echt volledig op de hoogte van de regels.

Groeten,
Jantrao

Massive21, 29-01-2012 14:39 #77
Ik ben vorig jaar gepakt met een wietplantage (250 planten) gaat dit problemen op leveren als ik in December naar New York wil reizen? Heb overigens een relatief lage straf gekregen (40u taakstraf) weet niet of dit van belang is? Graag een reactie. Reactie infoteur, 31-01-2012
Hallo,

Dit gaat zeker veel effect hebben, want de VS zijn erg kiekeurig als het gaat om drugshandel en -productie. Dat Nederland hiervoor lage straffen geeft, is voor hen niet van belang. Ik raad aan om contact op te nemen met de ambassade over de te zetten stappen in de specifieke situatie, maar het zou zomaar kunnen dat de VS vanaf nu een onmogelijke bestemming zijn.

Groeten,
Jantrao

Aniek, 28-01-2012 13:33 #76
Vorig jaar ben ik tweemaal in de USA geweest. Omdat ik de eerste keer vanuit Canada kwam en niet wist dat ik een visa waiver moest aanvragen, heb ik op dat moment bij de douane een groen formulier in kunnen vullen en een formuliertje in mijn paspoort gekregen. vervolgens ben ik binnen 90 dagen nog een keer in de USA geweest om een overstap te maken op weg naar huis.
Nu las ik ergens dat dit groene formuliertje uit je paspoort gehaald moet worden op het moment dat je naar huis gaat (bij mij slechts een overstap in de USA). Dit is bij mij niet gebeurt. Over een paar weken ga ik een een week naar new york. Gezien de geldigheidsduur van 2jaar zou ik dus (denk ik) geen nieuwe aanvraag hoeven doen. Maar is het een probleem dat dit oude formuliertje er nog in mijn paspoort zit? Of kan ik dan geweigerd worden bij de douane? Reactie infoteur, 28-01-2012
Beste Aniek,

Je verhaal is me niet helemaal duidelijk. Je spreekt over een geldigheidsduur van 2 jaar mbt een nieuwe aanvraag doen, maar dat groene papiertje is de oude methode die nu ook nog wordt gebruikt voor mensen die over land vanuit Canada of Mexico reizen. Ik durf helemaal niet te zeggen of daarvoor wel een geldigheidsduur is, want ik kan mij van die tijd voor ESTA herinneren dat je telkens bij aankomst dat groene formulier in moest vullen en dat je dan je 90 dagen kreeg. Dit werd ook in de stempel aangegeven. Als je een volgende keer terugkwam, moest je dat papiertje weer opnieuw invullen voor je 90 dagen. Maar nu bestaat dat systeem met formulieren niet meer en is het vervangen door ESTA. ESTA is al direct vanaf het begin een systeem geweest waarvoor die 2 jaar geldigheid gold, maar voor formulieren invullen is dat nooit zo geweest. Ik raad je sterk aan om contact op te nemen met de Amerikaanse ambassade en je vraag voor te leggen, want zij zijn op de hoogte van de laatste regels. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat je toch een ESTA aanvraag zal moeten doen.

Succes,
Jantrao

Silvia, 23-01-2012 23:50 #75
Ik hoorde dat als je amerika binnen komt dat iedereen zijn/haar vingerafdrukken moet geven. Waarvoor doen ze dit, is dit enkel preventief of gaan ze echt van duizenden mensen alles controleren? Reactie infoteur, 24-01-2012
Beste Silvia,

Ze nemen inderdaad je vingerafrdukken bij binnenkomst. Dit gebeurt electronisch waarbij je je vinger op een glasplaatje moet drukken. Je mag er vanuit gaan dat na 11 september de Amerikanen in detail willen weten wie er binnenkomt. Ik verwacht wel dat de controle veelal automatisch zal zijn en gelinkt aan overige kenmerken van terroristen en andere verdachte elementen. Jan Janssen uit Nederland die met zijn gezin reist, zal minder nauwkeurig worden bekeken dan Abdul al-Nasser uit Saoedi-Arabië die alleen reist. Dat is in wezen racistisch, maar tegelijkertijd ook een kwestie van statistiek. Maar wat de Amerikanen allemaal doen, hoe en waarom, dat zal niemand 100% kunnen inschatten.

Jantrao

Ernst, 23-01-2012 01:04 #74
Ik ben in maart 2006 geweigerd om USA binnen te komen omdat zij mij ervan verdachten dat ik daar zou gaan werken. Dat was niet het geval, doch ik kon USA niet binnen en werd op de eerste vlucht terug naar Nederland gezet. Er werd mij toen ook verteld dat ik de eerste 10 jaar USA niet binnen kan komen. Is deze regel nog steeds van toepassing?
Want in vraag 6 staat nu: Have you ever been denied a U.S. visa or entry into the U.S. or had a U.S. visa canceled? En dus niet meer in de afgelopen 10 jaar (Stel dat ik in maart 2016 toestemming ga vragen om USA binnen te gaan!). Reactie infoteur, 23-01-2012
Hallo Ernst,

Hoe de regels daaromtrent zitten, is niet iets waar ik antwoord op kan geven. Je zult hiervoor toch echt naar de ambassade moeten bellen. Hoe dan ook, je kunt op vraag 6 geen nee antwoorden. Het lijkt mij dat op het moment dat iemand ja antwoordt, de Amerikanen nader onderzoek gaan doen en dan alsnog beslissen over toelating, maar dit is puur een aanname van mijn kant.

Succes,
Jantrao

Artin, 17-01-2012 19:23 #73
Ik ben door ESTA geweigerd, want bij de volgende vraag geef ik YES aan. Have you ever been denied a U.S. visa or entry into the U.S. or had a U.S. visa canceled. Is u ooit een visum voor de Verenigde Staten geweigerd of de toegang tot de Verenigde Staten ontzegd of werd uw V.S. visum ingetrokken
Toen ik 17 was had mijn moeder voor mij en voor mijn zusje en voor haar zelf via de consulate in amsterdam een visum aan gevraagd om te reizen naar VS helaas werden wij geweigerd. Toen die tijd hadden wij nog geen nederlandse nationaliteit, mijn moeder had het via een reisdocument dat is GROENE paspoort een visum aan gevraagd. Maar ik weet het dus niet moet ik bij deze vraag YES beantwoorden of NO. want ik was 17 en ik had toch toestemming van mijn ouders nodig, en ik ben door mijn moeder geweigerd! Wat moet het best doen. Reactie infoteur, 17-01-2012
Beste Artin,

Je bent niet door je moeder geweigerd, maar door de Amerikanen. In die tijd zullen er wel redenen geweest zijn, maar je huidige situatie is anders. Je kunt niet zomaar "ja" antwoorden op die vraag, want dat is niet de waarheid. Ik raad je aan om contact te zoeken met het Amerikaanse consulaat en je geval voor te leggen. Mogelijk moet je via hen een gewoon toeristenvisum aanvragen, maar daar kom je met een telefoontje wel achter.

Succes,
Jantrao

Sebastian, 10-01-2012 15:07 #72
Stel dat ik een strafbaar feit gepleegd voor bijvoorbeeld stelen van mijn werkgever, of ik heb fraude gepleegd of wat dan ook. Maar ik ben daarvoor nog niet aangehouden, of er is enig proces verbaal tegen mij gemaakt. Dan hoef ik dat toch niet te vermelden, of er mee te koop lopen bij de emigratie balie als ze mij daar vragen over gaan stellen. Reactie infoteur, 12-01-2012
Vermelding is nodig indien er een aanhouding of veroordeling is geweest.

Nico, 10-01-2012 01:37 #71
Een vriend van me is veroordeeld voor veduistering ( straf voorwaardeljke boete van 350)
en vernieling( straf schadevergoeding 50 eure)
krijgt hij hiermee toegang tot de vs?
En hij bij vraag 2 dan gewoon nee invullen? Reactie infoteur, 10-01-2012
Nico,

Voor specifieke vragen betreffende persoonlijke situaties moet je bij de Amerikaanse douane zijn.

Succes,
Jantrao

Daniel Vermeij, 30-12-2011 20:09 #70
Wat verstaan ze onder een moreel schandelijke daad? Reactie infoteur, 31-12-2011
Beste Daniel,

Dit omvat zaken als fraude, chantage, stelen, valsheid in geschriften, joyriding, corruptie, jeugdcriminaliteit, incest, aanvallen van een persoon, het moedwillig beschadigen van andermans eigendommen, etc. Een volledigere lijst is te vinden op http://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf.

Jeugdcriminaliteit wordt niet als zodanig aangemerkt als dit de enige misdraging is, de persoon onder 18 jaar was en het gebeuren meer dan vijf jaar geleden is. Criminaliteit wordt niet als zodanig gezien als de persoon enkel deze misdraging heeft begaan, de gevangenistermijn die hiervoor stond niet langer was dan 1 jaar en de persoon niet langer dan 6 maanden heeft vastgezeten. Voor prostitutie, geld witwassen en drugssmokkel gelden strengere regels. Zie http://travel.state.gov/visa/frvi/ineligibilities/ineligibilities_1364.html#Ineligibilitiesl (artikel 2).

Hopelijk geeft dit meer antwoord op je vraag.

Groeten,
Jantrao

Frank, 29-11-2011 13:40 #69
Ik ga binnenkort naar naar zuid-amerika. Ik moet overstappen in New York (John F. Kennedy). Die overstap duurt ongeveer 10 uur (dat was het goedkoopste). Ik begrijp dat ik dan ook gewoon het ESTA formulier moet invullen, maar is het ook mogelijk om dan van het vliegveld af te gaan en de stad in te gaan? En zo ja, heeft dit consequenties voor wat ik moet invullen op het ESTA formulier? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 29-11-2011
Beste Frank,

Voor reizigers onder ESTA is er geen transitvisum of iets dergelijks waarbij je alleen tot het vliegveld het land in mag. Voor de VS geldt dat je bij je eerste "port of entry" door de douane heen moet, ook als je met een volgende vlucht weer vertrekt. Op het moment dat je dus de douane gepasseerd bent, staat het jou vrij om het vliegveld te verlaten of te blijven. Ik ga er even vanuit dat je de tijd wilt benutten om wat van New York te zien. Besef dan wel dat je best wel wat reistijd hebt met het openbaar vervoer. Zie ook: http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/steden/59199-vervoer-in-new-york-city-van-en-naar-het-vliegveld.html

Groeten,
Jantrao

Myrthe, 24-10-2011 16:41 #68
Wanneer ik met het Visa Waiver programma 90 dagen in de VS verblijf, mag ik dan in hetzelfde jaar nogmaals de VS bezoeken? Of zijn er naast de max. 90 dagen verblijf per bezoek, ook slechts 90 dagen per jaar toegestaan? Reactie infoteur, 24-10-2011
Beste Myrthe,

Je mag zeker in hetzelfde jaar de VS meerdere malen bezoeken. Ik heb dit zelf een aantal keren zonder problemen gedaan. Ook bij mijn tweede binnenkomst kreeg ik toestemming voor 90 dagen. Het is mij ook niet duidelijk of er precieze restricties zijn in hoe vaak je langere perioden in de VS mag blijven: ik neem aan dat het alarmbellen zal doen rinkelen als je snel achter elkaar komt en telkens lange perioden blijft. Ik raad aan om contact op te nemen met de Customs and Border Patrol voor een exact antwoord.

Groeten,
Jantrao

Guda, 04-10-2011 16:36 #67
Ik heb een vraag mbt de volgende vraag die gesteld wordt: Do you have a communicable disease; physical or mental disorder? dan is de keuze ja of nee.
Ik heb een dwarslaesie (verlamming tot aan mijn middel) en weet nou niet of ik ja of nee moet invullen. het is wel een lichamelijk gebrek maar doe er anderen geen "kwaad' mee!
Het is m.i.z geen stoornis maar een beperking!
Kunt u aangeven wat juistheid is om deze vraag goed te beantwoorden? Reactie infoteur, 04-10-2011
Neem voor specifieke vragen aub contact op met de Amerikaanse ambassade of douane. Besef hoe dan ook dat "ja" antwoorden niet automatisch leidt tot afkeuring.

Succes,
Jantrao

Sanne, 28-09-2011 18:05 #66
Eind juni ben ik in Amerika geweest en heb ik dus een ESTA aangevraagd (en met succes!) Eind Augustus was ik weer terug in Nederland en nu ga ik in eind Oktober weer die kant op. Moet ik opnieuw een ESTA aanvragen? Aangezien ik nu vanuit Amsterdam vertrek ipv Londen? En kan ik eigenlijk in zo'n korte tijd weer naar Amerika of moet je een bepaalde tijd in Nederland blijven? Reactie infoteur, 29-09-2011
Beste Sanne,

Zoals ook duidelijk in het artikel staat, is ESTA twee jaar geldig. Je hoeft dus niet weer een aanvraag te doen. Wat ook goed vermeld staat in het artikel, is dat de vluchtinformatie optioneel is. Je hoeft deze niet door te geven en dus ook niet aan te passen als je weer een nieuwe reis onderneemt. Het maakt dus niets uit of je vanaf Amsterdam, London of Timboektoe naar de VS komt. Het is zelfs zo dat je geen nieuwe ESTA aan KAN vragen als je nog een geldige hebt met datzelfde paspoort.

Wat betreft de tussenperiode tussen twee bezoeken aan de VS, lijken er geen wetten te zijn. De douane beoordeelt aan de hand van je persoonlijke situatie of ze je weer zullen toelaten. Dit zal afhangen van een aantal factoren zoals je land van herkomst, de duur van je vorige verblijf, de reden van verblijf toen en nu. Ze proberen in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat je je in de VS (illegaal) zal gaan vestigen. Over het algemeen is die kans voor Nederlanders niet erg hoog en lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze je tegen zullen houden. Het gaat natuurlijk wel een punt worden als je dit vaker gaat doen zonder een voor hen acceptabele reden. Ik ben zelf eens midden oktober naar de VS gereisd toen ik eind augustus was teruggekomen en dat gaf destijds voor mij geen problemen. Dit was pre-ESTA maar wel na 9/11.

Veel plezier op je reis,
Jantrao

Sarah, 23-09-2011 13:00 #65
Ik ga binnenkort een afspraak maken voor een J1-visum bij het Consulaat in Amsterdam. Mijn klasgenoot heeft dit al gedaan maar was erg overstuur door de onbeleefdheid van de man aan de telefoon, kan zij ergens een klacht indienen? En ik wil graag met een prepaid credit card betalen aan de telefoon, is dit mogelijk? Bij voorbaat dank voor uw antwoord! Reactie infoteur, 23-09-2011
Beste Sarah,

Jouw eerste vraag staat los van ESTA, dus dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Kijk even op de website van het consulaat, o.i.d.
De tweede vraag is mij onduidelijk. ESTA is online dus bellen is nergens voor nodig.

Groeten,
Jantrao

Ingrid, 15-09-2011 16:18 #64
Goedemiddag!

Ik heb voor mezelf en mijn vriend een ESTA aangevraagd. Echter, op het moment dat ik de esta van mijn vriend invulde woonde hij nog in Griekenland (met een Grieks paspoort), dus op de vraag 'Land waar je woont' heb ik geantwoord: 'Griekenland'. Inmiddels (nog voor vertrek naar Amerika) woont hij in Nederland (nog steeds met Grieks paspoort), hij is officieel ingeschreven. Je kunt alleen die gegevens niet wijzigen in je ESTA formulier. Overal lees ik dat je een nieuwe ESTA aan moet vragen als je ESTA verloopt of als je een nieuw paspoort hebt gekregen, of naam of geslacht verandert. Maar moet ik nu ook een nieuwe ESTA aanvragen of is het niet nodig? Bij voorbaat dank! Mvg, Ingrid Reactie infoteur, 15-09-2011
Beste Ingrid,

Zoals je zelf al zegt, moet je opnieuw ESTA aanvragen bij een verlopen aanvraag, een nieuw paspoort of wijzigingen in de naam. Dat is hier allemaal niet het geval. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit effect kan hebben: er is immers vrij verkeer van personen binnen de EU. Vraag het na bij de enige mensen die je een 100% zeker antwoord kunnen geven: de Amerikaanse douane.

Veel succes,
Jantrao

Paul Wester, 05-09-2011 13:09 #63
Goedemiddag,
Vanmorgen heb ik met succes 2 x Esta aangevraagd voor mijn vrouw en mijzelf.
Dien ik dit nu ook uit te printen en mee te nemen naar het vliegveld? Of is alles zo al electronisch geregeld met de diverse instanties? Ik hoor het heel graag. Met vriendelijke groet, Paul Reactie infoteur, 05-09-2011
Beste Paul,

Niet nodig. Het voordeel van een elektronisch systeem! Zowel de maatschappij als de douane kunnen nu zien dat je ESTA succesvol hebt aangevraagd, dus daar hoeven ze geen papieren bewijsje meer van te zien.

Veel plezier op de reis,
Jantrao

Jos de Pijper, 15-08-2011 19:36 #62
Is er geen enkele andere mogelijkheid om voor de ESTA aanvraag te betalen dan met een creditcard?Wat als je geen creditcard heb en ook geen aan wilt vragen kun je dan niet in het bezit kome van een ESTA? Reactie infoteur, 15-08-2011
Beste Jos,

Creditcard en creditcard alleen wordt geaccepteerd. Het feit dat deze in Nederland verre van in zwang zijn zal de Amerikanen bar weinig interesseren. Als je niet kan betalen via creditcard, krijg je geen ESTA en kom je er niet in, zo simpel zit het.

De eerste mogelijkheid is om bij iemand anders eentje te lenen voor deze transactie. Er waren ooit tijdelijke creditcards, maar ik kan daar momenteel niets meer over terug vinden. Een andere mogelijkheid is om via een reisbureau te boeken, want zij zouden dit voor je moeten kunnen regelen.

Succes,
Jantrao

L10, 12-08-2011 17:55 #61
@ Liza: Ja, je bent verplicht dit te melden op het ESTA formulier. Of je geweigerd wordt zal moeten blijken nadat je het ESTA formulier hebt ingevuld.

Overigens doet een bank bij bankfraude niet zomaar aangifte tegen zijn/ haar klant. Zeker niet als de klant zonder medeweten betrokken is geraakt. Daarnaast wordt je ook niet zomaar veroordeeld voor bankfraude. De term 'slachtoffer' is niet helemaal op de juiste plaats.

Eef, 10-08-2011 13:14 #60
Ik heb gisteren een poging gedaan om m'n Esta aan te vragen. Het ging helemaal goed tot de betaling. ik moest even m'n creditcard pakken en toen kwam er te staan dat m'n tijd om was. Ik heb dus wel een nummer, waar ik later weer mee heb geprobeerd in te loggen, maar dat ging niet. Iemand enig idee hoe ik mijn aanvraag kan afronden? Reactie infoteur, 11-08-2011
Beste Eef,

Het enige wat je waarschijnlijk kan doen, als inloggen en afmaken niet lukt, is opnieuw beginnen. Misschien moet je daar een paar dagen mee wachten zodat je gegevens uit het systeem verdwenen zijn, anders krijg je de melding dat je al een aanvraag hebt ingediend. Mocht het dan nog niet lukken, neem contact op met de Amerikaanse douane.

Succes,
Jantrao

Liza, 07-08-2011 21:29 #59
Ik wil binnenkort met mijn gezin naar Amerika, ik ben slachtoffer geweest van bankfraude.
Heb daar een wel een taakstraf voor gekregen en die netjes voldaan. Moet je dat aan geven bij ESTA? Kan ik voor dit geweigerd worden om Amerika binnen te komen? Reactie infoteur, 07-08-2011
Liza,

Deze vraag kan alleen beantwoord worden door de Amerikaanse douane. Neem aub contact op met hen voor de zekerheid die je zoekt.

Succes,
Jantrao

Lambert, 05-08-2011 17:12 #58
Hoe kom ik er achter wanneer precies ik mijn Esta aanvraag heb gedaan ongeveer twee jaar geleden, ivm te plannen reis binnekort. Reactie infoteur, 06-08-2011
Lambert,

Je kunt dit heel eenvoudig nakijken door in te loggen op Esta met je aanvraagnummer, geboortedatum en paspoortnummer. Je krijgt dan een scherm te zien waarop de "expiration date" van je reistoestemming staat aangegeven.

Jantrao

Patricia, 19-07-2011 11:52 #57
Wij zijn van plan om een rondreis te maken door west amerika,
Ik heb echter een strafblad, ben in 2005 veroordeeld voor opzetheling en daar 28 uur taakstraf voor gehad. Nu staat er niet in dat formulier of er ook dingen buitenvallen, of moet iedereen die ook voor kleine vergrijpen is veroordeeld op gesprek komen bij het consulaat, en zoals de mevrouw aan de telefoon zei, je hele hebben en houden daar afgeven. Ik vind het niet echt in verhouding dat mensen die lichte vergijpen hebben gepleegd, hetzelfde worden behandelt als mensen die zwaar veroordeeld zijn. bv gevangenisstraf enzo.

Ik zie u reactie graag tegemoet,
Ik denk dat als het idd zo is dat de vakantieplanning gewijzigd wordt,
want vindt het echt belachelijk. Ik had justitie gebeld en die zeiden dat zelfs op schiphol dit niet naar boven komt. Zou dat in de usa wel zo zijn dan? Reactie infoteur, 19-07-2011
Beste Patricia,

Allereerst, de beste antwoorden komen van officiële instanties, want zij hebben er dagelijks mee te maken. Wat de Amerikanen wel en niet weten? Daar komt toch niemand achter. Nu ben ik geen douanebeambte, maar jouw vergrijp klinkt mij niet zo in de oren dat je daardoor Amerika niet in zou mogen. Dat is mijn persoonlijke interpretatie en hoe de Amerikaanse douane dingen interpreteert, dat weten zij alleen zelf. Neem voor een eenduidig antwoord contact op met de Amerikaanse Border Patrol.

Maar ik kan nog wel een andere mogelijkheid aandragen: reis via Canada. Wie over land de VS binnenkomt, hoeft op dit moment namelijk geen ESTA aan te vragen.

Succes,
Jantrao

Miranda, 13-07-2011 13:29 #56
1,5 jaar geleden werd ik via het ESTA geweigerd naar de VS te reizen. Via de Amerikaanse ambassade heb ik een toeristenvisum ontvangen welke 10 jaar geldig is. Dit jaar wil ik weer naar de VS reizen. Moet ik me dan nog via het ESTA programma aanmelden?
Verder verloopt mijn paspoort begin 2012. Is dan mijn toeristenvisum in mijn paspoort nog wel geldig of moet ik dan een nieuwe aanvragen? Reactie infoteur, 13-07-2011
Beste Miranda,

Dit soort situaties vallen buiten het standaardwerk met ESTA. Ik raad dan ook aan om contact op te nemen met de ambassade aangezien zij je destijds ook het visum hebben verstrekt. Een tienjarig toeristenvisum klonk mij eerst wat vreemd in de oren, maar dat bestaat inderdaad. "If you have 10 years visitors visa, you can visit the United States anytime within the next ten years." (http://www.immihelp.com/visitor-visa/tourist-visa-faq.html) Als je een dergelijk visum hebt, hoef je geen ESTA aan te vragen, omdat ESTA bedoeld is voor mensen die geen ander visum hebben voor de VS. Volgens mijn weten geldt echter wel dat visa verlopen als ook je paspoort verloopt. Mogelijk kan de ambassade je visum overzetten op je nieuwe paspoort, maar het kan ook zijn dat je weer van voren af aan moet beginnen. Opnieuw, de ambassade is de juiste plek voor dit soort vragen.

Succes,
Jantrao

Anoek, 28-06-2011 23:18 #55
Hoi, ik lees nu net pas hierover, ik had er nog nooit van gehoord. Ben in de zomer van 2009 ook al eens op vakantie geweest in Amerika, maar heb toen ook dit formulier niet ingevuld en heb er nooit iets over gehoord. Nu checkte ik net mijn status op die website, en er staat dat mij toestemming al is verleend. Kan het zijn dat ik de maatschappij waar ik de tickets heb geboekt (cheaptickets.nl, geloof ik) dit formulier al voor mij heeft ingevuld? Reactie infoteur, 29-06-2011
Anoek,

Het is mogelijk dat anderen het formulier voor je invullen, maar het lijkt mij sterk dat een internetwinkel als Cheaptickets dat zou doen. Van een echt reisbureau zou ik zoiets nog wel verwachten, maar niet van hen. Er komen ook veiligheidsvragen bij, dus dat maakt het al helemaal vreemd. Maar goed, je bent destijds binnen gekomen, dat is het belangrijkste. Check even goed hoe lang je toestemming nog geldig is, want de looptijd is twee jaar.

Groeten,
Jantrao

Tamara, 22-06-2011 21:09 #54
Wij zijn 2 jaar geleden en vorig jr in de USA geweest. Esta elk jr opnieuw ingevuld voor de zekerheid, dus 2 jr achter elkaar. Hij is 2jr geldig< zoals ik lees. Geeft dat geen problemen ivm andere vluchtnummers? Zoals ik lees zijn er nou kosten aan verbonden. Dat geeft nou geen problemen als we geen esta invullen voor dit jaar? Paspoorten allebei nog lang geldig. Verblijf is 3 weken. Reactie infoteur, 23-06-2011
Tamara,

Ik zou eens goed kijken naar de geldigheid van jullie ESTA. Het is niet zo dat je dit "verlengt" door opnieuw in te loggen en je gegevens aan te passen. Als de ESTA aanvraag twee jaar geleden is, kan het dus zijn dat deze inmiddels verlopen is, of voor jullie reis verloopt. Ik geloof niet dat het mogelijk is een nieuwe aanvraag in te dienen als je al toestemming hebt, dus wat jullie vorig jaar gedaan hebben kan geen nieuwe aanvraag zijn geweest, enkel een aanpassing van de gegevens. Mocht jullie ESTA nog geldig zijn, dan hoef je niets te betalen, maar als deze is verlopen zul je opnieuw de procedure moeten doorlopen.

Vluchtnummers zijn nooit een probleem omdat het invullen van die informatie niet verplicht is. Voor het aanpassen van je informatie hoef je overigens nooit te betalen als je de ESTA aanvraag succesvol hebt doorlopen.

Succes,
Jantrao

Dave, 10-06-2011 21:28 #53
Ik had een nieuw paspoort nodig omdat mijn paspoort was verlopen na vijf jaar.
Je krijgt dan automatisch bericht dat je je paspoort moet verlengen.
Misschien is verlengen niet het juiste woord.
Je krijgt dan een ander paspoort met een nieuwe foto erin.
Kosten 52,50.
Wij hadden ons reisje naar de States geboekt in de periode dat ik mijn paspoort ook moest"'verlengen"" naar weer vijf jaar.erbij.
Dus waren we bang dat de computer mijn nieuwe datum niet op tijd kon vinden
Maar na vier dagen kregen we toestemming.
En ook kregen we geen afwijzing te zien
Maar ingewikkeld blijft het wel!

Susan, 06-06-2011 21:14 #52
Ik zou graag weten welk nummer ik moet bellen om met de Amerikanen in contact te komen om een vraag over de ESTA te stellen in verband met het verlengde paspoort en de gegevens hieromtrent die je op het ESTAformulier moet invullen. Ik belde de bord control het nummer dat je vindt op de website. Voor mensen buiten de US. Wij dus onder andere. Ik kreeg na 30 minuten wachten (er waren 30 mensen voor me) een man die me werkelijk niets kon vertellen, sorry hij hielp ons echt niet. Hij vertelde me o.a dat ik opnieuw moest invullen en dus weer betalen. Welk nummer kan je hiervoor het beste bellen? Dat is mijn vraag. Reactie infoteur, 07-06-2011
Beste Susan,

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met de Amerikaanse ambassade, telefoonnummer zou je makkelijk moeten kunnen vinden online.
Maaaar, je spreekt over een verlengd paspoort. Is het een ander pasportnummer dan het vorige waarop je ESTA had aangevraagd? Zo ja, dan zit er niets anders op dan opnieuw ESTA aanvragen. De toestemming is geldig voor twee jaar of tot de einddatum van je paspoort, welke van die twee eerder is. Als je een nieuw paspoortnummer hebt, is de vorige aanvraag niet meer geldig omdat je nu op een nieuw paspoort het land in zal komen.

Veel succes,
Jantrao

S., 05-06-2011 20:35 #51
Weet iemand of je bij deze aanvraag een schriftelijke bevestiging krijgt die je moet laten zien op het vliegveld? Mijn aanvraag was namelijk wel goedgekeurd, maar ik kan me niks herinneren van een brief die ik kon uit printen o.i.d. om daar te laten zien… Bedankt vast! Reactie infoteur, 06-06-2011
Hallo,

Je hoeft geen bevestiging te laten zien op het vliegveld. Dat is het voordeel van een elektronisch systeem. De mensen van de luchthaven kunnen jouw naam controleren in het systeem en dan zien of jij toestemming hebt of niet. Als je dat hebt, mag je dus gewoon aan boord.

Groeten,
Jantrao

Iris, 01-06-2011 19:19 #50
Ik ben veroordeeld wegens rijden onder invloed van drugs, ik heb hiervoor een taakstraf gekregen en ik heb die volbracht. Nu wil ik naar Canada alleen maak ik een tussenstop op Houston of Chicago. Kan dit problemen opleveren en wat moet ik aangeven in mijn ESTA? Reactie infoteur, 02-06-2011
Beste Iris,
Dit soort specifieke vragen kun je het beste stellen aan de Amerikanen zelf. Zij beslissen ten slotte.
Veel succes,
Jantrao

Josh, 19-05-2011 16:09 #49
Hallo Jantrao

Omdat wij langer dan 3 maanden in de US willen verblijven, hebben wij een B1/B2 tourist visa aangevraagd en gekregen, nu is het mij niet helemaal duidelijk of wij toch ook nog een ESTA toestemming aan moeten vragen. Het lijkt mij dat we nu toestemming hebben om naar de US te reizen, maar de regels willen nog wel eens aangepast worden
vr gr Josh Reactie infoteur, 20-05-2011
Hallo Josh,

Inderdaad, de regels veranderen nogal eens, maar niet zo snel tussen verschillende visumtypen. En dat is waar we het hier over hebben. ESTA is eigenlijk een visum zonder een visum te heten. Het is een kwijtschelding van de verplichting om een volledig visum aan te vragen (Visa Waiver) mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet: korter dan 3 maanden reizen en uit een bepaalde groep landen. Als je al zo'n volledig visum hebt omdat je langer dan 3 maanden gaat reizen, is ESTA niet meer op jou van toepassing.

Veel plezier in de VS,
Jantrao

Mandy, 13-05-2011 21:34 #48
Deze zomer ga ik werken als Camp Counselor op een summercamp in de USA. aarvoor heb ik een J1 visum gekregen wat me toelaat op het kamp te werken van 10 juni tot 21 augustus. Daarna mag ik nog 30 dagen rondreizen, maar eigenlijk zou ik na mijn werk op het kamp nog 2,5 maand willen reizen door amerika. Is het mogelijk om mijn J1 visum te veranderen naar een ander visum als ik in de USA ben? Of zou ik mijn visum kunnen verlengen? Reactie infoteur, 15-05-2011
Hallo Mandy,

Deze vraag heeft geen betrekking op de standaardsituatie van toeristen die onder het Visa Waiver Program naar de VS reizen, dus ik kan hem niet beantwoorden. Stel je vraag aan het consulaat van de VS in Amsterdam: ConsularAmster@state.gov.

Veel succes,
Jantrao

Shiva, 11-05-2011 12:06 #47
Ik heb een ESTA approval voor mij en mijn vriend gedaan via de credit card van mijn pa.
Nu lees ik hier dat ik zelf een creditcard dien te hebben als ik via Houston naar Costa Rica vlieg?
Ik heb en wil geen creditcard.
krijg ik nu een probleem? Reactie infoteur, 12-05-2011
Beste Shiva,

Waar lees je dat je zelf een credit card nodig zou moeten hebben? Mijn familie is vorig jaar augustus overgekomen uit Nederland en zij hadden ook niet allemaal een credit card. Je hebt enkel een credit card nodig om de ESTA aanvraag te doen.

Groeten,
Jantrao

Signa, 18-04-2011 09:02 #46
Ik heb geen credit card is er een andere manier dat ik die 14 dollar kan betalen? Er staat geen telefoon nummer bij dat ik kan telefoneren en informeren. Reactie infoteur, 18-04-2011
Hallo,

Nee, een andere betalingsmogelijkheid dan de credit card is er niet. Een voorbeeld van Amerikaans tunneldenken, want hoewel iedere Amerikaan er minstens een heeft, hebben Europeanen lang niet altijd zo'n ding.

Het schijnt dat je bij de GWK een tijdelijke credit card kunt krijgen die je met een bepaald bedrag kunt opladen. Dat is een mogelijkheid. Of anders in je omgeving rondvragen of je van die persoon de kaart mag gebruiken.

Succes,
Jantrao

Ton Kolk, 24-03-2011 18:17 #45
Ik heb het esta formulier i(via internet migrationexpert.com) ingevulde samen met mijn vrouuw. wij moesten hiervoor 79 euro moeten betalen. nu zie ik dat ik weer 14 euro p.p. moet betalen. Wat heb ik verkeerd gedaan want heb het gevoel dat ik nu te veel betaal. hoe kan ik het e.e.a. nu terugdraaien Reactie infoteur, 25-03-2011
Beste Ton,

Helaas heb je inderdaad teveel betaald. Louche bedrijven misbruiken de onwetendheid van mensen en proberen er een slaatje uit te slaan. Ze laten jou even goed alle vragen zelf invullen en zij zetten dat dan over op de officiële website. Voor dat overzetten heb je dus die 79 euro voor betaald. Dit is mogelijk omdat je voor derden een ESTA toestemming kan aanvragen zodat reisbureaus het voor hun klanten kunnen regelen of jongeren voor oudere mensen die niet zoveel van computers weten. Een ESTA aanvraag via de officiële website kost nooit meer dan de vastgestelde prijs en het is ten zeerste af te raden van welke andere website dan ook gebruik te maken. De $14 is de officiële prijs. Ik maak uit de reactie op dat het bedrijf niet alleen 79 euro vraagt voor het doen van de aanvraag, maar daar bovenop ook nog de officiële $14 wil hebben?

Probleem is dat totdat je een ESTA code hebt ontvangen, je niet zeker kan gaan dat je aanvraag is behandeld en goedgekeurd. Als je wel al een code hebt, gebruik die dan om in te loggen op de officiële website https://esta.cbp.dhs.gov/. Ik denk niet dat het op dit moment nog mogelijk is om het terug te draaien maar klagen kan in elk geval. Of dat zal helpen is een tweede.

Succes,
Jantrao

Al Thomson, 10-02-2011 22:21 #44
Ik ga binnenkort mijn Amrikaanse vriendin in Chicago opzoeken, alles van Esta en al die ongijn geregeld. Nu lees ik ook dat je bewijs van crediet moet hebben, hoe kan je dit aantoonen?! heb wel n creditcard & een pinpas (debitcard in Amerika). Hoe kan/ moet ik dit aantonen? Reactie infoteur, 12-02-2011
Beste Al,

Het is mij persoonlijk nog nooit overkomen dat er om een bewijs van krediet wordt gevraagd. Dit is eerder van toepassing op bezoekers uit ontwikkelingslanden, omdat men niet wil dat deze mensen blijven als illegaal. Als Nederlander met een credit card en een retourticket verwacht ik eerlijk gezegd geen problemen.

Groeten,
Jantrao

Simone, 07-02-2011 19:35 #43
Op 1 maart vlieg ik via New York naar Buenos Aires, waar ik een aantal maanden zal blijven. Na vijf maanden vlieg ik vanaf Quito, Peru naar Miami waar ik nog 3 dagen zal zijn, voordat ik terug vlieg naar Amsterdam. Ik weet dat ik voordat ik op het vliegtuig stap het ESTA programma moet doorlopen, om de overstap op New York te kunnen maken. Nu vroeg ik mij alleen af, of ik met extra regelingen (visum? programma's) rekening moet houden als ik vanuit Peru terug vlieg naar VS, Miami. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-02-2011
Beste Simone,

ESTA toestemming is 2 jaar geldig, dus ik zie geen enkele reden om te denken dat je iets speciaals moet doen voor je terugreis.

Veel reisplezier,
Jantrao

Wesley, 02-02-2011 20:29 #42
Graag wil ik weten wat er onder morele schaamteloosheid wordt verstaan? Ik heb op de website van CBP gekeken maar daarover kon ik niet veel terugvinden. Het probleem is namelijk dat ik 11 jaar geleden veroordeeld ben tot een werkstraf van 60 uur voor het verduisteren van geld tijdens mijn werk. Ik was toen 17 jaar en dus ook minderjarig! hiervan is wel een melding gemaakt op mijn strafblad. Aangezien het zolang geleden is zou ik het erg vervelend vinden dat ik voor 1 misstap de rest van mijn leven moet boeten.
Hopelijk kan je mij een bevredigend antwoord geven. Reactie infoteur, 04-02-2011
Beste Wesley,

Voor dit soort vragen kun je enkel terecht bij de Amerikaanse Douane voor een duidelijk antwoord. Zij maken de beslissing, zij kunnen je het beste vertellen waar de lijnen precies liggen.

Veel succes,
Jantrao

Wiedo, 19-01-2011 16:36 #41
Ik wil 7 maanden in Amerika reizen, nml aan de westkust. Klopt mijn gedachtengang:
Ik vraag een ESTA aan, hiermee kan ik 90dagen in Amerika verblijven, op dag 88 ga ik de grens over naar Canada en verblijf daar ongeveer 2dagen oid, dan keer ik weer terug naar Amerika en kan weer 90 dagen daar zitten. Binnen die 90 dagen ga ik de grens over met Mexico (omdat ik daar dan ben beland met mij rondreis), daar verblijf ik 3dagen en keer ik weer terug naar Amerika. 90 dagen erbij en hoppakee, 3x90dagen in Amerika. Klopt dit? Kan dit? Gaan ze vragen stellen en zo ja, wat moet ik hierop beantwoorden, gewoon dat ik aan het reizen ben? Accepteren zij dat? Reactie infoteur, 20-01-2011
Beste Wiedo,

Ik ben bang dat je plan niet kan lukken. Volgens http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_waiver_program2.html:
Travel to contiguous countries (Canada, Mexico, Caribbean) is permitted during the 90 days, but travelers will not be granted an additional 90 days after re-entry.
Je mag dus doorreizen naar andere landen maar je krijgt niet weer opnieuw 90 dagen als je via de grens binnenkomt. Mensen die nog niet in de VS zijn geweest, krijgen 90 dagen als ze via Canada of Mexico binnenkomen, maar dit geldt niet als je al van die 90 dagen gebruik hebt gemaakt. Het is eigenlijk ook wel logisch anders konden mensen die van de Visa Waiver gebruik mogen maken vrijwel onbeperkt in de VS blijven door steeds iedere 90 dagen een grensoversteek te doen.

Je zult dus een visum moeten aanvragen bij de ambassade voor 105 euro. Dat maakt het voor jezelf ook makkelijker, want je hoeft niet naar de grens te reizen en hebt niet te maken met lastige vragen.

Veel succes,
Jantrao

Chérie, 13-01-2011 12:49 #40
Ik zie nu pas dat je de aanvraag via internet explorer moet doe. Ik heb het via mozilla firefox gedaan. Betekent dit dat mijn aanvraag niet geldig is en hoe laten ze je weten of je toestemming hebt of niet. Is dat via het emailadres wat je invult? Reactie infoteur, 14-01-2011
Beste Chérie,

In het begin moest je IE gebruiken, maar het is goed mogelijk dat Firefox inmiddels ook werkt. Ik kan niet meer op de website vinden dat alleen IE werkt, een waarschuwing die er eerst wel stond.

Het belangrijkste is dat je het proces hebt doorlopen tot aan het laatste scherm waarop staat: (1) Authorization Approved, (2) Travel Not Authorized of (3) Authorization Pending. In het eerste geval is alles goed gegaan en mag je naar de VS reizen. In het tweede geval heb je geen toestemming en in het derde geval moet je nog op de beslissing wachten. Verder zou de de $14 moeten zijn afgeschreven van je creditkaart als alles goed is gegaan.

Je krijgt geen email over het besluit. Je moet met je aanvraagnummer, geboortedatum en paspoortnummer inloggen op de ESTA-website.

Veel succes,
Jantrao

Marco, 03-01-2011 18:08 #39
Ik moet 4 februari met een sporter van mij in New York zijn. Hij is nu 17 jaar en is al diverse malen met justitie in aanraking geweest. Het gaat in alle gevallen om 'vechten op straat'. Hij wordt in Januari 18 en mijn vraag is nu of hij de VS binnen komt. Wat moet hij bij de vraag over 'moreel schandelijke daad' invullen? Vallen vechtpartijen hieronder?
Als hij gewoon Nee invult, kan dit dan gecontroleerd worden bij de douane. Staat dit in het paspoort vermeld?

Alvast bedankt

Mvg

Marco Reactie infoteur, 04-01-2011
Beste Marco,

Vraag het aan de Amerikaanse douane, want zij maken de uiteindelijke beslissing.

De antwoorden op de vragen staan niet in het paspoort, maar de agent kan die natuurlijk wel in zijn/haar computer zien.

Veel succes,
Jantrao

Maartje, 11-12-2010 20:50 #38
Als je langer dan 3 maanden in de VS wilt blijven, kun je dan ook eerst met een Esta en daarna een visa? En klopt het dat je een bepaald bedrag minimaal op je bankrekening moet hebben staan om binnen te kunnen komen? Reactie infoteur, 13-12-2010
Hoi Maartje,

ESTA is visumkwijtschelding, dus voor mensen die geen visum aan hoeven vragen omdat ze minder dan drie maanden in VS blijven. Als je langer dan drie maanden wilt verblijven, heb je niets aan ESTA. Ik durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen, maar in de meeste landen kun je een toeristenvisum (wat ESTA is) niet zomaar omzetten in een ander visum. Je kunt in het land vaak alleen een al bestaand visum verlengen, niet van visumsoort veranderen. Het enige wat je zou kunnen doen, is het land verlaten (bijv. naar Canada of Mexico) en dan weer terug komen. Dan gaat een nieuwe termijn van 3 maanden in. Als je dit 1 keer doet, is het waarschijnlijk geen probleem, maar doe je dit een paar keer achter elkaar dan gaan de Amerikanen je waarschijnlikjk vragen stellen. Het beste plan is dus om gewoon via de ambassade van de VS een visum te regelen.

Voor ESTA is geen bedrag op je bankrekening nodig, maar mogelijk voor een echt visum wel. De VS zijn heel strict in wie ze toelaten omdat ze niet willen dat mensen besluiten (illegaal) te blijven. Als je in eigen land niet zoveel verbintenis hebt en ook weinig geld, dan is die kans dus groter. Ik vermoed dat dit voor Nederlanders echter niet zo'n groot probleem zal zijn omdat Nederland een ontwikkeld land is. Ze zijn hier heel streng op met mensen uit ontwikkelingslanden.

Ik raad aan om met jouw vragen contact op te nemen met de Amerikaanse ambassade voor meer duidelijkheid.

Veel succes,
Jantrao

Marieke K., 05-11-2010 17:20 #37
Een vraagje: Wij vliegen in januari naar Costa Rica. Op de heenreis stoppen we in New York en op de terugreis in Houston. Moeten wij nu twee aparte aanvragen maken voor de heen-en de terugreis? Ik heb namelijk nog niets gevonden waar ik beide vluchtnummers in kan vullen. Reactie infoteur, 06-11-2010
Beste Marieke,

De gegevens over vluchtnummers zijn niet verplicht en je kunt ze dus gewoon weglaten.
Je hoeft niet meerdere aanvragen te doen. Dat is zelfs onmogelijk, want zodra het systeem hetzelfde paspoortnummer ziet, herkent het direct dat je al een aanvraag hebt ingediend.

Dus: Een aanvraag per persoon, het is twee jaar geldig en vluchtnummers kun je zonder problemen weglaten.

Greten,
Jantrao

Vc, 18-10-2010 21:45 #36
Een vraag, ong 1 1/2 jaar geleden ben ik beboet voor rijden onder invloed, ik heb dus een boet gekregen en heb deze keurig betaald. Heb niet voor hoeven komen of iets, nu is mijn vraag, valt dit ook onder moreel schandelijk daad?graag antwoord Reactie infoteur, 19-10-2010
Beste Vc,

De beste mensen om deze vraag voor te leggen zijn de Amerikanen. Mijn vermoeden is dat dit niet geldt, omdat het om een verkeersboete gaat, maar dat is een vermoeden.

Jantrao

Marian, 11-10-2010 23:23 #35
Ik heb vanaf begin september dit jaar geprobeerd om een Esta verklaring in te vullen. Ik kreeg steeds een bericht dat de site niet beschikbaar was.(op diverse computers). Heb een vraag gesteld/klacht ingediend bij de VS ambassade in den-haag. Kreeg een nietszeggend antwoord terug. NU, is de site WEL in de lucht en moet ik betalen :-(, maar ik heb geen credit card. Hoe krijg ik die Esta verklaring nu? en is het eigenlijk wel verplicht? Reactie infoteur, 12-10-2010
Hallo Marian,

ESTA is absoluut verplicht. Je komt niet eens het vliegtuig in zonder ESTA toestemming. De enige manier om het te omzeilen is de VS via land binnen te gaan, dus via Canada of Mexico.
Ik vermoed dat de website niet werkte begin september omdat zoveel mensen tegelijkertijd de aanvraag probeerden te doen, net voordat het geld ging kosten.
Ik heb begrepen dat het GWK een tijdelijke credit card aanbiedt, dus dat kun je overwegen. Verder is het misschien mogelijk om de card van iemand anders te lenen.

Hopelijk lukt het toch!
Jantrao

Ashley, 04-10-2010 12:34 #34
Hallo, ik heb miss half jaar geleden formulier ingevuld, maar waar kan ik alles na checken of hij nog geldig is? En juiste gegevens heb ingevuld ivm 1jaar geldig? Reactie infoteur, 05-10-2010
Ashley,

Allereerst, ESTA is altijd twee jaar geldig, dus als het zo'n half jaar geleden was dat je de aanvraag hebt gedaan, is er geen reden om te denken dat de toestemming ineens ingetrokken zou zijn.
Mocht je toch willen controleren, log dan in op de ESTA site waar je o.a. je aanvraagnummer voor nodig hebt. Als je dit nummer terug kan vinden, moet het controleren van de gegevens geen probleem zijn.

Jantrao

Liesbeth, 08-09-2010 10:20 #33
Mijn zoon is op 17 augustus begonnen met zijn wereldreis; hij is die dag van Amsterdam naar Los Angeles gevlogen en de volgende dag verder doorgevlogen naar Canada, Calgary. Op 14 september gaat hij verder met zijn reis en gaat dan met de trein van Vancouver naar Seattle, waar een vriend uit Nederland dan aankomt en met z'n tweeën reizen ze ruim 2 maanden door Amerika. Hij heeft van tevoren een ESTA aangevraagd.
In Los Angeles heb hij een nacht geslapen, want hij had ruim 12 uur tussen de vluchten, dus hij moest door de douane heen en is zijn ESTA dus ingegaan. Deze is de 18e van augustus ingegaan, en is geldig tot de 16e van november (gestempeld in paspoort), maar hij vliegt op de 2e van december naar Australië. Hierover heeft hij dus een vraag, hij is in de periode 16 november tot 2 december niet legaal in de USA. Wat kan hij het beste doen? Reactie infoteur, 09-09-2010
Beste Liesbeth,

Je haalt hier twee dingen door elkaar.
1. ESTA is de reistoestemming om naar de VS te reizen en deze is 2 jaar geldig.
2. De stempel in het paspoort is toestemming om ook daadwerkelijk het land in te mogen. Telkens als je de VS binnen gaat, mag je 90 dagen blijven.

Op het moment dat hij door de douane ging, kreeg hij de stempel voor toegang voor 90 dagen. Toen je zoon verder vloog naar Calgary, heeft hij de VS verlaten en dus ook een vertrekstempel gekregen. Daarmee is die eerste stempel niet langer geldig.

Op 14 september, als hij de VS weer binnengaat per trein, zal hij opnieuw een stempel krijgen voor opnieuw 90 dagen. Mits hij niet langer dan 90 dagen aaneengesloten in de VS verblijft, is alles in orde.

Ik geef deze informatie naar het beste van mijn weten. Neem voor definitieve zekerheid altijd contact op met de Amerikaanse douane.

Jantrao

Peronista (infoteur), 22-08-2010 11:05 #32
Hoi Jantrao,
Weet je of het klopt dat je geen ESTA formulier hoeft in te vullen als je een visum hebt gekregen van het consulaat?

Groet,
Pero Reactie infoteur, 23-08-2010
Hallo Pero,

ESTA is een visa waiver programma, wat zoveel betekent als ontheffing. Het betekent dat je niet het visumproces hoeft te doorlopen. Maar als je als EU-burger langer dan 90 dagen wilt gaan of in de VS wilt werken of studeren, dan moet je een speciaal visum hebben en is dat toeristenvisum via de waiver niet genoeg.

Als je al een visum hebt, hoef je dus geen ESTA te doen.

Jantrao

Eugene, 16-08-2010 21:12 #31
Bij mijn vorige reis naar USA (maart 2010) heb ik een ESTA formulier ingevuld en dat is nu dus nog geldig. Maar moet het nu ge-update worden met nieuwe reisgegevens? Want ik ga weer naar de US. En zo ja, hoe doe je dat zonder weer kosten te maken?:-) Reactie infoteur, 18-08-2010
Beste Eugene,

Je reisgegevens zijn optionele informatie, dus het is niet verplicht om deze bij te werken.
Wil je toch de gegevens updaten, log dan in op de ESTA-website met je code, paspoortnummer en geboortedatum. Volgens de informatie hoeft je vanaf 8 september alleen te betalen voor de aanvraag zelf, niet voor het aanpassen van informatie.

Jantrao

Hans Hendriks, 15-08-2010 13:53 #30
Ik heb wel eens gehoord dat je paspoort nog minstens 1 jaar geldig moet zijn om te kunnen reizen naar de VS. Klopt dat? Mijn paspoort is geldig tot 20 sept 2011 en ik wil in oktober 2010 `n weekje naar de VS. Moet ik een nieuwe pas aanvragen? Reactie infoteur, 16-08-2010
Hallo Hans,

Volgens de Amerikaanse douane moet je paspoort 6 maanden geldig zijn NA de periode waarin je verblijft: http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/study_exchange/difference_visa_adrecord.xml.
Bovendien heeft Nederland een speciale overeenkomst met de VS waarbij een paspoort geldig is tot 6 maanden na de vervaldatum. Je kunt dus gewoon met je huidige paspoort reizen.

Je ESTA is echter geldig in combinatie met dat paspoortnummer, dus verloopt op hetzelfde moment als je paspoort verloopt, d.w.z. je zult opnieuw ESTA aan moeten vragen als je naar de VS reist onder je nieuwe paspoort. Aangzien vanaf 8 september 2010 er kosten zijn verbonden aan ESTA ($14), kun je overwegen om nu alvast een nieuw paspoort aan te vragen. Dit heeft natuurlijk alleen effect als je verwacht vaker naar de VS te gaan binnen de periode van 2 jaar.

Hopelijk helpt dit,
Jantrao

Richard Thevissen, 19-07-2010 09:20 #29
Goedemorgen, ik ga 17-11-2010 naar van Brussels, via Madrid naar peru en land niet in Miami.
De terugreis van Lima, Peru via Maimi, via Heathrow naar Brussels.
Wat moet ik voor het ESTA program nu invullen?
Daar staat dat ik daar op vakantie ga maar het is alleen voor doorreis.

Bedankt
Richard Reactie infoteur, 20-07-2010
Hallo Richard,

Bepaalde informatie in ESTA is niet verplicht, zoals adres, vluchtnummer, data, etc. Deze info kun je dus ook gewoon weglaten.

Jantrao

Gijsbert, 04-07-2010 14:01 #28
Ik heb een visum uit het verleden en deze is nog 5 jaar geldig. Moet ik als nog ESTA toestemming krijgen of kan ik aan de grens het bekende groene formulier gewoon invullen?

bedankt,

Gijsbert Reactie infoteur, 05-07-2010
Hallo Gijsbert,

Mensen die een visum hebben hoeven normaal gesproken ESTA niet aan te vragen. Maar eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat je visum 5 jaar geldig is, want dat is ongebruikelijk. Check rechtstreeks bij de Amerikaanse Douane voor een zeker antwoord.

Succes,
Jantrao

Menno, 20-06-2010 21:24 #27
In juli gaan we met z'n vieren (mijn vrouw en ik en twee kinderen) op vakantie naar de VS. Moet ik voor alle vier de gezinsleden een ESTA-toestemming aanvragen? Mijn jongens zijn 5 en 7. Reactie infoteur, 25-06-2010
Hallo Menno,

Ja.
"All passengers traveling under the Visa Waiver Program are required to have an approved travel authorization prior to traveling to the United States by air or sea. Even non-ticketed infants are required to have an approved travel authorization, if they do not have a visa for travel to the United States."
Leeftijd speelt geen rol. Voor iedereen moet apart een aanvraag ingevuld worden.

Groeten,
Jantrao

Els, 13-04-2010 14:32 #26
Op 6 mei vertrekken wij naar N.Y. Ik wou vandaag de ESTA-toestemming aanvragen en ben geweigerd, alhoewel ik dus op geen enkele vraag een twijfelantwoord heb ingevuld. Ik heb gelezen dat ik 24 uren moet wachten om opnieuw te proberen? Waaraan kan deze weigering liggen? Ze lijkt me willekeurig, vermits er totaal geen aanwijsbare reden voor is? Ik heb op geen enkele vraag "yes" geantwoord. Reactie infoteur, 14-04-2010
Hallo Els,

Helaas kan niemand in de hoofden kijken van de Amerikaanse Douane. Waarom je geweigerd bent? Alleen zij kunnen het je zeggen. Ik denk echter wel dat toelating niet alleen gebaseerd is op de tien vragen, maar ook op andere factoren, zoals jouw naam, geboorteland, etc. Overal "yes" op antwoorden is geen garantie voor toelating. Neem voor meer informatie contact op met de Amerikanen.

Veel succes,
Jantrao

Marloes, 04-04-2010 19:32 #25
Op 26 april vertrekken wij met in totaal 6 personen naar Amerika. Mijn vriend en ik hebben zelf via de website Official US Government Website. Echter hoorde ik van één van de personen uit onze groep dat zij moesten betalen voor hun ESTA aanvraag. Stom, maar de belangrijkste vraag is; is hun aanvraag nu daadwerkelijk ingediend of zijn ze echt volledig in de maling genomen!? Alvast bedankt voor jullie reactie! Groeten Marloes Reactie infoteur, 06-04-2010
Hallo Marloes,

Aan ESTA zijn (nog) geen kosten verbonden, maar er zijn bedrijven die een slaatje proberen te slaan uit onwetendheid. Hoe dan ook, deze bedrijven horen je te voorzien van je aanvraagnummer waarmee je op de ESTA website de status van de aanvraag kan controleren.

Veel succes,
Jantrao

Carla, 19-03-2010 18:40 #24
Mijn kinderen vertrekken 8 april naar de VS voor een weekje vakantie. Beiden hebben een paspoort aangevraagd en eind februari afgehaald op de gemeente. Gisteren hebben ze allebei ingelogd op ESTA en toestemming bekomen.
Hun partners hebben hun paspoort deze week afgehaald en ook gisteren ingelogd op ESTA, maar beide aanvragen werden prompt geweigerd. Komt dit omdat hun paspoort nog niet geregistreerd is in dit systeem? Mijn schoonzoon heeft vandaag nog een poging ondernomen, maar dit keer kreeg hij als antwoord: u heeft reeds geprobeerd en heeft geen toestemming. Indien er een periode moet gerespecteerd worden na het afleveren van de paspoorten, zouden de gemeentediensten dit wel mogen melden. Hoe kunnen we dit nu oplossen? Reactie infoteur, 22-03-2010
Hallo Carla,

Neem contact op met de Amerikaanse Douane. Weigering kan veroorzaakt worden door een "ja" antwoord op een van de vragen, dus mocht dat het geval zijn, kan alleen de douane de aanvraag opnieuw bekijken. "Send us an email explaining why you selected "Yes" to that question, (in other words, tell us what you were arrested and/or found guilty of, as well as the sentence you received, or what your communicable disease is) and we will advise you whether or not your denial can be reversed." (https://help.cbp.gov/cgi-bin/customs.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1074)

Voor het indienen van een klacht, ga hier: http://www.dhs.gov/files/programs/gc_1169676919316.shtm

Veel succes,
Jantrao

Patricia, 11-03-2010 08:12 #23
Hallo

Ik had geken op die site maar ze vragen daar een vergoeding voor.
Weet je toevallig niet hoe dat gaat met doorreis daar kan je niks over terug vinden.
Erg vervelnd. Ik wil weten hoe dat gaat als je op doorreis bent of ze dan ook nog streng zijn. Wanneer kom je er in en wanneer niet?
Alvast bedankt.

Gr patricia Reactie infoteur, 12-03-2010
Hallo Patricia,

Wanneer kom je er in en wanneer niet?
Dat is DE vraag. Niemand behalve de Amerikaanse Douane kan die beantwoorden. Ik durf absoluut geen claims te maken die om interpretatie van de regels vragen. Wat als mijn interpretatie fout is? Dan heb ik verkeerde informatie gegeven, die jou mogelijk ernstig kan schaden. Sorry, maar dat is een mijnenveld waarin ik mij niet waag.

Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen, is dat het voor doorreis ook nodig is ESTA aan te vragen. Of ze soepeler zullen zijn met mensen op doorreis? Misschien wel, misschien niet. Je weet het nooit met de Amerikanen en hun National Security.

Mijn excuses dat ik niet beter kan antwoorden, maar ik hoop dat je mijn redenering begrijpt. Ik wil niemand schaden.

Groeten,
Jantrao

Patricia, 09-03-2010 21:23 #22
Als je op door reis bent is amerika ook streng met mensen met een strafblad?
Mag je met voetbalvandalisme het land door?
gr patricia Reactie infoteur, 10-03-2010
Patricia,

Ze vragen inderdaad naar je criminele verleden. Voor vragen over jouw specifieke situatie verwijs ik je door naar de Amerikaanse Douane (zij besluiten immers): https://help.cbp.gov

Veel succes,
Jantrao

Wilma, 05-03-2010 15:28 #21
Vorig jaar augustus zijn wij op vakantie geweest naar Amerika, toegang aangevraagd en alles is goed gegaan, nu gaan we volgende week weer en heb ik ergens gelezen dat de toegang twee jaar geldig is. Dus het is nog geldig. Ik heb alleen het nummer van de aanmelding nergens opgeslagen. Ik moet echter wel de reisinformatie aanpassen. Hoe kom ik aan dit nummer? Ik hoor het graag! Reactie infoteur, 09-03-2010
Hallo Wilma,

ESTA is inderdaad twee jaar geldig. Over je vraag mbt het aanvraagnummer zegt de website van de Amerikaanse douane het volgende:
"Due to security/privacy concerns, we are unable to provide ESTA application numbers to people who have lost or misplaced them. If you lost, misplaced, or forgot your application number, you will have to re-apply for in order to get another one. Your old application number will be automatically cancelled and a new one will be generated for you.
If you lost your application number, you will not be able to update your contact or travel information in the system. That number is required to locate your file. But remember, it is not required for you to update your travel information in ESTA. Providing that information to us is optional. So if you have lost your application number and cannot update that information the next time you travel to the U.S., don't worry about it."

Samenvattend: Als je het nummer kwijt bent, kun je het niet meer opvragen. Maar het is niet nodig om je reisinformatie te updaten, want dit is immers vrijwillige informatie. Je kunt gewoon naar de VS reizen als je de reisinformatie niet update.

Veel plezier op je reis,
Jantrao

Jean Geurts, 22-02-2010 23:14 #20
Wij gaan in september naar Canada. We willen vanuit Canada enkele dagen naar de USA gaan. We gaan met de huurauto de grens over. Mijn vraag is of deze procedure ook vantoepassing is wanneer je met de auto de VS in komt? Reactie infoteur, 23-02-2010
Beste Jean,

Omdat de meeste mensen die onder ESTA vallen per vliegtuig komen, heb ik even moeten zoeken naar informatie voor mensen die over land de VS bereiken. Op de website van de VS Douane staat het volgende: "If you are a citizen of a country that participates in the Visa Waiver Program (VWP), and you enter the U.S. by land from Mexico or Canada, you are only required to complete the paper I-94W form at the land border crossing. ESTA is currently required for air and cruise ship travel only."

Dus ESTA is niet nodig voor mensen onder het Visa Waiver Program die via land de VS binnenkomen.

Bedankt voor je vraag en veel plezier tijdens de reis,
Jantrao

(link naar info: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1132)

Rianne, 18-01-2010 10:45 #19
Hallo, 5 jaar geleden ben ik medeplichtig bevonden in een drugszaak, dit niet door mijn toedoen maar heb hier wel een strafblad aan over gehouden. Mijn vraag is dan ook kan ik op op punt 2 gewijgerd worden? Reactie infoteur, 19-01-2010
Hallo Rianne,

De VS zijn erg voorzichtig in wie ze toelaten tegenwoordig. Voor zekerheid check met de autoriteiten daar.

Jantrao

Sahil, 14-10-2009 22:35 #18
Hallo, ik ga over exact 2 weken naar amerika voor een weekje (vakantie) en in december voor 3 weken. Nu zit ik met het volgende probleem, in mijn nederlandse paspoort staat er bij geboortedatum 00-00-1986, omdat in land van geboorte destijdes geen geboorteakte werd uitgegeven. Ik heb op de visa aanvraag (esta) mijn geboortedata als volgt ingevuld 06-02-1986, aanvraag is goedgekeurd en mag de US in, kan ik hiermee problemen krijgen bij aankomst? Reactie infoteur, 15-10-2009
Neem contact op met de Border Control. Zij zijn de enigen die hierover definitief uitsluitsel kunnen geven.

Jantrao

Kat, 13-10-2009 16:13 #17
Ik kwam ook eerst op een website die geld vroeg (49,95 US$) via de website www.esta.us. Als je zoek naar ESTA en officiële website dan kom je op een gans andere site, die inderdaad geen geld vraagt. Ik heb even verder gegoogled en de website wordt aangegeven als zijnde een scam! Pas dus op voor deze valse websites die de aanvraag voor jou willen doen, want het is dat wat er blijkbaar gebeurd: ze rekenen je geld aan, vragen om dezelfde antwoorden te verstrekken als op de officële website en vullen die dan voor jou in. Of zo iets.

Helemaal onderaan de site staat er ook dat zij een prive website zijn en niet geaffilieerd met de US government! En ze waarschuwen dan nog eens voor sites die je gegevens proberen te ontfutselen onder het mom de aanvraag voor jou te doen. Want blijkbaar geven ze je voor die 50$ een soort manual of zo.

Men weze gewaarschuwd! Reactie infoteur, 14-10-2009
Bedankt voor deze waarschuwing. Ik zal in het artikel nog eens extra benadrukken dat je geen geld moet betalen aan dit soort websites.

Jantrao

Patricia, 16-08-2009 14:28 #16
Ik ga samen met mijn vriend in maart na Costa Rica naar mijn ouders. We vliegen door Amerika daar zijn wij twee uur. Mijn vriend heeft 4 maanden gezeten in een half open inrichting voor voetbalvandalisme. Is dit een reden om geweigerd te worden voor toegang tot amerika? Reactie infoteur, 18-08-2009
Hallo Patricia,

Belangrijk hier is vraag 2 van ESTA over een moreel schandelijke daad. Zover ik het begrijp is vandalisme geen moreel schandelijk daad, dat zijn zaken als verkrachting, fraude, diefstal, etc. Dit is mijn persoonlijke interpretatie. Ga voor 100% zeker en neem contact op met het ministerie van Buitenlandse Zaken of de Amerikaanse Border Patrol.

Hopelijk heb je een goede vakantie,
Jantrao

Lieve Heirman, 05-08-2009 10:43 #15
Ik heb een Canadees paspoort, kan ik daarmee op doorreis nar de VS om mijn stiefdochter te bezoeken. Ik ga vanuit Belgie via Seattle naar Canada en daarna vanuit Phoenix terug naar Belgie. Heb ik nog andere "papers" nodig? Reactie infoteur, 06-08-2009
Hallo,

Canada valt niet onder het originele Visa Waiver programma, dus de informatie in dit artikel geldt niet voor mensen met een Canadees paspoort. Vraag aub de Canadese of Amerikaanse autoriteiten om meer informatie.

Jantrao

Sjaak, 08-07-2009 20:52 #14
Hallo, deze zomer wil ik naar de VS op vakantie. Het probleem is dat ik een open ticket heb en dus niet weet wanneer ik reis en met welke maatschappij. Hoe moet ik dit oplossen? Reactie infoteur, 09-07-2009
Hoi Sjaak,

De informatie over reisdata en vliegmaatschappij zijn optioneel, dus je hoeft deze niet per se in te vullen. Je kunt dit dus gewoon open laten.

Jantrao

Regilio, 20-06-2009 10:39 #13
Begin jaren 90 heb ik een visum vanuit Suriname gevraagd. Ik woonde nog in Suriname en had de Surinaamse nationaliteit en mijn aanvraag was geweigerd. Dit omdat ik niet kon aantonen dat ik terug naar Suriname zou gaan (geen onderpand). Nu woon ik sinds 1993 in Nederland. Ik heb de Nederlandse nationaliteit, eigenwoningbezit en een baan bij justitie. Bestaat de mogelijkheid dat ik Amerika toe wordt gelaten?

Lucien, 08-06-2009 11:47 #12
Wij willen dit jaar naar de VS. Wanneer is nu nog onbekend. Moet ik de exacte reisdata invullen, dus wachten tot ik die weet? Moet ieder gezinslid/kind een afzonderlijk toelatingsformulier invullen? Op deze site staat dat de aanvraag nog niets kost, maar op de Esta-site staat 49 dollar voor een handleiding met aanvraagformulier. Je moet dit betalen met een creditcard. Die heb ik niet. Kan betalen ook anders, of kan het op een andere manier toch kostenloos? Als je nu toch moet betalen, is dat dan per persoon? Alvast bedankt voor je reactie. Reactie infoteur, 10-06-2009
Hallo Lucien,

1. Aangezien het aangeven van de reisdata optioneel zijn, hoef je de exacte data nog niet te weten.
2. Voor iedereen moet een formulier worden ingevuld, ook kinderen.
3. Ik kan nergens op de ESTA website iets vinden over betaling. De US Costums and Border Protection zegt ook op haar website dat ESTA gratis is.

Jantrao

Rien, 22-05-2009 13:29 #11
Ik ga eerst een week naar Canada; daarna een week naar de V.S.
Waar kan ik dan een ESTA formulier aanvragen en moet ik invullen?
Kan dat ook op de grens van Canada met de V.S? Reactie infoteur, 23-05-2009
Hallo Rien,

Je kunt de aanvraag niet aan de grens doen, omdat het minimaal 72 uur voor aankomst in de VS moet gebeuren. Je zou het in Canada kunnen regelen, maar het lijkt mij handiger om het gewoon in Nederland te doen. Je hebt dan zekerheid. De volledige aanvraag verloopt via internet, dus je hoeft geen formulier aan te vragen o.i.d. Ga naar de ESTA-website en vul al je informatie daar in. Je kunt op die site controleren of je toestemming hebt ontvangen of niet.

Groeten,
Jantrao

Mireille, 13-05-2009 21:53 #10
Wij gaan binnenkort naar Costa Rica en dan gaan we op de heenweg via Houston en op de terugweg via New Ark terug naar Nederland. Wij zijn eerder dit jaar naar NewYork geweest en hebben electronische reistoestemming aangevraagd en gekregen. Deze reistoestemming is nu nog geldig, mijn vraag is of we opnieuw reistoestemming moeten aanvragen of bijwerken zoals de bestemming. Of is het zo dat als je eenmaal reisttoestemming hebt gekregen dat je niet iedere keer opnieuw je bestemming moet wijzigen als je naar verschillende bestemmingen gaat in de VS? Ik kan dat nergens terugvinden? Reactie infoteur, 15-05-2009
Hallo Mireille,

Zoals in het artikel staat: "Als je meerdere bezoeken maakt binnen die twee jaar, kun je de reisinformatie aanpassen op de ESTA-website; de toestemming blijft behouden."

Dus je moet de gegevens over reisdata en vlucht aanpassen aan deze nieuwe reis. Je kunt inloggen op de ESTA-site met je aanvraagnummer, geboortdatum en paspoortnummer.

Jantrao

Mark, 22-03-2009 17:23 #9
Nick, ik ben Amerikaan geworden en heb te maken gehad met 'moral turpitude' vanwegen een kleine overtreding lang geleden. Bottom line is dat als je niets zegt, je het land binnen kan zelfs met heling maar reken op problemen als je ooit officieel wilt emigreren. Dan zullen ze zeggen dat je visumfraude hebt gepleegd. Maar op dit moment kunnen ze niet je 'heling' veroordeling achterhalen, dus de keuze is dit:
1. Niets doen; dan heb je problemen MOCHT je ooit willen emigreren
2. Eerlijk zijn (het melden bij de ambassade); reken er op dat je nooit meer een voet in de VS kan zetten of je moet een adovcaat in de arm nemen (wat ik heb gedaan).

Hopelijk helpt dit.

Nick, 26-02-2009 23:06 #8
Wat wordt bedoeld met een moreel schandelijke daad? Ik ben op mijn zestiende een keer aangehouden en veroordeeld voor heling (scooter gekocht via marktplaats die gestolen bleek te zijn) valt dit ook onder moreel schadelijke daad? Reactie infoteur, 01-03-2009
Lastig. Ik heb gezocht voor je en het volgende gevonden: But there are many more reasons for persons to be excluded from the U.S. Among them are having been found guilty of crimes of moral turpitude (Child molestation, rape, fraud, theft, etc.).
Korte vertaling: Mogelijke redenen om niet te worden toegelaten is o.a. schuldig zijn bevonden aan een moreel schandelijke daad zoals kindermishandeling, verkrachting, fraude of diefstal.
Het lijkt er dus op dat je mogelijk de VS niet binnen mag als je een strafblad hebt. Ik zou zeggen neem contact op met de Border Security mensen en vraag het hen.

Christy, 23-02-2009 18:47 #7
Hamers, bedankt! Wat een eindeloze zoektocht om op deze site uit te komen, niet normaal!

Hamers, 14-01-2009 19:02 #6
Beste Jantrao, ik heb je al eerder gemaild dat het zoeken naar deze site erg moeilijk was, sterker nog, de link welke jij aangeeft is niet juist, dus verander dat eens zodat anderen ook goed worden geinformeerd.dit is de juiste /https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c93FA0749-DDF2-85F3-2B3F-0F4C4F5CD85C_k7980AAE0-503E-B3D4-EF5C-C79EA40C2DEB en dan ben je meteen op de site.

Hamers, 12-01-2009 20:38 #5
Hallo, ben nu al een paar uur bezig om op de site te komen, dus erg snel gaat dit systeem nog niet of er zijn wel heel veel mensen die zich aanmelden. Is er nog een andere mogelijkheid? Reactie infoteur, 13-01-2009
Hallo,

Dit is de enige mogelijkheid. Ik vermoed dat het systeem inderdaad overbelast is door alle mensen die vast een aanvraag doen voor later. De toestemming is immers twee jaar geldig.

Jantrao

Janna, 09-01-2009 16:52 #4
Wanneer je een visum hebt voor langer dan 3 maand dan hoef je geen ESTA niet in te vullen? Reactie infoteur, 10-01-2009
Hallo Janna,

Op de Esta-website zegt men: When must I obtain a visa instead of using the Visa Waiver Program? If you intend to visit the United States for more than 90 days.

Esta is visumkwijtschelding, dus voor mensen zonder een officieel visum. Als je langer dan drie maanden gaat, moet je een visum aanvragen. Als je dat visum hebt, hoef je dus geen Esta te doen.

Jantrao

Frida Reinders, 10-12-2008 15:43 #3
Ik kom alleen op doorreis op HOUSTON aan en reis een paar uur later door naar Nicaragua, geldt de nieuwe regel ook voor mij? Reactie infoteur, 11-12-2008
Ja, iedereen die normaalgesproken de groene Waiver invult, moet nu ESTA aanvragen.

"Who needs to apply for a Travel Authorization? Any traveler transiting through the United States under the Visa Waiver Program."

Ook als je op doorreis bent, passeer je de douane.

G. Veldmeijer, 08-12-2008 12:32 #2
Moet voor elke passagier een formulier worden ingevuld? Reactie infoteur, 10-12-2008
Iedereen die de VS binnen wil, moet ESTA doorlopen.

Jantrao

Karel Lans, 26-11-2008 12:51 #1
Principieel is ESTA als vervanging van Visa Waiver voor de reiziger vereenvoudigd (geen groen briefje meer invullen in het vliegtuig) en voor de autoriteit beter vóóraf de gegevens van de passagier te checken. Ook problemen en of vertraging bij aankomst op de eerste luchthaven door bijv. verkeerd invullen van de Visa Weaver wordt zo uitgesloten.

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 189
Schrijf mee!