InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Auto: Anti-slipcursus & Rijvaardigheidstraining

Auto: Anti-slipcursus & Rijvaardigheidstraining

Een anti-slipcursus of een rijvaardigheidstraining is niet alleen van toegevoegde waarde in verband met de veiligheid op de weg, maar is ook ontzettend leuk om te ondernemen als een dagje uit tijdens de vakantie. Zowel spectaculair als leerzaam is een dagje slipcursus of rijvaardigheidstraining interessant voor iedereen met een rijbewijs B.

4x4 Slip- en Off Roadcursus

De dagcursus 4x4 Slippen en Off-road rijden biedt de mogelijkheid om uitgebreid kennis te maken met zowel de Off-road als de On-road capaciteiten van de 4x4 voertuigen. Ook kunt u een training volgen in een ongevalsimulator. Een noodsituatie waarbij een auto op de kop terecht is gekomen, wordt gesimuleerd door een kantelwagen. Hoe u op een veilige manier deze auto kunt verlaten, wordt door een professionele instructeur geleerd. Met een dagcursus 4x4 kunt u uw rijvaardigheid trainen. Hoe manoevreert u een 4x4 voertuig over ruig terrein? Hoe handelt u correct in een dreigende slipsituatie? En hoe komt u uit een gekantelde auto? Een cursus 4x4 is een originele belevenis die tevens een bijdrage levert aan de veiligheid.

Onderdelen van de gemiddelde 4x4 cursus:
  • Demonstraties
  • Oefeningen met een 4x4 auto op glad wegdek & op onverhard terrein
  • Noodstops op asfalt en op glad wegdek
  • Correctie achterwielslip op glad wegdek
  • Remmen & uitwijken op glad wegdek
  • Nemen van hellingen
  • Bermvlucht
  • Ongevalsimulator training

Gemiddelde kosten: 250,00 per persoon.

Rijvaardigheidstraining

Anders dan een anti-slipcursus is de rijvaardigheidstraining. Deze is namelijk meer gericht op bestuurders bewust maken van risico's die het dagelijkse verkeer met zich mee kan brengen. De rijvaardigheidstraining leert gevaren te herkennen, gevaren te vermijden en situaties te beheersen. Het voorkomen van ongevallen is de basis van een dergelijke training. Daarnaast wordt tevens geleerd hoe te handelen in slipsituaties, als onderdeel van de rijvaardigheidstraining.

Gemiddelde kosten: 150,00 per persoon.
Opmerking: vaak rijdt u bij de rijvaardigheidstraining in uw eigen auto.

Solo anti-slipcursus

Wat gebeurt er als de auto door bijvoorbeeld plotseling remmen grip op de weg kwijt raakt? Hoe reageert u als de auto begint te slippen door regen of sneeuw op het wegdek? Om de auto te blijven beheersen is het noodzakelijk te leren waarom de auto zijn grip verliest. Ook is het belangrijk te weten hoe u hierop kunt anticiperen en als het dan toch gebeurt hoe u correct moet handelen. Bij een solo antislipcursus krijgt u een privé instructeur en een voertuig tot uw beschikking. Omdat u een eigen instructeur heeft tijdens de slipcursus is er geen sprake van rouleren met andere deelnemers. Alle oefeningen kunnen hierdoor meerdere malen worden herhaald. De mogelijkheid om reflexen goed aan te leren, wordt vergroot bij een solo cursus.

Gemiddelde kosten: 125,00 per persoon.

Een volleerd automobilist(e) is een ieder die een anti-slipcursus en of een rijvaardigheidtraining heeft gevolgd.
En het is daarnaast gewoon ontzettend leuk en een spectaculair dagje uit.
© 2008 - 2019 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto: Anti-slipcursus & Rijvaardigheidstraining"

Infoteur: Alex
Gepubliceerd: 26-05-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!