InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips voor in het vliegtuig

Tips voor in het vliegtuig

Tips voor in het vliegtuig Als je op vakantie gaat met het vliegtuig, wil je graag dat je reis zo comfortabel mogelijk verloopt. Vooral als je lang moet vliegen, kun je last krijgen van stijve spieren, vermoeidheid of verveling. Gelukkig zijn er een heleboel dingen die je kunt doen of meenemen om je vliegreis zo aangenaam mogelijk te maken.

Vermaak

Neem genoeg mee om jezelf te vermaken tijdens de vliegreis. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld spelletjes, muziek, een boek of een puzzelboek. Bij de meeste vliegmaatschappijen kun je aan boord een film of serie kijken, of een speciale app downloaden waarop je dit tijdens je vlucht kunt doen. Nog een tip: bij veel winkels kun je tegenwoordig een splitter voor je oordopjes kopen. Dit is een klein dingetje waar je twee paar oordopjes in kunt doen die je vervolgens weer in je telefoon op mp3-speler steekt. Zo kun je met twee personen alsnog comfortabel naar dezelfde muziek luisteren of dezelfde film kijken.

Kussentje

In het vliegtuig slapen of comfortabel zitten is meestal niet zo makkelijk. Of je bent te klein waardoor je niet op de hoofdsteun kunt leunen, of je bent te groot waardoor je hoofd te ver boven de hoofdsteun uitkomt. Met een klein nekkussentje kun je al gauw een stuk comfortabeler zitten en hangen. Een nekkussentje kun je bij talloze winkels voor een paar euro kopen. Er bestaan ook opblaasbare versies die je weer leeg kunt laten lopen om ruimte te besparen.

Spieren strekken

Vooral op een langere vlucht is het belangrijk om niet de hele tijd stil te zitten. Draai rondjes met je voeten, beweeg je benen en armen heen en weer of ga een stukje lopen. Als je dit iedere paar uur doet, stimuleer je je bloedsomloop en zul je een stuk minder stijf en fitter uit het vliegtuig komen. Ook voorkom je hiermee de vorming van spataderen en je verkleint het risico op trombose. Als je bloedsomloop langere tijd niet gestimuleerd hebt, stolt je bloed sneller en verhoog je het risico op trombose. Met name als je lang of vaak vliegt is het dus heel belangrijk om tussendoor te blijven bewegen.

Oordopjes

Als je last hebt van de druk op je oren in het vliegtuig, schaf dan speciale oordopjes aan. Als je deze niet hebt, kun je ook plastic bekertjes tegen je oren aanzetten. Dit ziet er misschien gek uit, maar het houdt de druk tegen en het helpt echt tegen de oorpijn. Oordopjes kunnen ook fijn zijn om eventueel geluid van je medepassagiers tegen te houden. Je kunt bijna altijd oordopjes in het vliegtuig kopen, maar als je dit van tevoren in een winkel doet zijn ze een stuk goedkoper en heb je meer keus.

Slaapmasker

Als je wil slapen in het vliegtuig, neem dan een slaapmaskertje mee. Hiermee blokkeer je het licht om je heen en kan je sneller in slaap vallen.

Iets lekkers

Vooral tijdens het opstijgen en landen is een snoepje fijn omdat je hierdoor vaker kunt slikken en hiermee je oren open houdt. Ook tijdens de vlucht is het fijn als je wat lekkers bij je hebt. Je kunt natuurlijk altijd wat kopen in het vliegtuig maar meestal heb je hier niet zoveel keus en het is erg duur.

Denk aan je ritme

Probeer ondanks je vliegreis altijd je normale slaap- en waakritme aan te houden. Als je 's avonds laat gaat vliegen, probeer dan niet overdag te slapen maar doe dit in het vliegtuig. Als je een vlucht overdag hebt, blijf dan wakker en probeer jezelf te vermaken. Als je naar een land afreist met een andere tijdzone, probeer dan je ritme alvast aan te passen aan het ritme in het land van bestemming om een al te erge jetlag te voorkomen.

Comfortabele kleren

Een knellende broek of een jeukende trui tijdens een lange vlucht kan ontzettend irritant zijn. Trek als je gaat vliegen makkelijke, comfortabele kleren aan waar je je de hele vliegreis fijn in voelt. Neem ook altijd iets warms mee zoals een sjaal of vest, want het kan nog wel eens koud zijn in het vliegtuig.

Verminderde gezondheid

Als je over het algemeen een verminderde gezondheid hebt, is het heel belangrijk om hier rekening mee te houden als je gaat vliegen. Een reis met het vliegtuig kost ongemerkt meer lichamelijke inspanning dan gebruikelijke activiteiten omdat dit vergelijkbaar is met een verblijf op 2000 meter hoogte, dit moet je lichaam dus wel aankunnen. Je lichaam krijgt door de druk op deze hoogte minder zuurstof en moet dus veel harder werken. Ook na bepaalde operaties, bijvoorbeeld aan de buik, is het verstandig om de eerste paar maanden geen vliegreis te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor het slapen in de bus, het vliegtuig of de trein. U kent het wel, heel enthousiast boekt u een busreis, vliegre…
Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigVliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigAls je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam.…
Tips vliegreisVliegen is een betrouwbare manier van reizen. In het verkeer gebeuren meer ongelukken dan in het luchtverkeer, ondanks h…
Adviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAdviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAls je diabetespatiënt bent wil je natuurlijk ook graag af en toe op vakantie. Maar aan welke zaken dien je dan vooraf t…
Kinderboek "Pien en Patrick gaan vliegen"Kinderboek "Pien en Patrick gaan vliegen"Hoe kun je je peuter goed op een vliegreis voorbereiden? Door met hem of haar het boek "Pien en Patrick gaan vliegen" te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Holgi, Pixabay
  • http://www.tijdschriftpraktijkondersteuning.nl/archief/volledig/id75-reizigersadvies-in-de-huisartsenpraktijk.html

Reageer op het artikel "Tips voor in het vliegtuig"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 15-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vliegreizen
Schrijf mee!