InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips voor een geslaagde zomervakantie met kinderen

Tips voor een geslaagde zomervakantie met kinderen

Tips voor een geslaagde zomervakantie met kinderen Voor sommige ouders zijn de ellenlange zomervakanties van hun kinderen iets waar zij elk jaar weer tegenop zien. Het plannen van een gezinsvakantie is een kwestie van geven en nemen, want vaak hebben de kinderen andere verwachtingen en wensen dan de ouders. Het is daarom zaak om een compromis te sluiten waar alle gezinsleden mee kunnen leven. Daarnaast is een goede voorbereiding cruciaal voor een geslaagde vakantie. Met deze tips wordt de volgende zomervakantie er een waar je gezin en jij met veel plezier aan terug zullen denken!

Inhoud

Voorbereiding zomervakantie met kinderen

De paklijst
Op de paklijst staat welke zaken er op vakantie moeten worden meegenomen. Er zijn diverse websites waarop je online paklijsten kunt aan maken. Als je op "paklijst" of "checklijst vakantie" zoekt vindt je diverse websites waar je dit gratis kunt doen. Je kunt per vakantiebestemming (land), soort vakantie (rondreis, stedentrip, kampeervakantie etc.) of gezinslid (man, vrouw, kind) aankruisen welke benodigdheden er op je lijst moeten komen te staan. Eventueel vul je de lijst nog handmatig aan, waarna je hem kunt uitprinten. Als je de lijst opslaat, kun je deze de volgende vakantie weer gebruiken, wat je heel wat tijd bespaart.

Het vakantieonderkomen
Het bepalen van het vakantieonderkomen kan in gezinnen aanleiding zijn voor een heftige discussie. Wordt er gekampeerd of wordt het een huurhuis? Misschien vindt je partner dat kamperen in een tentje het summum van een leuke vakantie is omdat hij zich dan één voelt met de natuur, terwijl jij gruwelt bij het idee dat de wc en douche zich buiten de tent bevinden.

Glamping voor luxe

“Glamping” is dan een goed compromis. Glamping is een samentrekking van "glamour" en "camping". Je overnacht in luxe, volledig ingerichte tent met echte bedden, een keuken, een douche (of bad) en wc.

Voorpret

Voorpret maakt ook onderdeel uit van de vakantie. Bekijk daarom vooraf samen met je kinderen wat voor activiteiten er voor hen te doen zijn. Misschien kunnen zij al wat excursies uitkiezen. Als zij vooraf goed geïnformeerd zijn over de vakantiebestemming weten je kinderen beter wat zij kunnen verwachten, waardoor er minder kans is op teleurstellingen. Als je het niet eens kunt worden over de vakantiebestemming, kun je ook besluiten om twee of meerdere landen in één vakantie te bezoeken.

Napret

Net als voorpret hoort ook napret bij de vakantie. Laat je kinderen daarom hun belevenissen in een vakantieplakboek vastleggen. In dit boek kunnen zij verhalen, tekeningen, folders, foto's etc. van hun bestemming(en) opnemen. Dit is leuk voor jongere kinderen, die zich nog niet zo goed kunnen uitdrukken; het plakboek kan voor hen als hulpmiddel dienen om hun vakantiebelevenissen aan bijvoorbeeld hun klasgenootjes uit te leggen.

Oudere kinderen en social media

Oudere kinderen zullen hun avonturen waarschijnlijk al tijdens de vakantie via social media met hun vrienden delen. Ook voor hen blijft echter een “ouderwets” medium als een plakboek leuk, omdat dit iets tastbaars is waar zij als volwassen met weemoed doorheen kunnen bladeren.

De overige vakantieweken

Met alleen het boeken van een zomervakantie ben je er nog niet. Omdat de schoolvakantie langer duurt dan een geboekte vakantie moet je er ook over nadenken hoe je kinderen de tijd vóór en/of na de vakantie invullen. Je kunt daarvoor samen met je kinderen in de regionale dagbladen kijken wat er in de buurt te doen is. Misschien organiseert het buurthuis of de speeltuin wel een speurtocht of een zomerfeest. Verder zijn natuurlijk klassieke uitstapjes als een dagje naar het strand, bos of zwembad altijd goed.

Vakantie van vriendjes

Het is ook handig als je uitzoekt wanneer de vriendjes van je kinderen nog niet op vakantie zijn. Dit in verband met logeerpartijtjes of uitstapjes die je kinderen met hen kunnen ondernemen.

Vervelen is ook belangrijk

Psychologen wijzen er overigens op dat je niet alle vrije tijd van je kinderen moet vol plannen. Het is voor hun ontwikkeling goed om zich af en toe stierlijk te vervelen. Het is goed voor de creativiteit, en kinderen leren daardoor dat er niet altijd onmiddellijk in hun behoeften hoeft te worden voorzien. Daarbij heb ook jij je eigen behoeften; je wilt af en toe ook toekomen aan het op je gemak rustig uitlezen van een boek. Je kinderen moeten leren om zich tijdens zulke momenten zelf te vermaken.
© 2015 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Europa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp – Vakantiegastouders voor kinderenEuropa Kinderhulp organiseert vakanties voor kansarme en kwetsbare kinderen. De kinderen komen uit diverse Europese land…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Wat zijn de mogelijkheden voor op vakantie gaan als je als alleenstaande ouder bent, ook wel eenoudergezin genoemd. Uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • www.flickr.com: Jason Farrar, 0007 shot by Michelle Farrar
  • www.flickr.com: Alice Crain, Glamping tent in the morning light

Reageer op het artikel "Tips voor een geslaagde zomervakantie met kinderen"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 21-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!