InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Budgettips voor een verre reis

Budgettips voor een verre reis

Budgettips voor een verre reis Reizen is duur. Naast kosten voor vliegtickets en verblijf moet je ook rekening houden met de kosten van dagelijks levensonderhoud. Dit is vaak een aanzienlijke kostenpost. De meeste reizigers hebben tijdens het reizen geen groot budget, waardoor het extra belangrijk is om goed te letten op bijvoorbeeld dit soort uitgaven en indien mogelijk te besparen. Wat zijn de belangrijkste budgettips tijdens een (verre) reis?

Informeer vooraf

Wanneer je een (verre) reis gaat maken werk je meestal voor vertrek, om te zorgen dat je een budget hebt wanneer je reist en om de vliegtickets te betalen. Wees je daarbij bewust van de indicatie van de dagbudgetten per land en controleer of jouw verdiensten voldoende zijn om te verblijven in het land van jouw keuze voor een bepaalde periode. Sites als Backpackr, Reismee en Joho geven een actuele indicatie van een dagbudget per land. Daarin zijn over het algemeen de kosten voor verblijf, eten en eventuele extra's als tours en uitjes in verrekend. Bepaal of jouw budget toereikend is en zo niet kun je altijd kiezen voor een land met een goedkoper budget of kiezen om voor een kortere periode te reizen.

Werk ter plaatse

Indien jij liever werkt in het land zelf om bij te verdienen kun je ook kiezen om ter plekke te solliciteren voor een baantje. Je kunt dan bijvoorbeeld in het toerisme, in een national park of als fruitplukker werken en kunt van het geld dat je verdient accommodatie en eten betalen. Vaak is een langetermijnverblijf in een hostel goedkoper als je ter plekke werkt. Informeer over de mogelijkheden bij het betreffende hostel. Hoe gemakkelijk het is een baan te vinden en wat de hoogte van het loon zal zijn is afhankelijk van waar je bent en het soort werk dat je uitvoert. Hierover kun je ervaringen van anderen nalezen op bijvoorbeeld fora of Facebookgroepen over reizen. Let daarbij op dat in sommige landen, zoals bijvoorbeeld Australië, een werkvisa (Working Holiday Visa) verplicht is. Deze visa's kosten een paar honderd euro en moet je vooraf regelen.

Vrijwilligerswerk

Indien jij geen zin hebt om een werkvisa te regelen en een baan te zoeken, is er ook de optie om te kiezen voor vrijwilligerswerk. Via sites als Workaway en WWOOF is het bijvoorbeeld per land mogelijk om vrijwilligerswerk te vinden waarvoor je in ruil kost en inwoning ontvangt. Hoeveel uur je per dag werkt hangt af van het adres waar jij vrijwilligerswerk doet, maar vaak is er genoeg vrije tijd over om de omgeving te verkennen en dergelijke. Daarbij is het natuurlijk leuk om het echte lokale leven mee te maken en locals te ontmoeten.

Overige bespaartips

Hieronder een lijst met handige bespaartips die tijdens het reizen over het algemeen goed van pas komen:
  • Ding af
  • Spreek van tevoren prijzen af met locals
  • Vermijd georganiseerde tours
  • Reis per nachtbus of trein
  • Met meerdere personen reizen is altijd relatief goedkoper
  • Maak gebruik van acties en kortingen
  • Neem een abonnement op een hostel zoals via YHA

Natuurlijk zijn er nog vele andere tips te vinden, dit is een greep uit de zaken waarmee je kunt besparen. Er zijn ook veel boeken te koop over dit soort zaken, zoals bijvoorbeeld het boek Op wereldreis: 276 bespaartips van 'n ervaren backpacker van Maartje van Horen.

Lees verder

© 2015 - 2018 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.google.nl/search?q=dagbudget+per+land&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&channel=fflb&gfe_rd=cr&ei=SQqIVILFMLOkiAabjIFI
  • http://www.wwoof.net/
  • http://www.joho.nl/
  • http://nl.blurb.com/b/5478525-op-wereldreis-276-bespaartips-van-n-ervaren-backpa
  • http://www.workaway.info/

Reageer op het artikel "Budgettips voor een verre reis"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 03-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Verre reis
Schrijf mee!