InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Terrorisme in de lucht

Terrorisme in de lucht

Terrorisme in de lucht Terrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites staan vaak nieuwsberichten over terroristische aanslagen of pogingen tot terrorisme. Wat is terrorisme? Wie zetten zich in als terrorist? En wat weten we over de ontwikkelingen van terrorisme in de lucht?

Wat is terrorisme?

Terrorisme is een begrip dat lastig te beschrijven is. Er zijn wel meer dan 100 verschillende beschrijvingen van het begrip terrorisme. Vaak omvat een definitie in ieder geval de volgende twee onderdelen: 1) Een activiteit gericht op het plegen of dreigen van geweld. 2) Het doel is om de maatschappij en/of de politiek te beïnvloeden.

Wie zetten zich in als terrorist?

Er zijn verschillende mensen en/of groeperingen die zich inzetten als terrorist. Het verlangen aan een terroristisch netwerk mee te werken kan bijvoorbeeld ontstaan als men sympathie ervaart met extremistische strijddoelen. Maar ook de wens om ergens bij te horen (groepsvorming), het verkrijgen van macht, het krijgen van aanzien, het op zoek zijn naar avontuur of het op zoek zijn naar afleiding zijn veel voorkomende redenen voor terroristen om zich aan te sluiten bij een terroristisch netwerk.

Terrorisme met behulp van voertuigen

De uitvoering van terrorisme door terroristische strijders kan met verschillende voertuigen gebeuren. Er zijn situaties van terrorisme bekend in de scheepvaart, het treinverkeer (bijvoorbeeld de aanslag in Madrid in 2004), het wegverkeer en het vliegverkeer. Van al deze benoemde voertuigen wordt terrorisme het meest ingezet in het vliegverkeer.

De meest bekende terroristische aanslag met een vliegtuig

De bekendste terroristische aanslag in het vliegverkeer vond plaats op 11 september 2001. Op deze dag zijn er meerdere vliegtuigen gekaapt. Er werd controle over verschillende vliegtuigen verkregen door kapers en vervolgens werden deze naar de Verenigde Staten geleid. Twee vliegtuigen doorboorden de Twin Towers van het WTC (World Trade Center). Een ander vliegtuig doorboorde het Pentagon en het laatste vliegtuig stortte neer. Het gebouw van het World Trade Center werd compleet vernietigd. Op deze dag vielen er duizenden doden in New York. Osama Bin Laden wordt voor deze aanslagen verantwoordelijk gehouden.

Wat zijn de gevolgen van een vliegtuigaanslag?

Aanslagen die van te voren niet verwacht worden, hebben een effect op het toekomstbeeld van de economie en op het toekomstbeeld van verschillende bedrijven. Economische invloed kan plaatsvinden in verschillende industrieën zoals: de verzekeringssector, de toerismesector en de luchtvaartsector.
Naast de economische gevolgen, kan een vliegtuigaanslag ook gevolgen hebben op politiek gebied. Het stemgedrag van kiezers tijdens verkiezingen kan veranderen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat partijleden andere prioriteiten hebben op het gebied van terrorisme bestrijding.

Bestrijding van terrorisme in de lucht

De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteed aan de bestrijding van terrorisme in de lucht. Zo hebben diverse landen, na 11 september 2011, de verschillende veiligheidsmaatregelen op de vliegvelden aangepast. Naast deze praktische ontwikkeling is er door de gebeurtenissen op 11 september ook een angst om te vliegen ontstaan bij diverse mensen. Verschillende landen en overheden werken daarom samen in de strijd tegen het terrorisme. Uitleveringsprocedures zijn hier een groot en belangrijk onderdeel van.
© 2015 - 2019 Christel-eke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Terrorisme in de lucht"

Infoteur: Christel-eke
Gepubliceerd: 01-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!