De Metro van Moskou - hoe werkt het?
In een miljoenenstad als Moskou is een metro nemen bijna niet te vermijden. Aangezien de stad steeds te kampen heeft met files is dit dan ook de snelste en meest efficiënte manier van transport. Hieronder kan U informatie vinden die deze tocht vlotter laat verlopen.Geschiedenis
Het eerste metrostation opende zijn deuren op 15 mei 1935. Bij de opening was er sprake van 11 km metrolijn en 13 stations. Tegenwoordig zijn er op het hele metronetwerk 194 stations en bedraagt de totale lengte van de metrolijn 325 km. De metro wordt echter nog steeds uitgebreid om het steeds groeiend aantal reizigers te kunnen opvangen. Op een gemiddelde dag nemen zo'n 7 miljoen mensen de metro in Moskou, maar tijdens piekuren kan dit oplopen tot 9 miljoen gebruikers per dag.De metro in Moskou was voornamelijk een prestigeproject onder Stalin in de USSR. De bedoeling was om zo het volk te kunnen laten genieten van cultuur, pracht en praal.
Er wordt beweerd dat er naast dit publieke metro systeem een alternatief, dieper gelegen metrosysteem gebouwd werd om belangrijk personeel te evacueren tijdens een aanval. De beweringen stellen dat er toegang verkregen kan worden via een aantal publieke gebouwen zoals bibliotheken, universiteiten en minstens twee stations op de standaard metro. Helaas zijn er geen bewijzen om deze theorieën te staven.
Tickets en prijzen
In vergelijking tot veel Europees openbaar vervoer liggen de prijzen van de Metro in Moskou relatief laag. Recent is de stad echter gestart met het verhogen van de prijzen. De tickets kunnen door meerdere mensen worden gebruikt, enkel de abonnementen kunnen niet onmiddellijk door een tweede persoon worden gebruikt. Er 3 soorten standaardtickets.Het eerste soort ticket is een standaardticket, waarop er geen tijdslimiet staat, zolang men de metro niet verlaat. Deze tickets zijn echter geldig voor een bepaalde periode en moeten dus binnen een bepaald aantal dagen gebruikt worden. Deze tickets kunnen gebruikt worden op ander openbaar vervoer, zoals bussen, trolleybussen en trams, maar worden enkel verkocht in de metro zelf. De prijzen variëren naargelang het aantal ritten men koopt, waarbij de prijs telkens daalt wanneer er meer ritten worden gekocht. De prijzen hieronder zijn in Roebel (р), waarvan de wisselkoers vandaag op 46p = 1 euro staat.
Aantal Ritten | Prijs | Prijs per rit | Verloopt na |
---|---|---|---|
1 (te koop aan de automaten) | 40 | 40 | 5 dagen |
2 ( te koop aan de automaten) | 80 | 40 | 5 dagen |
5 ( te koop aan de automaten) | 160 | 32 | 90 dagen |
11 | 320 | 29 | 90 dagen |
20 | 540 | 27 | 90 dagen |
40 | 1080 | 27 | 90 dagen |
60 | 1300 | 21 | 90 dagen |
Aantal Ritten | Prijs | Verloopt na |
---|---|---|
1 | 50 | 5 dagen |
2 | 100 | 5 dagen |
5 | 240 | 90 dagen |
11 | 500 | ] 90 dagen |
20 | 800 | 90 dagen |
40 | 1600 | 90 dagen |
60 | 1900 | 90 dagen |
Lente van het abonnement | Prijs |
---|---|
1 dag (24 uur) | 210 |
1 maand (inclusief de verkoopdatum) | 2350 |
3 maanden (inclusief de verkoopdatum) | 5550 |
365 dagen (inclusief de verkoopdatum) | 18200 |
Een speciaal ticket is ook uitgebracht, waarmee je op alle soorten transport kan (bus, tram, trolleybus) onbeperkt kan, maar maximum 70 ritten op de metro mag uitvoeren voor 2550 roebel per maand.
Voor wie langer in Moskou wenst te blijven en de keuze tussen abonnement of aparte tickets moet maken dient gezegd te worden dat de aparte tickets vaak goedkoper blijken te zijn. De abonnementen worden pas interessant als men dagelijks minstens 4 maal de metro dient te nemen.
Metrolijnen
De metrolijnen in Moskou hebben telkens een naam, een kleur en een nummer. De namen staan op het plattegrond telkens in het Cyrillisch en het Latijnse schrift weergegeven, op de perrons is echter enkel Cyrillisch te bespeuren. Neem dus voldoende tijd om U te oriënteren. Eenmaal bekend met de plattegrond is het systeem niet zo complex.Nummer | Naam (Latijns alfabet) | Naam (Cyrillisch) | Kleur |
---|---|---|---|
1 | Sokolnicheskaya | Сокольническая | Rood |
2 | Zamoskvoretskaya | Замоскворецкая | Groen |
3 | Arbatsko-Pokrovskaya | Арбатско-Покровская | Blauw |
4 | Filyovskaya | Филёвская | Lichtblauw |
5 | Koltsevaya ("Circular") | Кольцевая | Bruin |
6 | Kaluzhsko-Rizhskaya | Калужско-Рижская | Oranje |
7 | Tagansko-Krasnopresnenskaya | Таганско-Краснопресненская | Paars |
8 | Kalininskaya | Калининская | Geel |
9 | Serpukhovsko-Timiryazevskaya | Серпуховско-Тимирязевская | Grijs |
10 | Lyublinsko-Dmitrovskaya | Люблинско-Дмитровская | Lichtgroen |
11 | Kakhovskaya | Каховская | Appelblauwzeegroen |
12 | Butovskaya | Бутовская | Monorail |
Op weg!
Metrostations worden herkend aan de rode M bovenaan de ingang. Regelmatig zijn er ook borden te zien die aanduiden hoe ver U zich van de dichtstbijzijnde metrohalte bevindt. Eenmaal U de controlepoortjes voorbij bent zal U het metronetwerk betreden met de roltrappen. Eenmaal binnen het netwerk kunt u met de standaard biljetten zoveel en zo lang reizen als U wenst, zolang U niet terug bovengrond komt. Binnen de metro zijn de meeste aanduidingen in het Cyrillisch, dus bereid voldoende voor.Bij de controlepoortjes houdt U het biljet tegen de gele knop en dan zullen die open gaan. Op het schermpje zal verschijnen hoeveel ritten er nog op het ticket aanwezig zijn.
Wanneer de metro aankomt, zullen de deuren automatisch allemaal opengaan, er hoeft dus geen actie te worden ondernomen. Let op, aangezien zoveel personen dagelijks de metro nemen is het belangrijk de doorgang niet te versperren. Laat steeds iedereen uitstappen en stap dan pas in. De stem die u hoort wanneer de deuren open zijn, maant aan tot snel instappen, aangezien dit de waarschuwing is dat de deuren zullen sluiten. Zoals in elke grote stad dient er gelet te worden op uw bezittingen aangezien dit een geliefde plek is voor zakkenrollers om hun slag te slaan. In de metro wordt ook muziek gespeeld en soms komen bedelaars de wagons binnen.
Stations
In Moskou zijn er negen stations ("Vokzal" in het Russisch), die eenvoudig te bereiken zijn via de metro.Luchthaven
In Moskou zijn er drie internationale luchthavens: Sheremetyevo (SVO), Domodedovo (DME) en Vnukovo (VKO) die allemaal vlot te bereiken zijn vanaf de metro. Deze luchthavens worden verbonden door de metro met de Aeroexpress, een trein die enkel dit traject aflegt, dus van de metrohalte naar de luchthaven. De reistijd bedraagt afhankelijk van welke luchthaven 35 tot 45 minuten en de uurregeling kan gevonden worden op volgende site: http://www.aeroexpress.ru. Elke 30 minuten vertrekt er een aeroexpress, alhoewel er op vroege of late uren soms maar om het uur wordt gereden, afhankelijk van de periode.Het is een goed alternatief voor mensen met een beperkt aantal stukken bagage en zeker om de files te vermijden is dit een aanrader. Tickets worden op voorhand gekocht en kosten 400 roebel.
Voor de volledigheid dient het opgemerkt te worden dat de luchthavens geen onderlinge verbinding hebben en dat de luchthaven verlaten een Russisch visum vereist. Veranderen van luchthaven om over te stappen is dus af te raden.