InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wanneer voordelig vakantie en vliegtickets boeken?

Wanneer voordelig vakantie en vliegtickets boeken?

Wanneer voordelig vakantie en vliegtickets boeken? Waar je ook ter wereld komt, overal kom je Nederlanders tegen. Waarschijnlijk is er geen reislustiger volk te vinden. Er zijn mogelijkheden om flink te besparen op de kosten van een vakantie of stedentrip. Zo kan je bijvoorbeeld een vakantie maanden van tevoren boeken waarbij je vroegboekkorting krijgt. Ook het laat boeken, via een last minute, bespaart veel geld. Maar wanneer krijg je vroegboekkorting en wanneer kan je de beste last minute boeken?

Vakanties

Vakanties worden tegenwoordig bijna als eerste levensbehoefte gezien. Mensen willen het liefst meerdere malen per jaar op vakantie. Er zijn verschillende vormen van vakantie. Uiteraard heb je de kampeervakantie die massaal tijdens de zomermaanden wordt geboekt. Dankzij voordelige vliegtuigreizen worden ook de strandvakanties buiten het hoogseizoen en stedentrips steeds populairder. Ook korte vakanties in eigen land of in de buurlanden worden massaal geboekt. De vakantie- en vrijetijdsindustrie draait tegenwoordig het gehele jaar door op volle toeren.

Uitverkoop vakanties en vliegtickets

Zoals iedereen weet zijn vakanties en vliegtickets het duurst tijdens de schoolvakanties, vooral tijdens de bouwvakperiode. Dit heeft als reden dat op die momenten de meeste mensen vrij zijn en het aanbod aan vakantiegangers dus het grootst is. De prijzen van aangeboden vakanties en vliegtickets fluctueren echter sterk. Wie hier rekening mee houdt, betaalt tientallen procenten minder voor vakanties en vliegtickets.

Vroegboekkorting

De prijzen van vakanties en vliegtickets worden vaak laag ingezet. Uitbaters van hotels, campings, reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen houden van zekerheid. Wanneer er al in een vroeg stadium flink wordt geboekt kan er tijdig worden geanticipeerd op deze klanten. Om mensen in een vroeg stadium te lokken worden er daarom kortingen gegeven aan vroege boekers. Vroegboekkorting wordt over het algemeen tot circa vier à vijf maanden vooraf gegeven. Daarna zullen de prijzen snel stijgen. Eventueel zijn vakanties in combinatie met vliegtickets met korting te verkrijgen. Het voordeel aan vroegboekkortingen is dat je zelf ook in een vroeg stadium zekerheid hebt, waarna je in alle rust van de vakantievoorpret kunt genieten.

Last minute

Een andere optie is om tot op het laatste moment te wachten met boeken. Op het laatst zullen de prijzen namelijk weer tientallen procenten dalen. Dit heeft wederom te maken met de vliegtuigmaatschappijen, campings, uitbaters, enzovoorts. Zij willen namelijk niet met onverkochte stoelen, kamers of kampeerplaatsen blijven zitten. Om dit te voorkomen wordt het onverkochte op het laatst in de uitverkoop gedaan. Het nadeel is uiteraard dat je pas laat weet waar je aan toe bent. Voor mensen met kleine kinderen, wereldreizigers of voor mensen die juist van de vakantievoorpret genieten zijn last minutes wellicht niet de beste optie. Wanneer je gebruik wilt maken van last minutes kan je het beste circa één à twee weken van tevoren boeken, op dat moment zijn de prijzen namelijk al flink gedaald. Overigens geldt voor vliegtickets dat hoe langer je wacht, hoe voordeliger de prijzen zijn. Je kunt zelfs op de bonnefooi naar het vliegveld gaan en ter plekke een bestemming uitkiezen waarna je direct kunt instappen. Vergeet uiteraard niet je paspoort mee te nemen naar het vliegveld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wanneer voordelig vakantie en vliegtickets boeken?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 22-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reizen
Schrijf mee!