InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Meest zonzekere bestemmingen: waar schijnt de zon het meest?

Meest zonzekere bestemmingen: waar schijnt de zon het meest?

Meest zonzekere bestemmingen: waar schijnt de zon het meest? In Nederland en België zijn we niet gezegend met het meest zonnige klimaat. Gedurende het hele jaar door regent het vele dagen. Ook de zomers zijn nat, regelmatig verregenen zelfs gehele zomers. Een bekende grap luidt als volgt: In de Bijbel wordt verhaald over 40 dagen en nachten lang regen, dit wordt de Zondvloed genoemd. In Nederland noemen we zoiets zomer. Het is dan ook niet toevallig dat massa’s mensen gedurende het hele jaar door zonvakanties boeken. Maar wat zijn de meest zonzekere bestemmingen? En hoeveel uur per jaar schijnt de zon daar? In dit artikel een overzicht van het aantal zonuren over de gehele wereld.

Inhoud

Zonuren Nederland

Het gemiddelde aantal zonuren in geheel Nederland is 1520 uren. Hoewel Nederland een klein land is zijn er toch wel wat verschillen qua zonuren op te tekenen. Plaatsen dichtbij de kust mogen per jaar wel wat meer zonuren verwachten dan plaatsen die meer landinwaarts zijn gelegen. Zo zitten bijvoorbeeld Texel en delen van Zeeland aanzienlijk boven het gemiddelde!

Zonuren België

In België schijnt gemiddeld gezien iets meer de zon dan in Nederland. Gemiddeld mogen de Belgen rekenen op 1580 zonuren. Ook in België geldt dat de meeste zonuren aan de kust worden behaald, met Oostende als koploper (circa 1750 zonuren). De binnenlanden moeten het met wat minder zonuren doen.

Zonuren Europa

Wanneer je naar geheel Europa kijkt komen vooral de gebieden rondom de Middellandse Zee er goed vanaf. Grote delen van Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië, Kroatië, Griekenland, Turkije, Malta en Cyprus behalen mooie scores (2500 tot ruim 3000 zonuren). Deze landen zijn daarom ook erg in trek als vakantieland voor de mensen uit andere delen van Europa. Zo mag in Centraal Europa grofweg worden gerekend op 1500 à 2000 zonuren. In Noordelijk Europa worden scores behaald tussen de 1000 en 2000 zonuren.

Zonuren Afrika

Zoals je wel zou verwachten schijnt in Afrika veelvuldig de zon. Vooral in Egypte en Zuid-Afrika schijnt zeer veel de zon (ruim meer dan 3000 uren). Ook in overig Afrika worden er ruim 2500 zonuren opgetekend. Een wat negatieve uitschieter is de streek rondom de Golf van Guinea waar gedurende het jaar circa 1900 uur de zon schijnt. Uiteraard is dit nog altijd veel meer dan in Nederland en België en daar komt bij dat de temperatuur aanzienlijk hoger ligt.

Zonuren Noord-Amerika

Omdat Noord-Amerika een continent is met een noordzuid ligging zijn er uiteraard grote verschillen aan te tekenen. Grofweg kan worden gezegd dat grote delen van Noord-Amerika veel zonuren hebben. Vooral de zuidelijke staten van de Verenigde Staten behalen hoge waardes. Over het algemeen schijnt de zon daar ruim 3000 uren. Uitschieters richting de 4000 zonuren zijn er ook te vinden (delen van Californië, Nevada, Texas, etc.). In de noordelijke staten van de Verenigde Staten worden lagere aantallen zonuren genoteerd, maar ook daar valt het meestal niet tegen. In Canada is het aantal zonuren gemiddel genomen wel een stukje lager dan in de Verenigde Staten, maar hier spelen ook de lange winternachten een rol in. Een grappige plaats is Eureka waar van november tot en met februari 0,0 zonuren worden verwacht. Toch zijn de zomermaanden uitermate zonnig, waardoor er op jaarbasis een nette 2000 zonuren worden geteld!

Zonuren Midden en Zuid-Amerika

De vershillen op dit continent zijn groot. Zo worden in bijvoorbeeld zuidelijk Argentinië en Guatemala minder dan 1500 zonuren verwacht. In verreweg het grootste deel van dit continent mag echter op ruim 2000 zonuren worden gerekend. Uitschieters zijn toch wel delen van het Caraïbisch gebied waar de 3000 zonuren ruimschoots worden overschreden. Voorbeelden hiervan zijn de Dominicaanse Republiek, Haïti en Jamaica.

Zonuren Azië

Azië is het grootste continent op aarde en dit is ook terug te zien in het aantal zonuren dat enorm kan verschillen. Er zijn plaatsen waar amper 1000 zonuren zijn en er zijn plaatsen waar de 3000 zonuren ruim worden overschreden. Vooral gebieden in het ‘Midden-Oosten’, Iran, Irak, de Malidiven, Indonesië en delen van China scoren erg hoog. Daarentegen scoren andere delen van China weer erg laag, maar ook delen van Taiwan en Vietnam scoren slecht (ruim onder de 2000 zonuren). In grote delen van Azië worden tussen de 2000 en 3000 zonuren geteld.

Zonuren Oceanië

Oceanië is het kleinste continent op aarde. Toch zijn er ook hier aanzienlijke verschillen qua zonuren. Australië kent relatief veel zonuren, variërend van circa 2500 tot ruim 3000. Vooral de binnenlanden scoren hoge aantallen. In Tasmanië en Nieuw Zeeland worden gemiddeld minder zonuren opgetekend, namelijk iets meer dan 2000.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Top 10 vakanties en bestemmingenTop 10 vakanties en bestemmingenAltijd al willen weten welke landen en bestemmingen het meest worden bezocht door Nederlanders? Of wat de meest zonzeker…
Winterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterWinterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterVeel Nederlanders gaan op zonvakantie in de zomer, dit terwijl het dan juist warmer weer is in Nederland! Daarom wordt e…
Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWinterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWanneer de winter je afschrikt en je niet zo dol bent op wintersport, kun je ook kiezen voor een zonvakantie in de winte…
Waar schijnt de zon in december en januari?Waar schijnt de zon in december en januari?Ook zo zat van het koude en donkere weer in Nederland? Toe aan de zon en een fijne vakantie? Ook in onze donkerste winte…
Goedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaGoedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaWie gaat vliegen naar Georgië voor zaken of toeristische doeleinden kon tot 2012 alleen maar kiezen voor Georgian Airway…
Bronnen en referenties
  • www.zonuren.nl

Reageer op het artikel "Meest zonzekere bestemmingen: waar schijnt de zon het meest?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reizen
Schrijf mee!