InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Arches National Park

Arches National Park

Arches National Park Arches is een Nationaal Park in de staat Utah in de Verenigde Staten. In het park zijn veel prachtige rotsformaties te bewonderen, die de vormen van bogen hebben. Wat kun je allemaal doen in dit indrukwekkende natuurgebied? Welke bogen zijn er zoal te zien en wat mag je absoluut niet missen als je naar Arches National Park gaat?

Over het Arches National Park

  • Locatie: Arches ligt in het zuidoosten van de staat Utah. De enige ingang ligt aan de UT-191, zo’n 8 kilometer van het plaatsje Moab vandaan.
  • Grootte: Het park is 313 vierkante kilometer groot.
  • Hoogte: Sommige rotsformaties kunnen hoger dan 1700 meter zijn.

In het park kun je de meeste natuurlijke rotsbogen van de wereld. Daar heeft Arches zijn naam ook aan te danken. Een rotsboog wordt namelijk een arch genoemd. Er staan in het park zo’n 2000 arches. Deze arches zijn voornamelijk ontstaan door wind en water.

De arches

De arches in het park hebben veel verschillende maten. Zo hebben de kleinste bogen een opening van een meter. De grootste arch is daarentegen 100 meter. Dit is één van de bekendste bogen van het park en één van grootste bogen ter wereld. De naam van deze arch is ‘Landscape Arch’. Een andere bekende boog in het park is de ‘Delicate Arch’. Deze is bijna 14 meter hoog en 10 meter breed.

En als je zeker iets speciaals wilt zien, dan is ook de ‘Double Arch’ een aanrader. Dit zijn twee bogen in elkaar. De grootste boog is 34 meter hoog en 44 meter breed. De kleinere boog is 19 meter hoog en 26 meter breed. De ‘Double Arch’ is de op één na hoogste arch van het park. De arches lijken van kleur te veranderen. Dit ligt aan de hoeveelheid zonlicht die erop komt. Een zonsop- of ondergang kan daardoor ook heel erg indrukwekkend zijn om te zien.

Niet alleen arches

De bogen zijn het bekendste van het park, maar dit is niet het enige wat Arches te bieden heeft. Er zijn veel prachtige rotsformaties te zien, allemaal in andere vormen en maten. De meest bekende rotsformatie is waarschijnlijk wel de ‘Balancing Rock’. Dit is een enorm rotsblok wat wel meer dan 3 miljoen kilo weegt. Het rotsblok balanceert op zacht zandsteen en is zelf een stuk harder dan het zandsteen. De totale hoogte is 39 meter.

Visitor Center

Het visitor center ligt net voorbij de ingang van Arches. Hier kun je informatie over het park vinden. De rangers daar kunnen je vertellen welke wandeltochten de moeite waard zijn. Ook is er een museum, waarin je van alles kunt lezen over het park. En uiteraard kun je er souvenirs kopen.

Weersomstandigheden

MaandTemperatuur in Celcius
Januari-20 tot 12
Februari-17 tot 16
Maart-8 tot 21
April-4 tot 25
Mei1 tot 31
Juni7 tot 37
Juli7 tot 37
Augustus9 tot 37
Oktober-8 tot 27
November-12 tot 19
December-16 tot 12

Dieren en planten in Arches

In Arches groeien bijna geen planten. De begroeiing die er is, zijn voornamelijk cactussoorten. Van mei tot augustus kun je er wilde bloemen zien. Dieren zijn er wel genoeg te vinden, als je maar oplet. Er leven ratelslangen, schorpioenen en hagedisjes. Ook kun je er prairiewolven, herten, vossen en grondeekhoorns tegenkomen.

Eigen ervaring

Het nationale park Arches is een echte must. Als je in de buurt komt, of een rondreis gaat maken, moet je er zeker heengaan. Ik was erg onder de indruk van de bogen en de balancing rock. Het voelt alsof je op een andere planeet rondloopt. De kleuren en de grootte van de rotsen zijn amper voor te stellen. Zoiets moet je een keer gezien hebben. De wandeltochten variëren van lang tot kort en je kunt zo precies doen wat je zelf aankunt. Informatie over deze wandeltochten kun je bij het Visitor Centre vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoggaWiggler, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_park_Arches
  • http://www.theusa.nl/national-parks/utah/index.htm
  • Boekje van Visitor Centre in Arches
  • Foto's van Suzanne Peters

Reageer op het artikel "Arches National Park"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Amerika
Schrijf mee!