Waar kan ik de grens over van Frankrijk naar Italië?
Wanneer je vanuit Frankrijk de grens met Italië wilt oversteken heb je meerdere routes en passen waaruit je kunt kiezen. Afhankelijk van je reisdoel, maar ook van de tijd die je beschikbaar hebt, zijn er maar liefst 12 grensovergangen.
12 grensovergangen van Frankrijk naar Italië
Wanneer je vanuit Frankrijk de grens met Italië wilt oversteken heb je meerdere routes en passen waaruit je kunt kiezen. Afhankelijk van je reisdoel, maar ook van de tijd die je beschikbaar hebt, zijn er maar liefst 12 grensovergangen. In de meeste gevallen krijg je te maken met de Alpen waar je overheen, of onderdoor moet. Zeker wanneer je de tijd hebt om te reizen, kun je van de ene verbazing in de andere vallen vanwege de schitterende uitzichten die je te zien krijgt.
In dit artikel zijn nagenoeg alle grensovergangen van Frankrijk naar Italië beschreven. Het zijn de doorgaande routes die aandacht hebben gekregen. De grensovergangen zijn beschreven, beginnend met de overgang aan de Middellandse Zee in noordelijke richting tot aan de Mont Blanc. Daar begint eveneens de grenslijn tussen Zwitserland en Italië.
Overgang 1: A8 / E74 (Menton / Grimaldi)
Frans /Italiaanse grensovergang in het zuiden van Frankrijk, ten oosten van Monaco. Je rijdt langs de Frans Zuidkust richting Italië. De snelweg vervolgt zich langs de Italiaanse kust in de streek Liguria richting Genua.
Overgang 2: E74 (Olivetta San Michele / San Michele)
Nabij het Italiaanse plaatsje San Michele bevinden zich twee passen waar je de Frans-Italiaanse grens kunt passeren. Eén van deze twee wegen is de Route National / Via Nazionale E74 die loopt vanaf de kustplaats Ventimiglia (nabij de Franse grens) tot aan Alessandria (tussen Milaan, Turijn en Genua in).
Overgang 3: E74 (Col de Tende / Colle di Tenda)
In dezelfde weg als hierboven aangegeven (E74) bevindt zich tunnel bij Tende. Deze tunnel brengt je van Frankrijk naar Italië en vice versa. De tunnel brengt je onder Col de Tende (Colle di Tenda) door: de oorspronkelijke pas. Als je de weg vanuit het Franse plaatsje Tende vervolgt richting Italië, zie je net vóór de tunnel aan de linkerzijde de weg naar boven welke de oude route was om de pas te nemen. Deze onverharde weg telt maar liefst 48 (!) haarspeldbochten en wordt als één van de mooiste en zeker meest uitdagende wegen in de Alpen beschouwd door motorrijders. De tunnel die Frankrijk en Italië op deze plek verbindt stamt uit 1882 en is de oudste van de Alpen. De tunnel is smal zodat automobilisten er pas in kunnen als hun tegenliggers eruit zijn.
Overgang 4: D97 (Isola / Vinadio)
Vanuit Frankrijk kun je vanaf de plaats Isola in het Parc National du Mercantour de D97 vervolgen de bergen in. Via de plaats Isola 2000 vervolg je de weg de grens over. Deze weg is avontuurlijk en wordt in Italië niet opgevolgd door een grote weg. Je kunt via de kleine weggetjes doorrijden naar Vinadio, van waaruit je weer op meer doorgaande straten en wegen (de SS21) de reis kunt vervolgen.
Overgang 5: D900 / SS21 (Larche / Grangie)
Halverwege de weg tussen het Franse Barcelonnette en Guilestre ligt de afslag naar de D900 richting Italië. Als je de weg afrijdt en de grens met Italië passeert wordt de weg automatisch de SS21. Deze weg leidt je uiteindelijk richting Cuneo. Je passeert overigens ook de plaats Vinadio, welke is aangegeven in de beschrijving van de grensovergang nabij Isola.
Overgang 6: D205 / SP251 (Molines en Queyras / Chianale)
Vanuit het gebied genaamd Parc Naturel régional du Queyras kun je de D205 volgen vanaf Molines en Queyras richting de Italiaanse grens. De weg kronkelt zich door het Alpenlandschap en vervolgt zich na de grensovergang als de SP251 richting Saluzzo.
Overgang 7: N94 / SS24 (Montgenévre / Claviere)
Komende vanaf Briançon volg je de N94 richting Italië. Je passeert de Franse plaats Montgenévre en net voor de Italiaanse plaats Claviere passeer je de grens. De weg krijgt de naam SS24 en vervolgt zich richting Cesana Torinese. Vanuit dit stadje kunnen kiezen voor een binnendoorweg (SR23) of de snelweg (A32 / E70) richting Turijn.
Overgang 8: Roubion / Pian del Colle
Komende vanaf Briançon volg je de N94 richting Italië, net als voorgaande beschrijving. Echter een paar kilometer ná Briançon, bij het plaatsje La Vachette neem je de D994G. Deze prachtige weg vevolg je tot net voor het dorp Roubion. Daar kies je voor het weggetje dat je omhoog leidt tot over de Italiaanse grens. Deze weg kun je in de winter vergeten, dan is deze gesloten.
Overgang 9: E70 Fréjustunnel
Eén van de meer doorgaande routes vanuit Frankrijk naar Italië is de weg door de Fréjustunnel. Van Chambéry loopt de A43 richting de grens. De weg vervolgt zich na de tunnel als snelweg (A32 / E70) richting Turijn. De Fréjustunnel is 12,87 km lang en werd in 1980 geopend. In juni 2005 was er een ernstig ongeluk waarbij één dode viel te betreuren. Na dit ongeluk was de tunnel enkele maanden buiten gebruik.
Overgang 10: D1006 / SS25 (Lanslevillard / Giaglione)
Vanuit het Franse dorp Lansevillard rijdt je langs het meer
Lac du Mont Cenis richting Italiaanse grens. Via enkele dorpjes, nadat je de grens bent gepasseerd vindt je aansluiting op de snelweg (A32 / E70) tussen de Fréjustunnel en Turijn.
Overgang 11: D1090 / SS26 (Bourg Saint Maurice / Pré Saint Didier)
Het gebied is vanwege de vele oorlogen tussen toenmalige koningen meermaals van ‘eigenaar’ gewisseld. De familie Savoie heeft in deze regio veel betekenis gehad en die sporen zijn nog herkenbaar. Veel van de plaatsnamen zijn voornamelijk Franstalig. Bij de oprichting van het Koninkrijk Italië in 1861 is een duidelijke grens getrokken. Tussen de plaatsen Bourg Saint Maurice en Pré Saint Didier loopt de weg D1090 / SS26 met halverwege de grensovergang. Heel nadrukkelijk aanwezig is het zicht op de Mont Blanc die nabij ligt.
Overgang 12: E25 Mont Blanc tunnel
Vanaf Geneve (Zwitserland) loopt de E25 richting Chamonix. Vanuit deze Franse plaats kun je de Mont Blanctunnel nemen naar Italië. De tunnel is 11,6 kilometer lang en bestaat uit een 8,60 meter brede tunnelbuis met twee rijstroken. De bouw van de Mont Blanctunnel begon in 1959 en 6 jaar later werd hij opengesteld voor gebruik. Op 24 maart 1999 vloog in het midden van de tunnel een Belgische vrachtwagen geladen met margarine en meel in brand. Door de steile helling functioneerde de tunnelbuis als een schoorsteen en werd het vuur aangewakkerd door de koude luchtstroom. Bij de brand kwamen 41 mensen om het leven. 3 jaar later pas werd de tunnel weer heropend
Lees verder