InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme in Italië

Toerisme in Italië

Toerisme in Italië Italië is een land waar veel toeristen heen gaan. Geen wonder, de schitterende steden en prachtige natuur spreken bij iedereen tot de verbeelding. Het is het ultieme land om heerlijk te kunnen ontspannen en genieten. Wat is er zoal te doen in dit prachtige land en waar moet je als toerist rekening mee houden?

Algemeen over Italië

Italië is een land in Europa met veel boeiende bezienswaardigheden en locaties. Ook leuk is natuurlijk het lekkere eten van de Italianen. Geniet van gerechten zoals pasta’s, pizza’s, vis, koffie en ijs. Drink op een terrasje een lekkere cocktail of een heerlijke koffie zoals alleen Italianen die kunnen maken. Een groot gedeelte van de Italiaanse bevolking is Rooms-katholiek. Dit is goed te merken aan de grote hoeveelheid en er wordt betaald met de Euro. In Rome kun je nog naar Vaticaanstad. Dit is een eigen land, maar wordt wel vaak gekoppeld aan Italië. Vaticaanstad heeft ook een eigen munteenheid.

Steden in Italië

De hoofdstad van Italië is Rome. Dit is een prachtige historische stad, met bezienswaardigheden zoals het Colosseum, het Pantheon en de Trevi-Fontein. De stad Pisa is wereldberoemd vanwege de Scheve Toren. Veel mensen hebben er een foto gemaakt waarop ze doen alsof ze de Toren omduwen. De stad Napels heeft veel historische gebouwen en biedt tevens een prachtig uitzicht op de vulkaan Vesuvius. De stad Venetië is erg bijzonder, omdat deze gelegen is op 117 eilanden. Het centrum is autovrij en je kunt met een gondel een romantische tocht door de kanalen maken. We kennen deze stad allemaal wel uit de vele films.

Natuur in Italië

Italië heeft niet alleen schitterende steden, maar ook prachtige natuurgebieden. Zo heb je bijvoorbeeld het berglandschap de Dolemieten waar je mooie wandelingen kunt maken. Italië heeft ook drie actieve vulkanen, namelijk Etna op het eiland Sicilië, Vesuvius en Stromboli op de Aeolian Eilanden. Behalve de drie actieve vulkanen zijn er ook talloze inactieve vulkanen in het land. Italië heeft ook diverse natuurgebieden zoals Nationaal Park Abruzzo, waar nog wolven en beren voorkomen. De kans dat je deze zult spotten is echter niet heel erg groot.

Reisdocumenten

Om Italië te bezoeken heb je een geldig paspoort of identiteitsbewijs nodig. Dit moet je ook hebben als je met de auto, trein of bus naar het land reist. Het beste is dat je reisdocumenten nog een paar maanden geldig zijn na terugkomst in eigen land. Als je geen Nederlandse identiteit hebt is het verstandig om contact op te nemen met de ambassade.

Gezondheid

Vaccinaties zijn niet nodig bij een bezoek aan Italië. Ook het kraanwater is gewoon te drinken. In iedere Italiaanse stad is wel een dokter en ziekenhuis beschikbaar waar je terecht kan. Handig om te weten is dat de apotheken in Italië met een roulatiesysteem werken. Dit betekent dat er 24 uur per dag altijd wel een apotheek in de buurt geopend is. Wanneer je in een grote stad bent, kun je dus altijd wel ergens terecht. Wil je liever extra veilig op reis gaan? Zorg dan voor een goede EHBO-kit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toerisme in Italië"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 04-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!