Pingyao: werelderfgoed en eens financiële hart van China

Pingyao: werelderfgoed en eens financiële hart van China Pingyao was rond 1900 het financiële kloppend hart van China. Deze stad heeft de best bewaarde stadsmuur van China. Als u een van de vele bezoekers bent die bij een China rondreis hier langskomt denkt u waarlijk dat de tijd hier stil heeft gestaan. Pingyao staat ook op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Deze stad is van oudsher het territorium van de Han-Chinezen. Hiervan zijn een groot aantal volgeling van de leer van Confucius.

Pingyao en erkenning tot werelderfgoed

De stad Pingyao is nog niet zo lang geleden (in 1997, de 21e bijeenkomst) uitgeroepen tot werelderfgoed bij de Unesco. Pingyao bevindt zich ongeveer 700 kilometer verwijderd van de hoofdstad Peking. Men beschouwt Pingyao als de best omwalde stad van China. Deze stad uit de Han-tijd heeft een 6 kilometer lange stadsmuur uit de 15 e eeuw. Het is de laatste stadsmuur in China die nog in oorspronkelijke staat is. Deze constructie is ongeveer 12 meter hoog. Pingyao geeft een goede inkijk in de stadsplanning en oude architectuur in het Keizerrijk. Rond 1800 was Pingyao het financiële kloppende hart van China. Rond de 400 banken waren hier gevestigd. Een aantal indrukwekkende koopmanshuizen zijn nog altijd in extreem goede staat. U zou hier recht de indruk kunnen krijgen dat de tijd hier een aantal eeuwen stil heeft gestaan. De stadsmuren zijn indrukwekkend en de stadspoorten worden nog altijd gebruikt. Als je een lome wandeling door het antieke centrum maakt heb je grote kans om neer te strijken in de vele theehuizen of restaurantjes die nu in de monumentale koopmanshuizen zijn gevestigd. De lokale specialiteit zijn de noedelgerechten.

Het Confucianisme en de Han-Chinezen

De leer van Confucius (550-480 voor Christus) is van immens belang voor de cultuur van de Han-Chinezen. Deze levensfilosofie
is opgebouwd uit 6 deugden. Confucius presenteerde zichzelf niet als profeet. Hij gaf aan op zoek te zijn naar wijsheid. Hij gaf
aan te zoeken in het verleden. Het Confucianisme draait om de Zes Deugden:
  • Ren: medelijden of menselijkheid: hoe gaat men om met andere mensen.
  • Xiao: gehoorzaamheid, affectie en zorg die een kind zijn ouders dient te bieden.
  • Yi: rechtvaardigheid: men dient voor het grotere geheel te kiezen: onbaatzuchtig kiezen voor hetgeen goed voor iedereen is.
  • Li: fatsoen: door correct en overdacht handelen een goede verstandhouding met iedereen houden.
  • Chun: trouw. Het hogere dienen, kiezen voor je vaderland.
  • Shu: wederkerigheid. Dit betekent dat iedereen respect heeft voor elkaar en ziet dat we deel uitmaken van een groter geheel.

Fort van de familie Wang

Wang Jia Dayuan: dit is een indrukwekkend woningcomplex gebouwd rond een aantal binnenplaatsen.
Op ongeveer 60 minuten rijden met de auto vanaf Pingyao ligt het fort van de familie Wang: “Wangjia Dayuan”. Deze verstevigde vesting is gebouwd rond een aantal binnenplaatsen. Ieder familielid had min of meer zijn eigen huis, met eigen personeel, gebouwd rond een binnenpaats. Wangs residenite. Dit complex bestaat uit ruim 200 hofjes en ruim 2000 huizen. De Wangs zijn een van de 4 famlies van de Qing dynastie (1644-1911) in de provincie Shanxi. Het voelt net alsof je je in een ongelofelijk ingewikkeld doolhof bevindt. Iedere binnenplaats heeft zijn eigen keuken, tuin en privé-schoolplein. In het middengedeelte bevinden zich 2 grote pleinen en het Beiwei plein. Aan het voorkant is een lange steeg van ruim 125 meter lang en ruim 10 meter breed.

Rishengchang bank

Deze bank wordt beschouwd als de eerste in zijn soort in China. Rond 1830 werd de bank in Pingyao opgericht. Pingyao ligt in de provincie Shanxi. Rischengang had uiteindelijk zeer veel banken in haar bezit. Uiteindelijk controleerde dit conglomeraat de helft van alle banktransacties in China. De volgende diensten werden voor het eerst aangeboden: geldoverschrijvingen, transacties, depositos en leningen. De Rishengchang bank maakte al vlug gebruik van een zeer geavanceerd codesysteem.

Shuanglin klooster

Dit rustige complex is staat bekend om zijn ruim 2000 beeldjes van klei. Die dateren uit de Song en Yuan dynastie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
China; de geschiedenis van BeijingDe hoofdstad van China staat op het volop in de aandacht. In de zomer van 2008 is het namelijk gastheer van de Olympisch…
De mooiste plekken van TsjechiëJe hebt gekozen om dit jaar op vakantie te gaan naar Tsjechië, en nu ben je natuurlijk benieuwd wat daar allemaal te bel…
China, meer dan de Chinese MuurChina, meer dan de Chinese MuurChina (officiële naam: Zhonghua Renmin Gongheguo) is een ontzettend groot land. Nederland past er 260 keer in. Er is dan…
China; Beijing en de bouw van de Verboden StadSymboliek is in China altijd heel belangrijk geweest. De symmetrie, kleuren en symbolen waren vroeger en zijn tegenwoord…

Stoelmanseiland hoofdplaats van het ressort TapanahonyStoelmanseiland hoofdplaats van het ressort TapanahonyHet grootste district van Suriname is de Sipaliwini en een van de bestuurseenheden daarvan is Tapanahoni een gebied bevo…
Backpack Lowe Alpine: Cerro Torre 55:70De Cerro Torre van Lowe Alpine is een backpack die al jaren meedoet bij de kwaliteitsvolle backpacks in de wereld. Een t…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingyao
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Rishengchang
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Confucianisme

Reageer op het artikel "Pingyao: werelderfgoed en eens financiële hart van China"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: Juni 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!