Natuurwonder Australië: Nullarborvlakte in South Australia

Natuurwonder Australië: Nullarborvlakte in South Australia De Nullarborvlakte is het grootste stuk kalksteen ter wereld: een enorm groot, plat, kaal landschap dat het oosten en westen van Australië scheidt. Nullus betekent in het Latijns ‘niets’ en arbor betekent ‘boom’.

Het ligt tot 200 meter boven de zeespiegel en strekt zich uit over een lengte van 2000 kilometer langs de zuidelijke grens tussen Zuid- en West-Australië. De vlakte, met een omvang van 272.000 km2, ligt ten zuiden van de Grote Victoriawoestijn en eindigt abrupt waar de kliffen van de Grote Australische Bocht beginnen.

De Grote Australische Bocht

Dit is een open baai in het zuiden gelegen. Het is het deel van de Indische Oceaan tussen Australië en Tasmanië. De kust bezit hoge kliffen, kleine strandjes en rotsplaten. In de winter kan het hier woest tekeer gaan.

Droogste plek Australië

De droogste plek in Australië is hier te vinden: in de nederzetting Farina valt jaarlijks niet meer dan 142 millimeter regen. Farina betekent ‘geen bomen’ en de meest uitbundige vegetatie in dit droge landschap zijn kleine struiken.

Grootste kalksteenterrein Australië

25 miljoen jaar geleden was dit de bedding van een zee, maar door de eeuwen heen is de grond door aardverschuivingen opgetild. Het is het grootste karst- of kalksteenterrein van Australië: de kalksteenlaag is tussen de 15 en 60 meter dik. In de dikke kalksteenlaag zitten veel verdwijningen die uitkomen in diepe grottenstelsels. Een hiervan is de Cocklebiddygrot. Deze bestaat uit een 6 kilometer lange rechte tunnel, waarvan 90% onder water staat en waarvan de waterhoudende grondlaag 90 meter onder het oppervlak ligt.

Records

De Transcontinental Railway loopt over de Nullarborvlakte, van Port Augsuta in Zuid-Australië naar Perth in West-Australië en omvat het langste stuk recht spoor ter wereld: 478 kilometer.
De Eyre Highway ligt in het zuidelijkste deel van het gebied en kent een 94 kilometer lang recht stuk weg. Dit wordt gezien als het langste rechte stuk asfalt ter wereld. Langs deze snelweg liggen vijf spectaculaire parkeerplekken met een geweldig uitzicht over de Australische kust, waar hoge, verticale kalkstenen kliffen zacht worden gebeukt door de zware golven van de oceaan.

Grotten

Het water stroomt de grotten in, waarvan sommige zijn veranderd in spuitgaten. Er lopen ondergrondse rivieren door het grottenstelsel, die grote ondergrondse meren hebben gevormd. Het water wemelt van de kleine schaaldieren, spinnen en kevers, die zich hebben aangepast aan de duisternis en vaak blind zijn. Ook zijn in deze grotten fossielen gevonden, waaronder het skelet van een enorme leeuw.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurwonder Australië: Nullarborvlakte in South Australia"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: September 2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!