InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De Flying Doctors in Australië: luchtambulancedienst

De Flying Doctors in Australië: luchtambulancedienst

De Flying Doctors in Australië: luchtambulancedienst Veel mensen kennen de Royal Flying Doctor Service (RFDS) in Australië van de dramaserie ‘The Flying Doctors’. De serie gaat over de dagelijkse zorg die de organisatie verleent aan mensen in afgelegen gebieden in Australië. Het is één van de grootste en meest uitgebreide luchtambulancediensten ter wereld. Hun service maakt het mogelijk om mensen in afgelegen gebieden dezelfde zorg te bieden als mensen in stedelijke gebieden.

Geschiedenis

De Royal Flying Doctor Service is opgericht in 1928 door John Flynn. John Flynn (1880 – 1951) was een minister. Hij bracht een aantal jaar door in de Australische Outback voor het opzetten van ziekenhuizen ter verzorging van zieke of gewonden mensen (vooral mijnwerkers, wegwerkers, veehouders en spoorwegpersoneel). In die tijd heette de organisatie 'Australian Inland Mission Aerial Medical Service’. De organisatie werd opgericht in Cloncurry, Queensland. Het was ’s werelds eerste luchtambulance. In het eerste jaar maakte het al 50 vluchten naar 26 bestemmingen en behandelde het 225 patiënten. Al snel breidde de organisatie zich in de jaren dertig van de twintigste eeuw uit naar andere delen van de Australische Outback (in de staten Victoria, Western Australia, South Australia, New South Wales en Northern Territory). Dit was mogelijk door innovatie op het gebied van luchtvaart en verbeterde radiotechnologie. Meer personen konden bereikt worden en veel meer levens werden gered.

Bron: Hossen27 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Hossen27 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat doen de Flying Doctors precies?

De organisatie verleent medische zorg aan mensen die wonen, werken of reizen in afgelegen gebieden in Australië. Het voorziet mensen in eerste hulpbehoefte (primaire zorgbehoefte) en nog belangrijker is dat de organisatie zorg verleent aan mensen in noodgevallen. Ze bieden vierentwintig-uurszorg. Een standaardteam binnen het vliegtuig bestaat uit één piloot en één dokter. In twintig procent van de gevallen vliegt er een extra zorgverlener mee. Dat is in ernstigere gevallen. In de Australische Outback kom je op wegen regelmatig borden tegen met 'RFDS Emergency Roadstrip' erop. De landingsbanen zijn te herkennen aan strepen op de weg (net als bij een zebrapad).

Naast hulp bij noodgevallen levert de organisatie tegenwoordig ook andere diensten, zoals telezorg, mondzorg, gezondheidsklinieken (in 2015: 15.248), maar ook patiëntenvervoer over land. Ook doet de organisatie verder onderzoek naar zaken op het gebied van de zorgverlening die het biedt en wat er eventueel verbeterd kan worden. Bij telezorg kun je denken aan consulten met patiënten op afstand. In 2015 had de RFDS 92.776 telezorgconsulten. Indien een patiënt zorg nodig heeft die een kliniek in een afgelegen plaats niet kan bieden, wordt de patiënt naar een groter ziekenhuis gebracht met meer mogelijkheden. Verder biedt de organisatie ook medische zorg en medisch advies aan Outbackreizigers. Als je door de Outback reist, is het bereik met je mobiele telefoon slecht. Je wordt geadviseerd een satelliettelefoon of een tweerichtingsradio (geïnstalleerd op de RFDS-frequentie) mee te nemen. Met een satelliettelefoon wordt er een directe tweerichtingsradioverbinding gemaakt met een communicatiesatelliet. Met deze telefoon kun je overal ter wereld gebruik maken van het openbare telefoonnetwerk.

Vliegtuigen

Het eerste vliegtuig van de luchtambulancedienst was de Havilland DH-50A. Het vliegtuigje was groot genoeg om een dokter en een patiënt te vervoeren. De Queensland & Northern Territory Aerial Service, nu bekend als Qantas, stelde de vliegtuigjes in bruikleen. Sinds 1960 schafte de organisatie zelf vliegtuigen aan. De Royal Flying Doctor Service bezit meerdere type vliegtuigen om patiënten in afgelegen gebieden te bereiken. Er worden vier verschillende type vliegtuigen gebruikt:
  • De Hawker 800XP (gebruikt in Northern Territory en Western Australia);
  • De Pilatus PC-12 (gebruikt in Northern Territory, South Australia en Western Australia);
  • King Air B350 C en King Air B200 C (gebruikt in Queensland, Victoria, New South Wales en Tasmanië);
  • Cessna C208 (gebruikt in Queensland).

Anno 2016 telt de RFDS 66 vliegtuigen. Alleen al in 2015 legde de organisatie 26.847.325 kilometer af. In 2017-2018 wordt de Pilatus PC-24 geïntroduceerd. Deze wordt gebruikt in Western Australia, South Australia en Northern Territory. Het model halveert de vliegtijd op lange afstand.

Flying Doctor-informatiecentra in Australië

In Australië kan je op diverse plaatsen een informatiecentrum bezoeken. Een bekend centrum is in Alice Springs. Andere centra zijn het Kalgoorlie Visitor Centre, het Bruce Langford Visitor Centre in Broken Hill, het Dubbo visitor education centre in Dubbo, het Charleville Visitor Centre en de Stockmann’s Hall of Fame in Longreach. In de informatiecentra krijg je onder andere de geschiedenis van de Flying Doctors te zien en wat ze doen. In het Flying Doctor Museum in Alice Springs kom je meer te weten over de gebruikte radiotechnologie, gebruikte vliegtuigen, hoe een vliegtuig tegenwoordig er van binnen uit ziet, en je krijgt een filmpje te zien over de geschiedenis van de Flying Doctors inclusief verhalen van mensen die geholpen zijn door de organisatie.
© 2016 - 2019 Lydia70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mount Isa (Australië): Bezienswaardigheden in de stad zelfVeel bewoners van Australië grappen vaak dat er maar één reden is om naar de afgelegen stad Mount Isa te gaan: het museu…
American Express Creditcard: Flying Blue Credit CardAmerican Express wint veel terrein in Nederland op de, door banken aangeboden en in Nederland al erg populaire, Visa en…
Flying Tiger - winkelketen met Deens designFlying Tiger - winkelketen met Deens designFlying Tiger is een winkelketen die vanuit Denemarken is overgewaaid naar Nederland. De Deense winkelketen voert vooral…
Een loopwiel voor de Russische DwerghamsterEen loopwiel is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine van de Russische Dwerghamster. Deze loopwiel gaat nie…
B-17 Flying Fortress - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogB-17 Flying Fortress - Vliegtuig uit de Tweede WereldoorlogEen bekende bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog aan Amerikaanse zijde was de B-17 Flying Fortress. Dit vliegtuig is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The Original Uploader Was Bignoter At English Wikipedia Later Versions Were Uploaded By Sebl At En.wikipedia., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Royal Flying Doctor Service of Australia, http://www.australia.gov.au/about-australia/australian-story/royal-flying-doctor-service, bezocht op 16-07-2016
  • Royal Flying Doctor Service, https://www.flyingdoctor.org.au/about-the-rfds/, bezocht op 16-07-2016
  • Satelliettelefoon, https://nl.wikipedia.org/wiki/Satelliettelefoon, bezocht op 18-07-2016
  • Bignoter, https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Flying_Doctor_Service_of_Australia#/media/File:FDF_talavera_PJS.jpg
  • RFDS emergency landing strip, https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Flying_Doctor_Service_of_Australia#/media/File:RFDS_emergency_landing_strip_sign.jpg
  • Afbeelding bron 1: Hossen27 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De Flying Doctors in Australië: luchtambulancedienst"

Infoteur: Lydia70
Gepubliceerd: 19-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!